Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 28-03-2024, 22:59

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 16 ] 
Autor Wiadomość
Post: 22-11-2018, 15:04 
Offline

Rejestracja: 21-11-2018, 23:54
Posty: 6
Suzuki: Swift IV
Witam forumowiczów!

Mam suzuki swift 1.3i 2008 z manualną klimatyzacją. Jest pewien problem z ogrzewaniem. nawiew ze skrajnej lewej strony daje powietrzem praktycznie takim jak na zewnątrz, a skrajny prawy wieje gorącym powietrzem takim jakie bym chciał, nawiewy pośrodku mają taką temperaturę pośrednią - niby grzeje, ale słabo. Niezależnie od tego, czy przestawię nawiew tylko na szybę, czy nawiew na twarz. Zawsze od strony kierowcy wieje zimno, a pasażera gorąco. Ogólnie nie da rady tym zestawem dogrzać komfortowo samochodu w Listopadzie. Silnik nagrzewa się prawidłowo, a wskaźnik temperatury silnika po 4 km szosą dochodzi do połowy wskaźnika i stoi. Samochód był kupiony w czerwcu tego roku z przebiegiem 170 tys. km, zmieniałem tylko filtr powietrza i olej w silniku.
Ogólnie jeśli coś jest do zrobienia możliwe w warunkach domowych bez kanału/podnośnika to chętnie mógłbym się za to zabrać, bo dla paru złotych student się zawsze poświęci.

Najbardziej mi zależy w tej chwili na rozwiązaniu problemu nagrzewania, bo zima za rogiem. Czytałem, że płukanie układu chłodzenia czasem pomaga, gdy nagrzewnica jest zapchana, ale wydaje mi się to dziwne, bo sama w sobie grzeje, tylko dziwnie jak opisałem wyżej, choć może miałoby to sens jeśli powietrze na strony byłoby podzielone już na nagrzewnicy. Gdyby to było to - to płukankę spokojnie ogarnąłbym samemu w domu. Inne przypadki, o których słyszałem, to ułamany plastik od jakiegoś mieszalnika, który może robić problem. Jeśli miałbym to robić sam to potrzebowałbym naprawdę dobrej instrukcji, bo jeszcze nigdy nie demontowałem niczego w środku auta. Mieliście już kiedyś podobne problemy? Muszę też się przyznać, że zestaw do płukania z rozpędu zamówiłem, zanim wpadłem na pomysł wstawienia posta na tym forum, ale czekam na sugestie.

Z innych mniejszych problemów, to nieszczelna klimatyzacja (napełniona ulotniła się po paru tygodniach) i ta nieszczęśliwa skrzynia biegów. W sumie chyba niewiele kłopotu jak na najtańszy egzemplarz z tego rocznika jaki znalazłem. I tu też moje pytanie o skrzyni stan, bo opisy jej trwałości nie należą do pochlebnych. U mnie wyraźne wycie jest słyszalne tylko na 1 biegu/wstecznym, na innych biegach nie słychać, chyba że wyłączy się zupełnie radio, hamuje silnikiem na dwójce. Przejechałem już prawie 3000 km u siebie i nie zauważyłem, żeby na słuch stan się pogorszył. Jedynie rano pierwsze 4 zmiany biegów po wyjeździe na drogę wymagają trochę większej siły niż zwykle, ale wbijają dobrze biegi, nigdy nie zgrzyta. Nawet nauczyłem się już wbijać w korkach tą biedną niesynchronizowaną jedynkę. Zalecacie jakieś kroki co do skrzyni? Czy nie warto się babrać? Wymienić olej przekładniowy w ramach "Nie ufam poprzedniemu właścicielowi"?

I jeszcze jedno. Znacie jakieś warsztaty w Łodzi/Aleksandrowie Łódzkim, które nie spaprzą roboty jeśli oddam im Swifta? I mówię tu o dowolnym z wyżej wymienionych problemów, w razie gdyby mnie przerosły, czy to gdybym musiał się zająć skrzynią, czy ogrzewaniem/klimą.


