Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 21-09-2018, 03:22

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 21 ] 
Autor Wiadomość
Post: 15-09-2018, 20:37 
Offline

Rejestracja: 03-10-2017, 11:52
Posty: 154
Podłączyłem do gniazda zapalniczki prosty wskaźnik z wyświetlaczem cyfrowym i drugi diodowy. W czasie jazdy bez włączonych
świateł mijania wskazania napięcia w moim przypadku są losowo różne. Raz jest to 14,2 V lub 13,8 V, a nawet 12,2 V.
Zdarza się, że chwilowo wskazywane jest napięcie 14,7 V i zaraz spada np. do 12,2 V. Moim zdaniem nie jest normalne.
Mam pytanie do Kolegów, czy w ich pojazdach mają podobne wahania napięcia ładowania, czy też napięcie jest stabilne.


Na górę
Post: 15-09-2018, 20:55 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19-01-2013, 14:09
Posty: 863
Nie trzeba nic podłączać, napięcie można obserwować poprzez stację multimedialną.
Wahania są normalne, alternator nie pracuje w stały sposób (wyłącza się np. podczas przyśpieszania).

_________________
Testy napędów 4x4 - zapraszam forumowiczów na FB: http://www.facebook.com/StacjaKontroliTrakcji


Na górę
Post: 16-09-2018, 04:57 
Offline

Rejestracja: 03-10-2017, 11:52
Posty: 154
DS. Dziękuję za szybką odpowiedź. Powiem szczerze, jestem zaskoczony możliwością obserwacji napięcia poprzez stację.
Wydaje mi się, że takich jak ja /zaskoczonych/ jest więcej. Może Kolega, dla tych niedouczonych w tym temacie, opisał by na forum jak dokonać takiej obserwacji poprzez stację medialną. Dziękuję i czekam.


Na górę
Post: 16-09-2018, 05:34 
Offline

Rejestracja: 02-06-2017, 07:49
Posty: 37
Ciekawa teoria (wyłącza się np. podczas przyśpieszania), czyli jadąc autostradą korzystamy tylko i wyłącznie z akumulatora.
Napięcie można obserwować na stacji multimedialnej z androidem, na której mamy skonfigurowany odczyt z OBD2 i podpięte złącze OBD.

Prawidłowe napięcie ładowania akumulatora powinno być w przedziale 14,2-14,6V najlepiej mierzyć miernikiem, co, do którego mamy pełne zaufanie i sprawdziliśmy jego wskazania z innymi przyrządami pomiarowymi.
Napięcie to będzie niższe bezpośrednio po rozruchu, kiedy nasz akumulator jest intensywnie ładowany po pewnym czasie powinno osiągnąć stały poziom bez względu na obroty silnika oraz ilość włączonych odbiorników.
Część alternatorów wyposażona jest w, sprzęgło które ułatwia rozruch rozłączając napęd alternatora podczas rozruchu.

Obszerny poradnik dotyczący ładowania akumulatorów w pojazdach znajdziemy na tym kanale
https://www.youtube.com/watch?v=TSm1IfNDKt0


Na górę
Post: 16-09-2018, 06:59 
Offline

Rejestracja: 03-10-2017, 11:52
Posty: 154
Obejrzałem ten film i nic mi to nie wyjaśniło. Przez cały czas eksperymentu /8 godz/ napięcie ładowania było stabilne i wynosiło 14,6 V.
Wytłumaczcie mi Koledzy skąd te wahania w mojej Vitarze. Czy tak ma być /taka konstrukcja/, czy też świadczy to o
niesprawności układu ładowania w moim samochodzie. Moja prośba o porównanie z napięciem w Waszych samochodach jest
więc dalej aktualna.


