wawax pisze:
W przypadku chińskich marek (jak i wszystkich innych) trzeba uwzględnić:
- prawdopodobieństwo istnienia tej marki za 5 lat - docelowo zostanie może 5 chińskich marek z obecnych dobrze ponad 100
- dostępność części za 5 lat, gdy akurat auto zacznie się psuć, a marka zniknie z rynku - europejskie przepisy o dostępności części Chińczycy mają w głębokim poważaniu,
- koszty serwisowania - w chińskich brak serwisów, brak części, wysokie ceny, nie wiadomo jak będzie z trwałością
- cenę odsprzedaży - aktualnie używane chińczyki bardzo tracą na wartości.
Nieprzypadkowo przeważająca większość kupujących te auta to osoby, które po raz pierwszy kupują nowy samochód. Często nawet nie zdają sobie sprawy jakie problemy ich czekają w przyszłości.
Trochę jak z kredytami frankowymi - potem będzie płacz "bo ja nie wiedziałem", choć dziś mamy wszystkie informacje, aby podjąć racjonalną decyzję. Jeśli ktoś kupuje chińczyka, to powinien dokładnie sobie to policzyć, a nie patrzyć tylko na cenę zakupu.
Ciekawy temat, jak będzie to się okaże oczywiście za te 5 lat, ale pytanie czy nie będzie odwrotnie. Oczywiście jakichś totalnie niszowych chińskich marek bym się bał kupować, bo pewnie będzie jak mówisz i część firmy się zwinie, ale sprzedaż obecnie wygląda jak poniżej. Te marki sprzedają globalnie więcej samochodów niż niejeden europejski producent.
Równie dobrze się może okazać, że to Suzuki będzie miało bardzo duży problem utrzymać sprzedaż przy obecnych cenach i braku odświeżania gamy modelowej, a wielkie marki samochodowe jak Cherry czy BYD przejmą rynek stosunkowo tanich czy jak ktoś woli dobrze wycenionych samochodów. Pytanie czy to Suzuki wtedy nie będzie się coraz bardziej zwijało z rynku europejskiego.
Zresztą trochę to widać już teraz, ktoś kto kupił Vitarę/S-Cross te parę lat temu w fajnej wersji z automatem i 4x4 to jeżeli chciałby go wymienić na coś nowego to do tej pory miał do wyboru w zasadzie ten sam model z dużo gorszym silnikiem - 1.5 z AGS. Obecnie może wybrać to co miał parę lat temu czyli sprawdzony 1.4 tylko słabszy i droższy niż było parę lat temu.
W zasadzie nie ma czego szukać klient marki w przypadku Suzuki, wiem, bo sam jestem w podobnej sytuacji gdy powoli rozglądam się za samochodem, a w Suzuki dostanę gorszy silnik w dokładnie tym samym samochodzie za to droższy. Chińskie marki wtedy okazują się ciekawą opcją, ale oczywiście nie pozbawioną ryzyka.
Niektóre chińskie marki już otwierają fabryki w Europie, do tego w świecie zamienników "made in china" skąd pomysł, że brak ma być części do chińskich samochodów? Serwisy i salony duzych chińskich marek powstają w zasadzie masowo.
Cytuj:
Najpopularniejsze marki samochodów w Polsce (lipiec 2025):
https://www.wyborkierowcow.pl/sprzedaz- ... 2025-roku/Toyota: 7848 egzemplarzy
Skoda: 5406
Volkswagen: 3875
Mercedes-Benz: 2819
BMW: 2808
Kia: 2649
Audi: 2423
Dacia: 2065
Hyundai: 2022
Volvo: 1606
Ford: 1456
MG: 1358Cupra: 1310
Renault: 1277
Citroen: 998
Lexus: 975
Opel: 918
Peugeot: 800
Omoda: 699Suzuki: 641BYD: 621Nissan: 598
BAIC: 573Jaecoo: 481SEAT: 468