Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 28-03-2024, 20:39

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 23 ] 
Autor Wiadomość
Post: 22-01-2021, 17:28 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21-08-2007, 20:49
Posty: 3897
Lokalizacja: Sztutowo czasem Warszawa
Suzuki: Była GV II 2007 DDIS
Suzuki też dotyczy ;)

Może ktoś podrzucić link do zmian w prawie o ruchu drogowym, które dziś przeszły przez Sejm i mają wejść w życie 1.06.2021, jeśli przejdzie przez Senat i Prezydenta?
Najlepiej poprawki i tekst jednolity. :)
Szukam i jakoś sobie nie radzę ze znalezieniem. :(

_________________
Pozdrawiam, Marek
"There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't" ;)
I już bez klekocika :placze:


Na górę
Post: 23-01-2021, 12:37 
Offline

Rejestracja: 17-02-2018, 22:39
Posty: 84
Na tekst jednolity jeszcze zdecydowanie za wcześnie. Tak samo drugów ci nie podam, bo to jest mix 3 druków - 2x poselskie/rządowy.

http://www.brd24.pl/prawo/epokowa-zmian ... -pieszych/

_________________
Fiat Sedici 4x4 1.6 Pb


Na górę
Post: 23-01-2021, 14:37 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21-08-2007, 20:49
Posty: 3897
Lokalizacja: Sztutowo czasem Warszawa
Suzuki: Była GV II 2007 DDIS
Tak przypuszczałem, ale myślałem, że może jest to zebrane w jakiś jeden druk. Dzięki.
Na tą stronę nie wchodzę od dłuższego czasu. ;) Jakiś taki uprzedzony do niej jestem. ;) Poza tym, wolę jednak najpierw przeczytać akt prawny. ;)

_________________
Pozdrawiam, Marek
"There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't" ;)
I już bez klekocika :placze:


Na górę
Post: 19-02-2021, 21:53 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21-08-2007, 20:49
Posty: 3897
Lokalizacja: Sztutowo czasem Warszawa
Suzuki: Była GV II 2007 DDIS
Klepnięte.
https://www.rmf24.pl/fakty/polska/news- ... Id,5060188

Czy ktoś z Was widział jednoznaczne określenie co oznacza "wchodzący na przejście dla pieszych"? Kiedy jest wchodzący, a kiedy nie?
Nie interesują mnie interpretacje internetowe. Szukam zapisu prawnego, który będzie obowiązywał od 1 czerwca 2021 lub może już obowiązuje, ale ja nie mogę odszukać tego określenia.

_________________
Pozdrawiam, Marek
"There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't" ;)
I już bez klekocika :placze:


Na górę
Post: 20-02-2021, 23:29 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17-09-2018, 20:59
Posty: 110
Lokalizacja: Katowice
Suzuki: Baleno
czoboki pisze:
Szukam zapisu prawnego, który będzie obowiązywał od 1 czerwca 2021

Na razie jest tylko to:
"Nowela zakłada, że piesi będą mieli pierwszeństwo także przed wejściem na pasy. "Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście" – napisano w ustawie."
>>> https://tvn24.pl/biznes/moto/zmiany-dla ... tV655H1GoE


Na górę
Post: 21-02-2021, 00:20 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21-08-2007, 20:49
Posty: 3897
Lokalizacja: Sztutowo czasem Warszawa
Suzuki: Była GV II 2007 DDIS
No tak, to widziałem, tylko to nie określa kiedy wchodzi na przejście. Będzie cyrk, bo wszystko wskazuje, iż tak naprawdę nic się nie zmieniło.
Pisząc o zapisie prawnym miałem na myśli zapis jednoznacznie określający kiedy pieszy jest "wchodzący na przejście". Obawiam się, że tego nie będzie.

_________________
Pozdrawiam, Marek
"There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't" ;)
I już bez klekocika :placze:


Na górę
Post: 21-02-2021, 07:14 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1569
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Prawdopodobnie interpretacja będzie w praktyce podobna do tej ze ścieżkami rowerowymi. Pieszy ma pierwszeństwo i już. A jak wtargnął na jezdnię, to lepiej mieć kamerkę.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 21-02-2021, 09:22 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21-08-2007, 20:49
Posty: 3897
Lokalizacja: Sztutowo czasem Warszawa
Suzuki: Była GV II 2007 DDIS
Tego się obawiam, dlatego szukam czy ktoś gdzieś to zdefiniował. No cóż, kolejna zmiana od publikę. :(

_________________
Pozdrawiam, Marek
"There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't" ;)
I już bez klekocika :placze:


Na górę
Post: 21-02-2021, 09:34 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1569
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
W większości krajów Europy Zachodniej to standard. W Austrii nie raz widziałem nawet sytuację, że kierowcy zatrzymywali się między przejściami, aby przepuścić pieszych (oczywiście raczej w centrum miast).

