Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 27-06-2025, 00:36

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
Post: 28-09-2012, 15:42 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06-03-2011, 11:23
Posty: 200
Lokalizacja: Bytom
Witajcie
Ostatnio zastanawiałem się czy jest możliwość poprawienia osiągów poprzez zwiększenie mocy silnika. Zapewne jest taka możliwość ( chiptuning , itp)

Czy ktoś z Was próbował ???


Na górę
 Tytuł:
Post: 28-09-2012, 17:08 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-08-2006, 11:13
Posty: 12406
Lokalizacja: CB - CIN - CT
Suzuki: Vitara 1.6 AllGrip
I pewnie nie chodzi o Ignisa 1.3 DDiS? ;)


Na górę
 Tytuł:
Post: 28-09-2012, 19:36 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06-03-2011, 11:23
Posty: 200
Lokalizacja: Bytom
Nie!!! Ignis 1,3 benzyna ;)


Na górę
 Tytuł:
Post: 29-09-2012, 07:56 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02-11-2008, 17:37
Posty: 348
Lokalizacja: śląskie
Oto co odpisał mi właściciel warsztatu tuningowego z 35 letnia tradycją na moje pytanie o tuning Splasha 1.2: ......w wolnossącym silniku sugeruje nic nie ruszać”

Polecił przeczytac to (zamieszczam w skrócie):

“ Silniki benzynowe

Silniki benzynowe możemy podzielić na dwie podstawowe grupy:

1 doładowane czyli z turbosprężarką lub kompresorem **
2 wolnossące czyli bez zewnętrznych urządzeń doładowujących

Silniki benzynowe turbodoładowane.

W tych silnikach pierwszym etapem tuningu jest zwiększenie ciśnienia doładowania, a następnie przeprowadzeniem niewielkich korekt dawki paliwa i zapłonu.
Należy podkreślić, że zwiększenie ciśnienia nie powoduje liniowego wzrostu mocy.
Na przeszkodzie stoją opory wewnętrzne rosnące wraz z prędkością i ilością przepływającego ładunku.
Oznacza to, że np. wzrost ciśnienia o 20% spowoduje wzrost napełnienia o 18%, ale wzrost ciśnienia o 40 % skutkuje już tylko 28 % wzrostem napełnienia.
Dodatkowym ograniczeniem jest maksymalny wydatek turbiny, który na ogół nie pozwala na wzrost mocy maksymalnej większy niż o 25-35 %.
Znacznie więcej można podnieść moment obrotowy, ale tylko w zakresie obrotów, w których wydatek turbiny przewyższa zapotrzebowanie silnika.
Resumując, w doładowanych silnikach benzynowych chip tuning umożliwia uzyskanie bardzo wyraźnej poprawy parametrów.
Ograniczeniem jest wydatek turbiny i rozsądek tunera.



Silniki benzynowe wolnossące

Tu niestety jest znacznie trudniej ponieważ nie ma urządzenia, którym można zwiększyć dostarczany ładunek więc jak wynika z podstawowego wzoru na moc możemy tylko starać się poprawić sprawność silnika. Najprostsze równanie na moc silnika wygląda w dużym uproszczeniu tak:

Moc = pojemność * obroty * ilość mieszanki *sprawność

Na sprawność silnika ma wpływ kilka elementów, ale ograniczymy się tylko do tych, które możemy zmienić na drodze elektronicznej czyli skład mieszanki i ustawienia zapłonu.

1 Skład mieszanki paliwowo - powietrznej.

Silniki benzynowe w odróżnieniu od silników Diesla, pracują w bardzo wąskim zakresie stosunku paliwa do powietrza, który może różnic się od ideału zaledwie o ok 40%.
Powyżej i poniżej tej wartości benzyna się już po prostu nie zapala.
Idealny tzw. Stechiometryczny wagowy stosunek paliwa do powierza czyli AFR *** /air fuel ratio /wynosi 14,7.
Oznacza to, że aby spalić całkowicie 1 kg benzyny musimy dostarczyć około 14,7 kg powietrza.
Skład idealny nie zawsze jest pożądany.
Jeżeli chcemy aby silnik dysponował maksymalną mocą musimy dostarczyć nieco więcej paliwa AFR 12,5-13,5 Lambda **** 0,85-0,9, a chcąc uzyskać największą ekonomie możemy zmniejszyć ilość paliwa do AFR=15,5-16 Lambda 1.05-1.1.

Układy wtryskowe nowoczesnych silników zaprojektowane są tak, aby pogodzić z sobą kilka sprzecznych założeń.
Samochód ma być ekologiczny, mało palić i mieć dobrą dynamikę.
Ponieważ najważniejsza obecnie jest ekologia, silniki w 90% swojego użytkowania pracują na mieszankach o lambdzie= 1, która jest najodpowiedniejsza dla pracy układów katalitycznych.
Niestety mieszanka o takim składzie nie daje maksymalnej mocy i podczas przyspieszeń oraz pracy na maksymalnych obciążeniach musi być wzbogacona. Dlatego też silnika zaprojektowane są tak aby podczas przyspieszeń i na obciążeniach maksymalnych dawka paliwa zbliżona była do wartości dającej największą moc /Lambda 0,85-0,9/ , co całkowicie ogranicza pole manewru dla tunera.
Z punktu widzenia bezpieczeństwa lepiej jest pracować na mieszankach nieco za bogatych, bo wprawdzie silnik nie będzie najmocniejszy, ale nadmiar paliwa ma zdolości do odbierania ciepła i zapobiega przegrzaniu silnika /patrz wykres powyżej/.
Uwaga: zmiany dawką paliwa nie przynoszą dużego efektu , a nierozsądne modyfikacje grożą uszkodzeniem katalizatora ,albo silnika .
2 Układ zapłonowy

