Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 08-12-2022, 15:09

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
Post: 12-11-2022, 08:49 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06-10-2022, 07:17
Posty: 3
Lokalizacja: Lublin
Suzuki: Grand Vitara II 2,4B
Witam wszystkich,
Pytanie jest z grupy pytań o napędy Grand Vitary II (silnik 2,4B z 2012, manualna skrzynia biegów)

Sposób przełączania pomiędzy napędami jest dość jasno opisany w instrukcji:
1) Zatrzymać samochód,
2) Skrzynia biegów na luz (przypadek manualnej skrzyni biegów)
3) Wyprostować koła (do jazdy na wprost)
4) Wcisnąć pedał sprzęgła i hamulca (przypadek manualnej skrzyni biegów)
5) Dokonać (przełącznikiem(UWAGA!! nie każda Grand Vitara II go posiada)) zmiany rodzaju napędu

Jak wszędzie są ustępstwa Bo przełączanie z 4H na 4H Lock może odbywać się w czasie jazdy max do 100km/h - jednak JA osobiście wolę o tym "nie pamiętać" bo jak bym pomylił co można a czego nie można przełączyć w czasie jazdy to cały napęd by się rozsypał. Wychodzę z założenia - jako świeży użytkownik zakładam iż zawsze bezwzględnie zatrzymać auto i dopiero bawić się napędami.

Ale teraz pytania które mnie nurtują , a jakoś nie mogę znaleźć wiarygodnych informacji:
Założenie że przełączyłem napędy na 4H Lock lub na 4L Lock i znajduję się na nie twardej nawierzchni
a) czy jak już jadę na tych napędach mogę bezkarnie kręcić kierownicą (zawracać , skręcać?)
b) co to znaczy "nie twarda nawierzchnia" czasami dopisek "nie sucha i nie twarda"


Edyja - proszę nie używać czerwonej czcionki. To kolor dla adminów. Czoboki

Twarda to asfalt, ale droga szutrowa to co (?) też chyba twarda, idźmy dalej czy łąka to jeszcze twarda nawierzchnia czy już nie? (stawiam że nie), może mokra łąka to miękka a sucha łąka to twarda? ( :roll: ) - jaki jest tego wyznacznik i gdzie jest granica wytrzymałości tego napędu....
Ja rozumiem że miękka nawierzchnia to zapewne ta po której napęd 4H się ślizga (czytaj: nie jedziemy do przodu) wtedy ratunek w 4H Lock lub 4L Lock (!??!) - podejście praktyczne.. awaryjne - Nie mogę jechać bo się ślizgam przełącz i jedź dalej.
Ale ja nie do końca chcę się ratować tylko poznać możliwości napędu... i niczego przy okazji nie zepsuć.

_________________
Zrób coś dla innych... Napisz co konkretnie ci pomogło... (czyli jak naprawiłeś auto)


Na górę
Post: 12-11-2022, 22:33 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21-08-2007, 20:49
Posty: 3705
Lokalizacja: Sztutowo/Warszawa
Suzuki: Była GV II 2007 DDIS
Polecam przeczytać i przyswoić "dekalog". ;)
viewtopic.php?f=71&t=12862

Nie tyle chodzi o twardą, a o śliską/luźną nawierzchnię. Chodzi o to aby koła mogły się uślizgnąć przy skręcaniu, bo inaczej polecą przeguby i/lub mosty. Szutrowa to takie pół na pół. Ja na szutrach nie używałem, bo nie ma po co.

Odnośnie założenia:
Ad. 1. Tak, "ale" to zawsze są dodatkowe naprężenia na układ przeniesienia napędu. Pamiętaj, że auto na 4HL i 4L będzie niechętnie skręcać, zwiększy się też promień skrętu. Generalnie lepiej unikać jazdy na zblokowanych napędach.

Napęd GV II w położeniu 4H jest naprawdę bardzo skuteczny i włączenie 4HL czy 4L to sytuacje wyjątkowe.

Ad.2 Jak pisałem - to ma być śliska lub luźna nawierzchnia. Trawa jest śliską nawierzchnią

4HL - to zablokowanie centralnego mechanizmu różnicowego, czyli na przód i na tył idzie po 50%. Oba wały kręcą się z tą samą prędkością, nie ma możliwości zmiany tej prędkości na zakrętach, co stabilizuje auto w jeździe na wprost.
4L - to dodatkowo do reduktor i wyłączenie ESP, ale nie ABS.

