Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 21-05-2019, 09:58

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 17 ] 
Autor Wiadomość
Post: 03-02-2019, 12:05 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11-01-2019, 19:16
Posty: 31
Suzuki: Vitara II FL
Witam!
Bliska mi osoba miała ostatnio wypadek. Uszkodziła sobie samochód na tyle, że koszty naprawy mogą przekroczyć wartość samochodu. Piszę na forum ponieważ chciałem dowiedzieć się na jakiej zasadzie działa cała procedura szkody całkowitej. Czy jeżeli auto jest warte 20 000 zł w dniu wypadku to szkoda całkowita jest uznawana po przekroczeniu tej kwoty? Dodam iż ubezpieczenie wykupione było w PZU.

_________________
Suzuki Vitara 1.4 140 2WD


Na górę
Post: 03-02-2019, 22:42 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17-09-2018, 20:59
Posty: 39
Lokalizacja: Katowice
Suzuki: Baleno
Wartość auta przed wypadkiem ustala ubezpieczyciel (wg swoich tabel wartości pojazdów), a nie właściciel, czy np. suma ubezpieczenia na polisie AC. Jeśli naprawa samochodu z polisy OC przekroczy jego wartość, to jest szkoda całkowita (przy naprawie z AC uszkodzonego auta, do szkody całkowitej wystarczy, że naprawa przekroczy 70% wartości pojazdu).


Na górę
Post: 04-02-2019, 08:48 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11-01-2019, 19:16
Posty: 31
Suzuki: Vitara II FL
A co jeśli zostanie uznana ta szkoda całkowita? Ile ubezpieczyciel wypłaci z AC? To 70 %? Co z "wrakiem"? Jest mój i robię z nim co chce czy przechodzi na ubezpieczyciela? Pytam bo jestem zielony totalnie jeśli o to chodzi, a słyszałem różne warianty.

_________________
Suzuki Vitara 1.4 140 2WD


Na górę
Post: 04-02-2019, 11:04 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17-09-2018, 20:59
Posty: 39
Lokalizacja: Katowice
Suzuki: Baleno
Ile ubezpieczyciel wypłaci z polisy AC przy szkodzie całkowitej, to nie wiem. Często jest to ok. 70% wartości auta przed wypadkiem. A pozostałą kwotę masz uzyskać ze sprzedaży "wraku". Wrak jest Twój i Ty decydujesz czy go naprawisz, czy sprzedaż. Jeśli zdecydujesz się go sprzedać za kwotę określoną przez ubezpieczyciela i to się nie uda, to zwracasz się do ubezpieczyciela o pomoc w jego sprzedaży.


Na górę
Post: 04-02-2019, 22:14 
Offline

Rejestracja: 13-09-2017, 14:08
Posty: 67
Suzuki: baleno
Jest specjalna platforma sprzedaży wraków jako zewnętrzna dla firm ubezpieczeniowych i tam firmy je wystawiają. Jeśli cena oferowana przez oferentów jest mniejsza, niż tzw. kwota techniczna zaproponowana przez ubezpieczyciela, to ubezpieczyciel dopłaca różnicę, tak abyś otrzymał całą kwotę ubezpieczenia.

Ważne jest, abyś wykazywał zainteresowanie, tzn. też sam wystawił np. na OTOMOTO ten wrak i ich o tym informował, dzwonił na infolinię, wtedy oni są zdecydowanie bardziej skłonni do dopłaty- tak miałem w Allianz, inaczej będą cię zbywać. Nie wiem, czy takie są procedury, czy zwyczaje firm, ale jest to bardzo ważne ;-)

_________________
Suzuki Swift III
Suzuki Swift V
Suzuki Baleno 1.2 Premium Plus
Suzuki Baleno 1.0 Elegance


Na górę
Post: 04-02-2019, 23:21 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17-09-2018, 20:59
Posty: 39
Lokalizacja: Katowice
Suzuki: Baleno
f72 pisze:
Nie wiem, czy takie są procedury, czy zwyczaje firm, ale jest to bardzo ważne ;-)

Zgadza się.