Na górę
Post: 16-09-2018, 08:00 
Offline

Rejestracja: 24-12-2017, 14:24
Posty: 100
Informacja dla zaskoczonych. Aby zobaczyć napięcie ładowania akumulatora (lub napięcie akumulatora - przy wyłączonym silniku) na stacji multimedialnej w samochodzie, nie trzeba nic kombinować. Wystarczy przytrzymać kilka sekund przycisk z trybikami (ten sam, którego używamy, aby sprawdzić wersję oprogramowania w stacji). Pojawi się ekran, gdzie oprócz m.in. ilości aktywnych satelit gps, w lewym górnym rogu będzie wyświetlone napięcie na akumulatorze. W zależności od stopnia naładowania akumulatora, napięcie ładowania będzie rożne. Przy całkowicie naładowanym akumulatorze, nie jest on dalej mocno ładowany i napięcie ładowania spada poniżej 13V. Dla pewności można podłączyć dobry miernik.


Na górę
Post: 16-09-2018, 09:10 
Offline

Rejestracja: 02-06-2017, 07:49
Posty: 37
Prawdopodobne przyczyny tego stanu to
Niewłaściwy styk wskaźnika w gnieździe zapalniczki
Luźny pasek alternatora
Zaśniedziałe brudne klemy akumulatora
Brak zaśniedziała lub brudna masa silnika połączenie pomiędzy silnikiem a karoserią pojazdu.
Wieszające brudne lub zbyt krótkie szczotki w alternatorze
Zaśniedziałe brudne połączenia na regulatorze napięcia alternatora

Alternator nie posiada regulatora prądu ładowania powinien podawać jednakowe stałe napięcie podczas swojej pracy jednak napięcie to spada, gdy jest obciążony powyżej swojej wydajności prądowej.
Nie ma mowy o żadnym spadku napięcia podczas jazdy, gdy akumulator jest naładowany alternator nie mierzy stopnia naładowania akumulatora.
Alternator może obniżyć swoje napięcie, gdy jego regulator jest mocno nagrzany i wraz z upływem czasu wyschła pasta termoprzewodząca jednak jest to proces powolny, który nie powoduje gwałtownych zmian.


Na górę
Post: 16-09-2018, 09:47 
Offline

Rejestracja: 24-12-2017, 14:24
Posty: 100
To co napisałem jest wynikiem mojej obserwacji na postoju. Po kilku dniach niejeżdżenia, napięcie ładowania jest powyżej 14V, a po trasie poniżej 13V. Tak jest zawsze. Nie sprawdzałem podczas jazdy, ale popatrzę z ciekawości, jak wtedy zachowuje się napięcie.


Na górę
Post: 16-09-2018, 11:44 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19-01-2013, 14:09
Posty: 863
shrack65 pisze:
Ciekawa teoria (wyłącza się np. podczas przyśpieszania), czyli jadąc autostradą korzystamy tylko i wyłącznie z akumulatora.
Nie wiem jak Ty jeździsz autostradami, ja z reguły ze stałą prędkością i wtedy alternator pracuje normalnie.
Było o tym na forum - Vitara/S-Cross mają coś w rodzaju inteligentnego ładowania. Alternator dosyć mocno obciąża silnik, więc kiedy ciśniemy mocno gaz - nie ładuje, cała moc wykorzystywana jest do przyśpieszania. I tak jak napisał kolega fox, można to zobaczyć poprzez długie przytrzymanie przycisku ustawień na stacji multimedialnej.
Nie jest to żadna usterka!

_________________
Testy napędów 4x4 - zapraszam forumowiczów na FB: http://www.facebook.com/StacjaKontroliTrakcji


Na górę
Post: 16-09-2018, 11:48 
Offline

Rejestracja: 03-10-2017, 11:52
Posty: 154
shrack65. Twoje uwagi są bardzo trafne jednak moja Vitara ma dopiero ok. 5000 km przebiegu. Faktem jest, że niekiedy po uruchomieniu
silnika ten mój wskaźniczek czasami potrafi pokazać np. 4 V. Ale po poruszaniu pokazuje już np. 13,8 V i jadąc dalej zaczynają się dziać opisane przeze mnie skoki, a dalsze poruszanie wskaźnika nie wnosi nic nowego. Kwestia paska i klem oraz sprawa szczotek chyba z racji wieku i przebiegu powinna odpadać. Nie znam konstrukcji regulatora alternatora, ale wydaje mi się, że powinien
to być regulator elektroniczny zintegrowany ze szczotkotrzymaczem ew. alternatorem. Zgadzam się, że alternator nie posiada regulatora
prądu ładowania, ale musi mieć regulator napięcia. Braku masy między silnikiem, a nadwoziem nie wyczułem, bo nigdy nie miałem problemu przy rozruchu silnika. shrack65 dziękuję za zainteresowanie się tematem.
Fox. pomiar na postoju oczywiście przy uruchomionym silniku?


