Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 18-04-2024, 17:23

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
Post: 03-08-2019, 10:02 
Offline

Rejestracja: 29-12-2015, 17:41
Posty: 694
Moje ASO dolało mi na dolewkę płyn G11 do układu chłodzącego zamiast G12. Ponieważ na fakturze pojawił się jakiś tajemniczy symbol, więc nie zaskoczyłem od razu. Zajęło mi dość sporo czasu zanim doszedłem do tego i zanim udało mi się dowieść, że tak się stało. W rezultacie przejechałem na niewłaściwej mieszance (wcześniej był oryginalny Suzuki LLC super blue long life) prawie 3 tys. km. Nie sądzę, by coś się od tego stało, ale niesamowity niesmak, by nie użyć mocniejszych słów pozostał. Do tego nowy płyn jest typu regular life, a nie long life. Zastanawiam się, jak to możliwe w autoryzowanym serwisie. Co gorsze ASO nie bardzo spieszy się do wymiany tego płyny.

Wg Suzuki niedopuszczalne jest stosowanie płynów G11 zawierających krzemiany i tu instrukcja, ani samo Suzuki, nie pozostawia żadnych wątpliwości.

Mam już pewien pomysł jak do tego podejść, ale chciałem Was zapytać, co radzicie i to zarówno od strony technicznej jak i prawnej.

Od technicznej oficjalna procedura Suzuki zaleca spuszczenie płyny, przepłukanie układu woda destylowana, spuszczenie i zalanie albo oryginalnym Suzuki LLC, albo Shell longlife 774 D-F (chyba wolałbym ten drugi, bo jest tańszy i łatwiej dostępny). Zastanawiam się, czy w takiej sytuacji przed zalaniem użyć jakiejś płukanki do układów chłodniczych (wydaje mi się, że nie ma co szaleć, bo sam samochód ma niecałe 3 lata) czy tylko samej wody destylowanej (na tę opcję stawiam, czy woda musi być jakaś specjalna, czy starczy z supermarketu?).

Ponadto jak upewnić się, że ASO rzeczywiście wymieni płyn, a nie samochód postoi z pół godziny do godziny w serwisie i wyjedzie. Niestety mój poziom zaufania do tego ASO coraz mocniej spada, bo już dwa razy mi podpadli, a historia z płynem chłodniczym jest trzecią.

Zastanawiam się również nad stroną prawną. Rozmawiałem już ze znajomym prawnikiem, by tak wstępnie się zorientować, ale nie chcę od razu wytaczać dział.

Najbardziej irytujące jest to, że ASO przyjęło kierunek na "olewanie" klienta. Może sam się zniechęci i da spokój.


Na górę
Post: 03-08-2019, 12:22 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-12-2017, 14:24
Posty: 371
Pisaliśmy już trochę o tym w wątku http://www.suzukiklub.pl/forum/viewtopic.php?f=70&t=15848&start=25.
Faktycznie jest to problem i to nie tylko w przypadku Twojego ASO. Niestety w wielu ASO dolewają płyn wg. koloru a nie wg. grupy. Jeśli masz na fakturze dowód na to co Ci wlali, to jeszcze pół biedy. Gorzej jeśli dolewają i nie wyszczególniają tego jako osobnej pozycji na fakturze, wtedy nie możesz nawet udowodnić, że wlali Ci płyn zupełnie inny niż zaleca producent. Zapytałem kiedyś w dwóch ASO, jakiego płynu dolewają, odpowiedzieli, że zielonkawy z Shella. Kiedy im powiedziałem, że jest to płyn z grupy G11, którego producent nie zaleca, odpowiedzieli, że takie mają wytyczne z Suzuki Motor Poland (SMP).

