Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl
https://www.suzukiklub.pl/forum/

Sonda lambda
https://www.suzukiklub.pl/forum/viewtopic.php?f=4&t=9721
Strona 1 z 2

Autor:  Blackdog [ 29-06-2012, 06:53 ]
Tytuł:  Sonda lambda

Witam,
Dość często zapala mi się kontrolka chek engine w GV 2.0 16V z 2004r.
Po podłączeniu pod kompa okazuje się za każdym razem że jest to błąd sądy lambda.
Czy pojawiający się błąd tej sądy ma wpływ na zużycie paliwa?

Autor:  siubuk [ 29-06-2012, 08:07 ]
Tytuł: 

ja mialem wieksze gdyz samochod wchodzi w tryb awaryjny! sprawdz sobie tableki zamrozone bo moze nie uszkodzona jest sonda a jakaas inna przyczyna. tak bylo u mnie!

Autor:  kostuch [ 02-07-2012, 21:45 ]
Tytuł:  Re: Sonda lambda

Blackdog pisze:
Witam,
Dość często zapala mi się kontrolka chek engine w GV 2.0 16V z 2004r.
Po podłączeniu pod kompa okazuje się za każdym razem że jest to błąd sądy lambda.
Czy pojawiający się błąd tej sądy ma wpływ na zużycie paliwa?

Ale jaki błąd? Np.:
Jak 'brak aktywności', to uszkodzona sonda albo jej połączenie.
Jak 'bogata mieszanka', to przepalasz za dużo paliwa.
Jak 'uboga mieszanka', to właśnie wypalasz zawory :szalony:

Jeździsz na lpg?

Autor:  Blackdog [ 03-07-2012, 06:24 ]
Tytuł: 

Tak, jeżdżę na LPG, ale ta kontrolka zapalała się już przed montażem lpg.

Autor:  kostuch [ 03-07-2012, 09:40 ]
Tytuł: 

Blackdog pisze:
Tak, jeżdżę na LPG, ale ta kontrolka zapalała się już przed montażem lpg.

No i jaki ten błąd od sondy jest?
Lekarzowi też mówisz, że się po prostu źle czujesz? ;)

Autor:  Blackdog [ 03-07-2012, 12:46 ]
Tytuł: 

Qrcze, poprostu wyświetla się napis "blad sady lambda".
wieczorem sprawdzę ponownie i dam znać, bo zgasła w sobotę, ale dzisiaj znów się załączyła. ;/

Autor:  kostuch [ 03-07-2012, 14:12 ]
Tytuł: 

Jak masz OBD2, to musisz dostać kod liczbowy, np P0134.
Jeżeli to OBD1, to pozostaje "ręczne" sprawdzenie sondy np woltomierzem.
Ewentualnie niektóry software do instalacji gazowych pozwala wizualizować sygnał z sondy.

Autor:  Karwoś [ 03-07-2012, 16:39 ]
Tytuł: 

jaki tam siedzi lpg - sterownik??

Autor:  Blackdog [ 03-07-2012, 20:05 ]
Tytuł: 

Odczytałem ten błąd:
"zbyt słaby sygnał sondy lambda"
Sterownik od gazu to diego 3G wtryski HANA

Autor:  Karwoś [ 03-07-2012, 20:34 ]
Tytuł: 

czy to silnik J20A. Jezeli tak to mam taki sam w sx4 tez KME DIEGO G3 - wtryski barracuda - podobne do hana.

Czy masz możliwosc podpiecia sie pod sondę do G3 - podejrzewam że teraz jest odpieta od gazu ale wisi tam pewnie odciety przewód. Jezeli tak można to podlaczyć i w programie KME odczytać jej wskazania - trzeba mieć problem = to nie problem + interfejs pod g3 - na allegro chociażby.

