wawax pisze:
Pozwolę sobie spłycić i uprościć tłumaczenie. Przepraszam wielbicieli mechaniki. Wyższa liczba oktanowa pozwala na większe wyprzedzenie zapłonu, a przez to uzyskanie lepszych parametrów z silnika. Ale ktoś musi sterownikowi powiedzieć "hej, masz inne paliwo, zwiększ wyprzedzenie zapłonu". Do tego właśnie jest mapa.
Kaloryczność benzyny 98 jest nieznacznie mniejsza niż benzyny 95, więc bez zmiany w sterowniku nie powinno być żadnego efektu. No chyba, że zmiana jest robiona w jakiś inny sposób i samochód na węch wyczuwa różnicę. ;-)
wawax, prawda ale nieprawda. Komputer sam na bieżąco sobie testuje paliwko i sprawdza spalanie stukowe, wyprzedzajac i opóźniające zaplon itp itd. Właśnie w turbinach to jest najważniejsze.
Co do pytania, w Suzuki nie moglem sprawdzic ale moja CX7 2.3T bylem w PL i od zjazdu z promu w Anglii i poprzez całą Europe tankowałem tylko 98 ( w irlandii jest tylko 95) i silnik pracował o wiele lepiej, wkręcał się na obroty zawsze z uśmiechem i mialem lepszy zasięg jak i spalanie mniejsze. na 95 niestety często obniża moc bo występuje stukowe spalanie.