Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl
https://www.suzukiklub.pl/forum/

Zabezpieczenie antykorozyjne samochodów Suzuki
https://www.suzukiklub.pl/forum/viewtopic.php?f=47&t=18481
Strona 2 z 2

Autor:  f72 [ 04-08-2022, 19:03 ]
Tytuł:  Re: Zabezpieczenie antykorozyjne samochodów Suzuki

Kataforeza to technika nakładania powłok lakierniczych z wykorzystaniem zjawiska elektroforezy, za sprawą czego nazywana jest malowaniem elektroforetycznym.
Elektroforeza polega na nakładaniu powłok malarskich na powierzchniach przewodzących prąd elektryczny.

Kataforeza to jeden z procesów mieszczących się w kategorii elektroforezy. Charakterystyczną cechą tego procesu jest to, że cząsteczki koloidalne zawieszone w ciekłym ośrodku migrują pod wpływem pola elektrycznego
i osadzają się na elektrodzie. Do tworzenia stabilnych, przenoszących ładunek elektryczny zawiesin, stosowanych do elektroforezy stosuje się takie materiały jak polimery, pigmenty, barwniki, ceramikę i metale. Opisywana tu technologia znajduje szerokie zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu.

Technika kataforezy jest obecnie jedną z najlepszych metod zabezpieczenia przed korozją elementów wykonanych z metalu. Proces technologiczny to powiązanie procesów obróbki chemicznej z oddziaływaniem pola elektrycznego.

W praktyce malowanie jest procesem nakładania warstw farby, podczas którego podłącza się malowany przedmiot do elektrody o właściwym ładunku (dodatnim lub ujemnym) i zanurza go w roztworze koloidalnym farby. Przed właściwym malowaniem za pomocą kataforezy przedmioty muszą zostać odpowiednio przygotowane. Stosuje się w tym celu obróbkę mechaniczną przedmiotu w celu usunięcia ewentualnych śladów korozji i starych powłok malarskich, oraz nadania mu właściwej szorstkości, umożliwiającej dobrą przyczepność powłoki lakierniczej. Dokonuje się tego za sprawą mechanicznej bądź ręcznej obróbki szlifierskiej, szczotkowania czy piaskowania. Przeznaczone do malowania przedmioty po obróbce szlifierskiej są odtłuszczane, zazwyczaj poprzez zanurzenie ich w rozpuszczalnikach lub roztworach alkalicznych.

W niektórych branżach, przed właściwym procesem kataforezy następuje nałożenie warstwy podkładowej powłoki konwersyjnej (fosforanowej lub fosforanowo-chromianowej). Główną zaletą kataforezy jest estetyka malowanych powierzchni.

Technologia kataforezy służy do zabezpieczania oraz barwienia dowolnych powierzchni galwanicznych i metali jak m. in.: stal, stal nierdzewna, aluminium, brąz, mosiądz, magnez, czy żeliwo. Powłoki uzyskane w tej technologii docierają nawet do wyjątkowo trudno dostępnych miejsc i są niezwykle jednolite. Uzyskane dzięki tej technologii podłoża podkreślają i zachowują jakość powierzchni, posiadają wysoką twardość, stanowią doskonałe zabezpieczenie mechaniczne i chemiczne dla materiału podłoża.

Atuty kataforezy sprawiają, że technologię tę stosuje się w przemyśle samochodowym, obudowach maszyn, specjalistycznych meblach. Cześć analityków podkreśla, że technologia ta to prawdopodobnie najlepszy system, jaki kiedykolwiek opracowano, dzięki któremu znacząco wydłużono żywotność karoserii w przemyśle motoryzacyjnym. Uzyskiwane powłoki są w wysokim stopniu odporne na warunki atmosferyczne i korozję. Nie bez znaczenia jest fakt, że proces elektroforezy nie jest szkodliwy dla środowiska naturalnego, gdyż wyklucza konieczność stosowania niebezpiecznych i szkodliwych dla środowiska rozpuszczalników organicznych.

Omawiana technologia minimalizuje ryzyko pożaru oraz utratę swych właściwości przez uzyskiwane powłoki w zamkniętych pomieszczeniach, co w innych technologiach następuję na skutek odparowania rozpuszczalnika.

Żródło: https://gelp.pl/kataforeza-czyli-malowa ... oretyczne/

Autor:  Asdasd [ 14-11-2022, 10:59 ]
Tytuł:  Re: Zabezpieczenie antykorozyjne samochodów Suzuki

DS pisze:
Sytuacja z Suzuki może być podobna. Cały zgrzyt z Mazdą wynikał z tego, że zastosowany miernik wykrywał tylko powłoki nanoszone metodą zanurzeniową, czego Balkan nie potrafił przyznać. Natomiast kwestia grubości i jakości powłoki to zupełnie inna sprawa.

Autor:  fox [ 13-01-2023, 08:57 ]
Tytuł:  Re: Zabezpieczenie antykorozyjne samochodów Suzuki

"Profesjonalne" zabezpieczenie antykorozyjne w pewnym "salonie":
https://www.youtube.com/watch?v=UBOiGMBvKbg

Czy to auto kogoś z Was?

Autor:  f72 [ 20-04-2023, 21:16 ]
Tytuł:  Re: Zabezpieczenie antykorozyjne samochodów Suzuki

fox pisze:
"Profesjonalne" zabezpieczenie antykorozyjne w pewnym "salonie":
https://www.youtube.com/watch?v=UBOiGMBvKbg

Czy to auto kogoś z Was?


...no dramat! Robiłem Baleno w Rzeszowie, po robocie dokładnie obejrzałem i nic takiego nie ma. Generalnie jestem zadowolony. Zrobione innymi materiałami, schludnie, dokładnie. Wygląda na to, że można nawet w ASO

Autor:  TomekVitara [ 11-05-2023, 07:40 ]
Tytuł:  Re: Zabezpieczenie antykorozyjne samochodów Suzuki

mam 15 letniego swifta, po zakupie w 2018 (pierwsza rejestracja w kraju) oddałem do konserwacji na razie odpukać bez śladów rdzy.
oraz świeżo zakupioną vitarę 2016 - po 7 zimach kraju tu również elegancko i pewnie też zakonserwuję

Autor:  Avalanche [ 22-01-2024, 16:52 ]
Tytuł:  Re: Zabezpieczenie antykorozyjne samochodów Suzuki

Interia przedrukowała wyniki rankingu z szwedzkiej strony Vi Bilägare.
Mamy tam też bardzo sugestywne (w dużej mierze alfabetycznie uszeregowane) TOP 10 marek oferujących najlepsze i najgorsze zabezpieczenie antykorozyjne.

Nie zdefiniowano co to oznacza, ale podano średnią dla wszystkich przebadanych dotąd (500) aut z różnych lat produkcji: 3,1.

Najlepsze pod tym względem marki, to:
1. Porsche - 5
2. Jaguar - 4,7
3. Nio - 4,5
4. BMW - 4,1
5. Audi / Mini - 4,0
6. Mercedes - 3,9
7. Renault - 3,7
8. Volkswagen / Seat - 3,6


Wg rankingu marki samochodów z najgorszym zabezpieczeniem antykorozyjnym, to:
1. Ford / Toyota - 2,2
2. DS / Fiat / Honqqi / Lynk & Co / Mitsubishi / Range Rover / Subaru / Suzuki - 2,0
3. Honda - 1,8

A konkretniej:
2 punkty dostały: Swift (2005) i (2011), SX4 S-Cross (2013) i Vitara (2015).
oraz wszystkie Mazdy, Hondy, Nissany, Mitsubishi i Toyoty i Subaru (Toyota Aygo i Subaru Legacy 2004 po 1 punkcie).

Podobno japońscy producenci polegają głównie na podkładach i zabezpieczeniach chemicznych na etapie lakierowania nadwozia, a europejscy stawiają raczej na wypełnianie profili zamkniętych woskiem i klasycznym cynkowaniu galwanicznym.

Autor:  wawax [ 22-01-2024, 18:24 ]
Tytuł:  Re: Zabezpieczenie antykorozyjne samochodów Suzuki

To, czego nie podali, to interpretacja tych punktów. 2 punkty to nie jest zły wynik, bo przez autorów został zdefiniowany jako rzadko występujące problemy. Warto wejść na oryginalną stronę i wyszukać model, który Was interesuje. Jest więcej informacji.

Autor:  f72 [ 04-03-2024, 10:08 ]
Tytuł:  Re: Zabezpieczenie antykorozyjne samochodów Suzuki

Warto też zwrócić uwagę na rocznik. Sytuacja w ostatnich latach uległa według mnie dalszej poprawie, choć nie zmienia to faktu, że najlepiej odżałować ok. 3000 tyś i zrobić konserwację nowemu autu. Część tej kwoty da się "odzyskać" po kilku latach przy sprzedaży

Autor:  Avalanche [ 18-04-2024, 09:16 ]
Tytuł:  Re: Zabezpieczenie antykorozyjne samochodów Suzuki

Vitara 2024 (Limited)
Grubość lakieru:
https://www.youtube.com/watch?v=wm7bV8fPuPc

Jak widać miernik wykrywa też ocynk.

Strona 2 z 2 Strefa czasowa UTC+01:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/