Ciekaw jestem, jak to jest naprawdę, czy SMP dało im takie zalecenie, czy sami tak robią, bo Shell G11 jest tańszy od G12. Myślę, że trzeba by było zapytać SMP o oficjalne stanowisko w tej sprawie. Jak by nie było to moim zdaniem z prawnego punktu widzenia, albo SMP albo poszczególne ASO, postępując w ten sposób (czyli działając wbrew zaleceniom producenta) teoretycznie biorą na siebie odpowiedzialność za wszelkie tego następstwa, które nie ujawnią się od razu, lecz po wielu latach. Jeśli w silniku wolnossącym przy przebiegu 200 tys. km (lub mniejszym) poleci np. uszczelka pod głowicą, to jak najbardziej może to być efekt stosowania niewłaściwego płynu chłodzącego. W takiej sytuacji mając na to faktury, gdzie jest zapisane jaki płyn był zalewany, można dochodzić pokrycia kosztów przez ASO lub SMP.

Na dzień dzisiejszy dobrze by było poznać właśnie stanowisko SMP. ASO powinno wymienić Ci ten płyn w całości, łącznie z płukaniem układu, na swój (lub SMP, w zależności właśnie czy działali sami, czy wg. zaleceń SMP) koszt. Czy wymienili płyn, czy nie, poznasz po kolorze. Właściwy płyn Shella jest różowawy. Oczywiście mogą Ci powiedzieć, że nalali oryginalny, wtedy nie poznasz. Do płukania zwykła woda (demineralizowana), żadne specyfiki.

_________________
Vitara 1.6 HalfGrip
https://www.youtube.com/watch?v=qYSSoIVB8x0


Na górę
Post: 03-08-2019, 14:20 
Offline

Rejestracja: 29-12-2015, 17:41
Posty: 694
Suzuki Motor Polska stoi na stanowisku, że tylko ichni oryginalny Suzuki albo wspomniany wcześniej Shell. Już pisałem z nimi mailowo, ale generalnie nie wydają się być zainteresowani, co się dzieje ich autoryzowanych serwisach. Być może będę musiał wystosować do nich jeszcze oficjalne pismo, albo nawet uderzyć jeszcze wyżej.

Właśnie moje ASO na fakturze umieszcza jakiś dziwny ogólny kod i niewiele wiadomo co jest dolewane. Jednak udało mi się zdobyć dowody, nie budzące wątpliwości w razie sporu prawnego, jaki to jest dokładnie płyn. Więc z udowodnieniem co wlewają nie będzie problemu.

Przechodząc do kwestii technicznych, właśnie tu jest problem, że wszelkie następstwa niewłaściwego płynu ujawniają się z dużym opóźnieniem.

Ponieważ dojście do prawdy (w tym dowody), zajęło mi trochę czasu przejechałem prawie 3 tys. km (a pewnie zanim będzie wymiana w ASO lub być może będę musiał sam wymienić i domagać się od nich zwrotu finansów, skoro przyjęli taktykę na ignorowanie klienta, też jeszcze trochę przejadę). Zastanawiam się czy taki przebieg mógł jakoś wpłynąć na układ chłodzenia? Moim zdaniem nie, ale potwierdźcie.

Natomiast rzeczywiście osoby, które nie dojdą do tego i będą jeździły długo (a być może na kolejnych przeglądach Aso zafunduje im dokładnie tę samą dolewkę, więc stężenie mieszanki jeszcze się zwiększy) będą miały problem.

