Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl
http://www.suzukiklub.pl/forum/

Napięcie Ładowania akumulatora.
http://www.suzukiklub.pl/forum/viewtopic.php?f=70&t=17036
Strona 1 z 1

Autor:  staryem [ 15-09-2018, 20:37 ]
Tytuł:  Napięcie Ładowania akumulatora.

Podłączyłem do gniazda zapalniczki prosty wskaźnik z wyświetlaczem cyfrowym i drugi diodowy. W czasie jazdy bez włączonych
świateł mijania wskazania napięcia w moim przypadku są losowo różne. Raz jest to 14,2 V lub 13,8 V, a nawet 12,2 V.
Zdarza się, że chwilowo wskazywane jest napięcie 14,7 V i zaraz spada np. do 12,2 V. Moim zdaniem nie jest normalne.
Mam pytanie do Kolegów, czy w ich pojazdach mają podobne wahania napięcia ładowania, czy też napięcie jest stabilne.

Autor:  DS [ 15-09-2018, 20:55 ]
Tytuł:  Re: Napięcie Ładowania akumulatora.

Nie trzeba nic podłączać, napięcie można obserwować poprzez stację multimedialną.
Wahania są normalne, alternator nie pracuje w stały sposób (wyłącza się np. podczas przyśpieszania).

Autor:  staryem [ 16-09-2018, 04:57 ]
Tytuł:  Re: Napięcie Ładowania akumulatora.

DS. Dziękuję za szybką odpowiedź. Powiem szczerze, jestem zaskoczony możliwością obserwacji napięcia poprzez stację.
Wydaje mi się, że takich jak ja /zaskoczonych/ jest więcej. Może Kolega, dla tych niedouczonych w tym temacie, opisał by na forum jak dokonać takiej obserwacji poprzez stację medialną. Dziękuję i czekam.

Autor:  shrack65 [ 16-09-2018, 05:34 ]
Tytuł:  Re: Napięcie Ładowania akumulatora.

Ciekawa teoria (wyłącza się np. podczas przyśpieszania), czyli jadąc autostradą korzystamy tylko i wyłącznie z akumulatora.
Napięcie można obserwować na stacji multimedialnej z androidem, na której mamy skonfigurowany odczyt z OBD2 i podpięte złącze OBD.

Prawidłowe napięcie ładowania akumulatora powinno być w przedziale 14,2-14,6V najlepiej mierzyć miernikiem, co, do którego mamy pełne zaufanie i sprawdziliśmy jego wskazania z innymi przyrządami pomiarowymi.
Napięcie to będzie niższe bezpośrednio po rozruchu, kiedy nasz akumulator jest intensywnie ładowany po pewnym czasie powinno osiągnąć stały poziom bez względu na obroty silnika oraz ilość włączonych odbiorników.
Część alternatorów wyposażona jest w, sprzęgło które ułatwia rozruch rozłączając napęd alternatora podczas rozruchu.

Obszerny poradnik dotyczący ładowania akumulatorów w pojazdach znajdziemy na tym kanale
https://www.youtube.com/watch?v=TSm1IfNDKt0

Autor:  staryem [ 16-09-2018, 06:59 ]
Tytuł:  Re: Napięcie Ładowania akumulatora.

Obejrzałem ten film i nic mi to nie wyjaśniło. Przez cały czas eksperymentu /8 godz/ napięcie ładowania było stabilne i wynosiło 14,6 V.
Wytłumaczcie mi Koledzy skąd te wahania w mojej Vitarze. Czy tak ma być /taka konstrukcja/, czy też świadczy to o
niesprawności układu ładowania w moim samochodzie. Moja prośba o porównanie z napięciem w Waszych samochodach jest
więc dalej aktualna.

Autor:  fox [ 16-09-2018, 08:00 ]
Tytuł:  Re: Napięcie Ładowania akumulatora.

