Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 01-07-2025, 15:47

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
Post: 23-06-2025, 09:07 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01-09-2024, 21:56
Posty: 12
Suzuki: GV2 2008 DDIS
Moc się pojawiała i znikała, pojawiała i znikała aż obecnie znikła na amen.
Da się jeździć ale pod górkę ciężko i raczej lepiej nie wyprzedzać.
Większego spalania nie zauważyłem, ale to może dlatego, że z powodu braku przyśpieszenia nie żyłuję silnika.
Więc prawdopodobnie - Turbo. Trochę się podoktoryzowałem i teraz pytania:
1. Udało mi się wymontować elektrozawór regulujący dopływem powietrza, zmierzyłem opór cewki - było ok. 30-40Ω czyli pewno ok, podłączyłem również żaróweczkę 12V 5W do wtyczki od sterownika, po włączeniu zapłonu lekko się żarzyła, po zapaleniu silnika zaświeciła się ładnie, nie za mocno nie za słabo :) podczas zwiększania obrotów nie zauważyłem żadnej różnicy w świeceniu, nie podłączałem na razie oscyloskopu, z tego co wiem to tam jest przebieg PWM. Zakładając, że sterowanie działa prawidłowo to pytanie jest następujące: czy po odpięciu gumowego przewodu biegnącego do turbiny od elektrozaworu powinienem wyczuwać na nim zasysanie jeśli turbina działa prawidłowo? Nie robiłem tego jeszcze bo rurki są zaparzone na tym elektrozaworze...
Obrazek
2. Wiem, że pod turbosprężarką jest gruszka ciśnieniowa, rozumiem, że ona wpływa na kąt ustawienia łopatek sterujących dopływem palin na łopatki napędzające oś turbiny (ta tzw. zmienna geometria)
Obrazek
Pytania: czy ona jest sterowana ciśnieniowo za pomocą spalin? Czyli - małe obroty - łopatki puszczają więcej spalin żeby turbina się szybciej kręciła, dużo spalin - łopatki się skręcają aby zmniejszyć prędkość turbiny?
3. Za turbiną wisi mi jakaś wtyczka dwukabelkowa, obejrzałem lusterkiem co się dało (dostęp ciężki bo to już przy samej ścianie komory silnika), kojarzy ktoś do czego jest ta wtyczka? Nie sprawdzałem na niej napięć ale mogę to zrobić później.

Staram się znaleźć winnego ponieważ za 3 tyg. mam wyjazd a najbliższy termin u różnych mechaników mam za 4 tyg. bo urlopy itd. Elektrozawór mogę wymienić samodzielnie, ale reszta to już za ciężki kaliber dla mnie.

Na koniec jeszcze wykresy - górny to ciśnienie, dolny to obroty, o ile dobrze to potrafię odczytać to widać na początku, że turbo działa, a potem już nie działa.
Załącznik:
Screenshot_20250622-201549_Car Scanner.jpg


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Na górę
Post: 23-06-2025, 13:21 
Offline

Rejestracja: 28-02-2021, 11:04
Posty: 332
Lokalizacja: okolice Krakowa
Suzuki: Sedici 4x4 1,6
Skoro masz połaczenie z ecu, to masz możliwość odczytać błędy, a nic o tym nie piszesz.
Turbina jest sterowana podciśnieniem. Powinieneś czuć ssanie na weżyku podłączonym do króćca opisanego jako VAC, jak i na odpalonym silniku, na króćcu OUT (z podłaczonym vac).
Elektrycznie sprawdziłeś to wystarczająco dobrze i tam jest OK.
Ta wtyczka luźna, jeśli leci to do wydechu, to może być czujnik temp. spalin. Ale tutaj tez kłania sie odczyt błędów.


Na górę
Post: 23-06-2025, 13:48 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01-09-2024, 21:56
Posty: 12
Suzuki: GV2 2008 DDIS
Tak myślałem, że padnie o tym, no ale niestety na moim programie (darmowa wersja Car Scanner 1.118) nie pokazuje żadnych błędów...


