ciekawski pisze:
akir pisze:
Czasem u henka naprawia lepiej niż w aso. Wgniotki blacharskie w moim serwisie zlecają do Kazika i pobierają ekstra kasę za to. Dzięki temu że można naprawić u henia, zostaje kasa na wakacje
to niech zrobi u Kazika ,niech Kazik da Mu fakturę ,a ubezpieczyciel na pewno z zadowoleniem zwróci kasę za całość tej faktury - dlaczego niby ma wypłacić więcej ?
Chyba trochę źle zrozumiałeś przedmówcę. Chodzi o to, że ASO (w większości) nie posiadają dobrych warsztatów blacharskich, ani lakierniczych - korzystają z usług podwykonawców. Ten Kazik to właśnie podwykonawca, który wystawi fakturę na zleceniodawcę - czyli ASO, które z kolei doliczy sobie 30% marży do owej faktury i prześle ubezpieczycielowi z wezwaniem do zapłaty.
To jednak nic w porównaniu z przekrętami ubezpieczycieli. Tam kwitnie radosna interpretacja przepisów prawa, a w zasadzie uprawianie kpin z praw poszkodowanych.
Tu przykład autorstwa PZU:
Informacje dodatkowe:
• Ustalenie wysokości szkody nie jest decyzją o wypłacie odszkodowania.
• Kwotę brutto wypłacimy, gdy nie masz możliwości odliczenia podatku VAT. W zależności od złożonej deklaracji wypłacimy
odszkodowanie z VAT lub bez VAT.
• Jeśli chcesz naprawić pojazd:polecamy warsztaty współpracujące z PZU SA. Jeśli wstawisz pojazd do warsztatu współpracującego z PZU SA, my uzgodnimy koszty naprawy i pozyskamy fakturę za naprawę. Lista warsztatów współpracujących z PZU SA dostępna jest na stronie:....
• Jeśli nie zdecydujesz się na naprawę w warsztacie z Sieci Naprawczej PZU, to przed rozpoczęciem naprawy, prosimy uzgodnij z nami wszystkie jej koszty. Zwrócimy bowiem jedynie celowe i ekonomiczne uzasadnione koszty naprawy. Oznacza to, że powinniśmy otrzymać kosztorys oraz fakturę za naprawę.
• przy wyliczeniu wysokości odszkodowania uwzględnimy wartość uszkodzonych części, które pozostały po naprawie (w przypadku, w którym będą one posiadały wartość). Jeżeli upoważnisz PZU Pomoc SA do ich odbioru i zakład naprawczy je przekaże, wypłacimy odszkodowanie bez stosowania potrącenia. W tej sprawie będziemy kontaktowali się z zakładem naprawczym, w którym będziesz naprawiał pojazd.
• w sytuacji dokonania naprawy pojazdu oraz rozliczenia szkody na podstawie faktur mamy prawo do przeprowadzenia
dodatkowych oględzin pojazdu, aby potwierdzić zakres przeprowadzonej naprawy wynikający z dostarczonych dokumentów.
• W przypadku ujawnienia dodatkowych uszkodzeń pojazdu lub konieczności zmiany ich kwalifikacji (do wymiany – do naprawy)
prosimy o przekazanie nam takich informacji przed rozpoczęciem naprawy. Jeśli naprawa będzie nieopłacalna (jej koszt przewyższy wartość pojazdu przed szkodą), odszkodowanie ustalimy odejmując wartość uszkodzonego pojazdu od jego wartości przed szkodą. Zapewniamy organizację i pomoc w sprzedaży pozostałości pojazdu.
Krótki komentarz.
O ile pierwszy punkt nie budzi wątpliwości, to już następny jest tylko pobożnym życzeniem ubezpieczyciela. Orzecznictwo sądów jednoznacznie wskazuje że: "odszkodowanie zawierające podatek VAT przysługuje przede wszystkim osobom, które nie odprowadzają do urzędu skarbowego podatku VAT. Wynika to głównie z faktu, że podatek VAT ma wpływ na kształtowanie się ceny np. zakupionych części lub usługi naprawy w warsztacie."
Kolejny punkcik nie wymaga chyba wyjaśnień. Ubezpieczyciel uzurpuje sobie prawo do dyktowania warunków i zakresu prac naprawczych w ich warsztatach partnerskich (dlatego podkreślałem, żeby z takich nie korzystać).
Następny "kwiatek". Ubezpieczyciel sugeruje, że wypłaci tylko kwotę za naprawy udokumentowane fakturą, przy czym zastrzega sobie prawo do kontroli zgodności wykonanej usługi z dokumentacją.
Takie prawo przysługuje tylko w przypadku naprawy w trybie rozliczenia bezgotówkowego, bowiem następuje tam odwrócenie ról - poszkodowany przestaje być zleceniodawcą naprawy, zatem ubezpieczyciel (płatnik) zyskuje możliwość przejęcia kontroli jakości i zakresu usług warsztatu.
Najlepszy jest jednak numer z częściami z odzysku. O ile przy naprawie z rozliczeniem bezgotówkowym można by ten zapis "przetrawić"(wspomniane wyżej odwrócenie ról), to uzurpowanie sobie prawa do części z demontażu - w każdym innym przypadku, jest pozbawione jakichkolwiek podstaw.
Miłego dnia.