U nas trzeba rozwiązać problem przejść bez świateł na drogach dwupasmowych (często z ograniczeniem 70km/h). W mojej okolicy widzę, że 2 lata mówienia o tej zmianie już wpłynęło na zachowania kierowców w okolicach przejść dla pieszych. Może więc nie będzie aż tak źle. Powoli się cywilizujemy.

Pozostaje jeszcze problem tych, którzy uważają, że jadąc samochodem są kimś lepszym od idących piechotą. Mam nadzieję, że to jednak wymierający gatunek. Cytat z kursu na prawo jazdy (lata 90-te) - autentyk: "Pieszy na przejściu ma pierwszeństwo, ale metr od przejścia możesz go przejechać". Od tego czasu sporo się zmieniło.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 21-02-2021, 12:14 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17-09-2018, 20:59
Posty: 110
Lokalizacja: Katowice
Suzuki: Baleno
czoboki pisze:
Pisząc o zapisie prawnym miałem na myśli zapis jednoznacznie określający kiedy pieszy jest "wchodzący na przejście". Obawiam się, że tego nie będzie.

Zgadza się, przecież chodzi o bezpieczeństwo. Przed wejściem przepisów w życie powinien być taki dokładny komentarz (wyjaśnienie) plus duża medialna akcja informacyjna. Obawiam się, że taki komentarz może się pojawić dopiero w sądach (rozpatrujących zdarzenia z udziałem pieszych na przejściach).
Podczas pracy nad tym przepisem pojawił się pomysł, żeby pieszy przed wejściem na pasy sygnalizował kierowcy zamiar wejścia poprzez podniesienie ręki (nie został uwzględniony).


Na górę
Post: 21-02-2021, 12:17 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21-08-2007, 20:49
Posty: 3897
Lokalizacja: Sztutowo czasem Warszawa
Suzuki: Była GV II 2007 DDIS
wawax
Ale w wielu krajach jest dokładnie powiedziane kiedy ma pierwszeństwo, a kiedy nie. Jest określone co musi robić pieszy, aby to pierwszeństwo posiadać.
A poza wszystkim, jesteśmy w Polsce i obwiązuje nas polskie prawo. ;)
Edukacja i bezwzględne karanie, tak, ale wszystkich, a nie tylko jednej grupy użytkowników dróg. :)

A co do cytatu - kretynizm.
A przy okazji, czy zgodnie ze zmianą pieszy 1m od przejścia ma już pierwszeństwo, czy nie? :D Moim zdaniem nie, ale wlezie na 2m przed auto i czyja będzie wina?
Były pomysły aby określić jakąś strefę, ale zniknęły. Dlatego szukam czy gdzieś jest definicja "wchodzącego na przejście".

_________________
Pozdrawiam, Marek
"There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't" ;)
I już bez klekocika :placze:


Na górę
Post: 21-02-2021, 18:26 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1569
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Pieszy wyraźnie podążający w kierunku przejścia powinien być traktowany jako mający pierwszeństwo. I to nie jest problem, bo go widzisz. Polakom brakuje często elementarnej uprzejmości. A ta uprzejmość (po obu stronach) załatwia sprawę. Problemem są ludzie stojący blisko przejścia, gadający i nagle robiący zwrot i krok na drogę. Albo osoby idące wzdłuż drogi i nagle skręt 90 stopni i wejście (tu przodują matki/babcie z wózkami).

W wykładni prawa przyjmuje się, że pieszy potrzebuje dodatkowej ochrony prawnej, bo jest mniej chronionym uczestnikiem ruchu. Dopóki nie trafisz na Chucka Norrisa to raczej pieszy będzie poszkodowany. I na tym polega tu sprawiedliwość, a nie na równym karaniu. Jak widać nie ma jednej sprawiedliwości na świecie.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 21-02-2021, 18:39 
Offline

Rejestracja: 12-01-2018, 21:18
Posty: 93
wawax pisze:
W wykładni prawa przyjmuje się, że pieszy potrzebuje dodatkowej ochrony prawnej, bo jest mniej chronionym uczestnikiem ruchu.


Idąc tą logiką, to samochód powinien mieć pierwszeństwo przed tramwajem i pociągiem (nawet Pendolino, nawet na przejeździe). A pieszy to już w ogóle powinien móc łazić po torach, ile mu się żywnie podoba...

Dla mnie ta nowelizacja jest zmianą na gorsze. Tu powinna zamiast tego być skuteczna edukacja, wręcz indoktrynacja pieszych, jak mają się zachowywać, a jak nie. A nie wprowadzać kolejnych bzdurnych przez swoją nieprecyzyjność przepisów.


Na górę
Post: 21-02-2021, 19:13 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1569
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Słusznie, piesi powinni chodzić na krótkim sznurku, czapkować kierowcom i na klęczkach prosić o wpuszczenie na przejście. Pan kierowca może łaskawie pozwolić od czasu do czasu plebsowi co nie ma czterech kółek przedefilować przez przejście. ;-)

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 21-02-2021, 20:22 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21-08-2007, 20:49
Posty: 3897
Lokalizacja: Sztutowo czasem Warszawa
Suzuki: Była GV II 2007 DDIS
Kotperski pisze:
Dla mnie ta nowelizacja jest zmianą na gorsze. Tu powinna zamiast tego być skuteczna edukacja, wręcz indoktrynacja pieszych, jak mają się zachowywać, a jak nie. A nie wprowadzać kolejnych bzdurnych przez swoją nieprecyzyjność przepisów.


To prawda. Wprowadzanie zapisów nieprecyzyjnych nie wpływa na poprawę bezpieczeństwa.

Edukacja wszystkich uczestników ruch drogowego, bez wyjątku, w zakresie przepisów ich dotyczących, a na koniec skuteczne i zdecydowane ich egzekwowanie od każdego uczestnika ruchu drogowego.

Nie popadajmy w skrajności i nie generalizujmy, proszę. :D

wawax
Lepiej bym tego nie ujął. :D :D :D

_________________
Pozdrawiam, Marek
"There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't" ;)
I już bez klekocika :placze:


Na górę
Post: 22-02-2021, 00:08 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17-09-2018, 20:59
Posty: 110
Lokalizacja: Katowice
Suzuki: Baleno
wawax pisze:
Problemem są ludzie stojący blisko przejścia, gadający i nagle robiący zwrot i krok na drogę.

Obrazek


Na górę
Post: 22-02-2021, 12:19 
Offline

Rejestracja: 12-01-2018, 21:18
Posty: 93
wawax pisze:
Słusznie, piesi powinni chodzić na krótkim sznurku, czapkować kierowcom i na klęczkach prosić o wpuszczenie na przejście. Pan kierowca może łaskawie pozwolić od czasu do czasu plebsowi co nie ma czterech kółek przedefilować przez przejście. ;-)


Prawie. Pieszy powinien zawsze pamiętać, że na jezdni jest INTRUZEM. Przejście dla pieszych nie oznacza, że może włazić na nie kiedy chce i jak mu się żywnie podoba, tylko robić to tak, by nie narazić na niebezpieczeństwo zarówno siebie, jak i kierowców - na przykład nie wychodzić na ślepo spomiędzy zaparkowanych samochodów. Przechodzenie przez ulicę jest tylko MOŻLIWOŚCIĄ, a nie czymś więcej.

Jeśli się to komuś nie podoba, to przypominam, że samochody nie rozbijają się bezkarnie po deptakach dla pieszych. A stosując Twoją logikę, jak najbardziej powinny.

I pytam kolejny raz - dlaczego przepis dotyczy tylko przejść przez jednię, a nie na przykład także torowiska tramwajowe i kolejowe? Dlaczego pociąg nie będzie mieć obowiązku zatrzymać się widząc pieszego zbliżającego się do przejścia przez torowisko?


Na górę
Post: 22-02-2021, 14:52 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1569
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Kotperski pisze:
Pieszy powinien zawsze pamiętać, że na jezdni jest INTRUZEM.


