krzysiek37 pisze:
Więc zapalcie silnik, włączcie przełącznik TYLKO na światła pozycyjne (nie AUTO) i napiszcie, które światła się świecą. W moim baloniku świecą się ledy i światła pozycyjne. Mam wić podwójne światła pozycyjne co wg. stacji diagnostycznej jest niezgodne z prawem.
Oczywiście że jak uruchomisz silnik i włączysz pozycyjne to ledy się włącza i pozycyjne też. Tylko pytanie brzmi ? Czy masz prawo stać na postoju z włączonym silnikiem ? ( tak ale tylko tylko do 1 minuty) Czyli jak zostawiasz auto na postoju i wysiadasz, wyłączasz silnik, to włączą się tylko i wyłącznie pozycyjne a ledy gasną. Tak jak u naszych wszystkich autek. Więc w czym problem? Przecież pozycyjne mają świecić tylko i wyłącznie przy zgaszonym silniku.Dziwne że diagnosta sprawdza światła postojowe przy włączonym silniku.A dla diagnosty to prawo o ruchu drogowym się kłania:
Postój pojazdu – unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające dłużej niż 1 minutę.
W warunkach niedostatecznej widoczności,
podczas postoju należy używać świateł pozycyjnych przednich i tylnych lub świateł postojowych. (na podst Art 52.1 PoRD)
Podczas
zatrzymania lub postoju, w miejscu oświetlonym w stopniu zapewniającym widoczność pojazdu lub znajdującym się poza jezdnią i poboczem, wszystkie światła pojazdu mogą być wyłączone. (na podst Art 52.2)
Podczas
awaryjnego postoju na drodze, pojazdy które nie są wyposażone w światła awaryjne powinny
włączyć światła pozycyjne (na podst Art 50.2 PoRD)
Pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym lub wysyła żółte sygnały błyskowe, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto
włączone światła pozycyjne. (na podst Art 31.1 PoRD)
Światła pozycyjne tylne powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 300 m . To samo dotyczy
świateł pozycyjnych przednich, o ile są jedynymi światłami włączonymi w pojeździe.