Temat był już mocno wałkowany na tym forum, więc zachęcam do skorzystania z wyszukiwarki - naprawdę warto, bo tam było wiele aspektów poruszanych, łącznie z tym co sugerują w innych krajach.
Ale żeby nie było, że tu u nas jak na Elektrodzie
, to jednak coś też napiszę. W skrócie: producent zaleca 0W20, takie same zdanie mają Suzuki Węgry i Niemcy (ktoś z forum ich pytał o to), natomiast Suzuki Polska rekomenduje 5W30. Czemu? Trudno stwierdzić, ponoć na nasze warunki klimatyczne i drogowe według Suzuki Polska taki jest lepszy. Wiele osób na forum pisało, że po zalaniu 0W20 mają wyraźnie niższe spalanie oraz lepszą kulturę pracy silnika - ja tego efektu, aż tak bardzo nie dostrzegam.
Kwestia marki jest zawsze dyskusyjna, ale nie wiem (bo nie czuję się znawcą olejów) czy bardzo istotna - chyba najważniejsze, aby spełniał normy. Wielu producentów olejów udostępnia wyszukiwarki, które pozwalają znaleźć konkretny pasujący olej. Suzuki rekomenduje swój Ecstar, wcześniej chyba też polecali Shell. Ja osobiście mam dobre doświadczenia z Shell'em (poprzednie auto), czyli nic się złego przez 10 lat nie działo, a czy był najlepszy to nie wiem.
Moje doświadczenie jest takie. Pierwszy rok przejeździłem na Total 5W30, bo taki wlali w ASO na zerowym przeglądzie, po lekturze tego forum, zdecydowałem się potem na 0W20 i na pierwszym przeglądzie wlali mi Ecstar 0W20. Obecnie na nim jeżdżę i właśnie zbliża mi się na dniach drugi przegląd - postanowiłem zostać przy Ecstar 0W20. Czemu? Bo auto ciut mniej pali, ale różnica jest na tyle niewielka, że to mogą być inne czynniki oraz mam wrażenie (przy czy to jest wrażenie, więc może być mylne), że w zimie zimny silnik nieco lepiej pracował. A przede wszystkim jakoś bardziej ufam zaleceniem producenta (w tym Suzuki Węgry i Niemcy) niż Suzuki Polska.