Na górę
Post: 05-02-2019, 13:46 
Offline

Rejestracja: 09-04-2015, 18:14
Posty: 60
Lokalizacja: Żory
Nie napisałeś, czy wypadek nastąpił z własnej winy, czy z winy innego użytkownika drogi. To istotne, bo przy szkodzie likwidowanej z AC tzw. "całkę" można orzec już po przekroczeniu progu 70% wartości samochodu w chwili zdarzenia. Przy szkodzie z OC sprawcy "całkę" orzeka się, gdy koszt naprawy przekracza wartość pojazdu (100%).
Napisałeś "wypadek". Informuję zatem, że osoby które doznały obrażeń ciała mają prawo do odszkodowania z OC pojazdu za uszczerbek na zdrowiu (na to jednak nie może liczyć sprawca wypadku /pasażerowie i owszem/). Z braku czasu, poniżej wklejam procedury rządzące likwidacją szkód.
Szkoda z OC sprawcy
1. TERMIN ZGŁOSZENIA SZKODY
Mamy na to 3 lata, co wynika z Kodeksu Cywilnego.
Oczywiście im szybciej tym lepiej, bo szybciej rozpocznie się likwidacja szkody.
2. TERMIN WYKONANIA OGLĘDZIN PRZEZ UBEZPIECZYCIELA
7 dni. Jeśli w tym czasie ubezpieczyciel ze swojej winy nie wykona oględzin, w praktyce może mu złożyć zdjęcia i faktury i musi zapłacić.
Podobnie jest z oględzinami dodatkowymi, jeśli okaże się że serwis znalazł więcej uszkodzeń lub twierdzi, że danego elementu nie da się naprawić i potrzebna jest wymiana – zgłaszamy oględziny dodatkowe.
Termin ich wykonania jest taki sam.
3. SPOSÓB ROZLICZENIA SZKODY
Ogólna zasada jest taka, że koszty naprawy pojazdu należy zawsze uzgadniać, aby uniknąć potem niespodzianek i jeśli już zamierzamy naprawić pojazd, najpierw przedstawmy kosztorys tej naprawy a dopiero potem faktury.
a) SERWISOWY
po oględzinach wybrany przez nas serwis na podstawie oceny technicznej ubezpieczyciela wykonuje swój kosztorys naprawy, na własnych stawkach za rbg i przedstawia ubezpieczycielowi do akceptacji.
Jeśli ją otrzyma, przystępuje do naprawy. Po naprawie ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie na podstawie faktur.
Mamy prawo korzystać tutaj z części oryginalnych.
Tryb polecany dla pojazdów w miarę nowych i tych którzy chcą mieć profesjonalnie naprawiony pojazd.
b) KOSZTORYSOWY
Odszkodowanie jest wypłacane na podstawie kosztorysu wykonanego przez ubezpieczyciela. Kosztorys taki niestety zazwyczaj ma uwzględnione zamienniki zamiast części oryginalnych i niskie stawki za rbg.
Kiedy wstawimy pojazd do ASO zwykle ich kosztorys jest o 100% wyższy.
Tryb przydatny dla małych uszkodzeń których nie chcemy naprawiać i starszych pojazdów lub osób które mają wujka blacharza i na naprawie zostanie im jeszcze kilka złotych w kieszeni.
Nawet jeśli wybierzemy tryb kosztorysowy, a za rok najdzie nas chęć na naprawę w ASO mamy do tego prawo. Otrzymamy wtedy dopłatę odszkodowania do wysokości faktur. (Oczywiście wcześniej trzeba wysłać kosztorys do akceptacji. )
c) SZKODA CAŁKOWITA
mamy z nią do czynienia wtedy, kiedy koszt naprawy pojazdu wyliczony przez serwis przekracza 100% wartości pojazdu.
Jeśli upieramy się na naprawę i znajdziemy serwisu który zrobi to poniżej 100% to mamy do tego prawo, nawet jeżeli ubezpieczyciel wstępnie proponuje nam rozliczenie szkody jako całkowitej.
Uwaga, po naprawie mogą być wymagane oględziny po naprawcze, więc pojazd faktycznie musi być naprawiony zgodnie z technologią, to co kwalifikowało się do wymiany zostało wymienione itp.
Wartość pojazdu liczy się zawsze na dzień szkody, powinna ona uwzględniać: przebieg, wyposażenie i inne czynniki wpływające na wartość pojazdu (inne uszkodzenia, serwisowanie w ASO, stan opon, poprzednie naprawy pojazdu itp.).
Kwestia z którą zawsze jest kłopot to sposób rozliczenia szkody.
Odszkodowanie jest różnica pomiędzy wartością pojazdu nieuszkodzonego w dniu szkody, a wartością pojazdu uszkodzonego.
WR (wartość przed szkodą) – WP (wartość pozostałości) = odszkodowanie
Łatwo się domyślić, że WR jest zaniżana, a WP zawyżana, tak żeby wypłacone odszkodowanie było jak najniższe.
4. INNE KOSZTY
Z OC sprawcy powinniśmy otrzymać zwrot dodatkowych kosztów, które ponieśliśmy w związku ze szkodą:
– holowanie
– parkowanie
– pojazd zastępczy
– uszkodzone mienie przewożone w pojeździe
– uszkodzone ubranie, kask itp.
Ubezpieczyciele lubią ucinać te koszty i wypłacać tylko część należnego odszkodowania, także warto sprawdzić czy argumentacja jest prawidłowa, czy może nie mają racji.
5. SPRAWCA NIE MIAŁ OC
Jeśli sprawca jest znany, ale nie posiadał ważnej polisy OC, odszkodowanie wypłaci nam Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. TYLKO WTEDY KIEDY NIE MAMY WYKUPIONEGO AC.
W takim przypadku szkodę zgłaszamy w dowolnym towarzystwie ubezpieczeniowym, która ma obowiązek przeprowadzić postępowanie likwidacyjne, potem przesłać dokumenty do UFG a ten dokona wypłaty odszkodowania. Trwa to dosyć długo niestety.
Zasady likwidacje jak powyżej.
6. TERMIN WYPŁATY ODSZKODOWANIA:
30 dni od dnia zgłoszenia szkody, jeśli ubezpieczyciel posiada komplet dokumentów.
Jeśli w ciągu tych 30 dni nie zebrał kompletu, wtedy 14 dni od dnia w którym uzyskał komplet.
Maksymalnie 90 dni, chyba że przyjęcie odpowiedzialności zależy od postępowania sądowego.


