Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl https://www.suzukiklub.pl/forum/ |
|
VITARKA i TURBINKA https://www.suzukiklub.pl/forum/viewtopic.php?f=4&t=395 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | ChaMeLeon [ 26-10-2006, 08:48 ] |
Tytuł: | VITARKA i TURBINKA |
Witam Pytanko zgoła trywialne ale ja sie nie znam aż tak dobrze na tym dlatego zapytuje klubowiczów. Mam GV XL.7 TD 2.0 z 2005 r. i ktoś mi powiedział, że po każdym wyłączaniu samochodu z kluczyka powinno się odczekać i nie wyłączać aż turbina ostygnie bo inaczej sie zatrze/stanie czy coś w tym rodzaju. Czy ktoś coś na ten temat wie ? Troche ciężko mi czekać w samochodzie aż sie szanowna turbinka schłodzi jak sie gdzieś spiesze. Wiem, że jest takie cudo co sie nazywa TURBO TIMER ale czy nadaje sie to do DIESLI ? Montuja to w Subaru i EVO ale nie seryjnie tylko diler to zaleca założyć. Wiec jak to jest ktoś pomoże ? I gdzie to mozna ew. kupic ? |
Autor: | TSRALLY [ 26-10-2006, 09:48 ] |
Tytuł: | |
a więc tak dobrze ci ktoś powiedział aczkolwiek dziwne ze do tej pory o tym nie slyszales, turbina powinna miec odrobine czasu dla siebie i po starcie silnika i przed jego wyłączeniem, co do startu to własciwie kłóci się to z teorią że auto powinno jechać zaraz po włączeniu bo optymalnie się nagrzewa jak się jedzie a nie jak stoi na jałowym. wazniejsze jest aby ja schłodzić po intensywniejszej jeździe , choć zasadniczo jak jechałes powoli to też warto jej dać chwilę dychnąć. turbina może się zatrzeć choć nie tak od razu bo jeżeli i tak gasisz silnik na jego biegu jałowym, a chyba każdy tak robi to pewnie miała chwilę czasu żeby dychnąć. bardzo niebezpieczne jest za to zgaszenie silnika pracującego na większych obrotach kiedy turbina tłoczy ponieważ wirujące elementy w turbinie po wyłączeniu takim gwałtownym silniku przestają być smarowane a w przypadku nowoczesnych turbosprężarek chodzi tu o obroty nawet do 100 000 obr/min więc olbrzymie jak na tak delikatny mechanizm. wiadomo że mało kto zgasi w takich warunkach, ale może się komuś zdarzyć zawsze, a w przypadku rajdów np. jeżeli ktoś w coś uderzy i momentalnie się samochód zatrzyma na jkimś słupie itd, to jest bardzo duża szansa zatarcia sprężarki i najczęściej profilaktycznie się ją wymienia lub robi pełną rewizję. co do turbo timera wydaje mi się że mozna zamontować do każdego auta, akurat w EVO, czy Imprezie napewno spręzarka ma wycisk :wink: więc warto to montować, w przypadku towjego autka mysle ze warto koncowe pare minut autku odpusciic zanim zgasisz silnik i potrzymac go chociazby parenascie sekund na jałowym (teoria mówi o około 1 minucie) a jeszcze odnosnie Vitary silnik jaki tam masz to nie jest jesli sie nie myle zadna specjlalna nowinka zreszta problem chłodzenia sprezarek dotyczy głownie nowych silników turbo gdzie sprezarka jest mała za to ostro sie kreci i tam najwazniejsze jest smarowanie, za to w starszych konstrukcjach sprezarka ma wiekszew rozmiary ale wolniej sie kreci wiec lozyskowanie njaczesciej ma łatwiej. z kolei jezeli ktos tunuje diesla, np. zwieksza cisnienie doladowania to powinien dodatkowo zwrocic uwage na chlodzenie turbo |
