drzonca pisze:
Co myślicie o olejach które SMP rekomenduje w ASO? W instrukcjach do większości współczesnych silników Suzuki producent zaleca 0W20. Inne lepkości podawane są jako dopuszczalne, ale 0W20 jest preferowany. Przykładowo dla Alto (silnik K10B) instrukcja mówi, że 0W20 jest "najlepszym wyborem", dopuszcza także 5W30, ewentualnie 10W30 i 10W40 w temperaturach otoczenia pow. -20 st. Co do API nie ma większych wymagań, może być SG, SH, SJ, SL lub SM. Niestety SMP rekomenduje Shella, a ponieważ Shell nie ma 0W20, więc w ASO leją Shell Helix Diesel Ultra A-BL 5W30 nieważne czy diesel czy benzyna (wcześniej Shell Helix Ultra AX 5W30). Wg mnie wybór w tej cenie (50-60 zł/litr) dla benzyny dość przeciętny, jest to olej low SAPS przeznaczony głównie dla diesli z DPF, spełnia ACEA C3; A3/B4; API SL/CF; MB 229.51. W karcie charakterystyki czytamy: "Mieszanina wysoko rafinowanych olejów mineralnych, bazowego oleju XHVI, syntetycznych estrów, poliolefin i dodatków.", czyli nie jest to full syntetyk a HC. Myślę, że znacznie lepiej by się sprawdził w pełni syntetyczny lekkobieżny olej 0W20, spełniający ACEA A1 A5, a nie A3, a spełnianie C3 to dla silnika benzynowego niekoniecznie zaleta, niski HTHS nie jest tu potrzebny a niski TBN może zaszkodzić zamiast pomóc.
Te rekomendację są ze względów na ekologię i nacisk komisji, ekofanatyków, na koncerny samochodowe oraz czegoś takiego jak social resp. (odpowiedzialność społeczna) co jest działem marketingu każdej z firm. Firmy kreują w ten sposób swój wizerunek i uzyskują "fantastyczne" wyniki emisji CO2. Faktem jest, że te silniki są przystosowane do użytkowania takiego oleju ale coś kosztem czegoś zawsze. Nadaje się on do spokojnej jazdy, day-by-day bez specjalnych zapędów, ponieważ ma niską lepkość. Lepiej krąży po silniku, dobrze go chłodzi, nie stawia takich oporów co sprzyja też oszczędności paliwa. Minusem jest, że silnik może szybciej się na nim zużywać. Tak jak napisałem coś za coś. Nie jest to olej preferowany tylko rekomendowany, a ogólna zasada jest taka, że olej dobiera się pod użytkowanie. Przy ostrzejszym traktowaniu lepiej użyć 5W30 lub 5W40 (lub 0W jeżeli ktoś chce być przy tym trochę eko)
Shell robi przeciętne oleje, od dawna o tym wiadomo, że większość ich olejów, to HC ale prawie każdy olej obecnie wytwarzany jest w tej technologii, dlatego że stosuje się te dodatki jako tzw wypełnienie również.
Alto mojej dziewczyny śmiga na oleju Motul X-clean C3 5W30 i tak samo bardzo dobrze się sprawuje. Litr to koszt około 34 PLN Motul Eco-lite 0W20 około 50 PLN. Sam producent wskazuje do czego ten olej jest
Co do samych norm Suzuki, to opierają się one nie na ACEA tylko API, więc ACEA jest dla niego bez sensu lub normami eko - ILSAC.
Pozdrawiam