Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl
https://www.suzukiklub.pl/forum/

Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie
https://www.suzukiklub.pl/forum/viewtopic.php?f=47&t=11443
Strona 17 z 18

Autor:  DS [ 06-03-2019, 09:08 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

fox pisze:
Masz może możliwość przesłania mi tych danych, np. w pliku excela? Chodzi o to, że samo odczytanie współrzędnych wszystkich tych punktów będzie bardzo czasochłonne, a będą one potrzebne do dalszej analizy.
Jakiś czas temu przesłałem Ci plik bezpośrednio z programu, zatem jak tam, masz już te konkrety?


zulos pisze:
Czy jest jakaś opcja/program, żeby czytać/monitorować przez OBD temperaturę oleju w ASB??
Najnowsza wersja SZ Viewer odczytuje temperaturę AT.

Autor:  fox [ 06-03-2019, 11:19 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Plik bezpośrednio z programu słabo się nadaje. Wiele można wyczytać z samych wykresów i ustalić pewne zależności. To nie jest trudne. Natomiast mi chodziło o współrzędne w postaci, która nadaje się do dalszej obróbki numerycznej (typu całkowanie, różniczkowanie numeryczne). Wtedy można by powiedzieć coś więcej niż tylko to, co widać wprost z niektórych wykresów. Druga sprawa, to mogę robić takie rzeczy tylko w wolnych chwilach, a z czasem jak wiadomo bywa różnie ;)

Autor:  DS [ 06-03-2019, 12:39 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

OK, zatem podsumowując całość dyskusji i zamykając rozpoczęty kilka miesięcy temu "spór" - zarzuciłeś mi "kompletną amatorszczyznę, w którą można tylko wierzyć lub nie", natomiast sam nie jesteś w stanie dostarczyć nam żadnych konkretnych informacji w temacie All Grip Select. Szkoda, nie tego oczekiwałem po szumnych zapowiedziach. Tak czy inaczej pozdrawiam :)

I przy okazji - jeden z użytkowników Nissanów X-Trail (T30 i T31) podzielił się ostatnio wynikami pomiarów w tych samochodach (to samo sprzęgło napędu co w Suzuki) i okazuje się, że tam napęd zaprogramowany jest zupełnie inaczej. Co więcej - wg dokumentacji technicznej - nie jest to jeden schemat dla wszystkich wersji, są różnice w zależności od silnika i skrzyni biegów.
Nie wykluczam, że w Suzuki może być podobnie - może ktoś z użytkowników wersji innej niż 1.4 AT podzieli się spostrzeżeniami.

Autor:  fox [ 06-03-2019, 13:08 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

DS pisze:
OK, zatem podsumowując całość dyskusji i zamykając rozpoczęty kilka miesięcy temu "spór" - zarzuciłeś mi "kompletną amatorszczyznę, w którą można tylko wierzyć lub nie", natomiast sam nie jesteś w stanie dostarczyć nam żadnych konkretnych informacji w temacie All Grip Select. Szkoda, nie tego oczekiwałem po szumnych zapowiedziach. Tak czy inaczej pozdrawiam :)


Po pierwsze, sam nie mam napędu AllGrip, więc trudno mi jakby dostarczyć konkretne dane. Po drugie, zapowiedzi nie były szumne, stwierdziłem jedynie, że mogę Ci pomóc zanalizować dane. No i po trzecie - krytyk filmowy też nie tworzy filmów, a mimo wszystko jest potrzebny ;) Podsumowując, idziesz w dobrym kierunku, również pozdrawiam :)


DS pisze:
... nie jest to jeden schemat dla wszystkich wersji, są różnice w zależności od silnika i skrzyni biegów.
Nie wykluczam, że w Suzuki może być podobnie - może ktoś z użytkowników wersji innej niż 1.4 AT podzieli się spostrzeżeniami.