Na górę
Post: 23-06-2025, 22:48 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21-08-2007, 20:49
Posty: 4027
Lokalizacja: Sztutowo czasem Warszawa
Suzuki: Była GV II 2007 DDIS
Jakaś kontrolka się świeci? Jest DPF, EGR?
Czujnik temperatury spalin - są dwa. Przed i za DPF. Ten za lubi padać w ten sposób, że pomiar temperatury się zatrzymuje na jakiejś wartości i w efekcie nie wypali dpf, a jeśli przytkany to odcina moc. Od razu rada - czujniki przed i za są takie same, tylko przedni ma krótszy przewód i chyba inną wtyczkę (na aukcjach jest tańszy) wystarczy przedłużyć przewód i jest ok. :)
Ta wtyczka to może być czujnik temperatury, tylko nie rozumiem dlaczego ktoś go odpiął. :)

_________________
Pozdrawiam, Marek
"There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't" ;)
I już bez klekocika :placze:


Na górę
Post: 24-06-2025, 09:18 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01-09-2024, 21:56
Posty: 12
Suzuki: GV2 2008 DDIS
Ściągnąłem wczoraj rurkę z elektrozaworu biegnącą do górnej części turbo. I wszystko jest inaczej niż mi się wydawało, ale może dlatego, że nie działa to prawidłowo.
Przede wszystkim, nic nie zasysało do tej rurki, ja rozumiem, że jak wirnik turbiny się kręci napędzany spalinami to chociaż trochę powinno tam zasysać powietrza, ale nie.
Po drugie, zasysało do elektrozaworu :-).
Po odpięciu kabla zasilającego elektrozawór, zaczął on mocno wibrować (jakby powietrze szarpało wewnętrzną membraną).
Podpięcie kabla z powrotem "uspokajało" zawór, natomiast podpięcie z powrotem wężyka biegnącego do turbiny powodowało, że elektrozawór lekko "brzęczał" jakby chciał ale nie mógł :).
Na tym skończyłem testy, które wygenerowały mi błąd bodajże P0030, błąd skasowałem. Praca silnika bez zmian, na postoju maks obroty 3000, pod obciążeniem maks 2500.


Na górę
Post: 24-06-2025, 09:33 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21-08-2007, 20:49
Posty: 4027
Lokalizacja: Sztutowo czasem Warszawa
Suzuki: Była GV II 2007 DDIS
A sprawdzałeś czy turbina wewnątrz jest sucha czy w oleju?

_________________
Pozdrawiam, Marek
"There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't" ;)
I już bez klekocika :placze:


Na górę
Post: 24-06-2025, 10:08 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01-09-2024, 21:56
Posty: 12
Suzuki: GV2 2008 DDIS
czoboki pisze:
A sprawdzałeś czy turbina wewnątrz jest sucha czy w oleju?


Obawiam się, że nie umiem tego zrobić. Jestem bardziej elektronikiem a przy samochodzie wymiękam jak mam śrubę większą niż M6 :-)
Gdybym wiedział jak bezpiecznie wykręcić całą turbosprężarkę z oprzyrządowaniem to pewno samodzielnie bym sobie ją wyczyścił, ale wiem, że na pewno coś bym przy tym upieprzył albo w połowie drogi trafiłbym na śrubę której nie mógłbym ruszyć.


Na górę
Post: 24-06-2025, 10:20 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21-08-2007, 20:49
Posty: 4027
Lokalizacja: Sztutowo czasem Warszawa
Suzuki: Była GV II 2007 DDIS
:) Na macanta paluchem. ;)
To zostaw temat mechanikowi przy okazji walki z resztą.

_________________
Pozdrawiam, Marek
"There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't" ;)
I już bez klekocika :placze:


Na górę
Post: 25-06-2025, 13:59 
Offline

Rejestracja: 28-02-2021, 11:04
Posty: 332
Lokalizacja: okolice Krakowa
Suzuki: Sedici 4x4 1,6
whitetiger, czytałeś to co CI pisałem? Chyba że nie. Ale już widać, żę zawór masz raczej dobry o sterowanie zdaje sie też.
czoboki, kolega pisze o zaworze turbiny, nie egr.


Na górę
Post: 26-06-2025, 12:51 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21-08-2007, 20:49
Posty: 4027
Lokalizacja: Sztutowo czasem Warszawa
Suzuki: Była GV II 2007 DDIS
Masz rację. :) Tu tego nie ma, ale wymienilismy pw i tam wspominał o innych kwestiach stąd moja pomyłka. :)

_________________
Pozdrawiam, Marek
"There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't" ;)
I już bez klekocika :placze:


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 10 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]