Ja niestety nie moge podpiac sie pod sondę - w sx4 jest to chyba szerokopamowa sonda (nawet możliwe że z przesunietym potencjałem masy) i nie jestem w stanie tego zrobić - Pod OBD ELM tez jej nie wykrywa. multimetr tez nie.

A co pokazala zamrożona ramka odnośnie błędu. ??

Autor:  Blackdog [ 04-07-2012, 06:17 ]
Tytuł: 

Silnik J20A, interfejs mam z alledrogo, oprogramowanie też, ale nie sprawdziłem czy wisi tam odcięty przewód. Wydaje mi się że gaz nie ma tu za dużego wpływu, ponieważ ten bład pojawiał się od około roku, a gaz mam od pół roku.

Autor:  leniwiec [ 04-07-2012, 07:35 ]
Tytuł: 

Pewnie sonda się skończyła,wymień na nową i po kłopocie... :)

Autor:  kostuch [ 04-07-2012, 09:22 ]
Tytuł: 

Ja bym zaczął od obejrzenia kabelków i złączek.
Jeżeli problem pojawia się sporadycznie, to znaczy że coś czasem nie kontaktuje.
Wydać stówkę na sondę zawsze się zdąży.

Autor:  Blackdog [ 04-07-2012, 10:56 ]
Tytuł: 

No właśnie, stówka zawsze się przyda w tak upalne dni, :lol:
Dzisiaj nie mam czasu ale jak tylko będę miał to posprawdzam kostki.
Jednak wydaje mi się że sonda się poprostu kończy, tak jak pisał kolega wyżej. :(

Autor:  Karwoś [ 04-07-2012, 13:58 ]
Tytuł: 

mi chodzilo bardziej o to by podejrzeć jej dzialanie w programie KME - czy dziala w zakresie 0-1 czy np 0 - 0.6 - moze juz jest za jezdzona i jej zakres sie zmniejszyl - ostatnio w lancerze tak mi dzialać zaczela az w końcu padla.

Ale jezeli to sporadycznie to tez sprawdzalbym kostkę i kable - moze wlasnie wczesniejsze podlaczenie do G3 przez lutowanie jakies przerwy dostaje. Raczej na 100% podczas zakladania LPG komp gazowy jest podpinany pod sondę do wstępnej regulacji by potem to odlaczyć żeby nie zaklucala pracy sondy.

Autor:  kostuch [ 04-07-2012, 14:12 ]
Tytuł: 

Karwoś pisze:
... Raczej na 100% podczas zakladania LPG komp gazowy jest podpinany pod sondę do wstępnej regulacji by potem to odlaczyć żeby nie zaklucala pracy sondy.

Jesteś pewien tego co piszesz?
W jaki sposób instalacja gazowa ma regulować dawkę gazu, jeżeli nie będzie posiadać informacji o składzie spalin?

Rozumiem sytuację, kiedy czyta te dane przez obd2 prosto z komputera samochodu, ale wtedy w ogóle nie trzeba się wpinać w sondę do regulacji.

Poza tym odczyt sondy lambda w żaden sposób nie zakłóca jej pracy.

Autor:  Karwoś [ 04-07-2012, 16:18 ]
Tytuł: 

Oj na 100% wiem co piszę - już uzasadniam

Instalacja IV generacji - czyli wtrysk gazu w stanie gazowym nie opiera sie wogóle na odczytach sondy lambda (bezposredni). Dawka gazu ustalana jest na podstawie mnoznika (mnożników) ustawionych podczas kalibracji) - mnożnik odnosi sie do emulowanego czasu wtrysku benzyny - ten jest ustalany ny na podstawie tego co komputer benzynowy sobie ustali na podstawie wielu czujników - w tym sondy lambda - ale robi to kom benzynowy a nie gazowy.

Sondę lambda podlacza sie pod komp gazowy na początku aby ustalić czy w OL - czyli na pelnym gazie lambda jest stale na bogato - to oznacza że jest prawidlowo - a przynajmniej w miare prawidlowo.