Informacja dla zaskoczonych. Aby zobaczyć napięcie ładowania akumulatora (lub napięcie akumulatora - przy wyłączonym silniku) na stacji multimedialnej w samochodzie, nie trzeba nic kombinować. Wystarczy przytrzymać kilka sekund przycisk z trybikami (ten sam, którego używamy, aby sprawdzić wersję oprogramowania w stacji). Pojawi się ekran, gdzie oprócz m.in. ilości aktywnych satelit gps, w lewym górnym rogu będzie wyświetlone napięcie na akumulatorze. W zależności od stopnia naładowania akumulatora, napięcie ładowania będzie rożne. Przy całkowicie naładowanym akumulatorze, nie jest on dalej mocno ładowany i napięcie ładowania spada poniżej 13V. Dla pewności można podłączyć dobry miernik.

Autor:  shrack65 [ 16-09-2018, 09:10 ]
Tytuł:  Re: Napięcie Ładowania akumulatora.

Prawdopodobne przyczyny tego stanu to
Niewłaściwy styk wskaźnika w gnieździe zapalniczki
Luźny pasek alternatora
Zaśniedziałe brudne klemy akumulatora
Brak zaśniedziała lub brudna masa silnika połączenie pomiędzy silnikiem a karoserią pojazdu.
Wieszające brudne lub zbyt krótkie szczotki w alternatorze
Zaśniedziałe brudne połączenia na regulatorze napięcia alternatora

Alternator nie posiada regulatora prądu ładowania powinien podawać jednakowe stałe napięcie podczas swojej pracy jednak napięcie to spada, gdy jest obciążony powyżej swojej wydajności prądowej.
Nie ma mowy o żadnym spadku napięcia podczas jazdy, gdy akumulator jest naładowany alternator nie mierzy stopnia naładowania akumulatora.
Alternator może obniżyć swoje napięcie, gdy jego regulator jest mocno nagrzany i wraz z upływem czasu wyschła pasta termoprzewodząca jednak jest to proces powolny, który nie powoduje gwałtownych zmian.

Autor:  fox [ 16-09-2018, 09:47 ]
Tytuł:  Re: Napięcie Ładowania akumulatora.

To co napisałem jest wynikiem mojej obserwacji na postoju. Po kilku dniach niejeżdżenia, napięcie ładowania jest powyżej 14V, a po trasie poniżej 13V. Tak jest zawsze. Nie sprawdzałem podczas jazdy, ale popatrzę z ciekawości, jak wtedy zachowuje się napięcie.

Autor:  DS [ 16-09-2018, 11:44 ]
Tytuł:  Re: Napięcie Ładowania akumulatora.

shrack65 pisze:
Ciekawa teoria (wyłącza się np. podczas przyśpieszania), czyli jadąc autostradą korzystamy tylko i wyłącznie z akumulatora.
Nie wiem jak Ty jeździsz autostradami, ja z reguły ze stałą prędkością i wtedy alternator pracuje normalnie.
Było o tym na forum - Vitara/S-Cross mają coś w rodzaju inteligentnego ładowania. Alternator dosyć mocno obciąża silnik, więc kiedy ciśniemy mocno gaz - nie ładuje, cała moc wykorzystywana jest do przyśpieszania. I tak jak napisał kolega fox, można to zobaczyć poprzez długie przytrzymanie przycisku ustawień na stacji multimedialnej.
Nie jest to żadna usterka!

Autor:  staryem [ 16-09-2018, 11:48 ]
Tytuł:  Re: Napięcie Ładowania akumulatora.