Natomiast to co mnie zaskakuje to kwota przedmiotu sporu. Tak naprawdę wymiana płynu wraz z przepłukaniem w przeciętnym zakładzie to ok. 100 zł i pół godziny roboty (a w praktyce zakład zarabia, a tu mamy sytuację, gdy daje swoją własną robociznę). Płyny też nie są tak drogie (gdybym sam kupił tego Shella to ok. 80 zł z dostawą i przy założeniu, że część kupuję w litrowych pojemnikach, a więc droższych). Tak naprawdę wartość "naprawy", to pewnie mniej więcej 50% zysku z typowego przeglądu okresowego. Ok, wiadomo, że każdy chce zarobić i nikt nie chce tracić. Ale rozwiązanie problemu elegancko po pierwsze zmniejsza ryzyko, że klient będzie się awanturował np. na drodze prawnej, po drugie jest większa szansa, że klient wróci w przyszłości. Jeśli zaś nie rozwiązuje się sprawy szybko i sprawnie, to traci się klienta, psuje swoją własną opinię i na dodatek ryzykuje później różne turbulencje (fakt, że polscy klienci rzadko walczą o swoje, ale wciąż tacy się zdarzają). Nawet dla przysłowiowego "zatuszowania" sprawy na miejscu Aso szybko bym załatwił sprawę, bo w czarnym scenariuszu może to się skończyć akcją przywoławczą i wymianą płynu we wszystkich serwisowanych samochodach w danym okresie.

Jeśli dobrze się zorientowałem, to Vitary 1.4 potrzebuję 5.5l gotowego płynu, czy tak?

Inną kwestią jest upewnienie się, że Aso rzeczywiście wykonało tę wymianę. Moim zdaniem nie pozostaje nic innego niż tylko patrzeć im na ręce. Płyn najchętniej sam bym kupił i uzyskał od nich stosowny rabat.


Na górę
Post: 03-08-2019, 21:00 
Offline

Rejestracja: 29-12-2015, 17:41
Posty: 694
ken-wawa pisze:
Zastanawiam się czy taki przebieg mógł jakoś wpłynąć na układ chłodzenia? Moim zdaniem nie, ale potwierdźcie.


W zasadzie czym się dłużej nad tym zastanawiam to nie jestem pewien. Pewnie na to pytanie mógłby tak naprawdę odpowiedzieć tylko producent. Skoro tak kategorycznie zabrania korzystania z G11, więc jakiś cel w tym ma. Poza tym z takiej mieszanki mogą się wytrącać jakieś osady, których usunięcie może nie być aż takie proste. Jeśli rzeczywiście tak jest, to przypuszczam, że ten przebieg jest więcej niż wystarczający, by coś się wytrąciło.


Na górę
Post: 04-08-2019, 12:43 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22-01-2011, 14:46
Posty: 707
W ASO jest monitoring przemysłowy wiec teoretycznie kamery powinny rejestrowac prace przy aucie.Ale praktycznie tylko od dobrej woli ASO zalezy czy udostępni obraz .


Na górę
Post: 04-08-2019, 13:29 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16-12-2010, 19:35
Posty: 539
Lokalizacja: Nowy Sącz
Suzuki: SX4 1.6 120KM
o ile w ogóle ci czegoś dolali to najwyżej setke (100ml) więcej na pewno nie bo niby gdzie ten płyn miał by się podziać ? w układzie jest ponad 5 litrów tyle co tam kapneli to nic się nie będzie działo za rok czy dwa wymienisz cały płyn na G12++ i będzie ok

_________________
SUZUKI SX4 EXPLORE 4x4 1.6 Pb 120 KM


Na górę
Post: 04-08-2019, 21:02 
Offline

Rejestracja: 29-12-2015, 17:41
Posty: 694
Dwie sprawy, po po pierwsze dolali dużo więcej (i to nie pozostawia wątpliwości).

Po drugiej wg Suzuki oryginalny płyn jest typu long life i wymienia się go, o ile dobrze pamiętam, po 96 mc albo po 150 tys. km. Natomiast jeśli dali domieszkę, to nagle wymienia się to jak płyn typu regular life, czyli dużo częściej. Gdyby nie ta akcja ASO, nie musiałbym wymieniać ani za rok, ani za dwa.


Na górę
Post: 05-08-2019, 13:37 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-12-2017, 14:24
Posty: 371
"Płyny starszej generacji to płyny IAT (Inorganic Acid Technology), zawierające sole nieorganiczne tworzące na elementach układu chłodzenia stosunkowo grubą warstwę chroniącą przed korozją. Płyny te mają jednak bardzo ograniczoną trwałość (od roku do dwóch lat), a ponadto nie są one kompatybilne z nowoczesnymi układami chłodzenia. Właśnie grubość warstwy ochronnej w nowoczesnych silnikach może spowodować nieprawidłową pracę pompy wody, a także blokowanie sterowanych elektronicznie zaworów, które coraz częściej zastępują tradycyjne termostaty w silnikach."

"Różne płyny mają różne składniki i nie wszystkie składniki chcą ze sobą przebywać w jednym płynie. Najbardziej wrażliwe na zmianę towarzystwa są inhibitory, które w zależności od rodzaju działają skutecznie tylko w określonym współczynniku pH. Zmieszanie ze sobą nieodpowiednich płynów i zmiana środowiska pH mogą nie tylko pogorszyć zabezpieczenie antykorozyjne, ale nawet spowodować powstanie substancji agresywnej."

Powyżej dwa cytaty. Mała dolewka nie sprawi, że zaraz coś się stanie, niemniej jednak spowoduje, że cały płyn trzeba wymienić znacznie wcześniej niż było potrzeba. Producent wymaga płynu bezkrzemianowego i tylko taki może być użyty. Nie wolno dolewać krzemianowego. Bezkrzemianowe płyny to tylko i wyłącznie z grup G12 i G12+. Płyny krzemianowe to starego typu G11, ale również nowsze, tzw. uniwersalne z grup G12++ i G13.

_________________
Vitara 1.6 HalfGrip
https://www.youtube.com/watch?v=qYSSoIVB8x0


Na górę
Post: 05-08-2019, 13:50 
Offline

Rejestracja: 29-12-2015, 17:41
Posty: 694
Dokładnie tak, nie chcę się zastanawiać czy i jaki wpływ taka mieszanka może mieć wpływ na samochód. ASO ma serwisować samochód zgodnie z wymogami producenta. Jeśli tak nie jest, powinno szybko i sprawnie załatwić sprawę, jeśli dojdzie do błędu. Ani ja, ani ASO nie dysponujemy jakimiś laboratoriami, by móc zweryfikować, na ile niebezpieczne może być mieszanie płynów (szczególnie, że sytuacja może też różnić się od tego, jakie dokładnie płyny zostaną zmieszane, a nie tylko z jakich grup).

@fox, ogromne dzięki za te cytaty. :)


Na górę
Post: 26-08-2019, 21:50 
Offline

Rejestracja: 29-12-2015, 17:41
Posty: 694
Caly czas moja sprawa nie zostala zalatwiona po mojej mysli. :( Zastanawiam sie czy szukac innego ASO ktore to zrobi (byloby pewniej z punktu widzenia gwarancji i ewentualnych rozszczen w zwiazku z zastosowaniem niewlasciwego plynu), czy tez lepiej znalezc sobie jakis maly serwis, ktory to wymieni.

Pozornie nie jest to skomplikowana operacja, ale ja jakos nie mam szczescia do ASO, bo moje "ukochane" to nie pierwszy z ktorym mam problemy.


Na górę
Post: 28-08-2019, 08:23 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-12-2017, 14:24
Posty: 371
Wymieniając na własną rękę stracisz jakiekolwiek możliwości dochodzenia swoich praw w przyszłości. ASO nie chce wymienić, bo oznaczałoby to dla nich przyznanie się do winy, a wtedy inni też by chcieli wymienić i zaczęłoby się. Wolą udawać, że jest OK. Musisz uderzyć wyżej.

_________________
Vitara 1.6 HalfGrip
https://www.youtube.com/watch?v=qYSSoIVB8x0


Na górę
Post: 29-08-2019, 10:37 
Offline

Rejestracja: 29-12-2015, 17:41
Posty: 694
Co dokładniej byś proponował?


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 12 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 31 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]