Na górę
Post: 23-11-2018, 12:25 
Offline

Rejestracja: 09-10-2018, 13:09
Posty: 29
Suzuki: Swift 1.3
Układ przepłukać zawsze możesz i przy okazji zmienić płyn na nowy to w niczym nie zaszkodzi. Różnice w nawiewie wskazują faktycznie na łopatki mieszalnika bo wygląda jakby nie pracowały prawidłowo. Ale przyczyna też być jeszcze w samej klimatyzacji. Jeśli jest pusta bo ma nieszczelność to też potrafi dawać takie objawy. Miałem tak w 407sw i po nabiciu klimy wszystko wróciło do normy. W skrzyni wymień olej bo to najtańsza naprawa, jeśli nie pomoże to pozostaje naprawa. Jeśli poprzedni właściciel nie dbał o samochód (a jak widać nie ) to może Cię to trochę kosztować. Gdzieś na forum jest o skrzyniach 1400 do chyba 2000,- naprawa. Nie wiem jak w swifcie jest dojście do mieszalnika ale pamiętam że w peugeocie trzeba zdemontować całą deskę rozdzielczą co powodowało że koszt naprawy był 3000,- przy czym sama łopatka to wydatek rzędu 30 czy 60,- :] Zacznij od sprawdzenia klimy czy już jest pusta czy jeszcze jest czynnik.


Na górę
Post: 24-11-2018, 13:49 
Offline

Rejestracja: 21-11-2018, 23:54
Posty: 6
Suzuki: Swift IV
Chyba mam pewien trop. Spojrzałem od strony pedałów kierowcy. Bo pod deską to jest goło i wesoło, i widać od razu kawałek modułu HVAC. Pewna rzecz przykuła moją uwagę.

Obrazek

Obrazek

Niebieską strzałką zaznaczyłem ten kawałek plastiku, w którym widać taki szary trzpień, który wchodzi w moduł, a czerwonym plastik, który tego trzpienia nie ma. Podejrzałem też schemat ideowy podobnego rozwiązania z SX4 (wydaje się podobne) i tam najpierw powietrze jest rozdzielane na nagrzewnicę, albo z ominięciem, a dopiero potem na strefy. Wcześniej myślałem sobie, że może nagrzewnica trochę się przyblokowała w dalszej części i płyn leci "krótko" co dawałoby ciepłe powietrze tylko w prawej części kabiny, bo nagrzewnica nagrzewałaby się tylko z prawej strony, teraz widzę co innego. Gdyby ta klapka zaznaczona na czerwono sterowała "zimnym" tunelem, a czerwona "ciepłym", to mogłoby być tak, że ta zimna jest zawsze otwarta co dawałoby jakieś dziwne zawirowanie i ciepłe powietrze znów trafia na jedną stronę, a zimne na drugą. Zauważyłem też, że przy początkowym zamknięciu lewej klapki nawiewu, po jakimś czasie i wrzuceniu najwolniejszego biegu wiatraka, jednak w końcu pojawia się tam, delikatnie ciepłe powietrze.

Czy u was w Swiftach też nie ma tego trzpienia, czy to u mnie czegoś brakuje i powinienem tego poszukać? Kolejne sugestie? Póki co planuję w poniedziałek na podwórku przepłukać i wymienić płyn chłodniczy. Mam tylko jeden problem, bo poświęciłem parę minut dziś rano, ale nie mogę zobaczyć, ani wymacać korka spustowego :| ... Czy tam trzeba zdjąć zderzak, żeby się do tego dostać, czy jak?


