Nie napisałeś, czy wypadek nastąpił z własnej winy, czy z winy innego użytkownika drogi. To istotne, bo przy szkodzie likwidowanej z AC tzw. "całkę" można orzec już po przekroczeniu progu 70% wartości samochodu w chwili zdarzenia. Przy szkodzie z OC sprawcy "całkę" orzeka się, gdy koszt naprawy przekracza wartość pojazdu (100%). Napisałeś "wypadek". Informuję zatem, że osoby które doznały obrażeń ciała mają prawo do odszkodowania z OC pojazdu za uszczerbek na zdrowiu (na to jednak nie może liczyć sprawca wypadku /pasażerowie i owszem/). Z braku czasu, poniżej wklejam procedury rządzące likwidacją szkód. Szkoda z OC sprawcy 1. TERMIN ZGŁOSZENIA SZKODY Mamy na to 3 lata, co wynika z Kodeksu Cywilnego. Oczywiście im szybciej tym lepiej, bo szybciej rozpocznie się likwidacja szkody. 2. TERMIN WYKONANIA OGLĘDZIN PRZEZ UBEZPIECZYCIELA 7 dni. Jeśli w tym czasie ubezpieczyciel ze swojej winy nie wykona oględzin, w praktyce może mu złożyć zdjęcia i faktury i musi zapłacić. Podobnie jest z oględzinami dodatkowymi, jeśli okaże się że serwis znalazł więcej uszkodzeń lub twierdzi, że danego elementu nie da się naprawić i potrzebna jest wymiana – zgłaszamy oględziny dodatkowe. Termin ich wykonania jest taki sam. 3. SPOSÓB ROZLICZENIA SZKODY Ogólna zasada jest taka, że koszty naprawy pojazdu należy zawsze uzgadniać, aby uniknąć potem niespodzianek i jeśli już zamierzamy naprawić pojazd, najpierw przedstawmy kosztorys tej naprawy a dopiero potem faktury. a) SERWISOWY po oględzinach wybrany przez nas serwis na podstawie oceny technicznej ubezpieczyciela wykonuje swój kosztorys naprawy, na własnych stawkach za rbg i przedstawia ubezpieczycielowi do akceptacji. Jeśli ją otrzyma, przystępuje do naprawy. Po naprawie ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie na podstawie faktur. Mamy prawo korzystać tutaj z części oryginalnych. Tryb polecany dla pojazdów w miarę nowych i tych którzy chcą mieć profesjonalnie naprawiony pojazd. b) KOSZTORYSOWY Odszkodowanie jest wypłacane na podstawie kosztorysu wykonanego przez ubezpieczyciela. Kosztorys taki niestety zazwyczaj ma uwzględnione zamienniki zamiast części oryginalnych i niskie stawki za rbg. Kiedy wstawimy pojazd do ASO zwykle ich kosztorys jest o 100% wyższy. Tryb przydatny dla małych uszkodzeń których nie chcemy naprawiać i starszych pojazdów lub osób które mają wujka blacharza i na naprawie zostanie im jeszcze kilka złotych w kieszeni. Nawet jeśli wybierzemy tryb kosztorysowy, a za rok najdzie nas chęć na naprawę w ASO mamy do tego prawo. Otrzymamy wtedy dopłatę odszkodowania do wysokości faktur. (Oczywiście wcześniej trzeba wysłać kosztorys do akceptacji. ) c) SZKODA CAŁKOWITA mamy z nią do czynienia wtedy, kiedy koszt naprawy pojazdu wyliczony przez serwis przekracza 100% wartości pojazdu. Jeśli upieramy się na naprawę i znajdziemy serwisu który zrobi to poniżej 100% to mamy do tego prawo, nawet jeżeli ubezpieczyciel wstępnie proponuje nam rozliczenie szkody jako całkowitej. Uwaga, po naprawie mogą być wymagane oględziny po naprawcze, więc pojazd faktycznie musi być naprawiony zgodnie z technologią, to co kwalifikowało się do wymiany zostało wymienione itp. Wartość pojazdu liczy się zawsze na dzień szkody, powinna ona uwzględniać: przebieg, wyposażenie i inne czynniki wpływające na wartość pojazdu (inne uszkodzenia, serwisowanie w ASO, stan opon, poprzednie naprawy pojazdu itp.). Kwestia z którą zawsze jest kłopot to sposób rozliczenia szkody. Odszkodowanie jest różnica pomiędzy wartością pojazdu nieuszkodzonego w dniu szkody, a wartością pojazdu uszkodzonego. WR (wartość przed szkodą) – WP (wartość pozostałości) = odszkodowanie Łatwo się domyślić, że WR jest zaniżana, a WP zawyżana, tak żeby wypłacone odszkodowanie było jak najniższe. 