Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 10-05-2024, 20:18

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna
Autor Wiadomość
Post: 19-06-2023, 15:46 
Offline

Rejestracja: 19-06-2023, 15:37
Posty: 12
Suzuki: S Cross
Witam,
Właśnie kuliłem Suzuki S Cross 1.4 BoosterJet mild hybrid z ręczną skrzynia biegów. Samochód ma system Start/Stop którego to właśnie dotyczy pytanie. Mój kolega powiedział, że gdy turbosprężarka jest rozgrzana nie należy wyłączać silnika (trzeba odczekać 1 minutę), co zresztą potwierdza instrukcja obsługi. Co jednak się stanie, jeżeli po rozgrzaniu turbosprężarki zatrzymam się na światłach czy silnik się wyłączy czy nie? W związku z tym czy powinienem wyrobić u siebie nawyk wyłączania autostopu za każdym razem, gdy wyłączam auto?


Na górę
Post: 19-06-2023, 16:19 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15-05-2021, 15:12
Posty: 50
Lokalizacja: Stolica Karkonoszy
Suzuki: S-Cross, 2020/2021
Ten silnik ma dodatkowe chłodzenie turbiny, więc nie ma problemu.


Na górę
Post: 19-06-2023, 16:29 
Offline

Rejestracja: 19-06-2023, 15:37
Posty: 12
Suzuki: S Cross
Serdeczne dzieki za odpowiedz. A czy mozesz powiedziec jak to dziala w przypadku ktory opisalem? A moze masz jakis link abym sobie o tym poczytal?


Na górę
Post: 19-06-2023, 16:36 
Offline

Rejestracja: 23-08-2020, 20:31
Posty: 236
Przy zwykłej jeździe po mieście nic sie nie stanie jak staniesz na światłach i system Start-Stop wyłączy silnik. Przy jeździe autostradową prędkością też nie powinno sie nic stać po zjechaniu do MOP i wyłączeniu silnika. Po to zastosowali chłodzenie turbiny cieczą chłodząca aby uniknąć przegrzewaniu walka turbiny. Jak spojrzysz pod maske to zobaczysz że przewód z turbiny wchodzi do zbiorniczka wyrównawczego cieczy chłodzącej.


Na górę
Post: 19-06-2023, 16:53 
Offline

Rejestracja: 19-06-2023, 15:37
Posty: 12
Suzuki: S Cross
A jak będę jechał pod górkę? W instrukcji napisali, że w takim wypadku powinienem nie wyłączać silnika przez minutę po zatrzymaniu się.


Na górę
Post: 19-06-2023, 17:27 
Offline

Rejestracja: 23-08-2020, 20:31
Posty: 236
To raczej dotyczy sytuacji w ekstremalnych warunkach.


Na górę
Post: 19-06-2023, 17:52 
Offline

Rejestracja: 23-03-2018, 12:21
Posty: 237
Można też wyrobić nawyk, że po uruchomieniu auta, od razu wciskamy przycisk z lewej strony, dezaktywujący s/s.

Pozbawiamy się wtedy tej namiastki elektryka (cruisowanie do czerwonego światła z wyłączonym silnikiem - nawet w 1.4), ale jakichś wyjątkowych oszczędności ten system nie daje.
I tak naprawdę po setnym włączeniu/wyłączeniu w mieście ma sie go dość.

Dobrze wiedzieć że turbina jest chłodzona. Tez się zastanawiałem swego czasu że praktycznie zaraz po zjeździe z autostrady się auto potrafiło wyłączyć.


Na górę
Post: 19-06-2023, 20:28 
Offline

Rejestracja: 19-06-2023, 15:37
Posty: 12
Suzuki: S Cross
Zastanawia mnie tylko jedna rzecz, jeżeli do aktywowania start/stop po zatrzymaniu musza być spełnione pewne warunki które sprawdza komputer, to czy jednym z nich jest temperatura turbo?


Na górę
Post: 19-06-2023, 21:03 
Offline

Rejestracja: 18-10-2019, 21:00
Posty: 98
Lokalizacja: War-Maz
Suzuki: SX4 S-CROSS 1,4 AT
PiotrIr pisze:
... to czy jednym z nich jest temperatura turbo?

Wg opisu z serwisówki nie jest sprawdzana temperatura turbo.

Opis systemu A-STOP
System A-STOP ENG wykonuje następujące kontrole w celu zmniejszenia emisji, zużycia paliwa i hałasu na biegu jałowym podczas postojów pojazdu. System monitoruje stan pojazdu w zależności od sygnałów z odpowiednich czujników i przełączników.
• Kontrola automatycznego zatrzymania silnika
• Automatyczne uruchamianie silnika
System informuje kierowcę o stanie tych elementów sterujących, zapalając lub migając lampką kontrolną ENG A-STOP znajdującą się w mierniku wielofunkcyjnym.
Automatyczne zatrzymanie silnika
Po spełnieniu wszystkich poniższych warunków moduł sterujący ENG A-STOP wysyła sygnał zatrzymania silnika do ECM za pośrednictwem linii komunikacyjnej CAN. Moduł ECM zatrzymuje silnik.
• Akumulator jest wystarczająco naładowany.
• Temperatura akumulatora wynosi od 5 do 70 ° C (od 41 do 158 ° F).
• Prędkość pojazdu jest mniejsza niż 3 km / h (2 mile / h). (Model M / T)
• Prędkość pojazdu wynosi poniżej 0 km / h (0 mil / h). (Model A / T / model z podwójnym sprzęgłem)
• Prędkość pojazdu wyższą niż 6 km / h (4 mile / h) zarejestrowano po uruchomieniu. (Model M / T)
• Prędkość pojazdu większa niż 5 km / h (3 mile / h) została zarejestrowana po uruchomieniu. (Model A / T / model z podwójnym sprzęgłem)
• Pojazd nie jest prowadzony do tyłu.
• Temperatura płynu chłodzącego silnika wynosi między 48 a 105 ° C (między 118 a 221 ° F). (Model M16A)
• Temperatura płynu chłodzącego silnika wynosi między 42 a 105 ° C (między 108 a 221 ° F). (Model K14C / model K10C)
• Temperatura płynu chłodzącego silnika wynosi od 18 do 95 ° C (od 64 do 203 ° F). (Model D16AA)
• Temperatura spalin silnika jest wyższa niż określony poziom (model D16AA).
• Z wyjątkiem sytuacji, gdy DPF® jest w trakcie regeneracji lub minęło co najmniej 5 sekund od zakończenia regeneracji DPF® (model D16AA). Aby uzyskać szczegółowe informacje, patrz Opis regeneracji DPF®: D16AA.
• Podciśnienie w wzmacniaczu hamulca jest wyższe niż określony poziom.
• Bieg jest przestawiony na „Neutralny”. (Model M / T)
• Pedał sprzęgła jest zwolniony. (Model M / T)
• Dźwignia wyboru jest przesunięta do zakresu D lub N. (Model A / T / model z podwójnym sprzęgłem)
• Kąt nachylenia wynosi od –14% do 14% (model A / T / model z podwójnym sprzęgłem)
• Pedał hamulca jest wciśnięty. (Model A / T / model z podwójnym sprzęgłem)
• Ciśnienie hydrauliczne w głównym cylindrze hamulcowym jest wyższe niż określony poziom. (Model A / T / model z podwójnym sprzęgłem)
• Pedał przyspieszenia jest zwolniony.
• Kontrola automatycznego zatrzymania silnika nie jest blokowana przez przełącznik ENG A-STOP OFF.
• Kaptur jest zamknięty.
• Drzwi kierowcy są zamknięte, a pas bezpieczeństwa kierowcy zapięty.
• Moduł ECM nie wykrył żadnego kodu DTC związanego z układem A-STOP w silniku ENG.
• ECM pozwala zatrzymać silnik.
• Moduł sterujący ESP® nie wykrył żadnych kodów DTC związanych z układem A-STOP ENG.
• ABS nie działa.
• Temperatura w kabinie mieści się w ustawionym zakresie temperatur (model Auto A / C).
• Wylot powietrza jest sterowany z wyłączeniem pozycji „DEF” (model Auto A / C).
• Moduł sterujący ENG A-STOP nie wykrył DTC.
Gdy aktywowane jest automatyczne zatrzymanie silnika, sygnał świetlny ENG A-STOP wysyłany jest do miernika wielofunkcyjnego za pośrednictwem linii komunikacyjnej CAN. Następnie zapala się lampka kontrolna ENG A-STOP.
UWAGA:
Jeśli silnik zostanie uruchomiony, gdy maska silnika jest otwarta w przypadku rozruchu skokowego itp., „Kontrola automatycznego zatrzymania silnika” zostanie zawieszona, dopóki zapłon nie zostanie ustawiony na „OFF”.