W silnikach wolnossących układ zapłonowy odpowiada za wywołanie zapłonu w ściśle określonym punkcie obrotu wału korbowego.
Na skutek zmieniających się warunków panujących wewnątrz cylindra właściwy kat zapłonu zmienia się w bardzo dużym zakresie od -5 do +50 stopni obrotu wału korbowego.
W danych warunkach moment obrotowy silnika osiąga maksymalną wartość w bardzo wąskich granicach kata wyprzedzenia zapłonu.
Uwaga :Jeżeli zapłon jest zbyt późny wzrasta temperatura układu wydechowego i maleje sprawność silnika.
Jeżeli dla odmiany nadmiernie przyspieszymy zapłon możemy doprowadzić do tzw. spalania detonacyjnego i w efekcie uszkodzenia silnika.

Jak widać pole manewru dla zmian nie mechanicznych jest minimalne i na dodatek dosyć niebezpieczne bardzo łatwo doprowadzić do nieuzasadnionego wzrostu zużycia paliwa lub wręcz uszkodzenia silnika /przegrzanie, spalanie detonacyjne/.
Możemy minimalnie zwiększyć wyprzedzenie zapłonu i ratując sie przed spalaniem detonacyjnym zwiększyć dawkę i to praktycznie wszystko co można zrobić.

Dlatego też pomijając konstrukcje w których producent celowo ograniczył moc ,w seryjnych benzynowych silnikach wolnossących tuning chipowy daje wzrost mocy maksymalnej nie przekraczający 3-5 %.

Dodatkowo można przesunąć ogranicznik obrotów co wprawdzie w żaden sposób nie zwiększy mocy,
ale samochód na niższych biegach będzie osiągał wyższe prędkości maksymalne co powinno ucieszyć kierowcę.
Z tym też nie można przesadzać bo długotrwała jazda na maksymalnych obrotach kończy się na ogół eksplozją silnika.
Dotyczy to szczególnie silników o dużych przebiegach w których nastąpiły już zmiany zmęczeniowe materiałów korbowodów czy też tłoków.
To wszystko co napisałem dotyczy samochodów seryjnych.
Zupełnie inaczej jest w autach których silnik zostały podane tuningowi mechanicznemu.
W takich przypadkach zmiany oprogramowania /tuning chipowy/ są wręcz koniecznością i mogą dac zdecydowanie większe efekty
.UWAGA:
Tekst powyższy z konieczności jest poddany daleko idącym uproszczeniom mającym na celu pokazanie ogólnych tendencji i nie należy artykułu tego traktować jako podręcznika dla tunerów.”
I po przeczytaniu powyższego przestałem myśleć o tuningu silnika mojego auta.


Na górę
 Tytuł:
Post: 30-09-2012, 09:36 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06-03-2011, 11:23
Posty: 200
Lokalizacja: Bytom
Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.
Tak więc zostaję przy moich fabrycznych ustawieniach ;)


Na górę
 Tytuł:
Post: 01-10-2012, 11:59 
Offline

Rejestracja: 06-04-2006, 07:24
Posty: 58
Lokalizacja: Radom
Witam,

Do pooglądania:
http://chojnacki.com.pl/index.php/testy

I do poczytania:
http://chojnacki.com.pl/index.php/wersja-gt

Zbyt łatwo się poddajesz ;)

_________________
Piotrek


Na górę
 Tytuł:
Post: 01-10-2012, 12:56 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-04-2010, 15:49
Posty: 1019
Lokalizacja: Warszawa
piotreks pisze:

Znam i też mnie to wstępnie podjarało, ale akurat japońskie silniki są robione z taką precyzją i jakością, że już są niejako "fabrycznie GT". Zresztą zadzwoń do nich i zapytaj, podejrzewam że polecą Ci co najwyżej soft turbo. Jeśli masz ochotę wkładać 10-15k PLN w Ignisa, oczywiście ;)


Na górę
 Tytuł:
Post: 02-10-2012, 15:20 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06-03-2011, 11:23
Posty: 200
Lokalizacja: Bytom
znalazłem sposób na podniesienie mocy ;)
Kosztuje tylko 5,99 za litr :D
Wzrost osiągów jest wyczuwalny!


Na górę
 Tytuł:
Post: 02-10-2012, 15:46 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06-03-2011, 11:23
Posty: 200
Lokalizacja: Bytom
piotreks pisze:


znalazłem tam Subaru Justy. To jak się nie mylę nic innego jak Ignis ??


Na górę
 Tytuł:
Post: 01-11-2012, 19:19 
Offline

Rejestracja: 27-05-2011, 18:50
Posty: 98
Lokalizacja: Mazowsze
Magnetyzer jeszcze załóż, bedzie szybszy.
:lol: :lol: :lol:


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 10 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]