Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 06-07-2025, 21:05

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
Post: 01-05-2024, 17:08 
Offline

Rejestracja: 01-05-2024, 16:52
Posty: 7
Suzuki: Vitara 2019
Witam serdecznie,
jestem tutaj nowy i cieszę się, że natrafiłem na takie forum, bo to pewnie może ułatwić niejedną kwestię :)

Zostanę na dniach posiadaczem pierwszego suzuki w życiu, jest to Vitara z 2019 roku z silnikiem K14C o mocy 140 km oraz skrzyni aisin - nie dokopałem się do tabliczki ale po przekopaniu połowy internetu udało mi się ustalić, że jest to okodowanie tf-71sc. Co mam nadzieje ustale jeszcze w niedługim czasie "na żywo".

Samochód mam okazje odkupić po "okazyjnej" cenie od rodziny gdzie jest od nowości, więc miałem już nie raz okazję tym autem pojeździć lub podejrzeć jak jest traktowane :)

Auto do tej pory czyli przebiegu 185 tysięcy(!) miało prowadzony regularny serwis w ASO. Posiada gwarancję do grudnia tego roku ale chciałbym się dowiedzieć o przyszłe serwisowanie tego auta. Najbardziej niepokoją mnie 3 rzeczy i tutaj licze na ewentualne podpowiedzi/pomoc -

1. Olej silnikowy, czy warto po takim przebiegu, zrobić mu troche solidniejszą wymiane i zafundować płukanke oraz rozpocząć wymiany co 10kkm w silniku ? Motor jest bardzo żwawy, nie kopci, zbiera się ładnie, ale do tej pory o ile nikt tego nie zaniedbał po stronie serwisu, wymiany były co 15kkm.

2. Olej w skrzyni biegów - skrzynie niby pracuje idealnie w każdym zakresie i w góre i w dół, no moze ma ultra delikatne zawachanie przy zmianie z 1 na 2 ale jestem dość wrażliwy na niedociągnięcia swoich aut. Ale nie miała od nowości zmienianego oleju.... pokłosie naszej ekościemy, ale mniejsza z tym. Jak mogę tutaj zrobić wymiane oleju ? Dzwoniłem do kilku serwisów, i każdy mi podpowiada co innego, statyczna - dynamiczna i każdy ma swoje argumenty za jedną lub drugą opcją. Zwariować idzie a w książce serwisowej ani słowa o tym oprócz rodzaju oleju. Jeśli statyczna, to myślę, że dam rade sobie z tym sam, bo liznąłem mechaniki, a nie chce jakoś zaszkodzić skrzyni dynamiczna wymiana. Macie z tym doświadczenie ? Czy wgl ASO sie tym zajmuje skoro nie ejst to przewidziane na Europę w książce serwisowej?

3. rozrząd - jest tutaj łańcuch którego kompletnie nie słychać i nie daje jakis objawow zużycia. czy mam powody do zmartwień lub powieninem nastawiac się na wymiane w przyszłości bliskiej ? I czy jest to dosc prosta sprawa czy myslicie, że zostaje tylko aso i nie dawać "zwykłemu mechanikowi" tego robić ?

jeśli macie jakieś podpowiedzi na co zwrócić uwagę w tym aucie to będę wdzięczny.


Na górę
Post: 01-05-2024, 19:26 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1701
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Jeśli olej był co 15kkm, to nie trzeba nic zmieniać. Natomiast w 2019 vitary miały już serwisy co 20kkm i to już jest zbyt rzadko. Może warto przeczyścić i zmieniać częściej, co 10-12kkm. Zresztą po 185kkm to wypadałoby wyczyścić tak czy inaczej.

Po 180kkm powinna być trzecia wymiana oleju w skrzyni. Robiłem dynamiczną po 60kkm i nie było z tym problemów. Było czuć lekko lepszą pracę skrzyni (a może tylko chciałem to czuć). Po 185kkm może już być trochę zużycia. Zdecydowanie dynamicznie, bo musisz wypłukać ten cały śmietnik. ASO tym się nie zajmuje.

Rozrząd trzeba zmieniać. Ale co ile, to trudno powiedzieć. Pasek osprzętu ma wymiany co 120kkm. Przy 185kkm trzeba zerknąć i ocenić. W poprzednim aucie miałem wpisaną zmianę po 160kkm.

