Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 18-06-2025, 19:29

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 789 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 124 25 26 27 2832 Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł:
Post: 17-12-2011, 23:44 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-04-2010, 15:49
Posty: 1019
Lokalizacja: Warszawa
Sorry, spaliłem -- chodzi nie o zakres ciśnień, tylko o chłodzenie pompy paliwem. Większość pomp elektrycznych jest (czy to umieszczone w samym zbiorniku, czy też w "studni") zanurzona w paliwie, które także ową pompę chłodzi. Brak paliwa przekłada się na brak chłodzenia, a to z kolei przyspiesza zużycie pompy.


Na górę
Post: 21-12-2011, 14:01 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10-03-2011, 10:01
Posty: 18
Lokalizacja: podkarpacie
witam.
wskaźnik chwilowego spalania paliwa pokazuje jakieś niewiarygodne zużycie,na luzie 3.5-podczas jazdy 5-22l,silnik 1.9DDiS czy to normalne cz coś nie halo. natomiast średnie zużycie utrzymuje się6.3-6.9.l,i to by się zgadzało z ilością zatankowanego paliwa a przejechanymi
kilometrami


Na górę
 Tytuł:
Post: 21-12-2011, 15:12 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-04-2010, 15:49
Posty: 1019
Lokalizacja: Warszawa
Nie patrz na chwilowe zużycie paliwa, chyba że przez dłuższy czas jeździsz na pierwszym biegu z 3k rpm ;)


Na górę
Post: 23-12-2011, 15:00 
Offline

Rejestracja: 07-09-2009, 10:00
Posty: 60
Lokalizacja: zachodniopomorskie
szunaj pisze:
na luzie 3.5-podczas jazdy 5-22l,silnik 1.9DDiS
W moim Sedici 1.9 spalanie na luzie to 1,1-1,2 litra ( wg komputera), a zawsze wskazuje 3,4-3,8 litra w momencie czyszczenia DPF-u. Może jak jeździsz na krótkich trasach, co jest zabójcze zimą dla tego diesla, nie kończysz cyklu oczyszczania filtra DPF i co chwilę wchodzi program regeneracji. U mnie co 800-1000 km właśnie rośnie zużycie paliwa - na "luzie"do 3,5-4 litrów, w przy jeździe mniej odczuwalne - zamiast 7 pokazuje 10/100 km.Normalne.
Tomash pisze:
Nie patrz na chwilowe zużycie paliwa, chyba że przez dłuższy czas jeździsz na pierwszym biegu z 3k rpm ;)

niestety w dieslu jest to konieczne. Szkoda, że nie pali się żadna kontrolka informująca o regeneracji drogiego filtra cząstek stałych, aby dalej kontynuować jazdę i nie unieruchamiać silnika, tylko trzeba obserwować zuzycie paliwa chwilowe, czy akurat nie rośnie o 2-3 litra. Po ukończeniu samooczyszczania zużycie paliwa spada do nominalnego.


Na górę
 Tytuł: spalanie w sx4
Post: 01-01-2012, 17:47 
Offline

Rejestracja: 02-10-2011, 09:58
Posty: 4
1,5 73kw 8,7l/100 miasto,ostatnie 2mce 2011 roku 2000km


Na górę
 Tytuł:
Post: 11-01-2012, 21:56 
Offline

Rejestracja: 11-11-2011, 00:26
Posty: 12
Witam, to mój pierwszy raport spalania :).

1.6 benzyna 4x4 (na trybie auto)

Przebieg autka prawie 1500km, już po 3 tankowaniach.

1. 8,6l/100km
2. 7,1l/100km (trasa)
3. 8,6l/100km (250km trasa, reszta 2-3km przejazdy po mieście na zimnym silniku)

Przy ostatnim tankowaniu (nr. 3) chciałem sprawdzić rzeczywistą pojemność baku, więc od zaświecenia się kontrolki rezerwy paliwa zacząłem z sobą wozić 5l baniaczek z benzyną :szalony: . W końcu, dzisiaj w drodze do pracy wysuszyłem zbiornik :szalony: . Autko bardzo fajnie zachowuje się przy końcu paliwa, nie szarpie, nie skacze tylko nie reaguje już na wciskanie gazu i bardzo wolno wytrąca prędkość. Potem zostało zalać zbiornik a po pracy tankować do pełna.
Weszło mi 45l + ok 5l z baniaczka (+dojazd z postoju do pracy i do stacji, około 6km).