Autor: | Konrad [ 26-10-2006, 20:42 ] |
Tytuł: | |
o turbinke trzeba dbac jesli chce sie dluzej pojezdzic bezawaryjnie badz jak sie wprowadza jakies zmiany np w oprogramowaniu silnika timery nie we wszystkich samochodach zdaja egzamin, osobiscie wole sam chwile posiedziec w autku i odczekac chwile, bywa to denerwujace ale zdazylem sie przyzwyczaic ponad 100 kkm przejechane uturbionymi samochodami ![]() |
Autor: | ChaMeLeon [ 18-06-2007, 09:50 ] |
Tytuł: | turbinka poszła out na zawsze... |
No i stało się 43.000 km przejechane i turbinę szlag trafił ![]() ![]() |
Autor: | Konrad [ 18-06-2007, 09:56 ] |
Tytuł: | |
![]() szukac najlepiej gdzies po aukacjach badz warsztatach (z tym ze nie wiadomo co sie kupi) , turbo nie musi byc takie samo wiec mozna sie rozejrzec za podobnym ale np troche wiekszym i troszke podniesc przy okazji moc autka ![]() jesli uda mi sie odnalezc gdzies w kompie jakies namiary na cos to napisze ![]() |
Autor: | ChaMeLeon [ 18-06-2007, 10:16 ] |
Tytuł: | |
Dzięki Konrad za pocieszenie, jestem załamany bo stało się to gdy w weekend jechałem w góry z rodziną i taka kicha. A było tak samochód z sekundy na sekundę stracił moc ja mu pedał w podłogę na 4 biegu a on mi jedzie max 80 km/h zjechałem na bok otworzyłem klapę popatrzyłem, że niby się znam ![]() ![]() |
Autor: | Konrad [ 18-06-2007, 10:21 ] |
Tytuł: | |
....a domyslasz sie czemu mogla odmowic posluszenstwa? |
Autor: | ChaMeLeon [ 18-06-2007, 10:24 ] |
Tytuł: | |
Konrad pisze: ....a domyslasz sie czemu mogla odmowic posluszenstwa?
oświeć mnie ![]() ![]() ![]() |
Autor: | Konrad [ 18-06-2007, 11:03 ] |
Tytuł: | |
a jakie olej? i co ile wymieniasz? chociaz 43 tys. to bardzo malo ![]() jesli obchodzisz sie z autkiem odpowiednio to co najwyzej mozna podejrzewac akurat jakas wade badz awarie ktora tez sie moze przytrafic.... aha, masz je od nowosci? |
Autor: | ChaMeLeon [ 18-06-2007, 11:13 ] |
Tytuł: | |
Konrad pisze: a jakie olej? i co ile wymieniasz? chociaz 43 tys. to bardzo malo
![]() jesli obchodzisz sie z autkiem odpowiednio to co najwyzej mozna podejrzewac akurat jakas wade badz awarie ktora tez sie moze przytrafic.... aha, masz je od nowosci? jak ją sprowadziłem z Belgii od zaufanej osoby to miała przejechane 23.000 km czyli prawie nowa a turbina nie ruszana, olej już 2x wymieniany Castrol Diesel 0W-40 chyba wersja Magnatec ![]() ![]() |
Autor: | ChaMeLeon [ 18-06-2007, 11:27 ] |
Tytuł: | |
czy to prawda ze to jest silnik od RENAULT ? od jakiego ? |
Autor: | ChaMeLeon [ 18-06-2007, 11:29 ] |
Tytuł: | |
Konrad pisze: :( przykra sprawa....
szukac najlepiej gdzies po aukacjach badz warsztatach (z tym ze nie wiadomo co sie kupi) , turbo nie musi byc takie samo wiec mozna sie rozejrzec za podobnym ale np troche wiekszym i troszke podniesc przy okazji moc autka ![]() jesli uda mi sie odnalezc gdzies w kompie jakies namiary na cos to napisze ![]() ...z wielką chęcią bym podniósł moc może istnieje firma oferująca turbiny tuningowe do tej mojej pokraczki ![]() ![]() |
Autor: | Avalanche [ 18-06-2007, 11:50 ] |
Tytuł: | |
chameleon pisze: czy to prawda ze to jest silnik od RENAULT ? od jakiego ?