Szkody z AC
1. TERMIN ZGŁOSZENIA SZKODY
zależny od OWU, zwykle max 3-5 dni.
Kradzieże należy zgłaszać niezwłocznie.
2. TERMIN WYKONANIA OGLĘDZIN
Zwykle 7 dni
3. SPOSÓB ROZLICZENIA SZKODY
a) SERWISOWY
po oględzinach wybrany przez nas serwis na podstawie oceny technicznej ubezpieczyciela wykonuje swój kosztorys naprawy, na własnych stawkach za rbg i przedstawia ubezpieczycielowi do akceptacji.
Jeśli ją otrzyma, przystępuje do naprawy. Po naprawie ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie na podstawie faktur.
Od OC różni się tym, że w OWU zwykle jest dokładnie opisane w jaki sposób powinny być skalkulowane koszty naprawy: części zamienniki, ewentualne potrącenia amortyzacyjne, stawki za rbg. itp.
b) KOSZTORYSOWY
Odszkodowanie jest wypłacane na podstawie kosztorysu wykonanego przez ubezpieczyciela. Kosztorys taki niestety zazwyczaj ma uwzględnione zamienniki zamiast części oryginalnych i niskie stawki za rbg.
Należy zwrócić uwagę, czasem celem zaoszczędzenia wykupywana jest polisa tylko w wariancie kosztorysowym, i nie można przedstawić faktur za naprawę.
A odszkodowanie skalkulowane w ten sposób z pewnością nie pokryje pełnego kosztu naprawy.
c) SZKODA CAŁKOWITA
mamy z nią do czynienia wtedy, kiedy koszt naprawy pojazdu sporządzony przez ubezpieczyciela przekracza 70% wartości pojazdu także ustalonej przez ubezpieczyciela.
Wartość pojazdu liczy się zawsze na dzień szkody, powinna ona uwzględniać: przebieg, wyposażenie i inne czynniki wpływające na wartość pojazdu (inne uszkodzenia, serwisowanie w ASO, stan opon, poprzednie naprawy pojazdu itp.).
Kwestia z którą zawsze jest kłopot to sposób rozliczenia szkody.
Odszkodowanie jest różnica pomiędzy wartością pojazdu nieuszkodzonego w dniu szkody, a wartością pojazdu uszkodzonego.
WR (wartość przed szkodą) – WP (wartość pozostałości) = odszkodowanie
Łatwo się domyślić, że WR jest zaniżana, a WP zawyżana, tak żeby wypłacone odszkodowanie było jak najniższe.
4. TERMIN WYPŁATY ODSZKODOWANIA:
30 dni od dnia zgłoszenia szkody, jeśli ubezpieczyciel posiada komplet dokumentów.
Jeśli w ciągu tych 30 dni nie zebrał kompletu, wtedy 14 dni od dnia w którym uzyskał komplet.