Jeśli to 4WD, to zmień też olej w napędzie z tyłu. Można też zrobić serwis klimatyzacji, jeśli nie był robiony, aby odświeżyć olej smarujący układ. No i zmień olej w tłumiku. ;-)

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 01-05-2024, 19:59 
Offline

Rejestracja: 01-05-2024, 16:52
Posty: 7
Suzuki: Vitara 2019
musze w takim razie zerknąć dokładnie w książkę serwisową, jesli co 20kkm to faktycznie średnio. Jeśli ktoś ma jeszcze jakieś doswiadczenie odnośnie skrzyni to chętnie posłucham :)

A powiedz kolego, wymiane oleju gdzie robiłeś ? Rozglądam się za jakimś dobrym serwisem. Muszę wgl też się dowiedzieć czy nie utracę gwarancji jak to ruszę.

Myślę, że do grudnia będę jeszcze z jeden raz w aso suzuki tym autem, podpytam ich o ten rozrząd czy są to w stanie jakoś skontrolować, czy według nich łańcucha nie trzeba. Taka dygresja, mój szef ma auto od nowosci, nahulane już prawie 300k kilometrów a VW idzie w zaparte aby paska rozrządu nie ruszać :D

To jest akurat wersja przód napęd, olej w tłumiku kontrolowany i uzupełniany ;D


Na górę
Post: 04-06-2024, 19:54 
Offline

Rejestracja: 01-05-2024, 16:52
Posty: 7
Suzuki: Vitara 2019
odpisze sam sobie dla potomnych bo widzę, że nikt nie pociągnął tematu :)

W silniku zrobiłem płukankę, plus dobrałem zdecydowanie lepszy full syntetyczny olej z naciskiem na normy chroniące motor, silnik pracuje ciszej, wypłukało sporo syfu ze środka, zapobiegawczo dodany ceramizer.

Olej w skrzyni wymieniłem póki co statycznie, zrobiłem to w aso, w razie co jakby coś się miało zadziać to by się już stało, a auto ma jeszcze trochę gwarancji. Objawów brak, do skrzyni został dolany ceramizator, i nie ma wielkiej zmiany oprócz tego, że dużo łagodniej wchodzi mi bieg z 1 na 2, co wcześniej bylo lekko nieprzyjemne. Kolejne wymiany zamierzam robić częściej i statycznie, ponieważ jest to w tym przypadku prosta sprawa i nie ma co przepłacać u mechanika. Instrukcje wymiany dedykowane do tego auta mam dostępne w pracy, z programów do dobierania części gdyby ktoś kiedyś potrzebował.

Rozrząd został obadany przez mechanika, powiedział, że póki co jest ok i nie widzi ani nie słyszy niepokojących objawów ale, że jeśli zamierzam zostawić autko na dłużej, to zrobiłby zapobiegawczo to przy 200k km. Zestaw łańcucha lepszych firm jak SKF to wydatek koło 600 zł plus robocizna. O dziwo łańcuchy do tego auta mają troszeczkę inną budowę niż oryginał, ale szerokość i długość oczywiście zachowana.


Na górę
Post: 09-06-2024, 23:06 
Offline

Rejestracja: 17-07-2021, 23:10
Posty: 40
Suzuki: S-Cross
jedrula3000 pisze:
odpisze sam sobie dla potomnych bo widzę, że nikt nie pociągnął tematu :)

W silniku zrobiłem płukankę, plus dobrałem zdecydowanie lepszy full syntetyczny olej z naciskiem na normy chroniące motor, silnik pracuje ciszej, wypłukało sporo syfu ze środka, zapobiegawczo dodany ceramizer.

Olej w skrzyni wymieniłem póki co statycznie, zrobiłem to w aso, w razie co jakby coś się miało zadziać to by się już stało, a auto ma jeszcze trochę gwarancji. Objawów brak, do skrzyni został dolany ceramizator, i nie ma wielkiej zmiany oprócz tego, że dużo łagodniej wchodzi mi bieg z 1 na 2, co wcześniej bylo lekko nieprzyjemne. Kolejne wymiany zamierzam robić częściej i statycznie, ponieważ jest to w tym przypadku prosta sprawa i nie ma co przepłacać u mechanika. Instrukcje wymiany dedykowane do tego auta mam dostępne w pracy, z programów do dobierania części gdyby ktoś kiedyś potrzebował.