Sondę od ecu LPG udpina się bo takie podpiecie może zakłucać odczyty jej pracy przez ecu samochodu - moze ale nie musi - z tego też powodu sondy uniwersalne bez dedykowanych kostek nie powinno sie lutować do obcietych kabli - powinny być łączone specjalnymi spinkami. W niektórych samochodach samo podpiecie pod komp gazowy przez lutowanie a potem jesgo odpiecie moze zaklócić odczyt niektórych sond - szczególnie tych szerokopamowych.

Teraz wogóle odchodzi sie od podpinania ecu lpg do sondy a samo strojenie OL robi sie na podstawie AFR - wklada sie urządzonko w wydech a ono mierzy wszystko co trzeba - i najpierw sprawdza sie co sie dzieje na PB a potem tak stroi LPG aby bylo to samo. a jak nie na AFR to na podstawie Korekt benzynowych odczytanych przez OBD innym programem

Instalacje nowsze mają już dosc dobrze rozburowane interfejsy pod OBD - jak powyżej - sam program gazowy odczytuje korekty benzynowe i na tej podstawe ustala mapy LPG - oczywiscie robi by wszystko zgadzalo się z tym co dzieje sie na PB - czasami normalna praca na PB to korekty długoterminowe np -6 a nie zero jak sie nie którym wydaje.

Sama sonda nie wplywa na mapy, dawkę itp w istalacji - czy jest wpieta pod lpg czy nie jest nic w lpg sie nie zmienia. Ale sama sonda ma bardzo dużo znaczenia w pracy lpg bo jest podlaczona do kompa benzynowego - a ten sygnal wpywa na czas wtrysku benzyny i jej dawkę - i na tej podstawie obliczana jest dawka gazu. W komputerach LPG podlączona sonda lambda ma jedynie wartosc informacyjną podczas strojenia OL .

Wrzucę cytat z instrukcji np KME DIEGO G3 - sonda lambda - sygnal sondy lambda nie jest wymagany do prawidlowej pracy sterownika. lecz pozwala na obserwacje skladu mieszanki co jest bardzo istotne podczas pelnych obciażeń (wtedy sonda powinna wskazywać mieszankę bogatą.

koniec cytatu

dalej:

podlaczenie: ** fioletowy [A4]
Do sondy Lambda. Podłączenie nie jest wymagane.

w innych instalacjach to samo - w niektórych w uwagach piszą o koniecznosci odpiecia sondy lambda po zakończeniu strojenia (np w OMVL DREAM) by nie zaklucać odczytu wskazań przez komputer benzynowy - a to moze przelożyć sie na prawidlowosc dzialania LPG.

Autor:  kostuch [ 04-07-2012, 19:20 ]
Tytuł: 

Karwoś,
Nie wiem z czego to przekleiłeś, ale miejscami to trochę bajki z kolorowych gazetek marketingowych.

Co to jest OL? Od czego to skrót :roll: Gaz do dechy? Jeżeli tak, to akurat przy całkowicie otwartej przepustnicy wskazania sondy nie są w ogóle brane pod uwagę (tak samo jak np. przy zimnym silniku) i dawka paliwa jest ustalana na podstawie sztywnych map.

Sondy uniwersalne (dedykowane zresztą też) nie lutuje się, bo ich kabelki są stalowe i praktycznie nie da się ich polutować. To czy jest to sonda wąsko czy szerokopasmowa nie ma żadnego znaczenia. Powtórzę: podłączenie nawet dziesięciu mierników sygnału sondy, praktycznie nie wpłynie na sygnał przez nią dostarczany.

Strojenie robi się na podstawie AFR. Fajnie, ale AFR oznacza Air Fuel Ratio, czyli dokładnie to, co mierzy sonda lambda :)
Poza tym strojenie to proces ciągły wymagający sprzężenia zwrotnego (właśnie od sondy). Co z tego, że wystroisz w słoneczny poniedziałek nad morzem instalację a we wtorek pojedziesz w zimne góry i optymalne strojenie będzie daleko od tego co sobie ustawiłeś.

No i na koniec: są auta (praktycznie większość przed 96 z USA i przed 2004 europejskie), które nie są wyposażone w OBD2 i nie da się skomunikować z komputerem samochodowym, żeby czytać parametry korekt (fuel trims). Konia z rzędem temu kto będzie używał instalację sekwencyjną bez sondy lambda w takim aucie...

Autor:  Karwoś [ 04-07-2012, 20:06 ]
Tytuł: 

jak tp czytam to zastanawiam si czy znasz wogóle zasade dzialania instalacji 4 gen??

no to po kolei:
OL - open loop - obrazowo - przy gazie do deski - w wielu samochodach dość szybko sterowanie przechodzi w ten zakres pracy - i zgodze sie - wskazania sondy wcale nie są brane po uwagę i dawka paliwa (PB) brana ustalana jest na podstawie sztywnych map = ale benzynowych (nie gazowych) - i nigdzie nie twoerdzilem inaczej. Ale na LPG wskazania sondy lambda w OL (open loop) są po to by stwoerdzić czy skalibrowana dawka gazu daje mieszankę bogatą - jeżeli dawka gazu jest za mala a korekty nie są wstanie jej nadrobić to AFR lub sonda wskazuje dawkę ubogą.

Sondy uniwersalne- to dziwne że sie nie lutuje - serwis ASO Suzuki Mitsubishi je lutuje. Nawet adres moge podać . To jaka jest sonda ma bardzo duże znaczenie - a przynajmniej podczas strojenia przyrządem np innovate na odstawie współczynnika AFR - siedzi tam sonda szerokopasmowa a na jej podstawie można okreslić dużo wiecej niż wskazania zwyklej sondy 0-1 czy 0-5 czy jeszcze innej (innej niż szerokopasmowa)

Co do strojenia w sloneczne dni itp = ktos tu chyba czegoś nie rozumie - czas wtrysku lpg ostalany jest na podstawie mnożnika w danym punkcie (ustalonego w trakcie kalibracji) w stosunku do czasu wtrysku PB (podczas jazdy na benzynie w tych warunkach) - jezeli czujniki samochodu wykrywają zmianę - wszystkie czujniki w tym wlasnie sonda lambda podlączona do komputera BENZYNOWEGO operując korektami zmieniają czas wtrysku PB a Czas wtrysku LPG dostosowuje sie do tej zmiany na podstawie mnożnika. Zbierales kiedykolwiek mapy benzynowe i gazowe ??w jakims programie LPG - np STAG czy KME ??

Spór tu chyba dotyczy sondy lambda podlączonej do komputera gazowego - nie ma takiej potrzeby poza wspomnianym przykladem jezeli nie mamy podgladu do korekt, poza tym sonda lambda podlaczona do kompa gazowego ma wartosc tylko informacyjną i na jej podstawie komputer gazowy nie wprowadza żadnych korekt. Sondę lambda po wstepnym strojeniu powinno sie odlaczać .

Mialem juz 3 samochody z sekwencyjnymi LPG. Aktualnie 2 i ja wiem co mówię w sprawach LPG.
Poza tym nigdzie nie napisalem że sonda lambda jest nie potrzebna - spróbuj wystroić auto bez sondy podlaczonej do kompa banzynowego.

Kolorowe pisemka - nie czytam tych bzdur - szczególnie po przeczytaniu auto swiata - bledów merytorycznych bylo tam mnóstwo.

Napisalem skąd to przekleilem - instrukcja instalacji i konfiguracji KME DIEGO G3 , moge tez przekleić z OMVL DREAM i innych AEB, STAGA, TECHA i innych.