O ile pamiętam, elektronika nie pozwoli na zmianę na 4L bo nie ma sygnału ze sprzęgła i hamulca. :) Ale lepiej nie sprawdzać. ;)

Zmiana na 4HL w trakcie jazdy to wcale nie jest głupie i osobiście stosowałem w zimie. Oczywiście jadąc po śniegu. Kiedyś tak jechałem z Katowic do Warszawy, bo droga byłą cała zasypana. Bardzo pomagało w stabilnej jeździe.

_________________
Pozdrawiam, Marek
"There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't" ;)
I już bez klekocika :placze:


Na górę
Post: 13-11-2022, 06:15 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06-10-2022, 07:17
Posty: 3
Lokalizacja: Lublin
Suzuki: Grand Vitara II 2,4B
dygresja (nie związane z tematem) - Czoboki ; twój awatar poniekąd sympatyczny pies jest mi znany z forum Daewoo - czyżbyś miał swój wkład w tamto forum???

A wracając do wątku:
Przed założeniem wątku przeczytałem "dekalog" zamieszczony na forum - ale na pytania mnie nurtujące nie znalazłem tam odpowiedzi.... i jak by ktoś pytał to przeczytałem również instrukcję obsługi (część) dotyczącą napędów.

Bardzo ciekawa jest sprawa z typem napędu 4L Lock - ponieważ jest to dokładnie to samo co 4H Lock, z tym że napęd 4L Lock jest "wolniejszy" o połowę (za to siła ciągnięcia podwójna) - wydaje się słusznym napędem do np. wyciągania kogoś z rowu (przy założeniu że ulica jest bardzo zaśnieżona, oblodzona (posypać piachem chyba nie wolno dla lepszej przyczepności??), za to na pewno (sprawdziłem ) ciężko go na tym napędzie zadusić - swobodne ruszanie pojazdu bez dodawania żadnego gazu nawet pod górkę (co prawda lekką górkę na i silnik to 2,4B =169KM) i wydaje się zasadne to co znalazłem , że ten napęd (4L Lock) nadaje się bardzo na strome podjazdy piaszczyste czy błotne czy po prostu z ziemi (nigdzie nie znalazłem tego ale spraktykowałem na innych samochodach) że bardzo ułatwia sprawę taki wjazd dodatkowe obniżenie ciśnienia w oponach ( nie jestem wstanie powiedzieć do jakiej wartości zostało obniżone ciśnienie - bo zrobiłem to na oko) ale kiedyś zdarzyło się i muszę powiedzieć że to działa- tylko potem problem z napompowaniem -przywróceniem ciśnienia do stanu pierwotnego.
Podsumowując można by rzec że napęd 4H Lock to napęd do jazdy przez teren bez dróg (np. pola rolnicze - taki przykład z Polski, mogą to być również stepy po ulewnych deszczach) a jak on sobie nie radzi to 4L Lock i- to ostatnia szansa aby wyrwać się z błotnistego terenu. W Polskich warunkach to napęd 4L Lock to taki zamiennik traktora. Jeśli ktoś się zagrzebał w błocie na polu i nie masz pod ręką traktora to wysyłasz GV posiadającą ten rodzaj napędu.

_________________
Zrób coś dla innych... Napisz co konkretnie ci pomogło... (czyli jak naprawiłeś auto)


Na górę
Post: 13-11-2022, 18:49 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21-08-2007, 20:49
Posty: 3705
Lokalizacja: Sztutowo/Warszawa
Suzuki: Była GV II 2007 DDIS
Awatar - nie sądzę. Może kiedyś założyłem konto, ale to było ze sto lat temu i na pewno jest nieużywane. Pies na bank jest inny, chyba że ktoś zajumał moje zdjęcie. ;) Zresztą tego psa już od kilku lat nie ma :(, jest inny i też BC. ;)

