Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 29-03-2024, 16:13

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 317 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 18 9 10 11 12 13 Następna
Autor Wiadomość
Post: 17-05-2021, 14:30 
Offline

Rejestracja: 10-03-2021, 08:00
Posty: 418
Suzuki: Vitara Hybrid 4WD
emeryk113 pisze:
Ze względów bezpieczeństwa system nie może takimi sprawami zarządzać. Kierowca sam powinien wiedzieć jak zarządzać praca pojazdu w trakcie jazdy na autostradzie. Chyba jeszcze nie ma takiego samochodu.

Nie rozumiem co to ma wspólnego z bezpieczeństwem? Systemu start/stop z założenia nie powinno się wyłączać, więc tym samym powinien on też być dostosowany do takich sytuacji. Dla jasności chodzi mi o ten system, który wyłącza silnik gdy auto stoi na luzie w celu (rzekomej) oszczędności paliwa i zmniejszeniu emisji spalin. Jest to system teoretycznie automatyczny, a przycisk do wyłączania jest na wszelki wypadek, a nie do zwykłej obsługi.


Na górę
 Tytuł: Re: Start/Stop
Post: 17-05-2021, 15:04 
Offline

Rejestracja: 23-08-2020, 20:31
Posty: 233
A spotkałeś juz gdzieś taki system o który pytasz? Ja nie, i o takim nie słyszałem. Rozumiem że chciałbyś żeby to "sztuczna inteligencja" zadbała o silnik kiedy zjedziesz z autostrady. Tak czy inaczej, nie zostawisz samochodu z pracującym silnikiem żeby ostudzić turbo, a sam nie pójdziesz do toalety tudzież na kawę.


Na górę
 Tytuł: Re: Start/Stop
Post: 17-05-2021, 16:29 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1569
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Panowie, to żadna sztuczna inteligencja, zwykły warunek w programie: "jeśli temperatura_turbiny > X st.C to blokuj SS". Żadna filozofia to dodać do algorytmu. Pytanie czy dodali. Nawiasem mówiąc - też żadna filozofia ostrzec kierowcę przed wyłączeniem przegrzanego silnika.

Przycisk jest dlatego, żebyś mógł wybrać np. czy ważniejsza włączona klima czy oszczędność paliwa. No i dla tych co nie kupią samochodu bez tego przycisku.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
 Tytuł: Re: Start/Stop
Post: 17-05-2021, 16:41 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 27-04-2019, 15:14
Posty: 25
Suzuki: Vitara 1.4 6mt awd
Pora sprawdzić w praktyce. Lato, upały, wyjazdy.
Osobiście obstawiam że w programie nie ma takiego warunku.



Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka


Na górę
Post: 17-05-2021, 17:14 
Offline

Rejestracja: 23-08-2020, 20:31
Posty: 233
wawax pisze:
Panowie, to żadna sztuczna inteligencja, zwykły warunek w programie: "jeśli temperatura_turbiny > X st.C to blokuj SS". Żadna filozofia to dodać do algorytmu. Pytanie czy dodali. Nawiasem mówiąc - też żadna filozofia ostrzec kierowcę przed wyłączeniem przegrzanego silnika.

Przycisk jest dlatego, żebyś mógł wybrać np. czy ważniejsza włączona klima czy oszczędność paliwa. No i dla tych co nie kupią samochodu bez tego przycisku.
@wawax: jeździsz Vitarą to chyba wiesz ze system działa tak, jak to panowie z Japonii zaprogramowali, a my zwykli użytkownicy produktu marki Suzuki nic z tym nie zrobimy.


Na górę
 Tytuł: Re: Start/Stop
Post: 17-05-2021, 17:31 
Offline

Rejestracja: 10-03-2021, 08:00
Posty: 418
Suzuki: Vitara Hybrid 4WD
emeryk113 pisze:
A spotkałeś juz gdzieś taki system o który pytasz? Ja nie, i o takim nie słyszałem. Rozumiem że chciałbyś żeby to "sztuczna inteligencja" zadbała o silnik kiedy zjedziesz z autostrady. Tak czy inaczej, nie zostawisz samochodu z pracującym silnikiem żeby ostudzić turbo, a sam nie pójdziesz do toalety tudzież na kawę.

Mam wrażenie, że się nie rozumiemy, ja nie oczekuję cudów. Ja nie chcę opuszczać auta, chodzi mi tylko o to, czy jak się zatrzymam na parkingu, wrzucę luz, zaciągnę hamulec i puszczę sprzęgło, to system start/stop zgasi mi silnik, czy nie? Normalnie będę siedział w aucie i czekał tę minutę lub dwie, aby nieco się schłodził na wolnych obrotach, tylko czy start/stop mi na to pozwoli, czy muszę jeszcze pamiętać, aby go wyłączyć guzikiem?