Na górę
Post: 16-09-2018, 13:27 
Offline

Rejestracja: 24-12-2017, 14:24
Posty: 100
Oczywiście :)


Na górę
Post: 16-09-2018, 17:47 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19-01-2013, 14:09
Posty: 863
Dziś zerknąłem na ładowanie, podczas jazdy od 12,59 V do 14,85 V.
Wszelkie wartości powyżej 14,00 V przy odpuszczonym pedale gazu.
Podczas jazdy ze stałą prędkością oraz podczas postoju ~13,90 V.
Postój przy wyłączonym silniku ~12,20 V.

_________________
Testy napędów 4x4 - zapraszam forumowiczów na FB: http://www.facebook.com/StacjaKontroliTrakcji


Na górę
Post: 16-09-2018, 17:51 
Offline

Rejestracja: 03-10-2017, 11:52
Posty: 154
fox. Ciekawe jakie napięcie w czasie jazdy jest w Twoim przypadku.
DS. Bardzo proszę o podanie sposobu odczytu napięcia na stacji multimedialnej.


Na górę
Post: 16-09-2018, 18:01 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19-01-2013, 14:09
Posty: 863
staryem pisze:
DS. Bardzo proszę o podanie sposobu odczytu napięcia na stacji multimedialnej.

Tak jak napisałem kilka postów wyżej - długie przytrzymanie przycisku ustawień na stacji multimedialnej.
https://youtu.be/dSyR5_5nc7Q?t=32s

_________________
Testy napędów 4x4 - zapraszam forumowiczów na FB: http://www.facebook.com/StacjaKontroliTrakcji


Na górę
Post: 17-09-2018, 08:41 
Offline

Rejestracja: 24-12-2017, 14:24
Posty: 100
Dziś przyglądnąłem się napięciu ładowania również podczas jazdy. Oto wyniki moich obserwacji.

Po weekendzie niejeżdżenia, rano napięcie akumulatora 12,2 V. Po odpaleniu silnika 14,4 V na postoju.
Podczas jazdy utrzymuje się przez jakiś czas na poziomie 14,4 V i oscyluje wokół tej wartości. Po pewnym czasie (kilka minut) zmienia się na 12,4 V i oscyluje wokół tej wartości. Znów po kilku minutach wraca do 14,4 V, po kolejnych kilku minutach do 12,4 V i tak w kółko. Wynika z tego, że co kilka minut ładowanie jest włączane i wyłączane na zmianę. Nie zauważyłem zmiany sposobu ładowania w zależności od stylu jazdy. Bez względu, czy przyspieszałem, czy nie, to jak ładowanie było włączone, pozostawało dalej włączone, a kiedy było wyłączone, pozostawało wyłączone.
Po 20 km jazdy, na postoju przy wciąż uruchomionym silniku miałem 12,6 V.

Podsumowując, napięcia ładowania na postoju są takie jak podałem we wcześniejszym poście, natomiast podczas jazdy wygląda na to, że ładowanie włącza się i wyłącza regularnie co jakiś czas, niezależnie od stylu jazdy. Tak jest przynajmniej u mnie.