A centralki z mozliwoscia podpiecia OBD - w tym KME DIEGO G3 maja za zadanie m.in. dostosowanie ustalonego modelu do zmieniajacych sie korekt dlugoterminowych - w tym celu trzeba bardzo dokladnie zebrac mape benzynowa która stanowi wzorzec - w miare zmian korekt model lpg dostosowuje sie do nich by mapy pb i lpg zawsze sie pokrywaly.

nie bede sie tu o to spieral - ale sonda lambda podlaczona do centralki LPG ma wartosc tylko INFORMACYJNA i jej wskazania nie powoduja zadnych korekt wykonywanych przez sterownik LPG - tym zajmuje sie tylko komp BENZYNOWY.
DODAM: KOMP BENZYNOWY DZIEKI EMULACJI NIE WIE ZE JEXDZI NA GAZIE A CENTRALA LPG NIE WPŁYWA NA ZADNE Z JEGO POCZYNAN. - TROCHE ŹLE SIE WYRAZILEM - centrala nie ma wpywu na poczynania komputera benzynowego - wplyw na to ma osoba strojąca LPG - jezeli dawka jest ustalona źle to komp benzynowy na postawie wskazań m.in lambdy skoryguje je korektami krótkoterminowymi - a jak nie bedzei w stanie - wyswietli sie check. A nawet jak korekty krótkie będą sie wyrabiać to z czasem i tak wywali check bo blad bedzie dotyczyl korekt dlugich - ale nie o tym rozmowa.

Autor:  Blackdog [ 05-07-2012, 06:29 ]
Tytuł: 

Panie i panowie,
Dziękuję za wyczerpujący wykład na temat instalki LPG,
Wydaje mi się że kolega Karwoś ma rację, mapa gazu była ustawiana do benzyny, bez podpinania się do sądy. Poprostu miały się pokrywać i tyle.
Oczywiście każdy z rozmówców ma swoje zdanie w danym temacie i każdego zdanie czy myśl należy uszanować i zrozumieć.
Ale nie to miałem na myśli zakładając ten post.
Generalnie kontrolka zapala się coraz częściej. Po resecie z kompa zapalała się po około 10-16 dni, teraz zapala się po 4-6 dni po resecie.
Ja myślę że jest już czas wymiany tej części, poprostu teraz to już nie wiem gdzie i jak ją sprawdzić, a ja się na niej nie znam.
Jeśli ktoś jest innego zdania proszę o opinie,
Pozdrawiam,

Autor:  Karwoś [ 05-07-2012, 10:10 ]
Tytuł: 

Witam

Wracając do sondy - w G3 sonda podpinana jest do fioletowego kabla - oczywiscie na pewno wszystko jest zaizolowane ale na 99% ten kabel tam jest - można go podlaczyć pod kabel sygnalowy - najczesciej wpinają sie w kabel nie od sondy a przedlużenie za kostką - dobrze by bylo się podpiać do G3 i w programie KME bedzie widać (mam nadzieje bo u mnie nie widać nawet podpietej - ciagle 2.91) jak oscyluje - i albo oscyluje w okrojonym zakresie - zamiast 0-1 pracuje na 0.1-0.6 albo pracuje w dobrym zakresie ale za wolno - co mogloby oznaczać ten blad - za slaby sygnal - moze chodzić o to że za wolny.

Inna metoda - miernikiem - multimetrem - metoda niepewna ale zawsze coś pokaże - podpinamy sie 1 kablem pod sygnal a drugim pod masę - sonda tam jest chyba 4 żyłowa - trzeba by znalexc co jest czym i podpiać sie - jak oscyluje 0-1 to już dobrze ale moze to być oscylacja za wolna - multimetr jest w tym wzgledzie za slaby

Najlepszy bylby oscyloskop - ale to już raczej w warsztatach trzeba szukać i to nie we wszystkich. Nie wiem jaką masz sondę - ja mam ten sam silnik ale nie ma szans dostać zamiennika - jedynie DENSO - 200$ za sztuke , Nawet Bosh nie produkuje do mojego. Może u ciebie jest inna i kupisz dedykowaną bosha z wtyczką. Bo jak za zbadanie sondy zaspiewają 50-100 to sie nie oplaca (ale jak 25 to mozna sie pokusic o sprawdzenie oscyloskopem. Sprawdz też wszystkie kable - szczególnie nieorginalna izolację - co sie pod nią kryje - moze jest zamoczone, moze przetarte - i koniecznie sama kostka - przeczyscic stykim, nawet czyms prysnąć do kontaktu. Zeby sonda wogóle sie zawiesila albo leżala - blad bylby raczej tylu - wskazania za niskie lub wysokie lub za dlugo wskazania na danym progu.

Czy samochód spala wyraźnie wiecej czy nie ma różnicy??

Autor:  Blackdog [ 05-07-2012, 12:04 ]
Tytuł: 

No właśnie - spalanie.
Powiem tak, żona tankuje zawsze na tej samej stacji LPG zawsze za 50pln.
Na tym jeździła prawie 2 tygodnie do pracy (+ jakieś tam wypady na zakupy).
Na tej dawce gazu przejeżdżała 150-170 km.
Odkąd zaczęła ta sonda często o sobie przypominać - robi 90-110 km.
A może jes to spowodowane używaniem klimy?
No ale za 50plnów to jest 18L gazu, a to chyba nie jest prawidłowe zużycie jak dla tego silnika.

Autor:  Karwoś [ 05-07-2012, 12:18 ]
Tytuł: 

klima nie zużywa 8 litrów na 100km - co najwyżej 1 litr. Ja nie moge porównywać do mojego mo mój sx4 w automacie pali minimum 10 do 18 w miescie na krótkich odcinkach 3km. ale taka różnica w spalaniu jużswiadczy że cos jest nie tak. - czy podpiać sie pod OBD możesz i sprawdzić korekty długoterminowe ??

Autor:  leniwiec [ 05-07-2012, 12:32 ]
Tytuł: 

Z tymi korektami,to w suzuki jakieś jakieś cyrki są,u mnie na benie LTFT jest -20% :szok: STFT oscyluje w okolicach 0 spalnie w normie jeździ jak trza,w nowszej GV też tak miałem... :roll:
Moim zdaniem lepiej jest sprawdzić falowanie sondy,może zbyt wolno reaguje,bo już jest zużyta,zaleca się wymianę sondy co 150 kkm...
:)

Autor:  kostuch [ 05-07-2012, 14:08 ]
Tytuł: 

Karwoś,
Od urodzenia ;) mam auta na lpg i jako-tako ogarniam temat.
Być może nasze niezrozumienie polega na tym, że dla mnie nowe samochody mogły by nie istnieć - najnowsze mam '96 i tego będę się trzymał :P .
W takich samochodach nie da się komunikować centralki lpg przez wyrafinowane interfejsy i należy stosować proste metody typu podpięcie pod sondę. Jeżeli nie odczytasz bieżących parametrów wtrysku benzyny, to nijak nie zrobisz mapy lpg bez sygnału z sondy.

Jeszcze co do lutowania. Stal też się da polutować (sam to robię jak już muszę), ale jest to wyjątkowo niewdzięczne zadanie bez dobrego topnika.

a propos jeszcze:
Co to za spec sonda do GV co kosztuje 200$? :szok:
Daje jakiś supersygnał czy pozłacana jest? :roll:
Niedawno kupiłem cały kolektor wydechowy z GV z sondą za jakieś drobne. Mogę się pozbyć sondy jeżeli to taki rarytas...

No i mogę polecić przystawki do laptopa działające jako oscyloskop. Do diagnostyki w samochodzie w sam raz. Do dostania w Chinach po 40$.

Strona 1 z 2 Strefa czasowa UTC+01:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/