Radziu pisze:
Prawda, nie mam dużej wiedzy na ten temat. Faktycznie trzeba poczytać.
Radziu pisze:
Ten temat lepkości oleju mnie mierzi. Jutro jadę na przegląd po 1000. Dowiedziałem się że zalewają 5W30, bo „to najlepszy olej na nasze warunki geograficzne”. Zgodzę się na tę lepkość (choć wewnętrznie czuje że coś jest nie tak)za pierwszym razem, bo jakoś ciężko mi stawać okoniem do serwisu i SMP, a dyskusja na forum nie przeważa szali na żadną ze stron. Może na następnym przeglądzie zdecyduje się na 0W16 i będę się tego trzymał już cały czas
Ciekawostką jest też to, że jeśli chciałbyś być super hiper zgodny z zaleceniami producenta, to masz marne szanse na to aby postępować zgodnie z tymi zaleceniami.
Suzuki bowiem zaleca oleje ECSTAR do swoich silników, których w polsce dostępność jest.... zerowa.
To stwierdzenie o najlepszym oleju na nasze warunki geograficzne to bullshit.
Musisz pamiętać, że jeśli mówimy o warunkach geograficznych to zwracasz uwagę przede wszystkim na to co jest przed literą "W" w oznaczeniu klasy lepkości SAE.
0W mówi o tym, że charakterystyka oleju jest bardziej odpowiednim wyborem do niższych temperatur otoczenia (nawet do -30 stopni) niż 5W, 10W i tak dalej.
Łatwiejszy zimny rozruch (podczas którego występuje największe tarcie i zużycie części mechanicznych), płynność oleju w niskich temperaturach, a co za tym idzie szybsze rozprowadzenie oleju po całej magistrali olejowej i dotracie do wszelkich newralgicznych punktów.
0W16 to olej który ma ograniczyć maksymalnie tarcie a w konsekwencji zużycie paliwa - tu rzeczywiście kwestią dyskusyjną pozostaje trwałość elementów. Wiąże się z tym bardzo mała lepkość oleju i cienki film olejowy, co w konsekwencji będzie wpływać na zużycie elementów silnika (w szczególności jak zaniedba się interwał).
5W30 będzie skutkowało pewnie nieznaczym zwiększeniem spalania - nie wiem czy zauważalnym czy nie.
Ciekawe jak ma się do tego wszystkiego pompa oleju, która musi wywtorzyć odpowiednie ciśnienie w układzie dla tak różnych wartośći lepkośći olejów jakie są w instrukcji czyli 0W16 i 10W40.
Koniec końców pamiętaj o interwale i dobrym filtrze oleju (najlepiej MANN, Knecht, Hengst).
Co do olejów to unikaj Castrola - najczęściej podrabiane oleje.
W przystępnej cenie dobre oleje to Eurol, Shell, TOTAL, Motul (chociaż motul akurat drogi do tego co oferuje), Ravenol - tu możę być troche drożej.
Oczywiście nie wszystkie linie są rewelacyjne ale na ogół to bezpieczne marki.
I kilka marek w klasie premium: Amsoil, Millers, Penrite
Przy tym wszystkim oczywiście zwracaj uwagę gdzie kupujesz olej.
Ja osobiście mogę polecić sprzedawców:
Sprawdzone źródła.
Pozdrawiam