Również tego nie wykluczam, o czym kiedyś chyba wspominałem :)

Autor:  czoboki [ 16-03-2019, 15:23 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Troszkę tu posprzątałem, chyba nic ważnego nie wyleciało. :)

Autor:  DS [ 22-03-2019, 20:24 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Kolejny test All Grip Select na rolkach, tym razem w wykonaniu Rosjan:
https://youtu.be/XMkxroFRur8?t=651

Autor:  DS [ 11-05-2019, 20:01 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Trochę jazdy z podglądem działania All Grip Select: https://youtu.be/Q0XTbfUuAmw

1. Nierówna droga pod górkę, sucho - tryb AUTO vs tryb SNOW
2. Ta sama nierówna droga pod górkę, sucho vs śnieg- tryb SNOW
3. Przyśpieszenie 100% przy niskiej prędkości - tryb AUTO
4. Przyśpieszenie 75% przy średniej prędkości - tryb SPORT
5. Przyśpieszenie 100% i 80% na autostradzie - tryb SPORT
6. Jazda w zakrętach - tryb SPORT

Autor:  DS [ 22-08-2019, 14:48 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Jeszcze raz podsumowanie dotyczące All Grip Select, wzbogacone o kilka nowych informacji oraz filmy:


Analizowany parametr to natężenie prądu (control current) na sprzęgle międzyosiowym. Zakres od 0.0A (sprzęgło napędu rozłączone) do 2.8A (sprzęgło napędu maksymalnie ściśnięte).
Należy nadmienić iż:
- sprzęgło zawsze przenosi na tylną oś jakiś moment, co wynika z jego budowy - nawet przy zerowym natężeniu prądu układ będzie powoli kręcił tylnymi kołami (samochód w powietrzu lub na rolkach)
- do zblokowania sprzęgła na śliskiej nawierzchni (np. lód) wystarczy ~1.0A, nie trzeba maksymalnego natężenia.

AUTO
System w momencie wykrycia tendencji do uślizgu kół natychmiast załącza tryb napędu na wszystkie koła. Kluczem jest tu "tendencja", co oznacza, iż system nie czeka na uślizg (jak podaje wiele źródeł), a dołącza tylną oś (do ok. 1.6A) podczas przyśpieszania na nawierzchniach o słabszej przyczepności. Jeśli przyczepność jest dobra, napęd na tylną oś jest przenoszony (do 1.2A) tylko przy gwałtownym ruszaniu lub przyśpieszaniu od niskich prędkości. System rozłącza się przy ~60 km/h: https://youtu.be/Q0XTbfUuAmw?t=152
Napęd pracuje także (do 1.3A) podczas spokojnych podjazdów po nierównych nawierzchniach: https://youtu.be/Q0XTbfUuAmw?t=25
W przypadku uślizgu chwilowo następuje pełne ściśnięcie sprzęgła (2.8A).
Podczas jazdy ze stałą prędkością brak aktywności sprzęgła (0.0A).
Kontrola trakcji (hamulce): ustawienie standardowe.
Kontrola trakcji (silnik): ustawienie standardowe.
ESP/ABS: system przechodzi w tryb 2WD.
VDSC: standard.
ECM: standard.
CVT/AT: standard.

SPORT
Podobnie jak Auto, system dołącza tylną oś do ~1.6A podczas przyśpieszania (sucha nawierzchnia), przy czym robi to znacznie częściej i chętniej, w zasadzie przy każdym, nawet delikatnym naciśnięciu pedału gazu.
Przyśpieszanie od 60 km/h - natężenie do 0.5A: https://youtu.be/Q0XTbfUuAmw?t=167
Przyśpieszanie od 100 km/h - natężenie do 0.4A: https://youtu.be/Q0XTbfUuAmw?t=178
Powyżej 130km/h brak aktywności sprzęgła (na nawierzchni o dobrej przyczepności).
Jazda ze średnimi prędkościami po zakrętach - natężenie do 1.4A: https://youtu.be/Q0XTbfUuAmw?t=203
W przypadku uślizgu chwilowo następuje pełne ściśnięcie sprzęgła (2.8A).
Podczas jazdy ze stałą prędkością brak aktywności sprzęgła (0.0A).
Kontrola trakcji (hamulce): mocniejsza ingerencja hamulców niż w trybie Auto.
Kontrola trakcji (silnik): redukcja momentu obrotowego jest mniejsza niż w trybie AUTO (dostępne więcej momentu obrotowego silnika niż w trybie AUTO).
ESP/ABS: system przechodzi w tryb 2WD.
VDSC: standard.
ECM: większy moment obrotowy przy tej samej pozycji pedału gazu.
CVT/AT: niższy bieg niż w trybach Auto/Snow/Lock.

