Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl
https://www.suzukiklub.pl/forum/

Jaki olej i filtr oleju?
https://www.suzukiklub.pl/forum/viewtopic.php?f=70&t=12905
Strona 14 z 29

Autor:  Bandit1 [ 21-01-2019, 16:51 ]
Tytuł:  Re: Jaki olej i filtr oleju?

Liqui Moly, Motul, a czy z Shellem 5W30 coś jest nie tak :] ?

Autor:  fox [ 06-05-2019, 10:39 ]
Tytuł:  Re: Jaki olej i filtr oleju?

W dzisiejszym Auto Świecie jest artykuł o olejach i jest tam informacja, że nie powinno się używać olejów niskopopiołowych (np. klasy C3) tam, gdzie nie są potrzebne. Należy używać odpowiedniego oleju do odpowiedniego silnika. Oleje klasy C chronią filtry typu DPF, za to w mniejszym stopniu chronią sam silnik, w porównaniu z olejami klas A/B. Jest to potwierdzenie informacji, którą uzyskałem w ASO, gdzie powiedziano mi, że w przypadku silnika benzynowego (w tym przypadku wolnossącego 1,6) najlepszym olejem będzie olej 5W30 klasy A5 (jest to najwyższa klasa wg. klasyfikacji ACEA dla silników benzynowych). Olej ten ma różne dodatki zabezpieczające silnik takie, których nie posiada olej klasy C (np. C3).

Autor:  Artimus [ 07-05-2019, 21:01 ]
Tytuł:  Re: Jaki olej i filtr oleju?

Mnie na I przeglądzie zalali Shell Helix Ultra 5W40

Autor:  quadalcanal [ 08-05-2019, 05:50 ]
Tytuł:  Re: Jaki olej i filtr oleju?

FOX: zgadzam się że olej niskopoiołowy nie poinien byc zalany do silnika wolnossącego benzynowego. ALE do uturbionego gdzie są spore temperatury, i wtryski bezpośrednie a i jest recyrkulacja części spalin. Popioły z spalin nie mogą wracać do komory spalania ze względu na niewielkiej średnicy otwory wtrysków - po prostu się zapchają..A3 też wystarczy do wyżyłowanego silnika 1.0 Ja na Twoim miejscu do silnika 1.6 zalałbym olej lepkości 0W30 /30 tak na wszelki wypadek zamiast "tylko" 20/ z dodatkiem dwusiarczku molibdenu.

Autor:  fox [ 08-05-2019, 08:50 ]
Tytuł:  Re: Jaki olej i filtr oleju?

Też rozważałem 0W30, zamiast zalecanego przez producenta 0W20 i używanego przez ASO 5W30. 0W poprawiłoby płynność oleju zimą, jednocześnie /30 zamiast /20 latem zapewnia nieco grubszy film. Zgadzam się, 0W30 może być bardzo dobrą alternatywą. To jeśli chodzi o SAE, jeśli zaś chodzi o klasyfikację ACEA, to do silników benzynowych wolnossących - wyłącznie oleje klasy A (często też spotykane w połączeniu z klasą B jako A/B). W innych silnikach, oczywiście wedle wymogów. Przedstawiciel jednej z firm olejowych powiedział mi wręcz, że jeśli już ktoś używa oleju klasy C, to powinien go wymieniać maksymalnie co 10 tys. km, aby nie męczyć silnika.

Autor:  flaco80 [ 18-09-2019, 12:06 ]
Tytuł:  Re: Jaki olej i filtr oleju?