Na górę
Post: 24-11-2018, 16:48 
Offline

Rejestracja: 21-08-2018, 20:14
Posty: 260
Według EPC wszystko jest na swoim miejscu. Moim zdaniem masz już przypchaną nagrzewnicę, do której rury wchodzą właśnie od prawej jej strony (prawej strony samochodu) - stąd pewnie ciepło z płynu chłodniczego na ile jest w stanie się w nią dostać leci lekko wymieszane z zimnym na środek, a samo ciepło na prawą część kabiny. Płukanie odradzam (zwłaszcza, jeśli silnik się nie przegrzewa), a sama wymiana płynu nie pomoże. Najlepiej byłoby tą nagrzewnicę wyciągnąć i porządnie przepłukać. Wiem, masa roboty...

Ciekaw jestem czy między lewym środkowym a prawym środkowym nawiewem jest jakaś minimalna różnica.

Rozumiem, że pokrętło od ogrzewania pracuje płynnie? (bez trudu, przeskoków)


Na górę
Post: 24-11-2018, 19:40 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08-12-2017, 21:12
Posty: 127
Lokalizacja: WD
Suzuki: SWIFT, SX4
1. płukanie bym na razie odpuscił - bo dojdzie kolejny element, którego potem nie bedziesz pewien. to zawsze mozesz jeszcze zrobić
2. IMO skoro wieje z prawej ciepło to szukałbym przerwania w kanałach nawiewu na wyjsciu z nagrzewnicy. Mialem taki kiedys przypadek w innym aucie, że kanały się "wypieły" i ciepło uciekało "bokiem". Warto to sprawdzić - przesledzic.
bl000dy pisze:
Gdyby ta klapka zaznaczona na czerwono sterowała "zimnym" tunelem, a czerwona "ciepłym", to mogłoby być tak, że ta zimna jest zawsze otwarta co dawałoby jakieś dziwne zawirowanie i ciepłe powietrze znów trafia na jedną stronę, a zimne na drugą. Zauważyłem też, że przy początkowym zamknięciu lewej klapki nawiewu, po jakimś czasie i wrzuceniu najwolniejszego biegu wiatraka, jednak w końcu pojawia się tam, delikatnie ciepłe powietrze.

W tym opisie nie do konca rozumiem bo czerwona ma sterować ciepłym i zimnym... ale jeżeli zamykasz lewą klapkę nawiewu pojawia sie ciepło to może "uklad" sie wypełnia ciepłym bo nie ma ujscia...
3. co do skrzyni to wymien ten olej... koszt mały a może pomóc... na pewno nie zaszkodzi :) bo raczej mało ludzi zmienia olej w skrzynce...

_________________
SwiftSport 1.6 2012 - SOLD,
Swift 1.5 2008 - SOLD
Swift 1.2 2015 VVT
SX4 1.6 2010
Swift 1.0 2003


Na górę
Post: 25-11-2018, 01:19 
Offline

Rejestracja: 21-11-2018, 23:54
Posty: 6
Suzuki: Swift IV
@dawidk
Między środkowymi nawiewami jest delikatna różnica. Pokrętło od ogrzewania nie wzbudza podejrzeń.
Jeśli miałbym przepłukać samą nagrzewnicę, to wystarczy, że rozepnę przewody od reszty układu i przepłuczę ją wpinając się w nią "czymś"? Oczywiście dbając o to, żeby nie narobić syfu.

@Lcfr
2. Strzelam, że ciężko byłoby to sprawdzić bez rozbierania deski?


Na górę
Post: 25-11-2018, 01:31 
Offline

Rejestracja: 21-08-2018, 20:14
Posty: 260
W tym modelu mógłby się wypiąć tylko kanał od bocznego nawiewu szyb - ale zakładam, że z lewej nie leci żadne ciepło (ani z kanału na szybę, ani z kanału frontowego) - jeśli by się wypiął, to ciepło nadal leciałoby z lewego frontowego.

Nie wiem jaki jest dostęp do nagrzewnicy od strony komory silnika, ale jeżeli jest to prostsze niż rozbieranie całej deski, to można by odłączyć rury i przeczyścić od strony wylotowej (odpowiednie środki do czyszczenia, sprężone powietrze).