To ja poproszę o konkretny paragraf kodeksu drogowego, który o tym mówi.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 22-02-2021, 15:32 
Offline

Rejestracja: 12-01-2018, 21:18
Posty: 93
wawax pisze:
Kotperski pisze:
Pieszy powinien zawsze pamiętać, że na jezdni jest INTRUZEM.


To ja poproszę o konkretny paragraf kodeksu drogowego, który o tym mówi.


Pierwsza z brzegu garść zapisów w upord.

Art. 11.
1. Pieszy jest obowiązany korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku – z pobocza. Jeżeli nie ma pobocza lub czasowo nie można z niego korzystać, pieszy może korzystać z jezdni, pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi.

Art. 13:
3. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, o którym mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni.

Art. 14:
Zabrania się wchodzenia na jezdnię:
* bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
* spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;
* przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;
* zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko;
* przebiegania przez jezdnię;

I jeszcze jedna rzecz dla tych, którzy zatrzymują się, by umożliwić pieszym przejście przez ulicę:

Art. 49.
Zakazy dotyczące zatrzymywania i postoju pojazdu
1. Zabrania się zatrzymania pojazdu:
2)
na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem; na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu zakaz ten obowiązuje także za tym przejściem lub przejazdem;

Mowa oczywiście o zatrzymaniu niewynikającym z warunków ruchu na drodze. Obecność pieszego czekającego na możliwość przejścia takim warunkiem NIE JEST. Warto o tym zawsze pamiętać.


Na górę
Post: 22-02-2021, 15:58 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1569
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
No więc nie jest intruzem. Jest uczestnikiem ruchu, który ma określone prawa i obowiązki.
Nawiasem mówiąc, zdaje się, że art. 14 zostaje, choć wydaje się nie do końca zgodny z nowymi przepisami. Będzie tu wiele spraw w sądach.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 24-02-2021, 12:37 
Offline

Rejestracja: 12-01-2018, 21:18
Posty: 93
wawax pisze:
No więc nie jest intruzem. Jest uczestnikiem ruchu, który ma określone prawa i obowiązki.


Edycja - usunięcie wycieczki osobistej. Czoboki

Pieszy ma prawa będąc na chodniku i na przejściu dla pieszych. Na jezdni poza obszarem przejścia jest intruzem, bo obowiązują go liczne zakazy i ma obowiązek ustępować pierwszeństwa samochodowi. Praw ma niewiele, praktycznie wcale. I żadna medialna propaganda tego nie zmieni - dopóki naturalnie nie zmienią się przepisy.

wawax pisze:
Nawiasem mówiąc, zdaje się, że art. 14 zostaje, choć wydaje się nie do końca zgodny z nowymi przepisami. Będzie tu wiele spraw w sądach.


A co niby w nim jest nie tak? Akurat ten artykuł jest bardzo konkretny i nie pozostawia miejsca na niedomówienia i naciągane interpretacje.


Na górę
Post: 24-02-2021, 14:35 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1569
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Edycja - usuniecie zbędnej już treści. Czoboki
Kotperski pisze:
Na jezdni poza obszarem przejścia jest intruzem, bo obowiązują go liczne zakazy i ma obowiązek ustępować pierwszeństwa samochodowi

Przy takiej definicji to i kierowca samochodu jest intruzem. Ma jeszcze więcej zakazów i obowiązek ustępowania pierwszeństwa niektórym samochodom. To jest kodeks drogowy, tu generalnie są zakazy i nakazy, rzadko prawa.

Intruzem na drodze to może być sarna albo dzik.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 27-02-2021, 19:05 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21-08-2007, 20:49
Posty: 3897
Lokalizacja: Sztutowo czasem Warszawa
Suzuki: Była GV II 2007 DDIS
Szanowni. Sugeruję zmienić sposób dyskusji. Jak widzicie zrobiłem edycję postów i będę robił kolejny raz jeśli będzie trzeba. Zachowajcie proszę poziom.

Nie ma intruzów na drodze. To wszystko są uczestnicy ruchu drogowego i każdy ma swoje prawa i obowiązki.

Zwierzęta trudno nazwać intruzami. To raczej one mogły by nas tak nazwać, ale to temat na inną dyskusję. :)

_________________
Pozdrawiam, Marek
"There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't" ;)
I już bez klekocika :placze:


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 23 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]