Nie. To na 100% silnik PSA. Na gorąco po holendersku: "... Want daar is nu een 2,0-liter common-raildiesel te bestellen. De motor is afkomstig van PSA en wordt gebruikt in de meest uiteenlopende auto’s van Peugeot en Citroën, de merken die PSA vormen. Je komt ’m als HDI tegen in de 307, in de C5, in de 406 en ga zo maar door. In die auto’s viel hij positief op door z’n rustige en stille karakter en dat schept hoge verwachtingen...." Należałoby więc sprawdzić jak pasuje turbina od 307 czy 406. |
Autor: | Avalanche [ 18-06-2007, 12:17 ] |
Tytuł: | |
Przesuń na swoje miejsce - do Warsztatu, PitPaw, ale oszczędź człeka ![]() |
Autor: | pitpaw [ 18-06-2007, 12:23 ] |
Tytuł: | |
Avalanche pisze: Przesuń na swoje miejsce - do Warsztatu, PitPaw, ale oszczędź człeka
![]() Pewnie to zrobię ale nie mógłbym spojrzeć w lustro bez obrzydzenia gdybym wcześniej nie napisał tego co napisałem. Tak poprostu mam ![]() Pozdrawiam |
Autor: | ChaMeLeon [ 18-06-2007, 12:33 ] |
Tytuł: | |
jasne pisze: a czy temat nie pasuje bardziej pod warsztat
![]() ... może i sie czepiam ale porzadek musi być ![]() przenoś waść masz racje porządek musi być chylę czoło... |
Autor: | ChaMeLeon [ 18-06-2007, 12:35 ] |
Tytuł: | |
pitpaw pisze: Avalanche pisze: Przesuń na swoje miejsce - do Warsztatu, PitPaw, ale oszczędź człeka ![]() Pewnie to zrobię ale nie mógłbym spojrzeć w lustro bez obrzydzenia gdybym wcześniej nie napisał tego co napisałem. Tak poprostu mam ![]() Pozdrawiam szanuje to i bije się w piersi ![]() |
Autor: | Konrad [ 18-06-2007, 14:42 ] |
Tytuł: | |
nie ma turbinek do tuningu ![]() ![]() |
Autor: | Kubus [ 19-06-2007, 03:05 ] |
Tytuł: | |
TSRALLY pisze: turbina powinna miec odrobine czasu dla siebie i po starcie silnika i przed jego wyłączeniem, co do startu to własciwie kłóci się to z teorią że auto powinno jechać zaraz po włączeniu bo optymalnie się nagrzewa jak się jedzie a nie jak stoi
Tu chodzi przede wszystkim o przesmarowanie. Silnik musi miec troszke czasu aby doprowadzic olej do lożysk turbiny, a ona znajduje sie zazwyczaj najdalej od pompy olejeowej. Gdy wprowadzimy silnik w zakres obrotow pracy turbiny za wczesnie, turbina pracuje na sucho. "Chameleonowy przypadek" potwierdza jednen z argumentow przeciw doladowanym dieslom. Nie twierdze, ze to zle silniki, tylko wymagaja "specjalnej troski". A, że moje autko użytkuje w wiekszości żona zdecydowałem sie na "kobietoodpornego" benzyniaka ![]() |
Autor: | Konrad [ 19-06-2007, 10:45 ] |
Tytuł: | |
Oczywisice, potrzebuja troski ale nie jest to uciazliwe. Ja nawet moja mame nauczylem obslugi co i jak bo tez jezdzi dieselkiem i bez problemow sie podporzadkowala chociaz nawet nie rozumie dlaczego to robi ![]() ![]() ![]() ![]() |
Autor: | ChaMeLeon [ 19-06-2007, 10:51 ] |
Tytuł: | |
Konrad pisze: nie ma turbinek do tuningu
![]() ![]() Gadałem wczoraj z naszym mechanikiem i on nie poleca większych turbin silnik jest obliczony tak aby obsłużyć taka i o 10-15% mocniejszą ale jest to operacja na własne ryzyko tak więc dziś odesłałem grata do reanimacji do firmy TurboService.pl z Warszawy zobaczymy co powiedzą będę na bieżąco informował Was. Tak jak myślałem na turbinie widnieje napis GARRETT 043 MADE IN FRANCE i zero komentarza już w tym temacie ![]() |
Autor: | ChaMeLeon [ 19-06-2007, 10:55 ] |
Tytuł: | |
