Sam se odpowiem, ale może komuś się przyda. :-)
Czujniki są w obu osiach. Działają na zasadzie różnicy wskazań, więc ignorują to, że całe auto siada równo.
Grzebiąc w przepisach dotyczących ustawiania świateł doszedłem do tego, że prawidłowe ustawienie ma limit tolerancji 0,5 pkt.%, czyli przy 1% pochylenia można ustawić od 0,8% do 1,3%. W tym przedziale diagnosta powie, że jest dobrze. Podejrzewam, że światła w mojej Vitarze są ustawione bliżej tej dolnej granicy. Przestawienie bliżej górnego limitu powinno rozwiązać problem.
Czy 0,5 pkt.% to dużo? Proste wyliczenie: światła w Vitarze są na wysokości 87cm. Korzystając z odrobiny trygonometrii można stwierdzić, że zasięg przy 1% to ok. 55m, przy 0.8% - 68m, a przy 1.3% - 42m. Różnica 26m w zakresie tolerancji. Cały czas NIE OŚLEPIAMY, bo jest to dozwolony limit tolerancji. Warto zwrócić na to uwagę kontrolując ustawienie świateł.
Inny przykład: jeśli przy pochyleniu 1% auto siądzie na obu osiach równo po 4cm (ok. 4-5 osób na pokładzie) to tracicie 11 metrów zasięgu świateł.
A taki jest niezbędny zasięg przy różnych prędkościach jazdy (oczywiście mniej-więcej, zależy od samochodu):