Ostatnie zdanie dało mi wskazówkę jak pozbyć się SS raz na zawsze, sposób wykonania umieściłem gdzieś tu na forum w temacie związanym ze SS.

_________________
Suzuki SX4 S-CROSS 1,4T FWD AT (2019)


Na górę
Post: 19-06-2023, 21:16 
Offline

Rejestracja: 19-06-2023, 15:37
Posty: 12
Suzuki: S Cross
Dzieki za odpowiedz, szkoda, ze nie sprawdza turbo. Ciekawe czy w moim silniku K14D mild hybrid jest tak samo, czy może jednak dodali to? Przecież, to by miało naprawdę duzy sens!


Na górę
Post: 20-06-2023, 07:21 
Offline

Rejestracja: 08-08-2019, 07:26
Posty: 47
Suzuki: S-Cross
Tomalfik pisze:
Ten silnik ma dodatkowe chłodzenie turbiny, więc nie ma problemu.


Owszem ma dodatkowe chłodzenie "wodne".
Ale kiedy ono działa ?
Ano wtedy jak pracuje silnik - czyli napędzana jest pompa cieczy chłodzącej.
Jak silnik zgaśnie, to pompa wody nie pracuje, czyli nie ma wymuszonego obiegu chłodzącego na turbinę.
To tak w kwestii doprecyzowania, co nie zmienia postaci rzeczy że to dodatkowe chłodzenie wodne turbiny "oszczędza" trochę olej (olej nie pracuje w ekstremalnych temperaturach na turbinie)


Na górę
Post: 20-06-2023, 08:24 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15-05-2021, 15:12
Posty: 50
Lokalizacja: Stolica Karkonoszy
Suzuki: S-Cross, 2020/2021
Tak dla pełnej jasności:
W instrukcji obsługi na stronie 3-17 jest wyraźna instrukcja o chłodzeniu turbiny na wolnych obrotach.
To że turbo jest chłodzone (i to olejem, nie wodą) - to jedno, ale zalecenia instrukcyjne to druga sprawa.
Instrukcja dotyczy silników 14C i 14D.

Temat był "wałkowany" przez posiadaczy vitary:

https://www.suzukiklub.pl/forum/viewtopic.php?f=70&t=14030&start=225

Cytuj:
Dostałem w końcu odpowiedź z Suzuki Polska na moje pytanie odnośnie zachowania tego systemu po forsownej jeździe i brzmi ona tak:

"System Start/Stop: działa m.in. w zależności od temperatury oleju silnikowego. W związku z tym jeżeli temperatura będzie za wysoka (użytkownik tego nie widzi) system Start/Stop zadziała z opóźnieniem. W związku z tym działanie systemu nie spowoduje uszkodzenia turbosprężarki."

Oczywiście każdy musi ocenić sam, czy wierzyć w to, czy nie. :)


IMHO jest to możliwe, pokrywa się z moimi obserwacjami z tras ...


Na górę
Post: 20-06-2023, 09:36 
Offline

Rejestracja: 19-06-2023, 15:37
Posty: 12
Suzuki: S Cross
Dziękuje wszystkim za odpowiedzi. Teraz musze się zastanowić, czy przyzwyczaić się do wyłączania tego przycisku, czy zaufać Japończykom, ze nawet z euro-eko-bzdury potrafią jednak zrobić cos pożytecznego i niezawodnego.
A tak jeszcze na marginesie, czy może mi kto doradzić jak prawidłowo dotrzeć Suzuki S Cross K14D mild hybrid? Na jakich obrotach najlepiej jeździć (na razie - 200km przebiegu - staram mieć je w granicach 2000, czasem trochę mniej czasami trochę więcej), jak długo docierać 1000 km czy więcej? Jakieś dodatkowe rady?


Na górę
Post: 20-06-2023, 09:54 
Offline

Rejestracja: 10-03-2021, 08:00
Posty: 425
Suzuki: Vitara Hybrid 4WD
Tomalfik pisze:
IMHO jest to możliwe, pokrywa się z moimi obserwacjami z tras ...

A możesz coś napisać więcej o swoich obserwacjach? Bo ja mam pewne wątpliwości odnośnie tej odpowiedzi, którą otrzymałem z Suzuki Polska. Na wszelki wypadek staram się na MOP'ach od razu nie gasić auta, ale kilka razy mi się zapomniało wyłączyć start/stop i silnik był gaszony od razu przez ten system. Oczywiście możliwe, że moja jazda nie była zbyt forsowna i nie było zagrożenia dla turbiny, ale jakoś nie udało mi się trafić na taką sytuację, aby start/stop zadziałał z opóźnieniem.

W instrukcji jest wymieniony cały szereg czynników jakie wpływają na system start/stop, ale akurat o temperaturze turbiny nie ma słowa, jednocześnie jest wyraźnie ostrzeżenie, aby nie wyłączać silnika od razu po forsownej jeździe (cokolwiek to znaczy). Tu Suzuki dało trochę ciała, bo jeśli ktoś przejrzy instrukcję, to potem właśnie rodzą się takie wątpliwości, powinno to być jasno opisane, a nie że trzeba się domyślać.

Inna rzecz, że tyle techniki w tych autach, a dalej trzeba pamiętać o chłodzeniu turbiny, to już dawno powinno być zautomatyzowane, albo przynajmniej jakoś sygnalizowane. Moim zdaniem przydałby się też jakiś wskaźnik, który sygnalizowałby czy system start/stop zadziała - podobno takie coś jest np. w Kia Sportage, gdzie odpowiednia kontrolka na przycisku start/stop informuje czy system jest gotowy do działania.


Na górę
Post: 20-06-2023, 11:10 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15-05-2021, 15:12
Posty: 50
Lokalizacja: Stolica Karkonoszy
Suzuki: S-Cross, 2020/2021
Jaclaw pisze:
Tomalfik pisze:
IMHO jest to możliwe, pokrywa się z moimi obserwacjami z tras ...

A możesz coś napisać więcej o swoich obserwacjach? Bo ja mam pewne wątpliwości odnośnie tej odpowiedzi, którą otrzymałem z Suzuki Polska. Na wszelki wypadek staram się na MOP'ach od razu nie gasić auta, ale kilka razy mi się zapomniało wyłączyć start/stop i silnik był gaszony od razu przez ten system. Oczywiście możliwe, że moja jazda nie była zbyt forsowna i nie było zagrożenia dla turbiny, ale jakoś nie udało mi się trafić na taką sytuację, aby start/stop zadziałał z opóźnieniem.

W instrukcji jest wymieniony cały szereg czynników jakie wpływają na system start/stop, ale akurat o temperaturze turbiny nie ma słowa, jednocześnie jest wyraźnie ostrzeżenie, aby nie wyłączać silnika od razu po forsownej jeździe (cokolwiek to znaczy). Tu Suzuki dało trochę ciała, bo jeśli ktoś przejrzy instrukcję, to potem właśnie rodzą się takie wątpliwości, powinno to być jasno opisane, a nie że trzeba się domyślać.

Inna rzecz, że tyle techniki w tych autach, a dalej trzeba pamiętać o chłodzeniu turbiny, to już dawno powinno być zautomatyzowane, albo przynajmniej jakoś sygnalizowane. Moim zdaniem przydałby się też jakiś wskaźnik, który sygnalizowałby czy system start/stop zadziała - podobno takie coś jest np. w Kia Sportage, gdzie odpowiednia kontrolka na przycisku start/stop informuje czy system jest gotowy do działania.


Jak już wyżej wspomniałem - zapis ze strony 3-17 mówi jasno o traktowaniu turbiny.
Ale wracając do moich obserwacji: jeżdżąc po szybkich drogach, kiedy zdarza mi się gdzieś zatrzymywać - podświadomie zmniejszam prędkość pokonując ostatni kilometr w sposób neutralny dla silnika. Jednak po zatrzymaniu zauważyłem że nie zawsze auto-stop wyłącza silnik. Z kolei podczas zatrzymania np. w korku auto-stop potrafi się wyłączyć, mimo braku schłodzenia (okres jazdy "z wybiegu" jest stosunkowo krótki). Tu moim zdaniem działa właśnie opisywany mechanizm pomiaru temperatury oleju.
Tylko jeszcze gdzie ta temperatura jest mierzona - raczej nie przy turbinie a zapewne w misce olejowej.
Są to oczywiście dość subiektywne odczucia, nie wszyscy muszą się tym zgodzić.


Na górę
Post: 20-06-2023, 11:20 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15-05-2021, 15:12
Posty: 50
Lokalizacja: Stolica Karkonoszy
Suzuki: S-Cross, 2020/2021
PiotrIr pisze:
Dziękuje wszystkim za odpowiedzi. Teraz musze się zastanowić, czy przyzwyczaić się do wyłączania tego przycisku, czy zaufać Japończykom, ze nawet z euro-eko-bzdury potrafią jednak zrobić cos pożytecznego i niezawodnego.
A tak jeszcze na marginesie, czy może mi kto doradzić jak prawidłowo dotrzeć Suzuki S Cross K14D mild hybrid? Na jakich obrotach najlepiej jeździć (na razie - 200km przebiegu - staram mieć je w granicach 2000, czasem trochę mniej czasami trochę więcej), jak długo docierać 1000 km czy więcej? Jakieś dodatkowe rady?


Podobno pierwszy tysiąc jest decydujący dla całego życia silnika.
Ale przy współczesnych wysokich normach spełnianych dla obróbki mechanicznej napędy s ana tyle dobrze spasowane że nie ma pojęcia "docieranie silnika".
Niektórzy producenci nawet nie wymagają wymiany oleju po pierwszym tysiącu km, co jednak jest chyba błędem.
Suzuki ma tu jednak normalne podejście.
Co do jazdy - jeździć normalnie, bez przeciążania silnika, nie zwracać uwagi na strzałkę zmiany biegów - to niszczy znacząco silnik, niskie obroty podczas zmian biegów w górę.


Na górę
Post: 20-06-2023, 12:26 
Offline

Rejestracja: 19-06-2023, 15:37
Posty: 12
Suzuki: S Cross
[quote/]Podobno pierwszy tysiąc jest decydujący dla całego życia silnika.
Ale przy współczesnych wysokich normach spełnianych dla obróbki mechanicznej napędy s ana tyle dobrze spasowane że nie ma pojęcia "docieranie silnika".
Niektórzy producenci nawet nie wymagają wymiany oleju po pierwszym tysiącu km, co jednak jest chyba błędem.
Suzuki ma tu jednak normalne podejście.
Co do jazdy - jeździć normalnie, bez przeciążania silnika, nie zwracać uwagi na strzałkę zmiany biegów - to niszczy znacząco silnik, niskie obroty podczas zmian biegów w górę.[/quote]

Ja mam miec pierwszy preglad z wymiana oleju po 15.000 km? A co do normalnej jazdy, to mozesz mi powiedzicj, jakie sa najlepsze obroty dla tego silnika?


Na górę
Post: 20-06-2023, 20:25 
Offline

Rejestracja: 23-03-2018, 12:21
Posty: 237
Sama zmiana biegu na wyższy nie niszczy silnika. Mozna zmieniać że strzalka. Silnik będzie się niszczył jak zaczniesz cisnąć gaz w podłogę przy niskich obrotach.
Raz na jakiś czas trzeba przegonić też auto na wyższych obrotach na autostradzie, żeby zadbać o turbinę i będzie ok.


Na górę
Post: 21-06-2023, 08:35 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15-05-2021, 15:12
Posty: 50
Lokalizacja: Stolica Karkonoszy
Suzuki: S-Cross, 2020/2021
arekws1 pisze:
Sama zmiana biegu na wyższy nie niszczy silnika. Mozna zmieniać że strzalka. Silnik będzie się niszczył jak zaczniesz cisnąć gaz w podłogę przy niskich obrotach.
Raz na jakiś czas trzeba przegonić też auto na wyższych obrotach na autostradzie, żeby zadbać o turbinę i będzie ok.


Zmiana biegu na wyższy przy zbyt niskich obrotach jest zabójcza dla silnika i tak jak kolega wyżej napisał, gwałtowne przyśpieszanie przy niewłaściwym pezełożeniu jest szkodliwe. Oczywiście nie jednorazowo - ale zły nawyk, wielokrotne powtarzanie.
Utrzymywanie silnika na niskich obrotach na najwyższych biegach ma sens, jeśli jedziemy po płaskim terenie ze stałą prędkością. Nie należy też zanadto przejmować się kontrolką sugerującą wrzucenie wyższego biegu. Warto słuchać jednostki napędowej i wychwytywać niepokojące drgania.
Napęd K14D wiele potrafi wybaczyć przez dodatkowe 5 koni w elektryce, ale to też kiedyś wróci w usterkach.
To jest moje zdanie, każdy ma swój rozum i postępuje jak uważa ...


Na górę
Post: 21-06-2023, 10:52 
Offline

Rejestracja: 19-06-2023, 15:37
Posty: 12
Suzuki: S Cross
A jakie sa niskie, optymalne is za wysokie obroty? Chodzi o liczby.


Na górę
Post: 21-06-2023, 11:32 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15-05-2021, 15:12
Posty: 50
Lokalizacja: Stolica Karkonoszy
Suzuki: S-Cross, 2020/2021
Nie odpowiem w liczbach, rzadko zwracam uwagę na obrotomierz.
Jeżdżąc słucham silnika, dla mnie optymalne obroty to takie które:
- za niskie - nie powodują wibracji, drgań;
- za wysokie - nie słyszę wycia silnika.


Na górę
Post: 21-06-2023, 11:47 
Offline

Rejestracja: 28-08-2019, 10:16
Posty: 234
PiotrIr pisze:
[quote/]Podobno pierwszy tysiąc jest decydujący dla całego życia silnika.
Ale przy współczesnych wysokich normach spełnianych dla obróbki mechanicznej napędy s ana tyle dobrze spasowane że nie ma pojęcia "docieranie silnika".
Niektórzy producenci nawet nie wymagają wymiany oleju po pierwszym tysiącu km, co jednak jest chyba błędem.
Suzuki ma tu jednak normalne podejście.
Co do jazdy - jeździć normalnie, bez przeciążania silnika, nie zwracać uwagi na strzałkę zmiany biegów - to niszczy znacząco silnik, niskie obroty podczas zmian biegów w górę.


Cytuj:
Ja mam miec pierwszy preglad z wymiana oleju po 15.000 km? A co do normalnej jazdy, to mozesz mi powiedzicj, jakie sa najlepsze obroty dla tego silnika?


Co do wymiany oleju Twoja decyzja, ale jeżeli planujesz trzymać samochód dłużej to ja bym dla świętego spokoju zmienił po 1000km. Jeszcze rok temu w Suzuki normalnie miałem pierwszą wymianę po 1000 z tym silnikiem, widać teraz to zmienili.
Natomiast jeżeli chodzi obroty, to tak jak było mówione, jeździj "na wyczucie" korzystając z pełnego zakresu obrotów, to jest sprawdzona jednostka, nie ma co zbytnio kombinować, po prostu nie jeździć od skrajności w skrajność (mocne przyspieszanie na bardzo niskich obrotach i w drugą stronę piłowanie silnika pod odcinkę) i będzie ok.


Na górę
Post: 21-06-2023, 11:51 
Offline

Rejestracja: 19-06-2023, 15:37
Posty: 12
Suzuki: S Cross
Przemekc1 pisze:
PiotrIr pisze:
[quote/]Podobno pierwszy tysiąc jest decydujący dla całego życia silnika.
Ale przy współczesnych wysokich normach spełnianych dla obróbki mechanicznej napędy s ana tyle dobrze spasowane że nie ma pojęcia "docieranie silnika".
Niektórzy producenci nawet nie wymagają wymiany oleju po pierwszym tysiącu km, co jednak jest chyba błędem.
Suzuki ma tu jednak normalne podejście.
Co do jazdy - jeździć normalnie, bez przeciążania silnika, nie zwracać uwagi na strzałkę zmiany biegów - to niszczy znacząco silnik, niskie obroty podczas zmian biegów w górę.


Cytuj:
Ja mam miec pierwszy preglad z wymiana oleju po 15.000 km? A co do normalnej jazdy, to mozesz mi powiedzicj, jakie sa najlepsze obroty dla tego silnika?


Co do wymiany oleju Twoja decyzja, ale jeżeli planujesz trzymać samochód dłużej to ja bym dla świętego spokoju zmienił po 1000km. Jeszcze rok temu w Suzuki normalnie miałem pierwszą wymianę po 1000 z tym silnikiem, widać teraz to zmienili.
Natomiast jeżeli chodzi obroty, to tak jak było mówione, jeździj "na wyczucie" korzystając z pełnego zakresu obrotów, to jest sprawdzona jednostka, nie ma co zbytnio kombinować, po prostu nie jeździć od skrajności w skrajność (mocne przyspieszanie na bardzo niskich obrotach i w drugą stronę piłowanie silnika pod odcinkę) i będzie ok.


Tylko jakie to sa niskie / optymalny i wysokie obroty w liczbach?
Co do wymiany oleju, to byc moze w Polsce ciagle jest po 1000km. Ja mieszkam w Dublinie i tutaj powiedzieli mi, ze po 15000km a w ksiazce serwisowej mam nawet 20000km.


Na górę
Post: 21-06-2023, 12:23 
Offline

Rejestracja: 28-08-2019, 10:16
Posty: 234
Co do oleju to jak mówiłem, Twoja decyzja i w zależności jak długo chcesz trzymać samochód, bo w trakcie trwania gwarancji pewnie problemu nie będzie. Ja wychodzę z założenia, że wymianę po 1000km warto zrobić w każdym samochodzie, co zresztą potwierdza sporo filmików takiego oleju w internecie, nie ma cudów i przeważnie po pierwszym 1000km pojawiają się w takim oleju opiłki.
Popatrz w instrukcji, zazwyczaj jest to podane. Zapewne koło 2000-4000 obrotów.


Na górę
Post: 21-06-2023, 14:52 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1586
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Czy na pewno Twoja instrukcja mówi o 20000km? A może tylko przeczytałeś pierwszą jej część? Co jest napisane o trudnych warunkach użytkowania? Zobacz jak są definiowane - np. jazda po mieście. Tam o ile pamiętam wymiana jest do 7500km. Ja wymieniam co 10-12000.

Parametry oleju obniżają się poniżej krytycznego poziomu po 12-15 tys. km. Absolutnie nie należy tego okresu wydłużać. Wymiana po 1-2 tys. km jest potrzebna, bo silników nie składa się na stole operacyjnym, tylko w zwykłej fabryce. Tam po prostu mogą być resztki z obróbki metalu.

Obroty: tak jak napisał Przemekc1 - ma nie wibrować i nie wyć. Podczas jazdy nie masz czasu, aby co chwilę patrzyć na obrotomierz. Niższe obroty = mniejsze spalanie. Celuj w przedział 2000-4000. Ale jak potrzebujesz mocno przyspieszyć, to kręć spokojnie do 6000. Jak jedziesz równo i bez gór, to możesz nawet spróbować zejść poniżej 2000.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 11 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]