Dekalog - super, niestety przeważnie ludzie najpierw pytają potem czytają. :D

Co do napędów. Tak 4L to to samo co 4HL, ale z reduktorem.
Jeśli wyciągasz kogoś z rowu to możesz użyć 4L, ale pod warunkiem, że będziesz jechał po prostej. Ewentualnie minimalny skręt.
Chodzi o naprężenia na mostach. Aby nic nie uszkodzić, koła przy skręcaniu muszą obracać się z różnymi prędkościami co zapewne wiesz. Jeśli nie mogą i nie mają jak się uślizgnąć aby niejako wyrównać prędkości obrotowe, to coś prędzej czy później puści. :)

Obniżanie ciśnienia - chyba najlepiej sprawuje się to na piachu. Ja obniżałem do 1,5, tylko wtedy bez szaleństw, bo można oponę zgubić. ;)

Napęd 4L poprzez zmniejszenie prędkości obrotowej ułatwia zachowanie trakcji np. jadąc przez błoto (niekoniecznie pod górkę), czy ruszając na grząskim terenie. Jak zerwiesz przyczepność to stoisz i się zakopujesz.

Da się zdusić na 4L, bez większych problemów. ;)

4L ma tylko jedną wadę - trzeba się zatrzymać. ;)

Z tym wysyłaniem GV II zamiast traktora bym nie ryzykował, chyba, że z długą liną. ;)

Generalnie auto bardzo mile wspominam. Bardzo dzielne w wersji fabrycznej, a po lekkim motaniu nie ustępuje innym "osławionym". :)

_________________
Pozdrawiam, Marek
"There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't" ;)
I już bez klekocika :placze:


Na górę
Post: 13-11-2022, 20:00 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16-12-2010, 19:35
Posty: 519
Lokalizacja: Nowy Sącz
Suzuki: SX4 1.6 120KM
Lock oznacza tylko blokadę centralnego dyfra tego za skrzynią biegów czyli napęd 50/50. dyferencjał (mechanizm różnicowy) przedniej i tylnej osi jest nadal otwarty możesz skręcać kołami na maxa oczywiście w terenie a jak się zakopiesz to i tak będzie się kręcić jedno koło z przodu i jedno z tył jak masz ESP to coś tam przyhamuje te koła co nie mają przyczepności ale to taki pic na wodę w trudnym terenie nic to nie daje. GV powinna mieć LSD (szperę) wtedy można by się pobawić w terenie

_________________
SUZUKI SX4 EXPLORE 4x4 1.6 Pb 120 KM


Na górę
Post: 14-11-2022, 17:57 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21-08-2007, 20:49
Posty: 3705
Lokalizacja: Sztutowo/Warszawa
Suzuki: Była GV II 2007 DDIS
Można pobawić się i bez blokady mostów. Chyba, że dla Ciebie zabawa w terenie, to topienie auta po klamki. ;) :)

Warto też pamiętać, że mając blokadę mostu/mostów trzeba dalej iść po traktor. ;)

_________________
Pozdrawiam, Marek
"There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't" ;)
I już bez klekocika :placze:


Na górę
Post: 15-11-2022, 06:55 
Offline

Rejestracja: 20-08-2021, 13:11
Posty: 77
Lokalizacja: Bystrzyca Kłodzka
Suzuki: Grand Vitara II
czoboki pisze:

Warto też pamiętać, że mając blokadę mostu/mostów trzeba dalej iść po traktor. ;)


Kurde, to dobry tekst, na to bym nie wpadł z tym traktorem.... :D :skoczek:

_________________
J.K.


Na górę
Post: 15-11-2022, 17:35 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16-12-2010, 19:35
Posty: 519
Lokalizacja: Nowy Sącz
Suzuki: SX4 1.6 120KM
GV II nie ma Mostów tylko dyferencjały .... po klamki w błocie to tylko wciągarka lub Traktor. Kolega w Pajero ma LSD fajna sprawa nie trzeba blokad

_________________
SUZUKI SX4 EXPLORE 4x4 1.6 Pb 120 KM


Na górę
Post: 15-11-2022, 17:41 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21-08-2007, 20:49
Posty: 3705
Lokalizacja: Sztutowo/Warszawa
Suzuki: Była GV II 2007 DDIS
Sugeruję doczytać co to most, potem dyskutować. :)
GV II ma dwa mosty. :)

_________________
Pozdrawiam, Marek
"There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't" ;)
I już bez klekocika :placze:


Na górę
Post: 15-11-2022, 17:49 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16-12-2010, 19:35
Posty: 519
Lokalizacja: Nowy Sącz
Suzuki: SX4 1.6 120KM
most to oś sztywna a GV ma zawieszenie niezależne przód tył !

_________________
SUZUKI SX4 EXPLORE 4x4 1.6 Pb 120 KM


Na górę
Post: 15-11-2022, 18:59 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21-08-2007, 20:49
Posty: 3705
Lokalizacja: Sztutowo/Warszawa
Suzuki: Była GV II 2007 DDIS
Mylisz się. Most nie oznacza osi sztywnej. Są sztywne mosty, stosowane np. w GV I, ale są też mosty stosowane w autach z zawieszeniem niezależnym jak w GV II.

Most w aucie, to mechanizm przenoszący napęd z wału na półosie. I tyle. Czy sztywny, czy nie - zależy od konstrukcji auta.

Naprawdę poczytaj proszę.
Dla mnie EOT.

_________________
Pozdrawiam, Marek
"There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't" ;)
I już bez klekocika :placze:


Na górę
Post: 19-11-2022, 16:07 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06-10-2022, 07:17
Posty: 3
Lokalizacja: Lublin
Suzuki: Grand Vitara II 2,4B
jaczek napisał:
Cytuj:
Lock oznacza tylko blokadę centralnego dyfra tego za skrzynią biegów czyli napęd 50/50. dyferencjał (mechanizm różnicowy) przedniej i tylnej osi jest nadal otwarty możesz skręcać kołami na maxa oczywiście w terenie a jak się zakopiesz to i tak będzie się kręcić jedno koło z przodu i jedno z tył jak masz ESP to coś tam przyhamuje te koła co nie mają przyczepności ale to taki pic na wodę w trudnym terenie nic to nie daje. GV powinna mieć LSD (szperę) wtedy można by się pobawić w terenie


No cóż nie zgodziłbym się z twoją wypowiedzią a przynajmniej z jej częścią :
1) Lock oznacza napęd 50/50
2) Napędy Lock można jedynie stosować na śliskich powierzchniach (piach, błoto,lód, czy śnieg) i wtedy rzeczywiście można skręcać kołami.
3) Natomiast w terenie wszystkie koła będą się kręcić i jak będzie miało jedno koło taką przyczepność aby auto "wyciągnąć" to to zrobi, a tak dla jasności to ESP zostaje z automatu wyłączone w napędzie 4L Lock (dla ciekawości dodam że w 4H oraz w 4H Lock układ ESP działa) i śmiem twierdzić iż w trudnym terenie napędy w G.V. II naprawdę się sprawdzają (tylko jak puszczać w naprawdę trudny teren to na innych oponach np. w jodełkę), problematycze dla osiągów w trudnym tereniesą szosowe opony - które w trudnym terenie po prostu się ślizgają oraz sama masa pojazdu, mój to 1569kg samej masy własnej (z silnikiem 2,4B) no ale jaki inny pojazd z SUV-ów jest lżejszy?? no i trochę luksusu musi ważyć...


Mam jeszcze dodatkowe pytanie:
Ile jest tarcz ciernych (jedno na pewno między silnikiem a skrzynią biegów) ale czy jest tarcza cierna gdzieś jeszcze ???

_________________
Zrób coś dla innych... Napisz co konkretnie ci pomogło... (czyli jak naprawiłeś auto)


Na górę
Post: 19-11-2022, 20:04 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21-08-2007, 20:49
Posty: 3705
Lokalizacja: Sztutowo/Warszawa
Suzuki: Była GV II 2007 DDIS
Odnośnie wyciągania lub nie w zależności od rodzaju napędu, polecam ten filmik. Tu GV II w zestawieniu z Dusterem, ale są filmy w zestawieniu z innymi autami.
https://www.youtube.com/watch?v=Dk7z0X0dOks

Generalnie polecam ten kanał, dużo fajnych testów różnych napędów 4x4.

_________________
Pozdrawiam, Marek
"There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't" ;)
I już bez klekocika :placze:


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 13 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]