Na górę
Post: 17-09-2018, 09:17 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21-08-2007, 20:49
Posty: 2550
Lokalizacja: Warszawa
Panowie.
Nie piszcie proszę, że alternator się nie wyłącza, bo nie ma jak, natomiast odłączane może być ładowanie akumulatora przez odpowiedni układ elektroniczny. :)
Przypuszczam, że to oczywiste dla Was i piszecie skrótami, ale nie każdy wie jak zbudowany jest alternator i co to właściwie jest. W efekcie będzie potem rozpowiadać, że na forum Suzuki napisali o wyłączającym się alternatorze. :)

_________________
Pozdrawiam
Marek

GV II 2007 5d DDIS
"There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't" ;)


Na górę
Post: 17-09-2018, 10:25 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19-01-2013, 14:09
Posty: 863
czoboki, dokładnie tak jak piszesz, chodzi o odłączanie ładowania.
Ja informację na ten temat uzyskałem bezpośrednio od diagnosty Suzuki (podczas testów All Grip), sam zasugerował wciśnięcie gazu do podłogi i obserwację ładowania. Mam gdzieś zapis tych testów z kamerki samochodowej, postaram się odszukać ten plik i dokładnie odsłuchać co mówił na ten temat.

_________________
Testy napędów 4x4 - zapraszam forumowiczów na FB: http://www.facebook.com/StacjaKontroliTrakcji


Na górę
Post: 17-09-2018, 18:41 
Offline

Rejestracja: 03-10-2017, 11:52
Posty: 154
fox. Twoje obserwacje wydają się potwierdzać moje przy użyciu prymitywnych wskaźników. Myślałem, że z moim pojazdem
jest coś nie tak, ale widzę, że inne Vitary również w zakresie napięcia ładowania zachowują się podobnie. Samochody te
w sumie na pewno przejechały kilkaset tysięcy kilometrów i do tej pory nikt nie sygnalizował specyficznego systemu regulacji
napięcia ładowania. Myślę, że dzięki nam udało się ustalić coś co powinno zasygnalizowane w instrukcji obsługi pojazdu.
Może jest coś na ten temat, ale ja niestety nie znalazłem. Zawsze uważałem, że napięcie ładowania akumulatora powinno
być w miarę stabilne i wahać się w określonym zakresie. Dziękuję Kolegom za zainteresowanie się tematem i aktywny
udział w rozpracowaniu problemu. Osobiście aktualnie nie jestem w stanie dokonać pomiarów przy pomocy stacji multimedialnej,
ale za kilka dni powrócę do tematu. Mam nadzieję, że wyniki będą podobne, albo nawet identyczne.


Na górę
Post: 17-09-2018, 22:40 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 29-03-2015, 13:42
Posty: 737
staryem pisze:
coś co powinno zasygnalizowane w instrukcji obsługi pojazdu.

W jakim celu?
Serio, do czego użytkownikowi potrzebne są szczegóły procedury ładowania akumulatora? Mój prostownik ma podobny program na "podtrzymaniu" nieużywanego akumulatora — czy to takie dziwne że alternator w samochodzie nie ładuje bez sensu pełnego ogniwa?

_________________
Pamiętasz co obiecywała?


Na górę
Post: 18-09-2018, 17:59 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21-08-2007, 20:49
Posty: 2550
Lokalizacja: Warszawa
Ludzie lubią wiedzieć. Ot i tyle. :)

_________________
Pozdrawiam
Marek

GV II 2007 5d DDIS
"There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't" ;)


Na górę
Post: 19-09-2018, 07:03 
Offline

Rejestracja: 03-10-2017, 11:52
Posty: 154
Zgodnie wytycznymi uprzejmych Kolegów, wczoraj dokonałem pomiarów napięcia ładowania przy użyciu stacji multimedialnej.
To co pokazuje mój prymitywny /za ok. 20 zł./ wskaźniczek zgadza się z wartościami wyświetlanymi przez stację, która podaje to z większą dokładnością. Pozostaje stwierdzić, że te nasze doświadczenia tego układu potwierdziły odmienny system ładowania akumulatora, a nie wadę tego układu. Zapewne niektórzy Koledzy mnie poprą, że w samochodach innych marek napięcie ładowania jest prawie stabilne.
Wiadomo, że ładowanie następuje w skutek różnicy napięć akumulatora i alternatora. W wyniku naładowania tegoż akumulatora
jego napięcie wzrasta, a więc różnica napięć maleje i tym samym prąd /natężenie/ spada prawie do zera i proces ładowania jest ograniczony. Jak widać w Vitarze rozwiązano to inaczej. Jeszcze raz dziękuję Kolegom za wyjaśnienie tego zagadnienia.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 21 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl