Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 18-04-2024, 11:39

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 28 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna
Autor Wiadomość
Post: 15-11-2021, 09:51 
Offline

Rejestracja: 14-03-2018, 11:27
Posty: 15
Suzuki: sx4
Witam

Skończyła mi się gwarancja na auto, nie jestem pewien jaki olej lali - serwis Tarnów (swoja drogą baaardzo polecam)

Wie ktoś?

Pozdrawiam


Na górę
Post: 15-11-2021, 17:48 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-02-2021, 13:25
Posty: 127
Lokalizacja: Warszawa
Suzuki: SX4 S-cross 1.4 129K
Jeśli to 129KM to 5w30....a przypadkiem nie wpisywali tego w książkę gwarancyjna Tobie? Pomijam już fakt, że w instrukcji na końcu masz pełną specyfikację....ja osobiście do swojego. 1.4 129KM leje Olej millers 5w40 ee C3 plus plukanka przed wymianą....

_________________
Suzuki SX4 S-CROSS 1.4 Hybrid + LPG (KME), Chevrolet Spark 1.2 PB/LPG, Suzuki GSX 1250 FA PB.


Na górę
Post: 15-11-2021, 19:11 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1582
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
W 2018 to był K14C i 140KM. Olej 5W30 API SN. Takie są wymagania producenta.

Endriu333: to co lejesz nie jest zgodne ze specyfikacją, za duża lepkość. W wersji K14D 129KM jest zresztą chyba jeszcze co innego zalecane.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 15-11-2021, 23:50 
Offline

Rejestracja: 21-09-2021, 10:51
Posty: 239
Suzuki: S-Cross
Zdecydowanie - ja po przejściu z 0w20 na 5w30 już wyraźnie czułem, że silnik i start stop gorzej pracują. Po powrocie do 0w20 wszystko z powrotem działa jak należy.


Na górę
Post: 16-11-2021, 06:04 
Offline

Rejestracja: 23-08-2020, 20:31
Posty: 234
Zamieszczam zdjęcie z instrukcji Vitary w sprawie specyfikacji olejów., w S-Cross jest to samo. Obrazek


Na górę
Post: 16-11-2021, 09:44 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-02-2021, 13:25
Posty: 127
Lokalizacja: Warszawa
Suzuki: SX4 S-cross 1.4 129K
Dość ciekawe zdjęcie, w mojej instrukcji obsługi wytyczne kończą się na K14C.... A co do tego screena oprócz 0w20 jest tam tez obok wymieniony 5w30 więc tak bez przesady że niezgodny.....są dwa typy wymienione i ja leje właśnie 5w30.... 0w20 to trochę woda jak dla mnie ...

_________________
Suzuki SX4 S-CROSS 1.4 Hybrid + LPG (KME), Chevrolet Spark 1.2 PB/LPG, Suzuki GSX 1250 FA PB.


Na górę
Post: 16-11-2021, 09:45 
Offline

Rejestracja: 23-08-2020, 20:31
Posty: 234
0W-20 jest do K14D - hybrid.


Na górę
Post: 16-11-2021, 10:06 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19-01-2013, 14:09
Posty: 1365
Suzuki: Vitara S 4WD AT
Vitara S All Grip oraz Swift Sport, obydwa z silnikiem K14C - od początku używam 5W30. W tym roku zmiana marki na Ecstar. Odczuwalnych różnic nie ma, aczkolwiek przy prędkościach autostradowych Ecstar ma minimalnie niższą temperaturę niż wcześniejszy Shell.

_________________
Vitara S 1.4 Boosterjet 4WD AT
Swift Sport 1.4 Boosterjet


Na górę
Post: 16-11-2021, 16:01 
Offline

Rejestracja: 23-08-2020, 20:31
Posty: 234
endriu333 pisze:
Dość ciekawe zdjęcie, w mojej instrukcji obsługi wytyczne kończą się na K14C.... A co do tego screena oprócz 0w20 jest tam tez obok wymieniony 5w30 więc tak bez przesady że niezgodny.....są dwa typy wymienione i ja leje właśnie 5w30.... 0w20 to trochę woda jak dla mnie ...
To czy aby masz K14D czy może K14C. Różnice w tych silnikach są dość znaczne.


Na górę
Post: 16-11-2021, 17:12 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1582
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Poza tym K14C też miał dwie odmiany - z przeglądami co 15 i co 20 tys. km. Widziałem tego co słyszał, że te 20kkm mają szersze arterie olejowe. Ja zmieniam i tak co 10. :-)

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 16-11-2021, 20:31 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-02-2021, 13:25
Posty: 127
Lokalizacja: Warszawa
Suzuki: SX4 S-cross 1.4 129K
Na 100% mam k14d. O ile 0w20 na zimę może by jeszcze przeszedł to w ciepłe dni wolałbym na wodzie nie jeździć.... oczywiście każdy ma swoją "szkołę" i robi jak uważa, ale jest sporo do poczytania o olejach 0w20 i skąd tak naprawdę się wzięły czyli z myku producentów, którzy tym zalewają auta na start, żeby opory tarcia były jak najmniejsze i spełniały chore normy ekoterrorystow...

_________________
Suzuki SX4 S-CROSS 1.4 Hybrid + LPG (KME), Chevrolet Spark 1.2 PB/LPG, Suzuki GSX 1250 FA PB.


Na górę
Post: 16-11-2021, 21:18 
Offline

Rejestracja: 22-02-2016, 21:13
Posty: 86
Suzuki: s-cross
najważniejsza jest specyfikacja jakościowa,zgodna z zaleceniami producenta auta, później lepkość . innym olejem pod względem lepkości jest zalewane auto w skandynawi,innym u nas,innym w Hiszpani,Włoszech, ale jakość musi być taka sama (informacja dla stacji obsługi i książka serwisowa ). np:SAE 5W-klasa zimowa, 30-klasa letnia, i tak w Norwegi 0W30 będzie normalne bo 0W przy niskich temperaturach będzie płynny , a 30 na pewno się nie zagrzeje i nie popłynie , a we Włoszech taki olej będzie dosyć ryzykowny. Klasa jakościowa S-benzyna ,C-diesel.Im wyższa litera po S lub C tym wyższej klasy jest olej , plus ACEA i specyfikacje producentów itp.Mi np.ciężko było znaleźć olej ze specyfikacją ISLAC GF-5.Swoje Suzuki zalewam Castrol Magnatec stop-start 5w30 A5.


Na górę
Post: 30-11-2021, 16:28 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-02-2021, 13:25
Posty: 127
Lokalizacja: Warszawa
Suzuki: SX4 S-cross 1.4 129K
Jeszcze sprawdziłem sobie fakturę z Suzuki, przy 1 przeglądzie po 1kkm ASO Suzuki zalał mój silnik tj. K14D olejem 5w30 co tylko potwierdza, że olej ten jest "autoryzowany" do tego silnika, zgodnie zresztą z tym powyższym wydrukiem/zdjęciem z instrukcji, w mojej opinii woda 0w20 jest tylko dla spokoju Suzuki, żeby pseudo ekolodzy się od nich odczepili....

_________________
Suzuki SX4 S-CROSS 1.4 Hybrid + LPG (KME), Chevrolet Spark 1.2 PB/LPG, Suzuki GSX 1250 FA PB.


Na górę
Post: 01-12-2021, 10:24 
Offline

Rejestracja: 10-03-2021, 08:00
Posty: 420
Suzuki: Vitara Hybrid 4WD
endriu333 pisze:
Jeszcze sprawdziłem sobie fakturę z Suzuki, przy 1 przeglądzie po 1kkm ASO Suzuki zalał mój silnik tj. K14D olejem 5w30 co tylko potwierdza, że olej ten jest "autoryzowany" do tego silnika, zgodnie zresztą z tym powyższym wydrukiem/zdjęciem z instrukcji, w mojej opinii woda 0w20 jest tylko dla spokoju Suzuki, żeby pseudo ekolodzy się od nich odczepili....

Na forum Vitara II temat ten był wałkowany dla silnika K14D (ten z hybrydą) i w skrócie jest tak:
- Suzuki Polska zaleca oficjalnie (sam też do nich w tej sprawie pisałem): 5W30, uzasadniają to rzekomymi warunkami drogowymi i klimatycznymi jakie u nas panują,
- samo Suzuki jak i przedstawicielstwa z Węgier i Niemiec (jeden z forumowiczów do nich pisał) wskazują jednak na 0W20, ale jednocześnie Suzuki Węgry potwierdziło, że 5W30 też jest dopuszczalny,
- kilka osób (ale nie wszyscy) twierdzi, że po zmianie z 5W30 na 0W20 (na własną prośbę) odczuwa, że silnik pracuje lżej, lepiej pracuje i nieco mniej spala.

Ogólnie zdania na ten temat są podzielone, bo niektórzy uważają, że oleje typu 0W20 to tłusta woda i szczególnie przy dużym obciążeniu łatwiej zerwać film olejowy, inni za to twierdzą, że lepiej smarują ciasno spasowane silniki i są lepsze przy niższych temperaturach. Pytanie za 100 pkt. czy Suzuki zaleca 0W20 TYLKO z powodów "ekologicznych", a może to jednak ma sens i to raczej Suzuki Polska promuje 5W30 z uwagi na jego dostępność i może chęć pozbycia się zapasów? Konia z rzędem temu, kto potrafi to poprawnie ocenić.

Przy czym nie wiem, czy to nie powinien być osobny temat (ewentualnie kontynuowany w sekcji Vitara II), bo oryginalnie temat dotyczy silnika 1.4 z 2018, czyli jak mniemam K14C (bez hybrydy), a tam chyba nie ma takich wątpliwości, bo zarówno oficjalnie Suzuki, jak i Suzuki Polska i ASO zalecały 5W30.


Na górę
Post: 01-12-2021, 11:17 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-12-2017, 14:24
Posty: 371
A jaki jest problem, żeby wlać 0W30 ? Zimą zachowuje się jak 0W a latem jak 30.

_________________
Vitara 1.6 HalfGrip
https://www.youtube.com/watch?v=qYSSoIVB8x0


Na górę
Post: 01-12-2021, 12:37 
Offline

Rejestracja: 21-09-2021, 10:51
Posty: 239
Suzuki: S-Cross
To tak nie działa. Owszem olej 0w30 jest 'pomiędzy' 0w20 i 5w30 ale nie działa ani jak 0w20 'zimą' ani jak 5w30 'latem'.
Natomiast moje obserwacje pokrywają się z tymi z działu Vitary - po przejściu na 5w30 zalane przez ASO spalanie poszło w zasadzie pół litra do góry, zaczął szarpać start-stop i silnik pracował głosniej. Po zmianie z powrotem na 0w20 wszystko wróciło do normy - start/stop nie szarpie, spalanie pół litra w dół i silnik pracuje ciszej.


Na górę
Post: 01-12-2021, 13:20 
Offline

Rejestracja: 23-08-2020, 20:31
Posty: 234
prebenny pisze:
To tak nie działa. Owszem olej 0w30 jest 'pomiędzy' 0w20 i 5w30 ale nie działa ani jak 0w20 'zimą' ani jak 5w30 'latem'.
Natomiast moje obserwacje pokrywają się z tymi z działu Vitary - po przejściu na 5w30 zalane przez ASO spalanie poszło w zasadzie pół litra do góry, zaczął szarpać start-stop i silnik pracował głosniej. Po zmianie z powrotem na 0w20 wszystko wróciło do normy - start/stop nie szarpie, spalanie pół litra w dół i silnik pracuje ciszej.
Potwierdzam wszystko co kolega napisał.


Na górę
Post: 01-12-2021, 13:23 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-12-2017, 14:24
Posty: 371
To ciekawe. Wg. Ciebie w jednym oleju 0W to nie jest 0W, a w innym jest, podobnie 30 w jednym jest 30, w innym nie jest. To, w którym oleju są spełnione normy, a w którym nie? A czy w oleju 5W40, 5W spełnia normę, czy nie? A może 5W spełnia normę tylko w 5W30? Podaj proszę klasyfikację, gdzie można sprawdzić, w którym oleju np. 5W jest prawdziwe, a w którym nie jest.