Tak jak pisze kolega wawax, to żadna filozofia, aby do systemu start/stop dodać dodatkowy warunek, do tego w instrukcji jest tylko ostrzeżenie, aby po forsownej jeździe nie gasić od razu silnika, ale nigdzie (no chyba, że coś przeoczyłem) nie znalazłem informacji, że trzeba np. dezaktywować jeszcze system start/stop, bo "głupio" zgasi silnik. Więc teoretycznie powinien ten system być na tyle "inteligentny", aby to uwzględnić.

Poza tym w pełni się zgadzam, że mogłaby być jakaś kontrolka ostrzegająca przez wyłączeniem silnika przy zbyt nagrzanej turbinie jeśli już nie ma bardziej zaawansowanego mechanizmu. Generalnie jest to dla mnie dziwne, że samochody mają masę czujników, elektroniki itp. mniej lub bardziej potrzebnych opcji, a kwestia studzenia turbiny jest potraktowana tak po macoszemu... a może o to chodzi, aby potem kosić kasę za naprawy jak ktoś nie przeczyta jednego ostrzeżenia w instrukcji? No, ale to już tylko takie dywagacje na boku, bo to dość powszechna przypadłość aut z turbiną.


Ostatnio zmieniony 17-05-2021, 17:43 przez Jaclaw, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
Post: 17-05-2021, 17:34 
Offline

Rejestracja: 23-08-2020, 20:31
Posty: 233
Jaclaw pisze:
emeryk113 pisze:
A spotkałeś juz gdzieś taki system o który pytasz? Ja nie, i o takim nie słyszałem. Rozumiem że chciałbyś żeby to "sztuczna inteligencja" zadbała o silnik kiedy zjedziesz z autostrady. Tak czy inaczej, nie zostawisz samochodu z pracującym silnikiem żeby ostudzić turbo, a sam nie pójdziesz do toalety tudzież na kawę.

Mam wrażenie, że się nie rozumiemy, ja nie oczekuję cudów. Ja nie chcę opuszczać auta, chodzi mi tylko o to, czy jak się zatrzymam na parkingu, wrzucę luz, zaciągnę hamulec i puszczę sprzęgło, to system start/stop zgasi mi silnik, czy nie? Normalnie będę siedział w aucie i czekał tę minutę lub dwie, aby nieco się schłodził na wolnych obrotach, tylko czy start/stop mi na to pozwoli, czy muszę jeszcze pamiętać, aby go wyłączyć guzikiem.
Zależy to od opcji jak wybierzesz w menu komputera pokładowego. Ale podejrzewam że użycie przycisku wył. SS będzie konieczne.


Na górę
Post: 17-05-2021, 17:45 
Offline

Rejestracja: 10-03-2021, 08:00
Posty: 418
Suzuki: Vitara Hybrid 4WD
emeryk113 pisze:
Zależy to od opcji jak wybierzesz w menu komputera pokładowego. Ale podejrzewam że użycie przycisku wył. SS będzie konieczne.

Myślę, że kiedyś to sprawdzę w praktyce, bo zrobię to celowo, albo po prostu zapomnę wyłączyć start/stop i się samo sprawdzi. :)


Na górę
Post: 17-05-2021, 17:48 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1569
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
@emeryk113: no właśnie nie wiesz. Może jest uwzględniony parametr temperatury turbiny i stwierdzili, że np. 900st.C będzie ok, a Ty na autostradzie dochodzisz do 875st.C i SS normalnie Ci wyłącza silnik, bo tak przewidzieli projektanci. Sprawdzanie tego eksperymentalnie nie ma sensu, bo można sobie silnik uszkodzić, jeśliby blokady nie było. Tak więc nie znając algorytmu nie możemy rozmawiać o faktach, tylko o przypuszczeniach.

* liczby oczywiście z kosmosu, bo chodzi mi o zasadę.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Ostatnio zmieniony 17-05-2021, 17:49 przez wawax, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
 Tytuł: Re: Start/Stop
Post: 17-05-2021, 17:49 
Offline

Rejestracja: 16-12-2016, 19:47
Posty: 1570
Suzuki: Vitara
Ja jeżdżąc testowym potwierdzam że wyłączało silnik


Na górę
Post: 17-05-2021, 18:30 
Offline

Rejestracja: 23-08-2020, 20:31
Posty: 233
wawax pisze:
@emeryk113: no właśnie nie wiesz.


Wyobraź sobie że wiem. Gdyby był taki algorytm to by silnika nie wyłączył. A jak zauważyli już też inni, SS wyłącza silnik.
Myślę że to sobie już @Jaclaw sam sprawdzi w trakcie jazdy po autostradzie.


Na górę
 Tytuł: Re: Start/Stop
Post: 17-05-2021, 19:37 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1569
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Przy jakiej temperaturze turbiny miałby nie wyłączyć tego silnika? Jaka jest wytrzymałość termiczna? Jaka jest temperatura oleju w turbinie? Przecież jest niższa niż temperatura strony gorącej. Ale o ile? Co zatem wiesz i na jakiej podstawie stwierdzasz, że SS nie powinien zadziałać? Gdybanie.
Jeśli jedziesz normalnie autostradą silnik ma 2700 obr/min. Turbina jest gorąca, ale do tego została zaprojektowana. Problemem jest, gdy kręcisz do 5000obr/min. Pytanie czy wtedy SS wyłączy silnik. No ale ja nie zamierzam tego testować.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 17-05-2021, 19:52 
Offline

Rejestracja: 23-08-2020, 20:31
Posty: 233
wawax pisze:
Przy jakiej temperaturze turbiny miałby nie wyłączyć tego silnika? Jaka jest wytrzymałość termiczna? Jaka jest temperatura oleju w turbinie? Przecież jest niższa niż temperatura strony gorącej. Ale o ile? Co zatem wiesz i na jakiej podstawie stwierdzasz, że SS nie powinien zadziałać? Gdybanie.
Jeśli jedziesz normalnie autostradą silnik ma 2700 obr/min. Turbina jest gorąca, ale do tego została zaprojektowana. Problemem jest, gdy kręcisz do 5000obr/min. Pytanie czy wtedy SS wyłączy silnik. No ale ja nie zamierzam tego testować.
Nie zmierzam doktoryzować się na tym forum na temat systemu SS. Nie mam do tego odpowiednich narzędzi.
Nie zamierzam również kręcić silnika na poziomie 5000 obr/min. Nie ma w naszym kraju takich dróg i nie do tego został stworzony. Finito.


Na górę
 Tytuł: Re: Start/Stop
Post: 18-05-2021, 11:22 
Offline

Rejestracja: 10-03-2021, 08:00
Posty: 418
Suzuki: Vitara Hybrid 4WD
Przejrzałem instrukcję i niestety tam niewiele jest, aczkolwiek są informację, że niby system SS uwzględnia różne parametry np. rozpięcie pasów lub otwarcie drzwi ma powodować uruchomienie silnika. Jest też informacja, że ten system wymaga odpowiedniej (cokolwiek to znaczy) temperatury płynu chłodzącego. Niestety nie znalazłem nic o turbinie, przypominam sobie, że jak miałem jeszcze jazdę testową to sprzedawca mi chyba mówił, że niby SS nie wyłączy silnika jak będzie zbyt rozgrzany po jeździe, ale nie wiem skąd miał to wiedzę lub czy mi się coś nie pomyliło. Napisałem nawet do Suzuki Polska, może mi coś odpiszą.


Na górę
 Tytuł: Re: Start/Stop
Post: 18-05-2021, 11:35 
Offline

Rejestracja: 16-12-2016, 19:47
Posty: 1570
Suzuki: Vitara
Ten system nie kontroluje temp płynu chłodzącego.


Na górę
 Tytuł: Re: Start/Stop
Post: 18-05-2021, 11:57 
Offline

Rejestracja: 18-10-2019, 21:00
Posty: 96
Lokalizacja: War-Maz
Suzuki: SX4 S-CROSS 1,4 AT
akir pisze:
Ten system nie kontroluje temp płynu chłodzącego.

W/g instrukcji serwisowej kontroluje
Poniżej urywek warunków do działania SS
• Temperatura płynu chłodzącego silnik wynosi od 48 do 105 ° C (od 118 do 221 ° F). (Model M16A)
• Temperatura płynu chłodzącego silnik wynosi od 42 do 105 ° C (od 108 do 221 ° F). (Model K14C / model K10C)
• Temperatura płynu chłodzącego silnik wynosi od 18 do 95 ° C (od 64 do 203 ° F). (Model D16AA)

_________________
Suzuki SX4 S-CROSS 1,4T FWD AT (2019)


Na górę
 Tytuł: Re: Start/Stop
Post: 18-05-2021, 12:12 
Offline

Rejestracja: 16-12-2016, 19:47
Posty: 1570
Suzuki: Vitara
W zimie po odpaleniu wyłączało silnik, po zgłoszeniu do serwisu powiedizli ze nie sprawdza temp silnika. W swojej instrukcji znalazłem że kontroluje temp, ale to temp wnętrza pojazdu. Dlatego też blokuje się prawie trwale przez włączenie nawiewu na przednia szybę


Na górę
 Tytuł: Re: Start/Stop
Post: 18-05-2021, 13:26 
Offline

Rejestracja: 10-03-2021, 08:00
Posty: 418
Suzuki: Vitara Hybrid 4WD
akir pisze:
W zimie po odpaleniu wyłączało silnik, po zgłoszeniu do serwisu powiedizli ze nie sprawdza temp silnika. W swojej instrukcji znalazłem że kontroluje temp, ale to temp wnętrza pojazdu. Dlatego też blokuje się prawie trwale przez włączenie nawiewu na przednia szybę

Chyba to nie kwestia temperatury we wnętrzu, w instrukcji, którą mam jest napisane, że właśnie opcja nawiewu tylko na przednią szybę powoduje dezaktywację systemu SS. Dokładnie mam takie zapisy jako "Warunki stanu gotowości":
- Układ ENG A-STOP nie został wyłączony.
- Temperatura płynu chłodzącego w silniku mieści się w określonym zakresie.
- Zapięte pasy bezpieczeństwa kierowcy.
- Drzwi kierowcy są prawidłowo zamknięte.
- Pokrywa komory silnikowej jest prawidłowo zamknięta.
- Brak sygnału blokującego działanie układu ENG A-STOP, pochodzącego z innego elektronicznego układu sterującego.
<Wersja z klimatyzacją regulowaną automatycznie>
- Powietrze wypływające z wylotów jest wystarczająco schłodzone podczas chłodzenia wnętrza lub dostatecznie ogrzane podczas jego ogrzewania.
- Nie jest uruchomiony tryb nawiewu na szybę czołową.

W innym miejscu jest jeszcze kilka innych czynników opisanych jako "Warunki automatycznego wznowienia pracy silnika" np.:
- Upłynięcie określonego czasu (około 3 minuty) od automatycznego wstrzymania pracy silnika.
- Przemieszczanie się samochodu na pochyłości.
- Zadziałanie układu ABS lub ESP.
- Przełącznik temperatury został przestawiony w pozycję intensywnego chłodzenia lub ogrzewania.

Więc w teorii widać, że jest ten układ reaguje na dużo różnych czynników, pytanie za 100 pkt. czy jednym z nich jest temperatura sprężarki. Niestety tu w instrukcji nic nie znalazłem.


Na górę
 Tytuł: Start/Stop
Post: 18-05-2021, 21:52 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-11-2020, 23:30
Posty: 202
Lokalizacja: Białystok
Suzuki: Vitara K14D
Ja ze swojej strony powiem
Wam ze zdarzyło mi się jechać dość agresywnie na trasie, wjechałem do miasta i czerwone stop i silnik zgasł… jednak od razu zareagowałem wciśnięciem dezaktywacji start stop i silnik się włączył… wiec po prostu do jazdy na autostradzie polecam wyłączyć bądź jeżeli mamy zamiar jechać agresywnie/szybko.

Inną kwestią jest ze sprzedawca mi powiedział ze system start stop nie powoduje przerwania smarowania turbiny, rzekomo ciśnienie oleju jest podtrzymywane przez jakiś czas od momentu automatycznego wyłączenia auta na światłach tak aby turbina miała smarowanie wystarczająca ilość czasu do zatrzymania wirnika - ile w tym prawdy nie wiem. Ale fakt ze odpalenie auta przez system ss jest nieodczuwalne - 0 wibracji, 0 dźwieku tak jak by auto nie było wyłączone wiec może coś w tym jest - bo gdy odpalam z rozrusznika nawet ciepły to wibracja i dźwięki są wyczuwalne - ewidentnie jest to inny rodzaj uruchamiania się silnika. Zaznaczam że mówię tu o wersji mild Hybrid nie wiem jak jest z innymi silnikami.