_________________
ekspertyzy, wyceny, odszkodowania


Na górę
Post: 05-02-2019, 16:06 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11-01-2019, 19:16
Posty: 31
Suzuki: Vitara II FL
Hak 64, wypadek nastąpił z winy własnej. Póki co nazywam to zdarzenie wypadkiem, gdyż jedna osoba trafiła na oględziny do szpitala, jaki był jej los, nie wiem. Domyślam się, że jednak wszystko zamknęło się w kilku godzinach pobytu w szpitalu.

Czy jeżeli jeden warsztat wyceni remont takiego auta na kwotę przekraczająca wartość 70 % pojazdu w dniu wypadku, to można odwołać się, by wycenił to inny warsztat ( w którym wiem, że będzie dużo taniej i zrobione równie dobrze)?

_________________
Suzuki Vitara 1.4 140 2WD


Na górę
Post: 05-02-2019, 17:52 
Offline

Rejestracja: 09-04-2015, 18:14
Posty: 60
Lokalizacja: Żory
Kolego, wycena szkody jest obowiązkiem ubezpieczyciela i to on kwalifikuje szkodę jako całkowitą, bądź częściową. Warsztat może co najwyżej sporządzić kalkulację kosztów naprawy, którą ubezpieczyciel zaakceptuje, bądź nie. W przypadku orzeczenia szkody całkowitej, właściciel pojazdu może sporządzić odwołanie od decyzji ubezpieczyciela i wykazać, że wycena jest zaniżona. Robi się to poprzez udokumentowanie nakładów poniesionych na podniesienie wartości auta (tuning, doposażenie, wymiana całych podzespołów). Naprawy, remonty i czynności serwisowe nie są brane pod uwagę, bo nie mają wpływu na wartość pojazdu, jako całości. Można się z tym kłócić w przypadku samochodów wiekowych, gdzie wartość całego auta, jest równa kosztowi wymiany rozrządu, filtrów, płynów, tarcz i klocków, ale przy nowszych autach takie czynności nie mają wpływu (albo mają znikomy) na cenę auta.

_________________
ekspertyzy, wyceny, odszkodowania


Na górę
Post: 07-02-2019, 23:59 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11-01-2019, 19:16
Posty: 31
Suzuki: Vitara II FL
No dobrze ale jeżeli ubezpieczyciel wyceni wrak na jakąś kwotę powiedzmy 10 tys a wartość samochodu przed wypadkiem powiedzmy na 15 tys to wypłaci 5 000 zł. Co z wrakiem? Czy może go sprzedać TU ? Co jeżeli nie znajdzie się kupiec za 10 tys a jedynie za przykładowo 8 tys? Czy TU dopłaci różnicę?

_________________
Suzuki Vitara 1.4 140 2WD


Na górę
Post: 08-02-2019, 06:57 
Offline

Rejestracja: 09-04-2015, 18:14
Posty: 60
Lokalizacja: Żory
banan354 pisze:
No dobrze ale jeżeli ubezpieczyciel wyceni wrak na jakąś kwotę powiedzmy 10 tys a wartość samochodu przed wypadkiem powiedzmy na 15 tys to wypłaci 5 000 zł. Co z wrakiem? Czy może go sprzedać TU ? Co jeżeli nie znajdzie się kupiec za 10 tys a jedynie za przykładowo 8 tys? Czy TU dopłaci różnicę?

Po kolei.
Tak. W takim przypadku odszkodowanie (gotówka na rękę) to kwota 5 tys.
Ubezpieczyciel nie ma prawa decydowania o nie swoim mieniu (auto nie stanowi jego własności), w związku z czym, to poszkodowany decyduje, czy samochód sprzeda w stanie uszkodzonym, w częściach (uwaga na problem z wyrejestrowaniem), czy też zezłomuje uzyskując stosowne zaświadczenie.
Ubezpieczyciel nie ma ani interesu, ani obowiązku odkupienia uszkodzonego pojazdu.
W celu ustalenia wartości wraku, ubezpieczyciele zwykle korzystają z możliwości wystawienia auta na aukcji. Najwyższa oferta stanowi wtedy wartość wraku. Ubezpieczyciel informuje właściciela pojazdu, że znalazł się nabywca na wrak, podaje także kwotę i termin ważności oferty. Poszkodowany może, ale nie musi skorzystać z tej formy sprzedaży. Może np. naprawić auto we własnym zakresie i sprzedać już sprawne, może też znaleźć innego nabywcę na wrak. Tu rodzi się problem, bo jeśli właściciel sprzeda pojazd po cenie niższej, niż oferta aukcyjna, to ubezpieczyciel ma prawo odmówić zwrotu różnicy w cenie sprzedaży. To samo dotyczy złomowania pojazdu. Jeśli ktoś złożył ofertę kupna wraku np. za kwotę 5 tys, to zezłomowanie samochodu i uzyskanie za niego kwoty 500 zł było by oczywistym naruszeniem interesu ubezpieczyciela.

