Zima (tryb Snow
) się zbliża, więc pokusiłem się o małe podsumowanie wszystkiego, czego do tej pory udało się dowiedzieć o All Grip Select na podstawie pomiarów oraz dokumentów serwisowych Suzuki.
Cechy wspólne dla wszystkich trybów:- Natężenie prądu na sprzęgle międzyosiowym: zakres od 0,0A (napęd odłączony) do 2,8A (blokada osi).
- Wg danych technicznych, na postoju przy włączonym silniku natężenie wynosi od 0,0A do 0,2A (poza Lock).
- Wciskanie pedału gazu (na biegu) powoduje wzrost natężenia – samochód zawsze rusza z napędem na cztery koła.
- Slalom na śniegu (prędkość ok. 40 km/h) - sprzęgło pracuje (do 1,0A), także przy przy odpuszczonym pedale gazu (funkcja stabilizująca).
- Slalom na asfalcie (prędkość ok. 60 km/h) - brak aktywności sprzęgła, przypuszczalnie zadziałałoby, gdyby manewry było bardziej gwałtowne, na granicy utraty przyczepności.
- Podjazd po krętej i bardzo śliskiej drodze - spokojna jazda, niezależnie od trybu sprzęgło pracuje od 0,0A do 2,0A (bez poślizgu)
- Podczas jazdy ze stałą prędkością redukcja biegu załącza napęd (do ~ 0,8A).
- Wyłączenie ESP nie powoduje wyłączenia systemu kontroli trakcji w zakresie ingerencji hamulców.
- System kontroluje m.in. położenie pedału gazu, dołączenie tylnej osi następuje zanim silnik zdąży wygenerować zwiększony moment obrotowy.
Są też pewne niejasności - najstarszy dokument serwisowy dotyczący S-Crossa podaje, iż tylko w trybie Snow system bierze pod uwagę kąt skrętu kierownicy. Natomiast wiele źródeł podaje, że przy wprowadzaniu Vitary system All Grip Select został zaktualizowany i parametr ten dotyczy wszystkich trybów. Podobnie jak funkcja feed-forward dla trybu Auto - w/w dokument podaje, iż działa tylko podczas ruszania i przy małych prędkościach, a pomiary w Vitarze S wykazały, że działa do 100 km/h.
AUTO: System w momencie wykrycia tendencji do uślizgu kół natychmiast załącza tryb napędu na wszystkie koła. Kluczem jest tu "tendencja", co oznacza, iż system nie czeka na uślizg (jak podaje wiele źródeł), a dołącza tylną oś (do ok. 1,6A) podczas przyśpieszania. Działa do ok. 100 km/h, powyżej tej prędkości podczas jazdy z przyczepnością nie ma żadnej aktywności sprzęgła.
W przypadku uślizgu następuje pełna blokada (2,8A).
Podczas jazdy ze stałą prędkością brak aktywności sprzęgła (0,0A).
Kontrola trakcji (hamulce): ustawienie standardowe.
Kontrola trakcji (silnik): ustawienie standardowe.
ESP/ABS: system przechodzi w tryb 2WD.
VDSC: standard.
ECM: standard.
CVT/AT: standard.
SPORT:Podobnie jak Auto, system dołącza tylną oś (do ok. 1,6A) podczas przyśpieszania. Działa do około 130km/h (np. podczas przyśpieszania od 100 km/h do 130 km/h na sprzęgle mamy około 0,8A), powyżej tej prędkości podczas jazdy z przyczepnością nie ma żadnej aktywności sprzęgła.
W przypadku uślizgu następuje pełna blokada (2,8A).
Podczas jazdy ze stałą prędkością brak aktywności sprzęgła (0,0A).
Kontrola trakcji (hamulce): mocniejsza ingerencja hamulców niż w trybie Auto.
Kontrola trakcji (silnik): redukcja momentu obrotowego jest mniejsza niż w trybie AUTO (dostępne więcej momentu obrotowego silnika niż w trybie AUTO).
ESP/ABS: system przechodzi w tryb 2WD.
VDSC: standard.
ECM: większy moment obrotowy przy tej samej pozycji pedału gazu.
CVT/AT: niższy bieg niż w trybach Auto/Snow/Lock.
SNOW:System pracuje podobnie jak w trybach AUTO i SPORT, przy czym mamy większą wartość natężenia podczas przyśpieszania (np. na suchym asfalcie - do ok. 2,0A). Przyśpieszanie na śniegu bez odczuwalnej utraty przyczepności - natężenie do 2,5A. Działa do około 130km/h, powyżej tej prędkości podczas jazdy z przyczepnością nie ma żadnej aktywności sprzęgła.
W przypadku uślizgu następuje pełna blokada (2,8A).
Podczas jazdy ze stałą prędkością brak aktywności sprzęgła (0,0A).
Kontrola trakcji (hamulce): ingerencja hamulców prawie taka sama jak w trybie Auto (taki poziom wystarcza, ponieważ moment obrotowy silnika jest znacznie zmniejszony).
Kontrola trakcji (silnik): redukcja momentu obrotowego jest większa niż w trybie AUTO (dostępne mniej momentu obrotowego silnika niż w trybie AUTO).
ESP/ABS: system przechodzi w tryb 2WD.
VDSC: standard.
ECM: standard.
CVT/AT: standard.
LOCK:Nie jest sztywną blokadą, podczas jazdy ze stałą prędkością natężenie na sprzęgle wynosi ok. 1,0A (także na postoju), podczas przyśpieszania mamy do 2,5A.
W przypadku uślizgu następuje pełna blokada (2,8A).
Kontrola trakcji (hamulce): ingerencja hamulców znacznie silniejsza niż w trybie Auto (prawie dwa razy silniejsza niż w trybie Sport).
Kontrola trakcji (silnik): redukcja momentu obrotowego taka sama jak w trybie Sport (dostępne więcej momentu obrotowego silnika niż w trybie AUTO, dzięki czemu system może utrzymywać poślizg kół przy jednoczesnym wyrównywaniu ich prędkości obrotowych).
ESP/ABS: system przechodzi w tryb 2WD.
VDSC: sterownik nie wysyła żądania zmniejszenia momentu obrotowego na tylnej osi.
ECM: standard.
CVT/AT: standard.
Asystent zjazdu - natężenie inicjalne dla trybu Lock, czyli 1,0A.
PS.
Kontaktowałem się z autorem aplikacji SZ Viewer, jeśli dostarczymy mu odpowiednie dane, to postara się dorzucić do apki odczyt danych z napędu (oryginalny program serwisowy odczytuje nie tylko natężenie, ale także
"4WD Control Duty Ratio (%). This parameter indicates operation rate of rear drive coupling unit".Poniżej treść maila od autora apki:
There is SZ Viewer for Windows PC. You can download the latest version: http://malykh.com/store/2017-04/sz-view ... -04-15.zip
You can use your diagnostic ELM327 adapter and a notebook/laptop with Windows-version of SZ Viewer to connect your Suzuki car.
Then choose the Engine tab and after connection call "Tab" -> "Raw values..." item from the main menu. After scanning the "Done." message will be shown (see the attached image for example). A text content of the window is one that I interested in.
Then repeat these actions for the EMCD tab.
With such raw values I can try to add EMCD values to display (for both Windows and Android versions).