Witam kolegów.
Chcę trochę odświeżyć wątek oleju w silniku 1.4 boster. Będzie mnie czekał przegląd po 1000 km viarki 1.4 boster Allgrip. Filtr oleju kupię w serwisie, ale olej chcę mieć swój. Serwis w Lublinie nie robi problemu - wleją co przywiozę pod warunkiem, że będzie to 5W30. Sewis leje olej Ecstar F9000 5W30 o specyfikacji API SM - tyle jest na butelce. No i teraz mam dylemat. Klasyfikację API SM ma np. ENEOS Premium Hyper S 5W30 API SN/SM/CF ACEA C2 (10), A1/B1 (10), A5/B5 (10) z opisu wynika, że jest średniopopiołowy. Na stronie Shell`a dobrało mi olej Shell Helix Ultra Professional AM-L 5W-30 ale on ma specyfikację ACEA C3, API SN, BMW LL-04, MB-Approval 229.51. Na stronie Liqui Moly jest olej 5W30 Top Tec 4300 ze specyfikacją API CF, ILSAC GF-3, RN 0700, ACEA A1/B1, ACEA C2, API SM, Peugeot/Citroen, ACEA A5/B5 ale ten z kolei jest opisany jako ubogi w popiół. Silnik 1.4 boster nie ma GPF jak 1.0, a mnie chodzi po głowie informacja, że do silników bez GPF lepszy jest olej z dużą zawartością popiołu. Zawsze do Liany lałem Shell`a ale tam jest silnik wolnossący bez GPF. Natomiast pierwszy raz mam styczność z bosterjetem. Może ktoś już przerobił ten temat i może podzielić się wiedzą co lepej wlać bo ja :sciana:

Autor:  wawax [ 18-09-2019, 14:53 ]
Tytuł:  Re: Jaki olej i filtr oleju?

W serwisie leją Shell Helix Ultra 5W30 Professional AM-L (albo jakiś Ecstar do wyboru). Musisz mieć API SN o ile dobrze pamiętam, bo tego wymaga producent (instrukcja). Zwykle idzie to w parze z C5 (niskopopiołowy). Dodatkowo warto, żeby miał DEXOS2 (mniej wapnia, obniża ryzyko LSPI).

Shell Helix Ultra Professional 5W30 AG spełnia API SN, C3 i DEXOS2

Olej nie ma zawartości popiołu tylko związki węgla, które po spaleniu powodują wydalanie popiołu w spalinach, a dokładnie to sadzy, która po dopaleniu będzie popiołem.

Autor:  majlo [ 18-09-2019, 20:50 ]
Tytuł:  Re: Jaki olej i filtr oleju?

flaco80 pisze:
Może ktoś już przerobił ten temat i może podzielić się wiedzą co lepej wlać bo ja :sciana:


Przerobił, 3 razy wlany SHELL HELIX ULTRA ECT C3 5W-30

Autor:  staryem [ 19-09-2019, 06:29 ]
Tytuł:  Re: Jaki olej i filtr oleju?

A co Koledzy sądzą o olejach firmy RAVENOL. Podobno są to oleje oparte na PAO w pełni syntetyczne. Np. olej RAVENOL
DXG SAE 5W30, API SN, Plus LSAC, GF-5. Czytałem, że zastosowano olej bazowy grupy V oraz formułę trójatomowego
molibdenu, woframu i OFM /ograniczone modyfikatory tarcia/. Cena w granicach 145 zł. za 4 litry. Mam chęć go wlać do
mojej Vitary 1.6; 2 WD; silnik M16A.

Autor:  fox [ 19-09-2019, 09:06 ]
Tytuł:  Re: Jaki olej i filtr oleju?

Olej RAVENOL DXG SAE 5W30 to olej LowSAPS, czyli niskopopiołowy. Nie zaleca się takich olejów do silników benzynowych wolnossących. Silnik generalnie lepiej chronią oleje wysokopopiołowe, te niskopopiołowe mają chronić głównie DPF/GPF itp.

Jaki olej wybrać? Zasada jest dość prosta. Popioły powstają wskutek spalania oleju. Jeśli nasz silnik spala olej (tzn. zmniejsza się jego poziom i trzeba go dolewać), to lepiej użyć oleju niskopopiołowego, aby chronić katalizator/GPF itp. przed powstającymi popiołami. Jeśli nasz silnik nie spala oleju, to nie powstają popioły i nie mamy przed czym chronić nawet katalizatora i wtedy znacznie lepiej używać oleju wysokopopiołowego, który jest lepszy dla silnika.

/Oleje niskopopiołowe (LowSAPS) i średniopopiołowe (midSAPS) to oleje klasy C (wg. ACEA), oleje wysokopopiołowe to klasa A./

Autor:  wawax [ 19-09-2019, 12:09 ]
Tytuł:  Re: Jaki olej i filtr oleju?

@fox: Z jedną poprawką - każdy silnik trochę oleju spala, choćby przez konstrukcję odmy, która ładuje mglę olejową w dolot.

Nie jestem pewien jak "popiołowość" wpływa na osadzanie się nagaru na zaworach, ale to nie powinno być problemem w 1.6, gdzie nie ma bezpośredniego wtrysku.

Autor:  fox [ 19-09-2019, 13:38 ]
Tytuł:  Re: Jaki olej i filtr oleju?

wawax pisze:
Z jedną poprawką - każdy silnik trochę oleju spala, choćby przez konstrukcję odmy, która ładuje mglę olejową w dolot.


Tak, z tym, że w przypadku silnika 1,6 Vitary na przestrzeni 15 tys. km (od wymiany do wymiany) ewentualny ubytek nie jest widoczny "gołym okiem".
Silnik ten nie ma turbiny, nie ma bezpośredniego wtrysku, nie jest wysilony. Nie ma żadnych przesłanek, aby "męczyć" go olejem niskopopiołowym.
W silnikach bardziej wysilonych, z turbiną, bezpośrednim wtryskiem, ubytki oleju mogą być znaczące i wtedy w zależności jak są duże, można zdecydować jaki olej zastosować, tj. wysokopopiołowy, średniopopiołowy, czy niskopopiołowy.

Autor:  staryem [ 19-09-2019, 14:07 ]
Tytuł:  Re: Jaki olej i filtr oleju?

Cytat z poradnika intercars.pl -najczęściej popełniane błędy przy doborze oleju.
"Ważną cechą, na która powinniśmy zwracać uwagę przy wyborze oleju jest niskopopiołowość. Cecha ta mówi o olejach
wykonanych w technologii niskopopiołowej /Low SAPS/ lub technologiach wysokopopiołowych /High SAPS/. Oleje Low SAPS
są dedykowane do pojazdów posiadających silnik diesla z filtrem cząstek stałych oraz do silników benzynowych
z katalizatorem TWC.
Umożliwiają znaczne obniżenie tempa wypełniania filtrów i wydajniejszą pracę katalizatorów, co wydłuża czas ich eksploatacji.
Warto podkreślić, iż "konsekwencją" stosowania olejów niskopopiołowych Low SAPS jest wyższa czystość ukłdu wydechowego,
co w żaden sposób nie może zaszkodzić pojazdom, które nie zostały wyposażone w filtry cząstek stałych, czy katalizatory
trójfunkcyjne TWC. Dlatego, jeśli nie wiemy, jaki olej pod względem popiołowości zastosować, wówczas wybierzmy olej
niskopopiołowy."
Coś mi się wydaje, że ta opinia jest odmienna od Kolegi fox.
A swoją drogą, jaki katalizator ma Vitara APK 1.6 z 2015 r ?

Autor:  wawax [ 19-09-2019, 18:03 ]
Tytuł:  Re: Jaki olej i filtr oleju?

Cytuj:
Dlatego, jeśli nie wiemy, jaki olej pod względem popiołowości zastosować, wówczas wybierzmy olej niskopopiołowy


Ja bym nie powiedział, że to jest odmienne. To raczej mówi: jak nie wiesz czy masz DPF to lej C3.

Autor:  staryem [ 20-09-2019, 18:05 ]
Tytuł:  Re: Jaki olej i filtr oleju?