_________________
ekspertyzy, wyceny, odszkodowania


Na górę
Post: 08-02-2019, 07:58 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21-08-2007, 20:49
Posty: 2858
Lokalizacja: Warszawa
Suzuki: GV II 2007 DDIS
Szanowni, ja w ciągu dnia tą dyskusję przerzucę z "HP" do działu "Rozmowy ogólne". Stąd może zniknąć, a chyba szkoda bo informacje pewnie niejednej osobie się przydadzą (oby nie ;) ).
Proszę się nie zdziwić. :)

_________________
Pozdrawiam
Marek

GV II 2007 5d DDIS
"There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't" ;)


Na górę
Post: 08-02-2019, 09:45 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11-01-2019, 19:16
Posty: 31
Suzuki: Vitara II FL
W naszym przypadku uszkodzenia wraku nie są aż takie duże, stąd zanosi się na wysoką jego wartość. Podejrzewam, że nikt nie kupi go za cenę którą zaproponuje ubezpieczyciel. Raczej skorzystamy z opcji takiej, by auto sprzedało TU. TU nie sprzeda wraku auta taniej niż go wyceniło? Tak mam to rozumieć? Proszę wybaczyć ale podkreślam raz jeszcze, że jestem w tym kompletnie zielony.

_________________
Suzuki Vitara 1.4 140 2WD


Na górę
Post: 08-02-2019, 10:39 
Offline

Rejestracja: 09-04-2015, 18:14
Posty: 60
Lokalizacja: Żory
banan354 pisze:
Podejrzewam, że nikt nie kupi go za cenę którą zaproponuje ubezpieczyciel. Raczej skorzystamy z opcji takiej, by auto sprzedało TU. TU nie sprzeda wraku auta taniej niż go wyceniło? Tak mam to rozumieć?

Kolego, ubezpieczyciel nie sprzeda Twojego auta , bo nie ma do tego prawa. Chcąc ustalić wartość wraku, ubezpieczyciel wystawia samochód na aukcję (wystawia, ale nie sprzedaje). Jeśli ktoś licytuje, to najwyższa oferta zostaje przyjęta jako wartość wraku. Jednak decyzję o sprzedaży musi podjąć właściciel.

_________________
ekspertyzy, wyceny, odszkodowania


Na górę
Post: 08-02-2019, 20:44 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11-01-2019, 19:16
Posty: 31
Suzuki: Vitara II FL
hak64 pisze:
banan354 pisze:
Podejrzewam, że nikt nie kupi go za cenę którą zaproponuje ubezpieczyciel. Raczej skorzystamy z opcji takiej, by auto sprzedało TU. TU nie sprzeda wraku auta taniej niż go wyceniło? Tak mam to rozumieć?

Kolego, ubezpieczyciel nie sprzeda Twojego auta , bo nie ma do tego prawa. Chcąc ustalić wartość wraku, ubezpieczyciel wystawia samochód na aukcję (wystawia, ale nie sprzedaje). Jeśli ktoś licytuje, to najwyższa oferta zostaje przyjęta jako wartość wraku. Jednak decyzję o sprzedaży musi podjąć właściciel.



Czyli wartość wraku wyceniają nie na podstawie "widzimisię" tylko na podstawie tej licytacji ?

_________________
Suzuki Vitara 1.4 140 2WD


Na górę
Post: 08-02-2019, 21:15 
Offline

Rejestracja: 09-04-2015, 18:14
Posty: 60
Lokalizacja: Żory
banan354 pisze:
Czyli wartość wraku wyceniają nie na podstawie "widzimisię" tylko na podstawie tej licytacji ?

Tak (choć nie jest to regułą).

_________________
ekspertyzy, wyceny, odszkodowania


Na górę
Post: 08-02-2019, 21:33 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21-08-2007, 20:49
Posty: 2858
Lokalizacja: Warszawa
Suzuki: GV II 2007 DDIS
Przeniosłem.

_________________
Pozdrawiam
Marek

GV II 2007 5d DDIS
"There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't" ;)


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 17 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl