leonid113 pisze:
Dziękuję koledzy za obszerne informacje. Myślę, że przydadzą się one wielu forowiczom. Kolego fox co do tego pominięcia lepkości to nie wiem jak to jest, ale ja mam książkę wydaną w październiku 2013 nr kat.99999-SD-70 i tam nie ma podanej tej lepkości
.
Przepisałem dokładnie co jest tam napisane. Pozdrawiam.
Ja mam Vitarę z tym silnikiem i tam wykaz zaczyna się od 0W20. W sieci znalazłem też instrukcję do s-cross'a z grudnia 2013 angielskojęzyczną (part no. 99011U61M02-02E) i tam wykaz również zaczyna się od 0W20. Mniejsza jednak o to, chodziło o wyjaśnienie skąd u Shella w katalogu doboru oleju, bierze się taki olej. Lepiej i tak jest używać 5W30 i twierdzę, że klasy A. Nie musi to być SHELL HELIX ULTRA PROFESSIONAL AF 5W30, ten wskazałem jako wybór z Twojej listy. Może to być olej dowolnej firmy.
Oleje klasy C to oleje lowSAPS i midSAPS (nisko i średniopopiołowe), gdzie SAPS, to SA - siarczany, P - fosfor, S - siarka. W celu redukcji popiołu w olejach klasy C mocno ograniczono zawartość m.in. tych dodatków (SAPS) w porównaniu do olejów klasy A. Chodzi tu zwłaszcza o fosfor, ale również cynk. Dodatek w olejach klasy A, bazujący na cynku i fosforze znany jest jako ZDDP (Zincdialkyldithiophosphate). Szybsze zużywanie się wałków rozrządu / krzywek to jedna z pierwszych oznak braku tych dodatków.
"Z uwagi na to, że fosfor stanowi jeden z podstawowych
składników dodatków przeciwdziałających utlenianiu oleju
i zużyciu silnika, obniżanie jego zawartości niesie za sobą
niebezpieczeństwo formowania w olejach coraz większej
ilości różnego rodzaju nierozpuszczalnych wytrąceń i
osadów oraz większego zużycia elementów silników. Sytuacja taka doprowadziła do opracowania bezpopiołowych
dodatków nowych generacji, zastępujących lub uzupełniających zmniejszoną ilość dodatków zawierających fosfor.
Jednak przeprowadzone dotychczas testy silnikowe według
procedury badawczej ASTM D5302 (Sequence VE oraz
zastępującej ją dla bardziej wiarygodnej oceny bezpopiołowych dodatków niezawierających fosforu – Sequence VF
dual plug) wykazały, że dodatki zastępcze nie zawsze są
w pełni efektywne, a dalsze obniżanie zawartości fosforu
poniżej 0,1% wymaga znacznie wyższego poziomu dozowania rozpatrywanych dodatków lub opracowania innych."
Wiesława Urzędowska, Zbigniew Stępień, Instytut Nafty i Gazu, Kraków
Wybór, czy zalejesz olej 5W30 klasy A, czy klasy C należy do Ciebie.
PS. Popioły powstają wskutek spalania oleju. Czy komuś silnik 1,6 spala olej, musi uzupełniać jego poziom?