Na górę
Post: 25-11-2018, 09:54 
Offline

Rejestracja: 21-11-2018, 23:54
Posty: 6
Suzuki: Swift IV
Tak, z lewej nigdy nie jest ciepło, tylko z prawej jest. Od strony silnika do wlotu/wylotu z nagrzewnicy dostęp jest za silnikiem, ale miejsca tam jest multum, bez zdejmowania niczego można wszystko zobaczyć i omacać.


Na górę
Post: 26-11-2018, 08:51 
Offline

Rejestracja: 09-10-2018, 13:09
Posty: 29
Suzuki: Swift 1.3
dawidk pisze:
Według EPC wszystko jest na swoim miejscu. Moim zdaniem masz już przypchaną nagrzewnicę, do której rury wchodzą właśnie od prawej jej strony (prawej strony samochodu) - stąd pewnie ciepło z płynu chłodniczego na ile jest w stanie się w nią dostać leci lekko wymieszane z zimnym na środek, a samo ciepło na prawą część kabiny. Płukanie odradzam (zwłaszcza, jeśli silnik się nie przegrzewa), a sama wymiana płynu nie pomoże. Najlepiej byłoby tą nagrzewnicę wyciągnąć i porządnie przepłukać. Wiem, masa roboty...

Ciekaw jestem czy między lewym środkowym a prawym środkowym nawiewem jest jakaś minimalna różnica.

Rozumiem, że pokrętło od ogrzewania pracuje płynnie? (bez trudu, przeskoków)

Czym by się niby miała zapchać ta nagrzewnica ? A jeśli jest czymkolwiek zapchana to płukanie układu pomoże tym bardziej że radzisz przepłukać nagrzewnice. Trochę się gubię w tej Twojej wypowiedzi. Uważam że przyczyna będzie dość prosta lecz trudna w zdiagnozowaniu. Jeśli nie leci ciepłe powietrze z jednej strony to widocznie nie działa jedna z łopatek. Fajnie by było sprawdzić kamerką jak to wygląda w środku jeśli masz od kogo np. pożyczyć. Wtedy sobie włożysz w kanały grzewcze i zobaczysz.
A tak jeszcze przy okazji to czy tak samo się dzieje na włączonej jak i wyłączonej klimatyzacji czy jest jakaś różnica?


Na górę
Post: 26-11-2018, 11:21 
Offline

Rejestracja: 21-08-2018, 20:14
Posty: 260
Wystarczy, że ktoś chciał w prosty sposób uszczelnić układ chłodzenia przeznaczonym do tego specyfikiem (zwyczajnie wlewając go do zbiornika wyrównawczego lub bezpośrednio chłodnicy) lub zwyczajnie kiedyś przy ewentualnej pracy przy układzie chłodzenia dostał się jakiś brud. Płukanie pomoże ale na zdemontowanej lub rozłączonej nagrzewnicy - brud wpada zgodnie z kierunkiem cyrkulacji obiegu układu chłodzenia (rura dolotowa nagrzewnicy) i trzeba wypchać go atakując drugą stronę (rura wylotowa nagrzewnicy). Wlanie specyfiku do układu chłodzenia pomoże niewiele, o ile w ogóle. Zależy czym i/lub jak bardzo jest zapchana.

Nie ma żadnych łopatek pionowych w układzie wentylacji, są tylko dwie poziome na całej szerokości głównego tunelu powietrza. Osobna klapka dla zimnego powietrza, osobna do ciepłego. Gdyby któraś z nich nawaliła, to temperatura powietrza z lewej jak i z prawej strony byłaby taka sama.