Kubus pisze: TSRALLY pisze: turbina powinna miec odrobine czasu dla siebie i po starcie silnika i przed jego wyłączeniem, co do startu to własciwie kłóci się to z teorią że auto powinno jechać zaraz po włączeniu bo optymalnie się nagrzewa jak się jedzie a nie jak stoi Tu chodzi przede wszystkim o przesmarowanie. Silnik musi miec troszke czasu aby doprowadzic olej do lożysk turbiny, a ona znajduje sie zazwyczaj najdalej od pompy olejeowej. Gdy wprowadzimy silnik w zakres obrotow pracy turbiny za wczesnie, turbina pracuje na sucho. "Chameleonowy przypadek" potwierdza jednen z argumentow przeciw doladowanym dieslom. Nie twierdze, ze to zle silniki, tylko wymagaja "specjalnej troski". A, że moje autko użytkuje w wiekszości żona zdecydowałem sie na "kobietoodpornego" benzyniaka ![]() Kubus normalnie rozwaliłeś mnie, no dzięki mam samochód "specjalnej troski" ![]() |
Autor: | KrisB4 [ 19-06-2007, 13:04 ] |
Tytuł: | |
chameleon pisze: Konrad pisze: ....a domyslasz sie czemu mogla odmowic posluszenstwa? oświeć mnie ![]() ![]() ![]() To opóźnianie wyłączenia jest dla schłodzenia oleju. Wyłączona na gorąco turbina spowoduje skoksowanie sie oleju wewnątrz co z kolei może z czasem uszkodzić uszczelnienia wirników turbiny. A po co lejesz jakies dodatki do oleju? To często bardziej szkodzi niż pomaga. IMO dobre paliwo i przede wszystkim dobry olej - full syntetyk (np. Mobil 1, Shell - nazwy nie pamiętam). Castrol jest przereklamowany, w dodatku korzystają z cudzych baz olejowych, bo nie robią własnych. Jedne z najlepszych olei robi francuski Motul - do motocykli 300V, chyba samochodowy też ma takie oznaczenia, jest kilka klas lepkości, robią też pólsynetyki. To dość drogi olej (50PLN/litr), ale jeden z najlepszych. Poleca go min jeszcze od lat 80-90 fabryczny tuner motocykli Suzuki - Yoshimura (w fabrycznych manualach do kitów wyścigowych). Mam kumpla z Fabią RS TDI, który zawsze asystuje przy wymianie oleju, chce być pewien że ma wlany właśnie Motul. Ja w motocyklach leję tylko 300V i paru znajomych mechaników wyścigowych poleca ten najbardziej. |
Autor: | Konrad [ 19-06-2007, 13:05 ] |
Tytuł: | |
Garrett to dobra firma, przodujaca w temacie turbo, jak juz wiesz jaka miales to podmianka na np model wyzej badz z lepszymi parametrami nie sadze aby zaszkodzila, oczywscie musi to zrobic warsztat znajacy sie na tym ktory pozniej wprowadzi odpowiednie zmiany w oprogramowaniu i zgra to ladnie ![]() no ale ciekawe co powiedza Ci od reanimacji, jesli sie uda to tej turbinki juz chyba lepiej nie wysilac, czyli zarowno dbac o nia jak i nie zwiekszac mocy (czyt. cisnienia doladowania) potwierdzam jakosc Motula ![]() ![]() sam uzywalem w poprzednim autku i naprawde warto wydac troche wiecej kasy, pomijajac jakos oleju trzeba rowniez pamietac o jego wymianie, wszystko zalezy od tego jak ktos uzywa samochodu w jakich warunkach sie porusza i czy silnik to seria czy sa jakies zmiany.... dynamiczna jazda, obciazanie silnika, wzrost mocy przez zmiany itd...= lepszy olej, czestsze wymiany itd... ja poki co w GV leje ten shell co go polecaja bo rzeczywiscie powienien byc dobry no i spelnia te wymagania aut z filtrm czastek stalych (dowiadywalem sie ze jest tez motul z takimi parametrami ale poki co, nie wprowadzajac zmian i jezdzac dosc optymalnie GV zostalem przy shellu) |
Autor: | ChaMeLeon [ 19-06-2007, 13:44 ] |
Tytuł: | |
znalazłem ciekawe porady ap ropo turbiny: http://www.turboservice.pl/porady.html |
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa UTC+01:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |