Zderzak naprawiony. Przy okazji zrobiłem kilka zdjęć, jakby ktoś chciał pogrzebać przy swoim zderzaku, może będą pomocne
Oczywiście prezentuję tu metodę jaką ja zastosowałem. Można oczywiście pewne rzeczy zrobić prościej
Demontaż zaczynamy od odkręcenia 4 śrub (13stki) widocznych po otwarciu klapy bagażnika (brak zdjęcia). Następnie wykręcamy wkręty (Foto 7). Najpierw wykręcamy wkręt 4. Przy wykręconych 4 śrubach mocujących zderzak nabiera on elastyczności, dlatego można go wysunąć (w kierunku tyłu samochodu) z zaczepu i odchylić na tyle, aby bez odkręcania koła można było wykręcić wkręty 1 i 2. Następnie wykręcamy wkręt 3 i mamy odpięty zderzak od boku (boków) samochodu.
Jeżeli śruby zostały wykręcone, oraz wkręty przy nadkolach, należy rozpiąć kostkę oświetlenia (Foto 8, strzałka 5). Następnie wypinamy spinki (strzałki 1 - 4) które znajdują się od strony podwozia.
Zalecam na czas wypięcia spinek wkręcenie po kilka obrotów dwóch śrub mocujących zderzak pod klapą bagażnika (nie spadnie na nas po wypięciu spinek).
Po tym zabiegu ściągamy zderzak i odstawiamy na bok.
Wygięta listwa pod zderzakiem wyglądała jak na Foto 1.
Wyprostowanie listwy o kształcie ceownika nie jest takie proste. O ile boczne krawędzie można rozgiąć kombinerkami, pozostaje pytanie co zrobić ze środkiem ceownika. Ja zastosowałem metodę "przez najechanie". Cegiełka o zbliżonym wymiarze, najechać przodem samochodu, odczekać chwilę, zjechać (Foto 3).
Oczywiście przed prostowaniem należy tą listwę najpierw wykręcić (Foto 4 - śruba górna, Foto 5 - śruba dolna). Zalecam w tym przypadku uzbrojenie się w klucz nasadowy nr 12. Przełamanie tej śruby zwykłym kluczem widocznym na zdjęciu nie było proste, dostęp jest bardzo ograniczony. Dolną odkręca się bez problemu, aczkolwiek proponuję nasadową 12-stkę, przyspieszy pracę.
Po wyprostowaniu listwy dokonujemy jej montażu. Są zaczepy na których ją się osadza, a następnie skręcamy (śruby na klucz 12). Listwa po wyprostowaniu wygląda u mnie tak jak na Foto 9.
Następnie wpasowujemy zderzak. Tutaj proszę uważać, aby dolna część zderzaka trafiła w odpowiednie otwory. Na Foto 12 strzałka 2. Jeżeli dokręcimy zderzak to zagniemy blachę widoczną nad linią zderzaka na tym zdjęciu. Nie jest problematyczne odgięcie jej później, można to zrobić ręką, ale po co tracić czas.
Dokręcanie zderzaka można zacząć od dokręcenia 4 śrub pod klapą bagażnika, aczkolwiek wystarczy tylko kilka obrotów śrub, nie dokręcamy ich jeszcze. Następnie dokręcamy chlapacze Foto 7 - wkręty w kolejności: 1, 2, 3. Nie dokręcamy najpierw wkręta 4, ponieważ nie dokręcimy wcześniej wymienionych wkrętów. Na Foto 10 przedstawiłem wstępnie dokręcony chlapacz do zderzaka. Przy nie dokręconym wkręcie 4, można odchylić zderzak i manewrować spokojnie śrubokrętem.
Następnie mocujemy zderzak na zaczepie (Foto 6) i dokręcamy wkręt 4 (Foto 7).
Kolejnym etapem jest wpięcie zapinek (Foto 11) w odpowiednie miejsca zderzaka od strony podwozia (Foto 12 strzałka 1, Foto 13).
Na wielki finał sprawdzamy czy na pewno została podpięta kostka oświetlenia (Foto 2) i dokręcamy 4 śruby mocujące zderzak pod klapą bagażnika.
W moim wypadku po tym zabiegu prostowania zderzak został spasowany bardzo dobrze. Jedyny mankament pozostał widoczny na Foto 16. Jest tu różnica 3mm przy spasowaniu, ale jest to wynik tego, że zostało wyrwane mocowanie zderzaka, a także zerwało zaczep zderzaka który znajduje się pod wkrętem 4 Foto 7. Zamieszczam również fotki jak wygląda zderzak wizualnie po dokonanie tej naprawy: Foto 14, Foto 15, Foto 16.
Można jeszcze zastosować prostszą metodę odkręcenia zderzaka, bez konieczności odkręcania chlapacza. Plastikowe nadkola mają również spinki, które należało by wypiąć, można uniknąć wtedy zbędnego wykręcania wkrętów. Ale co kto lubi.
Co do pęknięcia zderzaka zastosuję metodę klejenia (kropelką chociażby). Grunt, że po tym zabiegu auto wygląda zdecydowanie lepiej niż na zdjęciach załączonych na początku postu. A sama naprawa kosztowała mnie ....około 2 godziny.
Może komuś ten opis się przyda w przyszłości. W każdym razie powodzenia