4. INNE KOSZTY Z OC sprawcy powinniśmy otrzymać zwrot dodatkowych kosztów, które ponieśliśmy w związku ze szkodą: – holowanie – parkowanie – pojazd zastępczy – uszkodzone mienie przewożone w pojeździe – uszkodzone ubranie, kask itp. Ubezpieczyciele lubią ucinać te koszty i wypłacać tylko część należnego odszkodowania, także warto sprawdzić czy argumentacja jest prawidłowa, czy może nie mają racji. 5. SPRAWCA NIE MIAŁ OC Jeśli sprawca jest znany, ale nie posiadał ważnej polisy OC, odszkodowanie wypłaci nam Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. TYLKO WTEDY KIEDY NIE MAMY WYKUPIONEGO AC. W takim przypadku szkodę zgłaszamy w dowolnym towarzystwie ubezpieczeniowym, która ma obowiązek przeprowadzić postępowanie likwidacyjne, potem przesłać dokumenty do UFG a ten dokona wypłaty odszkodowania. Trwa to dosyć długo niestety. Zasady likwidacje jak powyżej. 6. TERMIN WYPŁATY ODSZKODOWANIA: 30 dni od dnia zgłoszenia szkody, jeśli ubezpieczyciel posiada komplet dokumentów. Jeśli w ciągu tych 30 dni nie zebrał kompletu, wtedy 14 dni od dnia w którym uzyskał komplet. Maksymalnie 90 dni, chyba że przyjęcie odpowiedzialności zależy od postępowania sądowego.
Szkody z AC 1. TERMIN ZGŁOSZENIA SZKODY zależny od OWU, zwykle max 3-5 dni. Kradzieże należy zgłaszać niezwłocznie. 2. TERMIN WYKONANIA OGLĘDZIN Zwykle 7 dni 3. SPOSÓB ROZLICZENIA SZKODY a) SERWISOWY po oględzinach wybrany przez nas serwis na podstawie oceny technicznej ubezpieczyciela wykonuje swój kosztorys naprawy, na własnych stawkach za rbg i przedstawia ubezpieczycielowi do akceptacji. Jeśli ją otrzyma, przystępuje do naprawy. Po naprawie ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie na podstawie faktur. Od OC różni się tym, że w OWU zwykle jest dokładnie opisane w jaki sposób powinny być skalkulowane koszty naprawy: części zamienniki, ewentualne potrącenia amortyzacyjne, stawki za rbg. itp. b) KOSZTORYSOWY Odszkodowanie jest wypłacane na podstawie kosztorysu wykonanego przez ubezpieczyciela. Kosztorys taki niestety zazwyczaj ma uwzględnione zamienniki zamiast części oryginalnych i niskie stawki za rbg. Należy zwrócić uwagę, czasem celem zaoszczędzenia wykupywana jest polisa tylko w wariancie kosztorysowym, i nie można przedstawić faktur za naprawę. A odszkodowanie skalkulowane w ten sposób z pewnością nie pokryje pełnego kosztu naprawy. c) SZKODA CAŁKOWITA mamy z nią do czynienia wtedy, kiedy koszt naprawy pojazdu sporządzony przez ubezpieczyciela przekracza 70% wartości pojazdu także ustalonej przez ubezpieczyciela. Wartość pojazdu liczy się zawsze na dzień szkody, powinna ona uwzględniać: przebieg, wyposażenie i inne czynniki wpływające na wartość pojazdu (inne uszkodzenia, serwisowanie w ASO, stan opon, poprzednie naprawy pojazdu itp.). Kwestia z którą zawsze jest kłopot to sposób rozliczenia szkody. Odszkodowanie jest różnica pomiędzy wartością pojazdu nieuszkodzonego w dniu szkody, a wartością pojazdu uszkodzonego. WR (wartość przed szkodą) – WP (wartość pozostałości) = odszkodowanie Łatwo się domyślić, że WR jest zaniżana, a WP zawyżana, tak żeby wypłacone odszkodowanie było jak najniższe. 4. TERMIN WYPŁATY ODSZKODOWANIA: 30 dni od dnia zgłoszenia szkody, jeśli ubezpieczyciel posiada komplet dokumentów. Jeśli w ciągu tych 30 dni nie zebrał kompletu, wtedy 14 dni od dnia w którym uzyskał komplet.
_________________ ekspertyzy, wyceny, odszkodowania
|