Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl https://www.suzukiklub.pl/forum/ |
|
Zwiększenie mocy silnika https://www.suzukiklub.pl/forum/viewtopic.php?f=2&t=10104 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | papcio [ 28-09-2012, 15:42 ] |
Tytuł: | Zwiększenie mocy silnika |
Witajcie Ostatnio zastanawiałem się czy jest możliwość poprawienia osiągów poprzez zwiększenie mocy silnika. Zapewne jest taka możliwość ( chiptuning , itp) Czy ktoś z Was próbował ??? |
Autor: | Avalanche [ 28-09-2012, 17:08 ] |
Tytuł: | |
I pewnie nie chodzi o Ignisa 1.3 DDiS? ![]() |
Autor: | papcio [ 28-09-2012, 19:36 ] |
Tytuł: | |
Nie!!! Ignis 1,3 benzyna ![]() |
Autor: | harry [ 29-09-2012, 07:56 ] |
Tytuł: | |
Oto co odpisał mi właściciel warsztatu tuningowego z 35 letnia tradycją na moje pytanie o tuning Splasha 1.2: ......w wolnossącym silniku sugeruje nic nie ruszać” Polecił przeczytac to (zamieszczam w skrócie): “ Silniki benzynowe Silniki benzynowe możemy podzielić na dwie podstawowe grupy: 1 doładowane czyli z turbosprężarką lub kompresorem ** 2 wolnossące czyli bez zewnętrznych urządzeń doładowujących Silniki benzynowe turbodoładowane. W tych silnikach pierwszym etapem tuningu jest zwiększenie ciśnienia doładowania, a następnie przeprowadzeniem niewielkich korekt dawki paliwa i zapłonu. Należy podkreślić, że zwiększenie ciśnienia nie powoduje liniowego wzrostu mocy. Na przeszkodzie stoją opory wewnętrzne rosnące wraz z prędkością i ilością przepływającego ładunku. Oznacza to, że np. wzrost ciśnienia o 20% spowoduje wzrost napełnienia o 18%, ale wzrost ciśnienia o 40 % skutkuje już tylko 28 % wzrostem napełnienia. Dodatkowym ograniczeniem jest maksymalny wydatek turbiny, który na ogół nie pozwala na wzrost mocy maksymalnej większy niż o 25-35 %. Znacznie więcej można podnieść moment obrotowy, ale tylko w zakresie obrotów, w których wydatek turbiny przewyższa zapotrzebowanie silnika. Resumując, w doładowanych silnikach benzynowych chip tuning umożliwia uzyskanie bardzo wyraźnej poprawy parametrów. Ograniczeniem jest wydatek turbiny i rozsądek tunera. Silniki benzynowe wolnossące Tu niestety jest znacznie trudniej ponieważ nie ma urządzenia, którym można zwiększyć dostarczany ładunek więc jak wynika z podstawowego wzoru na moc możemy tylko starać się poprawić sprawność silnika. Najprostsze równanie na moc silnika wygląda w dużym uproszczeniu tak: Moc = pojemność * obroty * ilość mieszanki *sprawność Na sprawność silnika ma wpływ kilka elementów, ale ograniczymy się tylko do tych, które możemy zmienić na drodze elektronicznej czyli skład mieszanki i ustawienia zapłonu. 1 Skład mieszanki paliwowo - powietrznej. Silniki benzynowe w odróżnieniu od silników Diesla, pracują w bardzo wąskim zakresie stosunku paliwa do powietrza, który może różnic się od ideału zaledwie o ok 40%. Powyżej i poniżej tej wartości benzyna się już po prostu nie zapala. Idealny tzw. Stechiometryczny wagowy stosunek paliwa do powierza czyli AFR *** /air fuel ratio /wynosi 14,7. Oznacza to, że aby spalić całkowicie 1 kg benzyny musimy dostarczyć około 14,7 kg powietrza. Skład idealny nie zawsze jest pożądany. Jeżeli chcemy aby silnik dysponował maksymalną mocą musimy dostarczyć nieco więcej paliwa AFR 12,5-13,5 Lambda **** 0,85-0,9, a chcąc uzyskać największą ekonomie możemy zmniejszyć ilość paliwa do AFR=15,5-16 Lambda 1.05-1.1. Układy wtryskowe nowoczesnych silników zaprojektowane są tak, aby pogodzić z sobą kilka sprzecznych założeń. Samochód ma być ekologiczny, mało palić i mieć dobrą dynamikę. Ponieważ najważniejsza obecnie jest ekologia, silniki w 90% swojego użytkowania pracują na mieszankach o lambdzie= 1, która jest najodpowiedniejsza dla pracy układów katalitycznych. Niestety mieszanka o takim składzie nie daje maksymalnej mocy i podczas przyspieszeń oraz pracy na maksymalnych obciążeniach musi być wzbogacona. Dlatego też silnika zaprojektowane są tak aby podczas przyspieszeń i na obciążeniach maksymalnych dawka paliwa zbliżona była do wartości dającej największą moc /Lambda 0,85-0,9/ , co całkowicie ogranicza pole manewru dla tunera. Z punktu widzenia bezpieczeństwa lepiej jest pracować na mieszankach nieco za bogatych, bo wprawdzie silnik nie będzie najmocniejszy, ale nadmiar paliwa ma zdolości do odbierania ciepła i zapobiega przegrzaniu silnika /patrz wykres powyżej/. Uwaga: zmiany dawką paliwa nie przynoszą dużego efektu , a nierozsądne modyfikacje grożą uszkodzeniem katalizatora ,albo silnika . 