Cytuj:
Problem z badaniem technicznym sprawności (bądź w ogóle obecności) DPFa ...
Obowiązek wyposażenia aut ww. filtr DPF w Polsce jest bodajże od stycznia 2011 roku, więc w większości przypadków ów filtr będzie sprawdzany (czy jego sprawność) dopiero od 2014 roku (3 lata po kupnie auta z salonu po 2011 roku).
W Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury ( Dz.U.09.155.1232 z dnia 18 września 2009 r.
w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach) jest taki zapis o zadymieniu spalin:
Cytuj:
Warunki pomiaru
§ 9. 1. Pomiar zadymienia spalin powinien być dokonany dymomierzem optycznym wykorzystującym w działaniu zjawisko pochłaniania promieniowania widzialnego (światła) w gazach.
2. Pomiaru zadymienia spalin nie powinno się dokonywać w warunkach atmosferycznych niekorzystnych w stopniu mogącym wpływać na wynik pomiaru. Temperatura otoczenia powinna być wyższa niż 5 °C.
3. Przy przeprowadzaniu pomiaru w pomieszczeniu zamkniętym należy zapewnić skuteczną wentylację stanowiska pomiarowego albo stosować indywidualne wyciągi spalin o odpowiedniej wydajności.
[...]
Wykonanie pomiaru
§ 12. 1. Pomiaru zadymienia spalin dokonuje się w sposób następujący:
1) podczas pracy silnika na biegu jałowym należy szybko, lecz niegwałtownie, nacisnąć pedał przyspieszenia, tak aby uzyskać pełny wydatek pompy wtryskowej;
2) pozycję pełnego wydatku należy utrzymać do momentu uzyskania przez silnik maksymalnej prędkości obrotowej i zadziałania regulatora obrotów, jednak nie krócej niż przez 1,5 sekundy;
3) zwolnić pedał przyspieszenia do uzyskania przez silnik prędkości biegu jałowego i powrotu wskazań dymomierza do odpowiadających jej wartości.
[...]
To by było na tyle jeśli chodzi o przepisy w kwestii zadymienia i warunki wykonywania pomiarów.
źródło (ustawa):
Dział IV pkt III
Pomiar zadymienia spalin pojazdów z silnikiem o zapłonie samoczynnym
Wersja HTML
Wersja PDF - strona 45