Swoją droga nie rozumiem wypowiedzi typu nie będę kręcił silnika do 5000 obr/min bo przecież silniki maja swoją największa sprawność między maksymalnym momentem obrotowym a maksymalna mocą… czyli teoretycznie w tym zakresie obrotów jest najlepiej dla silnika pracować, a w Vitarze przynajmniej 1,4hybrid jest to zakres między 2000 - 3000 to max moment obrotowy, a max moc to 5500obr min. Wiec w czystej teorii silnik najlepiej pracuje w zakresie 2000-5500… napewno zdrowsze jest korzystanie z tego zakresu niż tego poniżej 2000obr/min - chociaż właśnie silnik elektryczny w tym niższym zakresie bardzo pomaga ale jak to wpływa na trwałość jednostki? Zbyt świeża konstrukcja - zdecydowanie polecam jeździć przynajmniej w zakresie maksymalnego momentu obrotowego.

Raczej nie chciał bym auta w którym nie korzystało się z obr pow 3 tys z rynku wtórnego z jakimś większym przebiegiem, bo raz że na 90% silnik był by zamulony a dwa jak nie pracował na takich obrotach przez kilka lat to raczej wieksze prawdopodobieństwo ze coś padnie jak w te obroty się go zagoni. To samo z klimą - te które nie są wyłączane wogole działają i działają. A osoby które ,,oszczędzają klime’’ borykają się z zapachami i często z awariami - wiadomo kto smaruje ten jedzie :P


Obrazek
Suzuki Vitara 1,4 Hybrid 2WD Premium

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk


Na górę
 Tytuł: Re: Start/Stop
Post: 21-05-2021, 16:48 
Offline

Rejestracja: 28-11-2018, 19:14
Posty: 310
Lokalizacja: południe
Suzuki: Vitara 1.4 AWD
Jeśli automat działa jak sugestia biegów na manuału to powyżej 2000 wchodzi tylko przy bucie. Od 1500 wspomaga turbina?


Na górę
 Tytuł: Re: Start/Stop
Post: 26-05-2021, 05:01 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23-12-2020, 03:55
Posty: 56
Lokalizacja: Podkarpacie
Suzuki: Vitara II
Nie wiem jak w vitarze bo żona nią jeździ ale w vw jest taki system ze jeśli olej ma temperaturę zbyt niską lub wysoką to start stop nie wyłącza silnika


Na górę
 Tytuł: Re: Start/Stop
Post: 26-05-2021, 07:22 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-11-2020, 23:30
Posty: 202
Lokalizacja: Białystok
Suzuki: Vitara K14D
mazmaciek pisze:
Nie wiem jak w vitarze bo żona nią jeździ ale w vw jest taki system ze jeśli olej ma temperaturę zbyt niską lub wysoką to start stop nie wyłącza silnika

Tu na pewno tak to nie działa, raczej ma to
związek z temperaturą w aucie, bo teraz mieliśmy cieplejsze dni i auto gdy stoi 8h pod firmą i wychodzę z pracy ruszam i po 500m staje na skrzyżowaniu auto już wyłącza silnik… zimą z kolei przy minusowych temperaturach gdy ruszałem z pod pracy to po 7km (trasa do domu) w mieście nie włączał się


Obrazek
Suzuki Vitara 1,4 Hybrid 2WD Premium

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk


Na górę
 Tytuł: Re: Start/Stop
Post: 26-05-2021, 07:54 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1569
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Mnie SS działa już, gdy olej ma ok. 20st.C - po wyjeździe z garażu i przejechaniu ok. 300 metrów pod lekką górkę. Zimą nie sprawdzałem, bo dopiero niedawno odblokowałem SS. Nie wiem też czy jest blokada przy wysokiej temperaturze oleju.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
 Tytuł: Re: Start/Stop
Post: 26-05-2021, 08:10 
Offline

Rejestracja: 16-12-2016, 19:47
Posty: 1570
Suzuki: Vitara
Nie ma blokady na temp oleju i płynu chłodniczego.


Na górę
 Tytuł: Re: Start/Stop
Post: 01-06-2021, 22:26 
Offline

Rejestracja: 10-03-2021, 08:00
Posty: 418
Suzuki: Vitara Hybrid 4WD
Dostałem w końcu odpowiedź z Suzuki Polska na moje pytanie odnośnie zachowania tego systemu po forsownej jeździe i brzmi ona tak:

"System Start/Stop: działa m.in. w zależności od temperatury oleju silnikowego. W związku z tym jeżeli temperatura będzie za wysoka (użytkownik tego nie widzi) system Start/Stop zadziała z opóźnieniem. W związku z tym działanie systemu nie spowoduje uszkodzenia turbosprężarki."

Oczywiście każdy musi ocenić sam, czy wierzyć w to, czy nie. :)


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 317 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 18 9 10 11 12 13 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 19 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]