2 Układ zapłonowy W silnikach wolnossących układ zapłonowy odpowiada za wywołanie zapłonu w ściśle określonym punkcie obrotu wału korbowego. Na skutek zmieniających się warunków panujących wewnątrz cylindra właściwy kat zapłonu zmienia się w bardzo dużym zakresie od -5 do +50 stopni obrotu wału korbowego. W danych warunkach moment obrotowy silnika osiąga maksymalną wartość w bardzo wąskich granicach kata wyprzedzenia zapłonu. Uwaga :Jeżeli zapłon jest zbyt późny wzrasta temperatura układu wydechowego i maleje sprawność silnika. Jeżeli dla odmiany nadmiernie przyspieszymy zapłon możemy doprowadzić do tzw. spalania detonacyjnego i w efekcie uszkodzenia silnika. Jak widać pole manewru dla zmian nie mechanicznych jest minimalne i na dodatek dosyć niebezpieczne bardzo łatwo doprowadzić do nieuzasadnionego wzrostu zużycia paliwa lub wręcz uszkodzenia silnika /przegrzanie, spalanie detonacyjne/. Możemy minimalnie zwiększyć wyprzedzenie zapłonu i ratując sie przed spalaniem detonacyjnym zwiększyć dawkę i to praktycznie wszystko co można zrobić. Dlatego też pomijając konstrukcje w których producent celowo ograniczył moc ,w seryjnych benzynowych silnikach wolnossących tuning chipowy daje wzrost mocy maksymalnej nie przekraczający 3-5 %. Dodatkowo można przesunąć ogranicznik obrotów co wprawdzie w żaden sposób nie zwiększy mocy, ale samochód na niższych biegach będzie osiągał wyższe prędkości maksymalne co powinno ucieszyć kierowcę. Z tym też nie można przesadzać bo długotrwała jazda na maksymalnych obrotach kończy się na ogół eksplozją silnika. Dotyczy to szczególnie silników o dużych przebiegach w których nastąpiły już zmiany zmęczeniowe materiałów korbowodów czy też tłoków. To wszystko co napisałem dotyczy samochodów seryjnych. Zupełnie inaczej jest w autach których silnik zostały podane tuningowi mechanicznemu. W takich przypadkach zmiany oprogramowania /tuning chipowy/ są wręcz koniecznością i mogą dac zdecydowanie większe efekty .UWAGA: Tekst powyższy z konieczności jest poddany daleko idącym uproszczeniom mającym na celu pokazanie ogólnych tendencji i nie należy artykułu tego traktować jako podręcznika dla tunerów.” I po przeczytaniu powyższego przestałem myśleć o tuningu silnika mojego auta. |
Autor: | papcio [ 30-09-2012, 09:36 ] |
Tytuł: | |
Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Tak więc zostaję przy moich fabrycznych ustawieniach ![]() |
Autor: | piotreks [ 01-10-2012, 11:59 ] |
Tytuł: | |
Witam, Do pooglądania: http://chojnacki.com.pl/index.php/testy I do poczytania: http://chojnacki.com.pl/index.php/wersja-gt Zbyt łatwo się poddajesz ![]() |
Autor: | Tomash [ 01-10-2012, 12:56 ] |
Tytuł: | |
piotreks pisze: I do poczytania:
http://chojnacki.com.pl/index.php/wersja-gt Znam i też mnie to wstępnie podjarało, ale akurat japońskie silniki są robione z taką precyzją i jakością, że już są niejako "fabrycznie GT". Zresztą zadzwoń do nich i zapytaj, podejrzewam że polecą Ci co najwyżej soft turbo. Jeśli masz ochotę wkładać 10-15k PLN w Ignisa, oczywiście ![]() |
Autor: | papcio [ 02-10-2012, 15:20 ] |
Tytuł: | |
znalazłem sposób na podniesienie mocy ![]() Kosztuje tylko 5,99 za litr ![]() Wzrost osiągów jest wyczuwalny! |
Autor: | papcio [ 02-10-2012, 15:46 ] |
Tytuł: | |
piotreks pisze:
znalazłem tam Subaru Justy. To jak się nie mylę nic innego jak Ignis ?? |
Autor: | UFO [ 01-11-2012, 19:19 ] |
Tytuł: | |
Magnetyzer jeszcze załóż, bedzie szybszy. ![]() ![]() ![]() |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+01:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |