Jeszcze raz podsumowanie dotyczące
All Grip Select, wzbogacone o kilka nowych informacji oraz filmy:
Analizowany parametr to natężenie prądu (control current) na sprzęgle międzyosiowym. Zakres od 0.0A (sprzęgło napędu rozłączone) do 2.8A (sprzęgło napędu maksymalnie ściśnięte).
Należy nadmienić iż:
- sprzęgło zawsze przenosi na tylną oś jakiś moment, co wynika z jego budowy - nawet przy zerowym natężeniu prądu układ będzie powoli kręcił tylnymi kołami (samochód w powietrzu lub na rolkach)
- do zblokowania sprzęgła na śliskiej nawierzchni (np. lód) wystarczy ~1.0A, nie trzeba maksymalnego natężenia.
AUTOSystem w momencie wykrycia tendencji do uślizgu kół natychmiast załącza tryb napędu na wszystkie koła. Kluczem jest tu "tendencja", co oznacza, iż system nie czeka na uślizg (jak podaje wiele źródeł), a dołącza tylną oś (do ok. 1.6A) podczas przyśpieszania na nawierzchniach o słabszej przyczepności. Jeśli przyczepność jest dobra, napęd na tylną oś jest przenoszony (do 1.2A) tylko przy gwałtownym ruszaniu lub przyśpieszaniu od niskich prędkości. System rozłącza się przy ~60 km/h:
https://youtu.be/Q0XTbfUuAmw?t=152Napęd pracuje także (do 1.3A) podczas spokojnych podjazdów po nierównych nawierzchniach:
https://youtu.be/Q0XTbfUuAmw?t=25W przypadku uślizgu chwilowo następuje pełne ściśnięcie sprzęgła (2.8A).
Podczas jazdy ze stałą prędkością brak aktywności sprzęgła (0.0A).
Kontrola trakcji (hamulce): ustawienie standardowe.
Kontrola trakcji (silnik): ustawienie standardowe.
ESP/ABS: system przechodzi w tryb 2WD.
VDSC: standard.
ECM: standard.
CVT/AT: standard.
SPORTPodobnie jak Auto, system dołącza tylną oś do ~1.6A podczas przyśpieszania (sucha nawierzchnia), przy czym robi to znacznie częściej i chętniej, w zasadzie przy każdym, nawet delikatnym naciśnięciu pedału gazu.
Przyśpieszanie od 60 km/h - natężenie do 0.5A:
https://youtu.be/Q0XTbfUuAmw?t=167Przyśpieszanie od 100 km/h - natężenie do 0.4A:
https://youtu.be/Q0XTbfUuAmw?t=178Powyżej 130km/h brak aktywności sprzęgła (na nawierzchni o dobrej przyczepności).
Jazda ze średnimi prędkościami po zakrętach - natężenie do 1.4A:
https://youtu.be/Q0XTbfUuAmw?t=203W przypadku uślizgu chwilowo następuje pełne ściśnięcie sprzęgła (2.8A).
Podczas jazdy ze stałą prędkością brak aktywności sprzęgła (0.0A).
Kontrola trakcji (hamulce): mocniejsza ingerencja hamulców niż w trybie Auto.
Kontrola trakcji (silnik): redukcja momentu obrotowego jest mniejsza niż w trybie AUTO (dostępne więcej momentu obrotowego silnika niż w trybie AUTO).
ESP/ABS: system przechodzi w tryb 2WD.
VDSC: standard.
ECM: większy moment obrotowy przy tej samej pozycji pedału gazu.
CVT/AT: niższy bieg niż w trybach Auto/Snow/Lock.
SNOWSystem pracuje podobnie jak w trybach AUTO i SPORT, przy czym mamy większą wartość natężenia podczas przyśpieszania (np. na suchym asfalcie do ~2.0A).
Przyśpieszanie na śniegu bez odczuwalnej utraty przyczepności - natężenie do 2.6A:
https://youtu.be/BfFNhHAH_y4?t=163Podjazd po zaśnieżonej drodze - spokojna jazda bez przyśpieszania - natężenie od 0.0A do 1.2A (bez odczuwalnego poślizgu):
https://youtu.be/BfFNhHAH_y4?t=12Podjazd tą samą drogą, ale bez śniegu i "na sucho" - znacznie mniej pracy napędu:
https://youtu.be/Q0XTbfUuAmw?t=111Tryb Snow działa do około 130km/h, powyżej tej prędkości podczas jazdy z przyczepnością nie ma żadnej aktywności sprzęgła.
W przypadku uślizgu chwilowo następuje pełna blokada (2.8A).
Podczas jazdy ze stałą prędkością brak aktywności sprzęgła (0.0A).
Kontrola trakcji (hamulce): ingerencja hamulców prawie taka sama jak w trybie Auto (taki poziom wystarcza, ponieważ moment obrotowy silnika jest znacznie zmniejszony).
Kontrola trakcji (silnik): redukcja momentu obrotowego jest większa niż w trybie AUTO (dostępne mniej momentu obrotowego silnika niż w trybie AUTO).
ESP/ABS: system przechodzi w tryb 2WD.
VDSC: standard.
ECM: standard.
CVT/AT: standard.
LOCKNie jest sztywną blokadą, inicjalne natężenie na sprzęgle wynosi ~1.11A (także na postoju), podczas przyśpieszania mamy do 2.5A, podczas szybszej jazdy (ale poniżej 60 km/h) po suchej nawierzchni natężenie spada do ~0.5A. Podczas ruszania skręcenie kół nie powoduje zmniejszenia natężenia na sprzęgle napędu.
W przypadku uślizgu chwilowo następuje pełne ściśnięcie sprzęgła (2.8A).
Podjazd po zaśnieżonej drodze - spokojna jazda bez przyśpieszania - maksymalne wartości (~1.2A) zbliżone do trybu Snow:
https://youtu.be/BfFNhHAH_y4?t=12Kontrola trakcji (hamulce): ingerencja hamulców znacznie silniejsza niż w trybie Auto (prawie dwa razy silniejsza niż w trybie Sport).
Kontrola trakcji (silnik): redukcja momentu obrotowego taka sama jak w trybie Sport (dostępne więcej momentu obrotowego silnika niż w trybie AUTO, dzięki czemu system może utrzymywać poślizg kół przy jednoczesnym wyrównywaniu ich prędkości obrotowych).
Wyłączenie ESP powoduje, iż system nie pozwala kołom mielić, tylko wyhamowuje je podobnie jak w trybie Snow:
https://youtu.be/q0OOK05YY5w?t=6ESP/ABS: system przechodzi w tryb 2WD.
VDSC: sterownik nie wysyła żądania zmniejszenia momentu obrotowego na tylnej osi.
ECM: standard.
CVT/AT: standard.
Asystent zjazdu - natężenie inicjalne dla trybu Lock( 1.11A).
Na koniec kilka informacji ogólnych i ciekawostek:- Wg danych technicznych, na postoju przy włączonym silniku natężenie wynosi od 0.0A do 0.2A (poza Lock). Wg odczytów - zawsze 0.0A
- Wciskanie pedału gazu (na biegu) powoduje wzrost natężenia –
samochód zawsze rusza z napędem na cztery koła:
https://youtu.be/klZO6oG5PgU?t=48- Wciskanie pedału gazu (na biegu) przy skręconych kołach powoduje wzrost natężenia, ale tylko na moment, po czym natężenie spada do 0,0A
- System kontroluje m.in. położenie pedału gazu, dołączenie tylnej osi następuje zanim silnik zdąży wygenerować zwiększony moment obrotowy
- Slalom na śniegu (prędkość ok. 40 km/h) - sprzęgło pracuje (do 1.0A),
także przy przy odpuszczonym pedale gazu (funkcja stabilizująca)
- Slalom na asfalcie (prędkość ok. 60 km/h) - brak aktywności sprzęgła, przypuszczalnie zadziałałoby, gdyby manewry było bardziej gwałtowne, na granicy utraty przyczepności
- Wyłączenie ESP nie powoduje wyłączenia systemu kontroli trakcji w zakresie ingerencji hamulców
- Przejazd tylną osią przez próg zwalniający powoduje chwilowe załączenie napędu