_________________
Vitara 1.6 HalfGrip
https://www.youtube.com/watch?v=qYSSoIVB8x0


Na górę
Post: 01-12-2021, 13:33 
Offline

Rejestracja: 21-09-2021, 10:51
Posty: 239
Suzuki: S-Cross
Porównaj karty charakterystyki 0w20, 0w30 i 5w30 - każdy z nich będzie miał inną gęstość w 40 stopniach i inną lepkość w 100.
Druga sprawa - bez problemu znajdę Ci olej 5w30 o wyższej lepkości w 100 stopniach niż 5w40.


Na górę
Post: 01-12-2021, 13:36 
Offline

Rejestracja: 21-09-2021, 10:51
Posty: 239
Suzuki: S-Cross
Dla ułatwienia na przykładzie Motula:
0w20 - https://azupim01.motul.com/media/motulD ... 200529.pdf
0w30 - https://azupim01.motul.com/media/motulD ... 210329.pdf
5w30 - https://azupim01.motul.com/media/motulD ... 210622.pdf


Na górę
Post: 01-12-2021, 14:11 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-12-2017, 14:24
Posty: 371
OK. To są dane przy temperaturach od 20 stopni wzwyż, przy czym nie każdy parametr jest podany w każdej temperaturze. Gęstość znamy tylko przy 20 stopniach (jest praktycznie wszędzie taka sama), więc nie wiemy jak zmienia się z temperaturą w każdym wypadku, a to ważne. Gdybyś był uprzejmy podać jeszcze takie wartości dla temperatur 0 stopni i poniżej, czyli zimowych, kiedy auto stoi zmarznięte na zewnątrz.

_________________
Vitara 1.6 HalfGrip
https://www.youtube.com/watch?v=qYSSoIVB8x0


Na górę
Post: 01-12-2021, 15:52 
Offline

Rejestracja: 21-09-2021, 10:51
Posty: 239
Suzuki: S-Cross
Żaden producent oleju nie podaje danych dla 0 stopni natomiat ciężko oczekiwać, że olej, który jest gęstszy w 20 stopniach będzie 'rzadszy' w 0.


Na górę
Post: 01-12-2021, 16:46 
Offline

Rejestracja: 23-08-2020, 20:31
Posty: 234
Jest jeszcze jeden parametr oleju, wskaźnik lepkości.
"Wskaźnik lepkości, mówi nam o tym jak bardzo zmienia się lepkość oleju podczas zmiany temperatury. Im wskaźnik lepkości jest wyższy tym ta zmiana jest mniejsza. ... Wysoki wskaźnik lepkości pokazuje nam, że olej dobrze spełnia swoje zadania w różnych temperaturach".
I nie znajdziesz tej informacji na opakowaniu. Trzeba szukać w specyfikacji technicznej, dostępnej na stronie internetowej producenta.


Na górę
Post: 01-12-2021, 16:54 
Offline

Rejestracja: 21-09-2021, 10:51
Posty: 239
Suzuki: S-Cross
Generalnie wskaźnik lepkości pokazuje na ile 'stabilny' jest olej w różnym zakresie temperatur więc np 5w30 z reguły mają wyższy wskaźnik lepkości niż 5w40.
Niestety ale świadomy wybór oleju do auta na prawdę wymaga doktoratu i paradoksalnie normy producentów tu przychodzą z pomocą ale niestety Suzuki swojej normy nie ma.


Na górę
Post: 01-12-2021, 17:04 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-12-2017, 14:24
Posty: 371
OK. Lepkość jest ważna, ale nie mniej istotna jest gęstość. Tutaj dla 20 stopni jest praktycznie taka sama. To, że olej będzie gęstszy w niższych temperaturach jest jasne, pytanie jak duże będą różnice w coraz niższej temperaturze pomiędzy olejami. Należy się też zastanowić dlaczego producenci nie podają tak kluczowych danych.

_________________
Vitara 1.6 HalfGrip
https://www.youtube.com/watch?v=qYSSoIVB8x0


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 28 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 21 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]