Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 29-03-2024, 11:22

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
Post: 22-06-2019, 11:38 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1569
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
LSPI to zjawisko spalania detonacyjnego przy niskich obrotach, które może występować w turbodoładowanych jednostkach o małej pojemności. Więcej choćby tu: https://en.wikipedia.org/wiki/Low-speed_pre-ignition. Szukałem na forum, ale nie zauważyłem, żeby ktoś się skarżył na problem z LSPI w boosterjetach. Skutki mogą być potencjalnie znaczące: rozpad tłoka, uszkodzenie bloku.

Problem generalnie wynika z konstrukcji silników. Właściciel może mieć wpływ na trzy parametry: jakość paliwa, obroty silnika, z jakimi jeździ (nie za niskie) oraz rodzaj oleju. Standardowo serwis zalewa Shella 5W40 o bliżej mi nieznanej specyfikacji. Producenci olejów proponują już produkty, które mają skład ponoć lepiej dostosowany do problemu LSPI.

Czy ktoś próbował takich olejów? A może to tylko marketingowa ściema jak syndrom niespokojnych nóg? ;-)

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 22-06-2019, 12:35 
Offline

Rejestracja: 17-07-2017, 04:57
Posty: 28
Suzuki: Swift IV
Może warto przed wyborem m oleju skorzystać z rady Łysego i porównać etykiety z tyłu opakowania?
https://youtu.be/mcL3ATuyxGw


Na górę
Post: 22-06-2019, 15:25 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1569
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
No super, ale co porównać na tych etykietach? Tego już nie wyjaśnił. To, że ktoś napisał LSPI na opakowaniu to jeszcze niewiele znaczy.

W tym filmie: https://youtu.be/RV0pZhpNAKw?t=673 (11:13) omawiają standardy olejów. Pokazują, że to co jest lane zwykle w Europie, czyli olej zgodny z ACEA A3/B4 zawiera najwięcej wapnia, przez co zwiększa prawdopodobieństwo LSPI. Z drugiej strony w serwisie prawdopodobnie taki właśnie leją. Co więcej (proszę o korektę, jeśli się mylę) taki właśnie olej jest zalecany w instrukcji.

Żadna specyfikacja na świecie (według cytowanego filmu) obecnie nie jest dostosowana do LSPI. Najlepiej wypada Dexos 2, ale oleje zgodne z tą specyfikacją mają zwykle ACEA C3, co z kolei nie jest zgodne ze specyfikacją Suzuki. C3 są generalnie przeznaczone do aut z DPF/GPF, bo generują mniej sadzy. Z tego samego powodu mogą ograniczać zjawisko LSPI. No i bądź tu mądry i wybierz olej, który będzie dobry nie tylko do końca gwarancji. :-)

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 23-06-2019, 08:51 
Offline

Rejestracja: 07-02-2017, 19:30
Posty: 163
Suzuki: Vitara S AllGrip MT
Serwis leje 5W30

Osobiście zalałem 2 razy (za chwilę 3 raz) SHELL HELIX ECT C3 5W30 - spełnia normę wymaganą przez producenta - API SN. Z tego co widzę spełnia też normę dexos2. Serwis nie ma zastrzeżeń co do tego oleju.
Aplikacja do ustalania odpowiedniego oleju Shella też podaje ten olej jako alternatywę dla Helix Ultra Professional AG 5W-30.
Czy C3 nie powinno się lać do silników bez GPF? Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie. Jeżdżę 2 lata, wymieniam co max 15k km i nic widocznego się nie dzieje. Czy dzieje się coś niewidocznego? Nie wiem, ale po co się takimi rzeczami martwić na zapas.
Z resztą, czy vitary z 2019r nie mają już czasem GPFu? Wtedy dylemat z głowy.


Na górę
Post: 23-06-2019, 19:09 
Offline

Rejestracja: 28-11-2018, 19:14
Posty: 310
Lokalizacja: południe
Suzuki: Vitara 1.4 AWD
1.0 mają, ale 1,4 na szczęście nie.