Czyli pojemność baku to około 49,5l.

Robiliście podobne testy ?? :szalony:


Na górę
 Tytuł:
Post: 11-01-2012, 22:42 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-08-2006, 11:13
Posty: 12406
Lokalizacja: CB - CIN - CT
Suzuki: Vitara 1.6 AllGrip
Nie, ale już nie musimy ;)
O tym ile przejedziesz "na lampce" można na forum dużo poczytać :)


Na górę
 Tytuł:
Post: 21-01-2012, 11:29 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04-12-2011, 15:59
Posty: 14
Lokalizacja: Zawoja małopolskie
Ja dopiero docieram moją red suzę i spalanie średnie wynosi 6,4 jazda na trasie z prędkością ok. 80 km obroty do 3 tys. i oczywiście spory podjazd do mojego domu... :D


Na górę
Post: 07-03-2012, 09:23 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22-04-2011, 11:16
Posty: 57
Lokalizacja: Połomia
Zafunduje wam panowie (i panie jeśli są) kolejne spostrzeżenia dotyczące ecodrivingu.
Ktoś wcześniej pisał że jest OK, inny że do bani.
Ja postanowiłem sprawdzić.

Uzbrojony więc w spostrzeżenia, informacje wyczytane z internetu o ecodrivingu, ciekawego i długiego audiobooka, słuchawkę bezprzewodową do telefonu, oraz wewnętrzny spokój potęgowany melisą w termicznym kubku zamiast herbaty 8) pełen optymizmu zaczynam test.
1. W teście oprócz mnie udział bierze moja Zuza 2.0 DDiS 4x4 hatchback, przebieg 29kkm
2. Orlen – nalewam po szczyt, czyli aż zobaczę powierzchnię paliwa w rurce wlewowej (zawsze tak robie-nie lubię zatrzymywać się na stacjach :zly:).
3. Kasuję wskaźniki przebiegu i średniego spalania. Ustawiam wskaźnik na tablicy przyrządów na km/l zamiast normalnie używanego l/100km – dokładniej pokazuje tendencje.
4. Sprawdzam ciśnienie w oponach zimowych, 2,4(przód) i 2,3(tył) atm – sprawdzałem na zimnych oponach w temperaturze 2 st.C
5. Przyspieszam względnie dynamicznie – nie pałuję, ale nie jestem zawalidrogą. Jak spotykam wolniej jadące auto - wyprzedzam, jak mnie ktoś wyprzedza nie rzucam się jak to w polskim zwyczaju w dziki pościg ;), jak przede mną jedzie długi sznurek aut nie cisnę bo w gruncie rzeczy oprócz wzrostu poziomu adrenaliny niewiele to da…
6. Jadę ”z głową” po znanych mi trasach, jak spodziewam się fotoradaru rzadko dohamowuje, raczej zwalniam hamując silnikiem.
7. Utrzymuję prędkości obrotowe silnika w zakresie 1500-2500rpm
8. Podział prędkości podczas testu (wskazania prędkościomierza, więc realnie jadę trochę wolniej):
a. autostrada 110-130kmh
b. teren niezabudowany 80-110kmh
c. wiochy, miasto (stojąc w korkach może 15 minut) 60-90kmh
9. Podział odległości (odpowiednio)
a. ~100km
b. ~550km
c. ~200km
Najkrótsza trasa 5km, najdłuższa 170km, 50% tras ~50km.
10. Temperatury przejazdów od -10 do +8 st.C, raczej sucho, raz deszcz, czasem wóz w garażu czasem pod chmurką. Klima pracowała może raz – nie pamiętam – załóżmy więc że nie pracowała.
11. ~800km jazda samotnie, ~50km 375kg ładunku
12. ~tydzień później i kilkanaście rozdziałów audiobooka dalej, podekscytowany akcją słuchowiska i obserwowanymi w międzyczasie wskazaniami przyrządów podjeżdżam na tą samą stację celem ich weryfikacji. Nalewam znów żeby zobaczyć menisk paliwa, dreptam po fakturę, wracając już się zastanawiam, czy również tym razem przekłamanie przyrządów to 0,6l/100km. Byłoby super.
Rozsiadam się wygodnie, kalkulator, licze...
Dystans 852km
Zatankowałem 43,32l
Wynik 5,08l/100km albo 19,7km/l.
Wzrok na tablicę: 5,7l/100km albo 17,7km/l.