Na górę
Post: 26-11-2018, 15:20 
Offline

Rejestracja: 21-11-2018, 23:54
Posty: 6
Suzuki: Swift IV
Oj szkoda, że nie przeczytałem tego, wcześniej... Ale chyba namierzyłem problem, bo wymieniłem płyn chłodniczy po płukance i środkowe nawiewy zaczęły grzać, a w lewym pojawiło się takie złamane ciepłem powietrze. Co prawda nie jest to taka lawa jak z prawego nawiewu. Ale jest cieplej. Nie chciałem dzisiaj syfić, później spróbuję wyizolować nagrzewnicę, tylko muszę kupić nowe opaski do węża, bo stare są chyba od nowości i już przyrdzewiały, mogłyby spowrotem nie złapać. Temat jeszcze nie zamknięty, ale czuję, że to może być to.

@dawidk
Nie strasz mnie uszczelniaczem, bo głupio by było jakby teraz po płukaniu zaczęło ciec :]


Na górę
Post: 27-11-2018, 08:12 
Offline

Rejestracja: 09-10-2018, 13:09
Posty: 29
Suzuki: Swift 1.3
Robiłem kiedyś starą 20 letnią renault 19, pęknięta uszczelka pod głowicą a gość jeździł i tylko dolewał płyn dopóki nie zrobiło się masło w całym układzie :] . Wszystko wypłukane idealnie bez demontażu chłodnicy czy nagrzewnicy. Trzeba trochę czasu i cierpliwości a wszystko wyjdzie. Ale nie będę oczywiście się tutaj mądrzył i nikogo uczył bo nie po to jest forum. Chodziło mi tylko o to żeby usunąć usterkę w miarę szybko i bez większych nakładów pracy ;) Daj znać jak się uporasz z problemem. Pozdro :ok:


Na górę
Post: 27-11-2018, 10:31 
Offline

Rejestracja: 21-08-2018, 20:14
Posty: 260
Osobiście uważam, że płukanie na zamkniętym układzie to półśrodek i ja wolałbym to zrobić A-Z porządnie. Więc jak kto woli. Nie będę się sprzeczał - czasem takie metody mogą w praktyce okazać się wystarczające. :ok:


Na górę
Post: 19-09-2019, 19:04 
Offline

Rejestracja: 18-09-2019, 19:45
Posty: 2
Suzuki: swift
jak się zakończyła naprawa co szwankowało


Na górę
Post: 07-02-2020, 19:56 
Offline

Rejestracja: 23-07-2018, 20:41
Posty: 10
Lokalizacja: dolnośląskie
Suzuki: swift
No i co z tym ogrzewaniem, grzeje czy nie, równo czy nie? Chcemy wiedzieć.

_________________
ryrek :)
Suzuki Swift 1,2; MK7; AZG412; 2012r.


Na górę
Post: 25-10-2020, 10:02 
Offline

Rejestracja: 25-10-2020, 09:22
Posty: 4
Suzuki: Swift
Witam. Jestem nowy na forum. Mam na imię Sławomir. Posiadam Swifta z 2009, 1.5 benz. + gaz.
"Walczę" z takim samym problemem.
Nagrzewnica słabo grzeje a do tego pasek ślizga na pompie wody.
Po otwarciu pompy wody okazało się że w pompie zalega żel/galareta.
Zrobiłem płukankę całego układu.
Najpierw z obecnym płynem + środek do czyszczenia.
Następnie płukanie 2X wodą zdemineralizowaną.
Na koniec samą nagrzewnicę zalałem na noc płynem do czyszczenia i porządne płukanie.
I nowy płyn chłodniczy BORYGO różowe.
Grzeje super.
Tylko!
Się okazało, że Suzuki, co prawda do silnika 1.4 turbo/ benzyna zaleca płyn chłodniczy BEZKRZEMIANOWY, w nazewnictwie Suzuki: NIEBIESKI na bazie glikolu monoetylenowego? lub ZIELONY na bazie glikolu propylenowego?- eko.
Nazwa tego rodzaju płynu przez VV to G12 / G12+.
Jutro dzwonię na serwis Suzuki zapytac o rodzaj płynu do mojego Swifta.
Jak się okaże że Borygo jest niedobre bo jest krzemianowe to płukanie i wymiana.
Dam znac.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 16 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 13 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]