Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl
https://www.suzukiklub.pl/forum/

regulator wysokości świateł - problem
https://www.suzukiklub.pl/forum/viewtopic.php?f=70&t=18763
Strona 1 z 1

Autor:  wawax [ 04-11-2019, 20:10 ]
Tytuł:  regulator wysokości świateł - problem

Pytanie do osób posiadających automatyczny regulator wysokości świateł mijania: czy tak ma to działać?

- gdy jadę sam - światła są ustawione poprawnie, odległość świecenia jak w każdym innym aucie
- gdy jedziemy w 4-5 osób - światła świecą znacznie bliżej, bez długich bardzo trudno się jedzie
- na stacji diagnostycznej - kąt świateł prawidłowy, gdy siadłem na krawędzi bagażnika korekta była prawidłowa. Niestety nie miałem 4 pasażerów, aby sprawdzić.

Podejrzewam, że przy 4-5 osobach siada i przód, i tył. W efekcie korektor obniża światła, ale nie bierze pod uwagę tego, że przód już jest za nisko. Czy jest korektor na przedniej osi?

Czy jest jakaś regulacja korektora? Może da się zmniejszyć jego działanie. Na samej osi tylnej nie widziałem żadnej regulacji - jest tylko łącznik na dwu śrubach podpięty pod czujnik (po prawej stronie).

Autor:  wawax [ 05-11-2019, 21:49 ]
Tytuł:  Re: regulator wysokości świateł - problem

Sam se odpowiem, ale może komuś się przyda. :-)

Czujniki są w obu osiach. Działają na zasadzie różnicy wskazań, więc ignorują to, że całe auto siada równo.

Grzebiąc w przepisach dotyczących ustawiania świateł doszedłem do tego, że prawidłowe ustawienie ma limit tolerancji 0,5 pkt.%, czyli przy 1% pochylenia można ustawić od 0,8% do 1,3%. W tym przedziale diagnosta powie, że jest dobrze. Podejrzewam, że światła w mojej Vitarze są ustawione bliżej tej dolnej granicy. Przestawienie bliżej górnego limitu powinno rozwiązać problem.

Czy 0,5 pkt.% to dużo? Proste wyliczenie: światła w Vitarze są na wysokości 87cm. Korzystając z odrobiny trygonometrii można stwierdzić, że zasięg przy 1% to ok. 55m, przy 0.8% - 68m, a przy 1.3% - 42m. Różnica 26m w zakresie tolerancji. Cały czas NIE OŚLEPIAMY, bo jest to dozwolony limit tolerancji. Warto zwrócić na to uwagę kontrolując ustawienie świateł.

Inny przykład: jeśli przy pochyleniu 1% auto siądzie na obu osiach równo po 4cm (ok. 4-5 osób na pokładzie) to tracicie 11 metrów zasięgu świateł.

A taki jest niezbędny zasięg przy różnych prędkościach jazdy (oczywiście mniej-więcej, zależy od samochodu):
Obrazek

Autor:  macioo [ 06-11-2019, 17:57 ]
Tytuł:  Re: regulator wysokości świateł - problem

Przyznam, że ciekawa informacja. Człowiek się uczy całe życie ;) Dzięki. :brawo: :ok:

Autor:  jantonik [ 07-11-2019, 13:29 ]
Tytuł:  Re: regulator wysokości świateł - problem

wawax pisze:
Sam se odpowiem, ale może komuś się przyda. :-)

Czy 0,5 pkt.% to dużo? Proste wyliczenie: światła w Vitarze są na wysokości 87cm. Korzystając z odrobiny trygonometrii można stwierdzić, że zasięg przy 1% to ok. 55m, przy 0.8% - 68m, a przy 1.3% - 42m. Różnica 26m w zakresie tolerancji. Cały czas NIE OŚLEPIAMY, bo jest to dozwolony limit tolerancji. Warto zwrócić na to uwagę kontrolując ustawienie świateł.

Inny przykład: jeśli przy pochyleniu 1% auto siądzie na obu osiach równo po 4cm (ok. 4-5 osób na pokładzie) to tracicie 11 metrów zasięgu świateł.


Kolego jesteś pewny tych obliczeń? Bo mi się wydaje, że ten 1% oznacza, że na każde 10m wiązka światła obniża się o 10 cm. I możesz podać źródło, gdzie znalazłeś tolerancję ustawienia świateł na 0,5%?