Ja pierdziu 8-) - wszystko się zgadza! Wcześniej w to nie wierzyłem!
Co więcej, obserwując wskaźnik spalania mniej więcej w połowie testu, gdzie trasa to 100% teren niezabudowany, widziałem 5,4l/100km i 18,4km/l -> czyli wychodziłoby 4,8l/100km :!:
Czy katalogowe 4,6 poza miastem jest możliwe :?:
Obiecuję powtórzyć test w warunkach letnich na letnich kapciach z zalecanym przez Suzuki ciśnieniem do ECOdrivingu 2,8atm i zdać relacje.
Ale na pewno na krótszym odcinku, bo ten styl jazdy wymaga jednak stalowych nerwów...

Wcześniej, starając się oszczędzać paliwo i nie stosując się do:
- zasady dynamicznego przyspieszania na korzyść ślamazarnego muskania pedału gazu i usypiania podczas wykonywania tej czynności
- bezpiecznego wyprzedania (czyli czas wyprzedania możliwie krótki ale wyprzedzanie tylko wtedy kiedy może przynieść rezultat w postaci szybszego dojazdu do celu)
- kontroli ciśnienia w kołach oraz zwiększenia jego wartości
osiągałem minimalnie 5,4l/100km (czyli 5% więcej) i czasy przejazdu dłuższe ~5-10% :!:

Powyższe wnioski upewniają mnie, że ecodriving ma sens, ale tylko pod warunkiem, że chcemy oszczędzać paliwo.


Na górę
 Tytuł:
Post: 07-03-2012, 09:38 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-08-2006, 11:13
Posty: 12406
Lokalizacja: CB - CIN - CT
Suzuki: Vitara 1.6 AllGrip
Choć różnica w spalaniu raczej niewielka (0,32 l/100 km), na pewno warto stosować podstawowe zasady ecodrivingu.

Ja na co dzień przyspieszam dość dynamicznie, zmieniam biegi w optymalnym zakresie, często hamuję silnikiem, staram się jechać płynnie (i nie klnąć za dużo na tych "gaz-hamulec-gaz-hamulec-hamulec"), ale niech mi ktoś powie co zrobić żeby 1.6 benzyna 4WD faktycznie spalał podawane fabrycznie ilości paliwa w mieście :zly:


Na górę
 Tytuł:
Post: 07-03-2012, 10:51 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-04-2010, 15:49
Posty: 1019
Lokalizacja: Warszawa
Nie jeździć w mieście ;)


Na górę
 Tytuł:
Post: 07-03-2012, 20:26 
Offline

Rejestracja: 29-03-2011, 21:15
Posty: 63
Lokalizacja: lodz
na to wygląda jeśli dobrze się wczytałem w opis greentop:

nerwy kosztują

wolę jednak je ocalić i oby spowalniacze byli zawsze z tyłu !

Nie wierzę, że ten kredens z wielkim S będzie spalał Pb9X 6,2l/100 km tak jak głosi producent i sprzedawcy fantaści. Jest chyba jedna możliwość, że Ktoś ma nerwy w super promocji

Tak przy okazji wynik nieco ponad 5l/100 km jest standardowym, ale to dla DDIS


Na górę
 Tytuł:
Post: 08-03-2012, 08:26 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22-04-2011, 11:16
Posty: 57
Lokalizacja: Połomia
jan69nk pisze:
...nerwy kosztują...

