Avalanche pisze:
Cztery gwiazdki dla wersji lepiej wyposażonej w
EuroNCAP (i trzy dla podstawowej wersji):
http://www.euroncap.com/en/results/suzuki/baleno/24498Na 5 nie liczyłem, ale żeby nie dostać 4 w standardzie, to lekka porażka
Czyżby duch crash testu Baleno I powrócił?
No to siadłem sobie i popatrzyłem na wyniki testu i powiem tak - te całe gwiazdki Euro NCAP o kant dupy można rozbić.
Chyba najlepiej oddaje to poniższy mem:
http://memytutaj.pl/uploads/2014/10/18/ ... k-ncap.jpgSytuacja, w której np. Baleno lepiej chroni pieszego niż mój S-Cross a dostaje mniej "procentów" jest kuriozalna: S-Cross 26.2 pt/ 72%, Baleno 27.6 pt / 65%. Czemu? Nie wiem, ale w Baleno widzę kategorię pt "radar wykrywający pieszych" i tu Baleno dostaje 0, bo takiego radaru po prostu nie ma. S-Cross też nie ma ale co tam
Podobne porównanie w innych kategoriach prowadzi do wniosku, że ... nie ma co porównywać, bo można porównywać jabłka z jabłkami a gruszki z gruszkami ale nie jabłka z gruszkami. Idzie mi o to, że przedstawiono wyniki dla różnych testów. Przykład: w kategorii ochrony dzieci dla S-Cross podano wyniki dla dzieci 18-miesięcznego i 36-miesięcznego, dla Baleno - dla 6 i 10-latka. No to niech se gdzieś wsadzą takie porównywanie.
Kategoria safety assist to już zupełne kuriozum. Czyżby Baleno nie miało ESP? Ciekawe, bo ja go widzę na liście wyposażenia już od wersji Comfort. S-Cross dostał za to 3 pkt a w Baleno nikt się o tym nie zająknął. Nie ma może tempomatu z ogranicznikiem prędkości? Jak to - przecież testowali wersję z radarem a ona ma ten cholerny tempomat i ogranicznik. Co jest więc grane?
Jedyne co jest intrygujące w wynikach tego testu to fakt, że były problemy z kurtynowymi poduszkami - nie odpalały się prawidłowo - nie miały odpowiedniego ciśnienia i za to słusznie obcięli punkty w ochronie pasażerów.
ADDENDUM:
Już wiem o co chodzi z tym tempomatem/ogranicznikiem prędkości. Euro NCAP napisało co następuje: "asystent prędkości także jest jedną z opcji ale ponieważ nie jest zgrupowany w pakiecie razem z opcją radaru hamowania to nie uwzględniliśmy go w testach" (
A speed assistance system is also an option but is not included in the 'Radar Brake Support' option pack so was not included in this assessment). Hmm, fajne, bo jest dokładnie odwrotnie: asystent prędkości jest zgrupowany z radarem hamowania - obie opcje pojawiają się w wersji Premium+. Albo ma się obie albo nic. No to wybierając sobie wyposażenie które uwzględniamy w testach możemy "udupić" dowolny samochód.
To co jest niepokojące to te kurtyny co się słabo odpalały oraz ewidentny problem z ochroną pasażerów na tylnych siedzeniach przy uderzeniach czołowych - chodzi mi o ochronę klatki piersiowej - powinno być lepiej.
Ogólnie: wydaje mi się, że jest nie gorzej niż w S-Cross a może nawet nieco lepiej (mówię o wersji Premium/Premium+, porównując z moim S-Crossem Premium z 2014). To, że gwiazdki zabrakło oznacza tylko tyle, że zmieniły się standardy oceniania poziomu bezpieczeństwa i w sumie nic w tym dziwnego - technologia idzie naprzód. Mylące jest tylko to, że stare oceny samochodów nie są aktualizowane, a powinny być, bo gdyby auto 5-cio gwiazdkowe sprzed kilku lat przetestować obecnie to chyba by też by kilka gwizdek ubyło ...