SNOW
System pracuje podobnie jak w trybach AUTO i SPORT, przy czym mamy większą wartość natężenia podczas przyśpieszania (np. na suchym asfalcie do ~2.0A).
Przyśpieszanie na śniegu bez odczuwalnej utraty przyczepności - natężenie do 2.6A: https://youtu.be/BfFNhHAH_y4?t=163
Podjazd po zaśnieżonej drodze - spokojna jazda bez przyśpieszania - natężenie od 0.0A do 1.2A (bez odczuwalnego poślizgu): https://youtu.be/BfFNhHAH_y4?t=12
Podjazd tą samą drogą, ale bez śniegu i "na sucho" - znacznie mniej pracy napędu: https://youtu.be/Q0XTbfUuAmw?t=111
Tryb Snow działa do około 130km/h, powyżej tej prędkości podczas jazdy z przyczepnością nie ma żadnej aktywności sprzęgła.
W przypadku uślizgu chwilowo następuje pełna blokada (2.8A).
Podczas jazdy ze stałą prędkością brak aktywności sprzęgła (0.0A).
Kontrola trakcji (hamulce): ingerencja hamulców prawie taka sama jak w trybie Auto (taki poziom wystarcza, ponieważ moment obrotowy silnika jest znacznie zmniejszony).
Kontrola trakcji (silnik): redukcja momentu obrotowego jest większa niż w trybie AUTO (dostępne mniej momentu obrotowego silnika niż w trybie AUTO).
ESP/ABS: system przechodzi w tryb 2WD.
VDSC: standard.
ECM: standard.
CVT/AT: standard.

LOCK
Nie jest sztywną blokadą, inicjalne natężenie na sprzęgle wynosi ~1.11A (także na postoju), podczas przyśpieszania mamy do 2.5A, podczas szybszej jazdy (ale poniżej 60 km/h) po suchej nawierzchni natężenie spada do ~0.5A. Podczas ruszania skręcenie kół nie powoduje zmniejszenia natężenia na sprzęgle napędu.
W przypadku uślizgu chwilowo następuje pełne ściśnięcie sprzęgła (2.8A).
Podjazd po zaśnieżonej drodze - spokojna jazda bez przyśpieszania - maksymalne wartości (~1.2A) zbliżone do trybu Snow: https://youtu.be/BfFNhHAH_y4?t=12
Kontrola trakcji (hamulce): ingerencja hamulców znacznie silniejsza niż w trybie Auto (prawie dwa razy silniejsza niż w trybie Sport).
Kontrola trakcji (silnik): redukcja momentu obrotowego taka sama jak w trybie Sport (dostępne więcej momentu obrotowego silnika niż w trybie AUTO, dzięki czemu system może utrzymywać poślizg kół przy jednoczesnym wyrównywaniu ich prędkości obrotowych).
Wyłączenie ESP powoduje, iż system nie pozwala kołom mielić, tylko wyhamowuje je podobnie jak w trybie Snow: https://youtu.be/q0OOK05YY5w?t=6
ESP/ABS: system przechodzi w tryb 2WD.
VDSC: sterownik nie wysyła żądania zmniejszenia momentu obrotowego na tylnej osi.
ECM: standard.
CVT/AT: standard.
Asystent zjazdu - natężenie inicjalne dla trybu Lock( 1.11A).


Na koniec kilka informacji ogólnych i ciekawostek:
- Wg danych technicznych, na postoju przy włączonym silniku natężenie wynosi od 0.0A do 0.2A (poza Lock). Wg odczytów - zawsze 0.0A
- Wciskanie pedału gazu (na biegu) powoduje wzrost natężenia – samochód zawsze rusza z napędem na cztery koła: https://youtu.be/klZO6oG5PgU?t=48
- Wciskanie pedału gazu (na biegu) przy skręconych kołach powoduje wzrost natężenia, ale tylko na moment, po czym natężenie spada do 0,0A
- System kontroluje m.in. położenie pedału gazu, dołączenie tylnej osi następuje zanim silnik zdąży wygenerować zwiększony moment obrotowy
- Slalom na śniegu (prędkość ok. 40 km/h) - sprzęgło pracuje (do 1.0A), także przy przy odpuszczonym pedale gazu (funkcja stabilizująca)
- Slalom na asfalcie (prędkość ok. 60 km/h) - brak aktywności sprzęgła, przypuszczalnie zadziałałoby, gdyby manewry było bardziej gwałtowne, na granicy utraty przyczepności
- Wyłączenie ESP nie powoduje wyłączenia systemu kontroli trakcji w zakresie ingerencji hamulców
- Przejazd tylną osią przez próg zwalniający powoduje chwilowe załączenie napędu

Autor:  MS [ 22-08-2019, 18:00 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

:brawo:

Autor:  tamizpowrotem [ 23-08-2019, 07:58 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Ciekawi mnie jeszcze co pracuje przy asystencie zjazdu

Autor:  DS [ 01-10-2019, 11:28 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Dane, które wykorzystuje All Grip Select do sterowania napędem:

Obrazek

Autor:  DS [ 15-01-2020, 16:00 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

All Grip Select - film z "animacją", kiedy samochód napędzają dwa, a kiedy cztery koła:
https://youtu.be/N_SCul259hc

I ciekawostka - Rasto Chvala zapytany, czy Vitara All Grip daje więcej frajdy na śniegu niż najnowsze Audi Q3 Quattro odpowiedział krótko: "Tak".

Autor:  doOh [ 15-01-2020, 16:18 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Ja się tylko zastanawiam czym i czy nas zaskoczą AllGripem w nowej Grand Vitarze

Autor:  DS [ 16-01-2020, 12:01 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Biorąc pod uwagę, że będzie tylko hybryda, to na pewno zaskoczą - oby nie tak, jak Rav4...

Autor:  suzop [ 12-02-2020, 15:54 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

DS pisze:
oby nie tak, jak Rav4...

a co nie tak jest z rav4?

Autor:  doOh [ 12-02-2020, 16:31 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

RAV4 4x4 jest zacne i może ciągać budki a nie jak inne hybrydy albo brak homologacji albo max 750kg

Autor:  DS [ 12-02-2020, 21:29 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

suzop pisze:
a co nie tak jest z rav4?

doOh pisze:
RAV4 4x4 jest zacne


Tak wygląda hybrydowe "4x4" w Rav4:
https://youtu.be/YvNaiXzdtnM

Toyota Deutschland, za pośrednictwem Toyota Polska, a następnie za pośrednictwem dealera zażądała ode mnie z usunięcia z YT testu, w którym zestawiłem hybrydową Rav4 z wersją benzynową. Niech to posłuży za odpowiedź na pytanie "co nie tak jest z rav4".

Autor:  piomic [ 13-02-2020, 06:56 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Zachowuje się jak zwykła przednionapędówka, tył się kręci tylko dla dekoracji... Bez sensu.

Autor:  doOh [ 13-02-2020, 13:59 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Hmm ja rozumiem że w nowej generacji czy tam którymś z kolei lifcie koła na tył już w miarę napędzają ? Poza tym jak mówiłem, możliwość ciągania jest lepsiejsza niż w innych hybrydach. Zobaczymy jak Suzuki to rozwiąże :P

Autor:  piomic [ 13-02-2020, 16:55 ]
Tytuł:  Re: RE: Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

doOh pisze:
Hmm ja rozumiem że w nowej generacji czy tam którymś z kolei lifcie koła na tył już w miarę napędzają ?


Właśnie w starej napędzały a w nowej zepsuli.

Autor:  DS [ 13-02-2020, 16:59 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Odwrotnie @piomic.
W obecnej generacji jest względnie. Daleko za wersją benzynową, ale znacznie lepiej niż w poprzedniej generacji.

Autor:  doOh [ 13-02-2020, 17:49 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Szczerze mówiąc nie rozumiem co za problem rzucić na tył dużo prądu w razie uślizgu przednich kół ... Może w w wersji plugin będzie lepiej ze względu na zapas energii w większych akumulatorach.

Autor:  wawax [ 13-02-2020, 17:55 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Problemy mogą być trzy: 1) za mała moc silnika, 2) za cienkie przewody, 3) za mała wydajność baterii. Pojemność to jedno, a zdolność do oddania dużej ilości energii w krótkim czasie to drugie. Stawiam, że właśnie tu może być problem. Kwestie 1 i 2 można bowiem łatwo rozwiązać.

Autor:  DS [ 23-06-2020, 10:02 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Prośba do użytkowników All Grip Select w innej konfiguracji niż 1.4 AT - może ktoś sprawdzić poprzez SZ Viewer ile miliamperów jest na sprzęgle 4WD w trybie LOCK?

Autor:  krzysztof12019 [ 05-05-2021, 11:25 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

fajny temat

Strona 17 z 18 Strefa czasowa UTC+01:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/