Z tego co wyczytałem w internecie, Suzuki Vitara APK 1.6 z 2015 r. posiada trójdrożny katalizator TWC. Dalej nie wiem czy posiada
również filtr GPF. Może Koledzy bardziej biegli w tym temacie, poinformują jak wygląda sprawa ew. zastosowania w Vitarze filtra GPF.
Być może ten filtr nie jest w tym samochodzie stosowany i układ oczyszczania spalin ogranicza się do katalizatora TWC.

Autor:  akir [ 20-09-2019, 21:23 ]
Tytuł:  Re: Jaki olej i filtr oleju?

Nie ma gpf

Wysłane z mojego MI 9 przy użyciu Tapatalka

Autor:  ken-wawa [ 23-09-2019, 19:00 ]
Tytuł:  Re: Jaki olej i filtr oleju?

A do silnika 1.4 lepszy nisko czy wysokopopiołowy?

Autor:  Artimus [ 25-09-2019, 20:36 ]
Tytuł:  Re: Jaki olej i filtr oleju?

Piszecie o oleju 5W30. Mnie w serwisie zalali 5W40 i cały czas się zastanawiam, czy nie jest to związane z klekotem silnika, który u mnie cały czas był / jest słyszalny na zimnym silniku (pisałem o tym w wątku o usterkach). Ciekawe, czy olejem o wyższej lepkości letniej chcieli w jakiś sposób to zatuszować? ...

Autor:  wawax [ 25-09-2019, 20:49 ]
Tytuł:  Re: Jaki olej i filtr oleju?

Zatuszować na zimnym mógłbyś pierwszym parametrem, a nie drugim. Wtedy wlaliby raczej 10W40. Ale to i tak by nie pomogło. :-)
Dziwne, że leją 5W40, bo jak czytam na forum, to w większości ASO leją 5W30.

Autor:  tamizpowrotem [ 08-10-2019, 20:06 ]
Tytuł:  Re: Jaki olej i filtr oleju?

Mi zalali do 1.4 Shella 5w30 helix ultra prof. AG, dobrze, że spojrzałem bo zamówiłbym zwykłego ultra.

Autor:  ken-wawa [ 08-10-2019, 22:35 ]
Tytuł:  Re: Jaki olej i filtr oleju?

Tak przy okazji, zastanawiam się dlaczego ASO nie mogą lać oleju z małych 4/5 litrowych pojemników otwieranych na oczach klienta. Niektóre małe zakłady tak robią. A ASO z beczki i tak do końca nie wiadomo co leją.

Autor:  wawax [ 09-10-2019, 06:00 ]
Tytuł:  Re: Jaki olej i filtr oleju?

Shell Professional jest tylko w litrowych albo w beczkach. W 4-5 litrowych jest Shell Ultra.
Beczki im się bardziej opłacają przy takim zużyciu, bo są odbierane i nie trzeba ich utylizować jak jednorazowe opakowania. Poza tym można do nich zlać używany olej (oczywiście po opróżnieniu). Same zalety.

Autor:  tamizpowrotem [ 09-10-2019, 11:17 ]
Tytuł:  Re: Jaki olej i filtr oleju?

@wawax jest 4 i 5 L litrowy ultra pro, zastanawiałem się czy nie zamówić przez Allegro

Autor:  wawax [ 09-10-2019, 11:22 ]
Tytuł:  Re: Jaki olej i filtr oleju?

O, to ciekawe, bo niedawno próbowałem sprowadzić przez sklep z olejami i dostałem taką informację jak napisałem. A zwykle wiedzą co mówią. Dopytam ich jeszcze.

Autor:  Pikus81 [ 17-03-2020, 18:51 ]
Tytuł:  Re: Filtr oleju i powietrza

ale do 1.4 chyba wystarczy 4 litry oleju

Strona 14 z 29 Strefa czasowa UTC+01:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/