Na górę
Post: 23-06-2019, 19:42 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1569
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Relacja jest w drugą stronę: do DPF nie należy lać A3/B4. Natomiast lanie C3 do silnika bez DPF nie powinno mu szkodzić, o ile nie traktujesz go jako long life.
Problematyczny może być natomiast 5W30, bo o ile w Polsce "30" jest do zaakceptowania, to jeśli ktoś jeździ na południe Europy przydałoby się 5W40.
Dzięki za ten namiar na olej - przyjrzę mu się.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 23-06-2019, 21:37 
Offline

Rejestracja: 07-02-2017, 19:30
Posty: 163
Suzuki: Vitara S AllGrip MT
Południe Europy to my już coraz częściej mamy tutaj. Auta jeżdżą, nic się nie dzieje.
Jedyne oleje jakie możesz zalać zgodnie z instrukcją to 5W30, 10W30 i 10W40


Na górę
Post: 24-06-2019, 09:35 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 13-06-2012, 20:19
Posty: 1504
Suzuki: TM3 LR Highland
We Włoszech (Neapol) leją 5W30. W ASO.
Byłem tam na wymianie uszkodzonej felgi podczas urlopu.

Co ciekawe ceny za przegląd były mniej więcej takie same jak u nas.

_________________
Ex Vitara Premium 1.0T FWD 2019
Ex Vitara S 1.4T FWD 2018
Ex Swift Comfort 1.2 94 KM 2015
Ex Splash Comfort 1.2 86 KM LPG 2009


Na górę
Post: 24-06-2019, 15:18 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-04-2010, 15:49
Posty: 1011
Lokalizacja: Warszawa
Suzuki wymaga oleju spełniającego odpowiednią normę API, nie ACEA.

1.4T jeździ na benzynie 95, wiem że wszyscy obejrzeliśmy niedawną tubkę Łysego i jesteśmy wydygani o LSPI ;) ale też bez przesady, myślę że jak będziemy pilnowali przeglądów olejowych (ja skracam interwał z 15k do 12k) i lali benzynę na dobrych stacjach to nie powinniśmy się obawiać.


Na górę
Post: 24-06-2019, 21:04 
Offline

Rejestracja: 23-12-2018, 12:46
Posty: 244
Suzuki: s-cross
Wiedza o LPSI nie jest do końca znana, gdyż składa się na to wiele czynników, również wasz styl jazdy, a po wprowadzeniu bardziej zaostrzonych norm emisji spalin będzie jeszcze gorzej.
Dla rządnych wiedzy kilka artykułów, niestety w języku polskim wiele nie znajdziemy (proponuję przetłumaczyć i poświęcić trochę czasu na czytanie ze zrozumieniem)
https://www.fuelsandlubes.com/fli-artic ... s/?lang=en
https://auto.rambler.ru/other/39092032- ... y/?updated
http://www.1gai.ru/baza-znaniy/520102-p ... ustit.html
https://warsztat.pl/dzial/12-paliwa-i-o ... arki,69258
http://astra5klub.pl/lspi-t943.html


Na górę
Post: 07-08-2019, 08:58 
Offline

Rejestracja: 04-06-2019, 12:16
Posty: 7
Suzuki: S-Cross i vitara 1.0
Poszukując ostatnio oleju do swojego boosterjeta 1.0 natknąłem się na oleje Amsoil. Czy może ktoś używał? W specyfikacji wygląda że oleje tej firm mają bardzo dobre parametry w tym odporność na LSPI. Zastanawiam się nad signature series 5w-30 syntetic motor oil albo OE 5w-30 syntetic motor oil. Co o nich sądzicie? Tylko opakowania w galonach albo 1/4 galona ale to mniejszy problem.

_________________
Suzuki SX4 S-cross Premium 1,0T 2016 r.
Suzuki Vitara Premium 1,0T 2019 r.


Na górę
Post: 03-09-2019, 16:02 
Offline

Rejestracja: 23-08-2019, 19:15
Posty: 2
Suzuki: vitara
pozdravujem zo Slovenska...
Zatiaľ u nás nikto nehlási problém LSPI, ja používam olej Ravenol dxg 5W30 - plní API SN+, dexos 1, gen.2.
Je možné že boosterjet má dobrú konštrukciu a LSPI nebude problémom. Ja ostávam pri Ravenole, mením každých 9-10 000 kilometrov.

_________________
Košice, Slovakia

Vitara 1.4 A/T,2018
Toyota auris I 1.8 HSD, 2012
Nissan almera tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat punto 1.2 cvt 2000


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 12 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 45 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]