Przy zakupie Swifta chciałem halogeny, bo fajnie wygląda no i na pewno się przydadzą, ale ich cena mnie powaliła i odpuściłem, ale nie do końca teraz wpadłem na pomysł, że w związku z tym, że kochani politycy zmusili nas do jazdy na światłach mijania cały rok może by tak jakąś alternatywę znaleźć dla tych świateł mijania, przypomniały mi się te fiaciki 126p, które popylają z takimi dziwnymi lampiszonami i pomyślałem, że się rozejrzę, co by tu do świstaka można założyć, poszukałem też, co na to nasze przepisy, pogrzebałem w naszym prawie o ruchu drogowym, oto kilka interesujących fragmentów Dzienników Ustaw które dotyczą tego tematu:
USTAWA
z dnia 20 czerwca 1997 r.
Prawo o ruchu drogowym.
(Dz. U. z dnia 19 sierpnia 1997 r.)
Używanie świateł zewnętrznych
Art. 51. 1.
2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.
Jak mają być zamontowane cytat:
1. Ilość na samochodzie: 2 szt.
2. Barwa: Biała
3. Miejsce montażu: Z przodu
4. Montaż: Nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm wysokość 250÷1.500
5.Sposób działania: Połączenie elektryczne powinno być takie, aby nie można było ich włączyć, jeśli nie są jednocześnie włączone tylne światła pozycyjne. Powinny się automatycznie wyłączać, jeżeli włącza się światło mijania lub drogowe, z wyjątkiem krótkotrwałego włączania światła mijania lub drogowego jako ostrzegawczego sygnału świetlnego
6. Właściwości świetlne: Światłość każdego światła nie może być mniejsza niż 400 cd, lecz nie większa niż 800 cd
7. Inne wartości: Powierzchnia świetlna jednego światła nie może być mniejsza niż 40 cm2
Jak są kontrolowane światła do jazdy dziennej na stacji diagnostycznej?
Światła jazdy dziennej
Stan i działanie
Oględziny.
1. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami.
2. Podłączenie elektryczne niezgodne z przepisami.
3. Nieodpowiednia powierzchnia świetlna.
4. Barwa inna niż biała.
Zapytacie pewnie gdzie sens montowania takiego czegoś, jak dla mnie jest, światła w Swifcie do najlepszych nie należą, więc chciałem to poprawić przez założenie lepszych żarówek kontrolnie na razie w miejsce spalonych zwykłych H4 u mojej żony założyłem Philipsy VisionPlus i powiem, że jest znaczna poprawa, więc zakupiłem dla siebie Philipsy NightGuide generalnie wyczytałem o tych żarówkach tyle ż świecą lepiej, ale pala się też szybciej a tanie nie są, więc, po co ich używać cały czas jak ma to sens tylko w nocy, oszczędzamy trochę nasze lampy no i paliwo, choć myślę ze są to znikome oszczędności, no i kwestia bezpieczeństwa robiono jakieś badania że światła mijania zużywając 110W nie są tak widoczne jak światła do jazdy dziennej które zużywają 42W ponieważ zostały skonstruowane do użytkowania w nocy a światła do jazdy dziennej mają za zadanie trochę oślepiać kierowców jadących z przeciwka aby nas widzieli, generalnie mi one się bardziej przydadzą niż halogeny p. mgłowe. można również jakiś LED założyć jako pozycję będzie go fajnie widać ponieważ mijania będa zgaszone
Teraz konkrety w serwisie, za 100PLN za komplet nabyłem blendy do SWIFTA po fl.
Prawie idealnie do nich pasują światła WESEM typ 4HM z przesyłką 72PLN dwie sztuki coś dla mnie
Występują również jako
Halogenowy błękitny reflektor drogowy coś dla tunerów
Halogenowy biały reflektor drogowy dla tych co chcą topić asfalt przed autem
Halogenowy biały reflektor przeciwmgłowy dla tych co błądzą we mgle
Lampy jak widać spełniają wszystkie normy E itp.
W lampach do jazdy dziennej jest taka żarówka
Wymiary
Orginał
A tak to wygląda po przymiarkach do blendy, do świstaka też, przymierzałem ale nie miałem aparatu pod ręką
Na razie utknąłem na takim etapie muszę dorobić jakieś mocowanie do lamp, bo nie bardzo pasują do „oczodołu” w zderzaku natomiast do blendy idealnie, schemat podłączenia na razie rodzi się w mojej głowie wykonanie też będzie w 100% moje, w serwisie powiedzieli, że jak to będzie zrobione fachowo to nie będzie to miało wpływu na gwarancję na piśmie oczywiście mi tego nie dali, ale sikam na nich i tak założę
Założę do tego jeszcze układ do zapalania świateł po odpaleniu silnika, co bym już nie musiał myśleć czy zapaliłem światła czy nie, koszt takiego układu to jakieś 30PLN w serwisie biorą za ten bajer z montażem, 250

czyli będzie to wyglądało tak wchodzę do auta odpalam silnik, światła do jazdy dziennej zapalają się po ok. 8 sek. od odpalenia silnika gasną w momencie wyłączenia kluczyka, jak się zrobi ciemno to oryginalnym włącznikiem zapalę światła mijania wtedy zgasną te dzienne jak ustawa przewiduje, przy okazji montażu tych lamp przeróbce poddam jeszcze podświetlenie zegarów, komputka, radia, aby nie przygasały jak będą zapalone światła do jazdy dziennej+pozycja, tylko dopiero jak włączę mijania.
Co wy na to, czekam na jakieś nowe pomysły