Złagodziłem je wczoraj inwestując świeże oszczędności w kilka puszek czegoś zimnego :wino:


Na górę
 Tytuł:
Post: 08-03-2012, 10:50 
Offline

Rejestracja: 20-08-2010, 20:52
Posty: 456
Lokalizacja: Rzeszów
Suzuki: SX4
Avalanche pisze:
ale niech mi ktoś powie co zrobić żeby 1.6 benzyna 4WD faktycznie spalał podawane fabrycznie ilości paliwa w mieście :zly:
To proste - nie zatrzymywać się ;) . U mnie wychodzi stabilne 9 po mieście po za okresem siarczystych mrozów kiedy skoczyło do 10.


Na górę
 Tytuł:
Post: 08-03-2012, 18:00 
Offline

Rejestracja: 09-01-2010, 14:02
Posty: 3375
Lokalizacja: Kwidzyn
[quote="Avalanche" ale niech mi ktoś powie co zrobić żeby 1.6 benzyna 4WD faktycznie spalał podawane fabrycznie ilości paliwa w mieście :zly:[/quote]

spalanie w mieście baaaardzo trudno określić, zbyt wiele zmiennych!
Inne spalanie będzie rano w korkach, inne w dni targowe kiedy driverzy z okolicznych wiosek z przyczepkami suną majestatycznie, podziwiając okolicę, inne też będzie późnym popołudniem. Jest też kwestia, czy jeździ się więcej jednorazowo, czypozwala się stygnąć co chwila silnikowi. Wszystko na tej samej trasie, z tym samym kierownikiem za fajerą. U mnie rozbieżności mają rozrzut od 8,5 do 10l/100km. Dodam, że przekroczenie tych 10l dla mnie nie stanowiłoby większego problemu o 1-2l, jednak zejście poniżej wspomnianych 8,5l, wydaje się w mieście niemożliwe.


Na górę
 Tytuł:
Post: 08-03-2012, 20:09 
Offline

Rejestracja: 29-03-2011, 21:15
Posty: 63
Lokalizacja: lodz
greentop pisze:
Złagodziłem je wczoraj


Koncepcja słuszna

macioo pisze:
Dodam, że przekroczenie tych 10l dla mnie nie stanowiłoby większego problemu


Koczuję w ASO z baterią czegoś zimniejszego dopóki tego nie naprawią :szok:


Na górę
 Tytuł:
Post: 09-03-2012, 09:15 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-08-2006, 11:13
Posty: 12406
Lokalizacja: CB - CIN - CT
Suzuki: Vitara 1.6 AllGrip
Oczywiście jasne, że "jazda w mieście" nie jedno ma imię ;)
Jadąc w niedzielę rano po pieczywo (2x3 km, 2 lub 3 skrzyżowania) potrafię bez problemu zejść poniżej 7 l/100 km. Ta sama trasa w szczycie, to już 9 :(

A ostatnio miałem okazję przejechać jakiś czas z prędkością 110-120 km/h i wtedy spalanie chwilowe nie schodziło poniżej 7,5. Z autostradowymi prędkościami pewnie by wyszła średnia ok. 8... .


Na górę
 Tytuł:
Post: 09-03-2012, 09:23 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 29-01-2011, 16:42
Posty: 122
Lokalizacja: Żory
Mój rekord Fordem Mondeo 2,5 V6 jeżdżąc do pracy na odcinku 3km przy -18 stopniach i 5 sygnalizacjach świetlnych to 28L/100km - ŚREDNIE
Suzi przy tym to skuter :)


Na górę
 Tytuł:
Post: 09-03-2012, 23:04 
Offline

Rejestracja: 09-01-2010, 14:02
Posty: 3375
Lokalizacja: Kwidzyn
Avalanche pisze:
Z autostradowymi prędkościami pewnie by wyszła średnia ok. 8... .


Mnie na krótkim odcinku A1 (Tczew-Gdańsk) z prędkością 130-150km/h wychodziło 8,5-8,8, to było kilka przejazdów dosyć płynnych w stosunkowo umiarkowanym ruchu. Tak więc przyjąłem, że takie będzie spalanie na autostradzie, czyli tylko nieco niższe niż w mieście na spokojnie. Zauważyłem też, że jazda powyżej 120-130km/h nie jest najprzyjemniejsza, kłania się wysokie zawieszenie no i hałas się zaczyna. A jak jeszcze jakieś podmuchy większe , to zaczyna być niebezpiecznie. Konstruktorzy zadbali o bezpieczeństwo kierowcy hahaha... :zakrecony:


Na górę
 Tytuł:
Post: 13-03-2012, 12:22 
Offline

Rejestracja: 15-06-2011, 12:17
Posty: 43
Lokalizacja: Toruń
Suzuki: SX4 1,6 2007
podaję dane notowane przez moją dziewczynę.

zimą - spore mrozy -20'C było nawet 8,9 l/100 km, po tym jak się zrobiło trochę cieplej spalanie spadało aż dotarło do 7,5 l/100 km...
napiszę jeszcze jak będzie latem.

użytkowanie auta: 60 km dziennie z czego 40 km po trasach.


Na górę
 Tytuł:
Post: 13-03-2012, 20:33 
Offline

Rejestracja: 09-01-2010, 14:02
Posty: 3375
Lokalizacja: Kwidzyn
DOMAN85 pisze:


zimą - spore mrozy -20'C było nawet 8,9 l/100 km, po tym jak się zrobiło trochę cieplej spalanie spadało aż dotarło do 7,5 l/100 km...
napiszę jeszcze jak będzie latem.

.


U mnie podobna sytuacja. Latem na cuda nie licz, bo letnie kapcie, sucha szosa, często dla zabawy się pociska mocniej, no i niełatwo jechać te 90-100km/h żeby było tanio! :D


Na górę
 Tytuł:
Post: 17-03-2012, 12:25 
Offline

Rejestracja: 04-03-2012, 21:35
Posty: 7
Witam, jako że to mój pierwszy post na tym forum pragnę gorąco przywitać wszystkich użytkowników Suzi SX4 (i Fiata Sedici również) ;) .
Od września ubiegłego roku jestem właściciele tegoż autka, wersji z silnikiem benzynowym 1.6, 120 KM i napędem 4x4. Trochę niepokoi mnie spalanie, gdyż podczas tych styczniowo-lutownych siarczystych mrozów wedle moich wyliczeń spalanie osiągneło 10,9 litra na 100 km. Tak, że zatankowane 20 litrów 95-tki nie wystarczyło mi nawet do pokonania 200 kilometrów. Obecnie pomimo nieużywania klimatyzacji, nawiewu i ogrzewania tylej szyby i lusterek poziom zużycia paliwa spadł nieznacznie. Myślę, że będzie to w granicach 9-9,5 litrów/100 km. Jeżdżę głównie po Krakowie, ale ostatnimi czasy rzadko, ponieważ ze względu na nieopłacalność przejazdów do pracy w ciągu tygodnia dojeżdżam komunikacją miejską. W związku z tym moje pytanie do użytkowników samochodu z dłuższym stażem jest oczywiste: czy ten typ tak ma czy jest to powód do skontaktowania się z serwisem? 8)
PS Przepraszam za przydługawy post, ale ja chyba inaczej pisać nie umiem :lol:


Ostatnio zmieniony 22-05-2012, 16:56 przez nessuno, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
 Tytuł:
Post: 17-03-2012, 19:12 
Offline