Rozrząd został obadany przez mechanika, powiedział, że póki co jest ok i nie widzi ani nie słyszy niepokojących objawów ale, że jeśli zamierzam zostawić autko na dłużej, to zrobiłby zapobiegawczo to przy 200k km. Zestaw łańcucha lepszych firm jak SKF to wydatek koło 600 zł plus robocizna. O dziwo łańcuchy do tego auta mają troszeczkę inną budowę niż oryginał, ale szerokość i długość oczywiście zachowana.


Ja bym absolutnie nie ruszał rozrządu o ile nie ma takiej konieczności. Myślę, że przy dobrym traktowaniu, to auto na oryginalnym rozrządzie powinno spokojnie ponad 500kkm zrobić.

Jeśli chodzi o skrzynię, to ja jestem zdania, że statyczna wymiana spokojnie wystarczy, ale przy założeniu że robi się to regularnie.
Ta pierwsze wymiana po 180kkm jednak trochę późno, więc może drugą wymianę bym przyśpieszył a nie czekał kolejnych 60kkm.
Czy mógłbyś udostępnić materiały z instrukcją wymiany? Patrzyłem na skany z instrukcji serwisowej i jak sama procedura wymiany jest jasna, to już kwestia ustawienia odpowiedniego poziomu oleju po wymianie nie koniecznie. Byłbym bardzo wdzięczny.


Na górę
Post: 10-06-2024, 11:08 
Offline

Rejestracja: 01-05-2024, 16:52
Posty: 7
Suzuki: Vitara 2019
Witam,

jeśli chodzi o instrukcję wymiany to mam kłopot z wrzuceniem tego tutaj w wiadomości, może coś źle robię. Jakbyś podesłał priv jakiś meil na który mogę podesłąć ci PDF to podrzucę schematy i instrukcję.

Co do rozrządu to mam wątpliwości co do tego co mówisz. 500 kkm jest możliwe, ale nie przy tak drobnych łańcuszkach. zamówiłem do firmy w której pracuje te zestawy i łańcuch do wymiany. Łańcuch waży 420 gramów, jest dosyć cienki, mam obawy co do jego żywotności.

wiele źródeł podaje, że żywotność nowych łańcuchów to mniej więcej 200 kkm. W trakcie eksploatacji rozciągają się i jego wymiana to normalny zabieg serwisowy. Dodatkowo czym drobniejszy łańcuch, tym "cichsze" oraz mniej zauważalne będą objawy jego zużycia. Plusem tych silników 1.4 jest prosta budowa rozrządu oraz duża ilość miejsca do pracy, więc sama wymiana nie powinna być bardzo droga a zestawy też są tanie.


Jeśli chodzi o olej w skrzyni, wymiana przy 180 kkm to ostre przegięcie. Na szczęście po ostatniej wymianie skrzynia chodzi tylko lepiej. Planuje kolejną wymianę za jakieś 7500 km na kolejną wymiane oleju silnikowego. Zakupiłem już oleje, i zamierzam zrobić dwie wymiany statyczne pod rząd, aby zmaksymalizować ilość wymienionego płynu. Pójdzie wtedy jeszcze jedna strzykawka dodatku ceramicznego do oleju i miejmy nadzieje, że jeszcze kilka lat pohula bezawaryjnie :) Wymiana wydaje się na tyle prosta, że nie zamierzam już raczej oddawać tego na warsztat. Trudność porównywalna do wymiany oleju w silniku.
Olej to ravenol atf o specyfikacji zgodnej z książką serwisową aw-1

Poza tymi zabiegami o których pisałem wcześniej, wykonałem też płukanie i wymianę płynu chłodniczego zgodnego ze specyfikacją producenta. Mam wątpliwości czy serwis zrobił to przy 160 kkm bo płyn który wypłyną z płukanką był na oko "zmęczony" i zmętniony. Nowy poszedł Ravenol HJC rozniez zgodnie ze specyfikacją producenta. Nie udało mi się znaleźć informacji o pojemności układu, ale sama wymiana poszła bezproblemowo.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 14 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]