Autor:  wawax [ 07-11-2019, 17:53 ]
Tytuł:  Re: regulator wysokości świateł - problem

Pełne wyjaśnienie masz tutaj: https://zssplus.pl/prasa/39.htm
Jest tam podane w centymetrach dla odległości 10m - od -3 do +5, co po przeliczeniu na procenty daje 0,5 pkt. %.
Generalnie powinno się celować w 10cm jak napisałeś, natomiast jeśli będzie 15cm to diagnosta zgodnie z prawdą może powiedzieć, że światła są ustawione prawidłowo, choć Ty nic nie widzisz.

Autor:  Proximo62 [ 04-12-2019, 13:30 ]
Tytuł:  Re: regulator wysokości świateł - problem

Też wkrótce po pierwszych jazdach odniosłem wrażenie, że układ regulacji świateł działa zbyt mocno. Bez niego przy mocno obciążonym samochodzie tył "siada", a światła świeciłyby za wysoko (za daleko). Tymczasem miałem wrażenie, że świecą za blisko. Zgłosiłem to w ASO. Ustawili światła jak najwyżej, ale w granicach tolerancji. Przy mnie wykonali też następujący test: ustawili przyrząd pomiarowy do świateł i pokazali, gdzie jest granica światło-cień. Potem dwóch rosłych pracowników usiadło na krawędzi otwartego bagażniku, granica cienia początkowo poszła poza tolerancję, ale po chwili się wyrównała i wróciła do takiej samej wartości jak bez obciążenia. Czyli wyglądało, że układ poziomowania świateł działał poprawnie.
Natomiast co zwróciło moją uwagę to to, że linia odcięcia świateł ledowych nie jak taka jak miałem w poprzednim aucie przy zwykłych H7. H7 miały mniej więcej tak:__/, a te ledy mają tak __/---. Nie mam tutaj rysunku, ale chodzi o to, że w H7 na prawo od punktu załamania linia odcięcia szła cały czas do góry doświatlając daleko prawe pobocze. W moich ledach S-Cross premium jest podwójne załamanie: poziomo, załamanie, nieco w górę, załamanie i znowu poziomo. Prawe pobocze nie jest oświetlone tak daleko.

Autor:  wawax [ 04-12-2019, 15:22 ]
Tytuł:  Re: regulator wysokości świateł - problem

Tak, to odcięcie ma kształt odwróconego Z. Jedyny sposób to podkręcenie na maks. w ramach dopuszczalnej tolerancji. Problem jest nie gdy siada tył, ale gdy siada przód, bo wtedy obniża się wysokość reflektora i traci zasięg (obliczenie i rysunek wyżej). Sama regulacja jest ok - też to sprawdzałem.

Autor:  Proximo62 [ 04-12-2019, 16:05 ]
Tytuł:  Re: regulator wysokości świateł - problem

wawax pisze:
Proste wyliczenie: światła w Vitarze są na wysokości 87cm. Korzystając z odrobiny trygonometrii można stwierdzić, że zasięg przy 1% to ok. 55m, przy 0.8% - 68m, a przy 1.3% - 42m. Różnica 26m w zakresie tolerancji. Cały czas NIE OŚLEPIAMY, bo jest to dozwolony limit tolerancji. Warto zwrócić na to uwagę kontrolując ustawienie świateł.

Inny przykład: jeśli przy pochyleniu 1% auto siądzie na obu osiach równo po 4cm (ok. 4-5 osób na pokładzie) to tracicie 11 metrów zasięgu świateł.


Nie rozumiem skąd wyliczenie, że tracimy aż 11 metrów jeżeli auto obniży się równo na obu osiach. Jeśli Vitara ma reflektory na wysokości 87, a po obciążeniu o 4 cm mniej to wysokość reflektorów jest około 95,4% niżej. Ponieważ układ poziomowania utrzymuje jednakowe pochylenie wiązki to zasiąg spada proporcjonalnie też o 95,4%. Z 55 metrów zrobi się 52,47 metrów. Spadku zasięgu o 2,5 metra nikt nawet nie zauważy.

Autor:  wawax [ 04-12-2019, 17:00 ]
Tytuł:  Re: regulator wysokości świateł - problem

Sam się zastanawiam o co mi chodziło miesiąc temu. :-) Twoje wyliczenie jest oczywiście prawidłowe. Nie wiem czy nie chodziło mi o porównanie z 0,8%. Tak czy inaczej - różnica jest widoczna. W miejscach gdzie jeżdżę normalnie 90km/h zgodnie z przepisami przy 4 osobach bałem się jechać więcej niż 70km/h, bo nie miałbym szans zahamować, gdybym coś zobaczył dopiero w zasięgu świateł.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+01:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/