Rejestracja: 09-01-2010, 14:02
Posty: 3375
Lokalizacja: Kwidzyn
nessuno pisze:
pragnę gorąco przywitać wszystkich użytkowników Suzi SX4 (i Fiata Sedici również) ;) .
Myślę, że będzie to w granicach 9-9,5 litrów/100 km. Jeżdżę głównie po Krakowie, ale ostatnimi czasy rzadko, ponieważ ze względu na nieopłacalność przejazdów do pracy w ciągu tygodnia dojeżdżam komunikacją miejską. W związku z tym moje pytanie do użytkowników samochodu z dłuższym stażem jest oczywiste: czy ten typ tak ma czy jest to powód do skontaktowania się z serwisem? 8)


Również Cię witam jako użytkownik gustownego Sedesa! :ok:
Co do spalania, to już tu poruszałem temat. Dużo zależy od tego co to za jazda miejska? Przeloty po średnicówkach, czy w gęstym ruchu w centrum, dużo świateł hamowania itd... Te wszystkie czynniki (ciężar nogi również) wpływają na zużycie. Możesz sprawdzić jeszcze ciśnienie w kołach, po dopompowaniu do 2,4 atm. wyczułem wyraźne zmniejszenie oporu toczenia (wcześniej miałem ok 2,1). Poza tym jeżeli to gęsty ruch miejski, to zużycie na poziomie 9l. wydaje się normalne (niestety). Nasze autka przy swojej masie, oponach 205, aerodynamice toytoya, no i silniku zachęcającym charakterystyką do kręcenia nieco wyżej, nie należą do super oszczędnych. :bzik:
Jak jadę 500-tką żony, to piłując ile się da, nie przekraczam 7l. w mieście w trasie to ponizej 5. Ehhh... gdyby tak sedesik palił... :serduszka:

PS duże oszczędności robi się na trasie jadąc 80-90km/h i dużo hamując silnikiem, tak więc dla lepszego samopoczucie między tankowaniami zrób sobie przejażdżkę za miasto, wszak okolice macie piękne :pa:


Na górę
 Tytuł:
Post: 18-03-2012, 09:46 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-08-2006, 11:13
Posty: 12406
Lokalizacja: CB - CIN - CT
Suzuki: Vitara 1.6 AllGrip
Mnie 9-10 w miejskim gąszczu przestało dawno dziwić.
Szczególnie jak czytam, że właściciele jakiś Kiji Veng czy Hyundaiów ix20 z silnikami 1.4 spokojnie osiągają lub nawet przekraczają te wyniki ;)


Na górę
 Tytuł:
Post: 18-03-2012, 11:08 
Offline

Rejestracja: 09-01-2010, 14:02
Posty: 3375
Lokalizacja: Kwidzyn
Avalanche pisze:
Mnie 9-10 w miejskim gąszczu przestało dawno dziwić.
Szczególnie jak czytam, że właściciele jakiś Kiji Veng czy Hyundaiów ix20 z silnikami 1.4 spokojnie osiągają lub nawet przekraczają te wyniki ;)


Spoko, moje kochanie w Clio 1,4 16V 98KM, bez problemu osiągała właśnie wyniki na poziomie 9-10l, z tendencją bliżej 10 :lol: . Zimą to nawet nie sprawdzałem w obawie o swój układ krążenia :bzik:
Niema nic za darmo, określona pojemność, moc nie nie biorą się z niczego, trzeba nakarmić i kropka. Niektórzy ludzie naczytają się folderów producenta, nasłuchają opowieści sprzedawców, do tego userzy na forach licytujący się w ilościach zużytego paliwa (nie mam pojęcia po co :niewiem: ) i efektem jest rozczarowanie, zamiast 7,5l w mieście jest 10!
Przyznam, że sam kiedyś próbowałem obniżania zuzycia, ale dałem sobie siana! Porównując ilość zaoszczędzonej kasy (na 100km to 4-5pln) z mordęgą, zamiast przyjemności z jazdy, stwierdziłem, że niech pali ile chce, ja chcę mieć przyjemność z jazdy!
Czasami kontroluję zużycie paliwa, bo nadmierne jest to m.in. objaw usterki i to tyle. Stanowczo polecam popuszczenie kołnierzyka i życzę wszystkim frajdy za kółkiem. :pa:


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 789 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 124 25 26 27 2832 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]