shrack65. Twoje uwagi są bardzo trafne jednak moja Vitara ma dopiero ok. 5000 km przebiegu. Faktem jest, że niekiedy po uruchomieniu
silnika ten mój wskaźniczek czasami potrafi pokazać np. 4 V. Ale po poruszaniu pokazuje już np. 13,8 V i jadąc dalej zaczynają się dziać opisane przeze mnie skoki, a dalsze poruszanie wskaźnika nie wnosi nic nowego. Kwestia paska i klem oraz sprawa szczotek chyba z racji wieku i przebiegu powinna odpadać. Nie znam konstrukcji regulatora alternatora, ale wydaje mi się, że powinien
to być regulator elektroniczny zintegrowany ze szczotkotrzymaczem ew. alternatorem. Zgadzam się, że alternator nie posiada regulatora
prądu ładowania, ale musi mieć regulator napięcia. Braku masy między silnikiem, a nadwoziem nie wyczułem, bo nigdy nie miałem problemu przy rozruchu silnika. shrack65 dziękuję za zainteresowanie się tematem.
Fox. pomiar na postoju oczywiście przy uruchomionym silniku?

Autor:  fox [ 16-09-2018, 13:27 ]
Tytuł:  Re: Napięcie Ładowania akumulatora.

Oczywiście :)

Autor:  DS [ 16-09-2018, 17:47 ]
Tytuł:  Re: Napięcie Ładowania akumulatora.

Dziś zerknąłem na ładowanie, podczas jazdy od 12,59 V do 14,85 V.
Wszelkie wartości powyżej 14,00 V przy odpuszczonym pedale gazu.
Podczas jazdy ze stałą prędkością oraz podczas postoju ~13,90 V.
Postój przy wyłączonym silniku ~12,20 V.

Autor:  staryem [ 16-09-2018, 17:51 ]
Tytuł:  Re: Napięcie Ładowania akumulatora.

fox. Ciekawe jakie napięcie w czasie jazdy jest w Twoim przypadku.
DS. Bardzo proszę o podanie sposobu odczytu napięcia na stacji multimedialnej.

Autor:  DS [ 16-09-2018, 18:01 ]
Tytuł:  Re: Napięcie Ładowania akumulatora.

staryem pisze:
DS. Bardzo proszę o podanie sposobu odczytu napięcia na stacji multimedialnej.

Tak jak napisałem kilka postów wyżej - długie przytrzymanie przycisku ustawień na stacji multimedialnej.
https://youtu.be/dSyR5_5nc7Q?t=32s

Autor:  fox [ 17-09-2018, 08:41 ]
Tytuł:  Re: Napięcie Ładowania akumulatora.

Dziś przyglądnąłem się napięciu ładowania również podczas jazdy. Oto wyniki moich obserwacji.

Po weekendzie niejeżdżenia, rano napięcie akumulatora 12,2 V. Po odpaleniu silnika 14,4 V na postoju.
Podczas jazdy utrzymuje się przez jakiś czas na poziomie 14,4 V i oscyluje wokół tej wartości. Po pewnym czasie (kilka minut) zmienia się na 12,4 V i oscyluje wokół tej wartości. Znów po kilku minutach wraca do 14,4 V, po kolejnych kilku minutach do 12,4 V i tak w kółko. Wynika z tego, że co kilka minut ładowanie jest włączane i wyłączane na zmianę. Nie zauważyłem zmiany sposobu ładowania w zależności od stylu jazdy. Bez względu, czy przyspieszałem, czy nie, to jak ładowanie było włączone, pozostawało dalej włączone, a kiedy było wyłączone, pozostawało wyłączone.
Po 20 km jazdy, na postoju przy wciąż uruchomionym silniku miałem 12,6 V.

Podsumowując, napięcia ładowania na postoju są takie jak podałem we wcześniejszym poście, natomiast podczas jazdy wygląda na to, że ładowanie włącza się i wyłącza regularnie co jakiś czas, niezależnie od stylu jazdy. Tak jest przynajmniej u mnie.

Autor:  czoboki [ 17-09-2018, 09:17 ]
Tytuł:  Re: Napięcie Ładowania akumulatora.

Panowie.
Nie piszcie proszę, że alternator się nie wyłącza, bo nie ma jak, natomiast odłączane może być ładowanie akumulatora przez odpowiedni układ elektroniczny. :)
Przypuszczam, że to oczywiste dla Was i piszecie skrótami, ale nie każdy wie jak zbudowany jest alternator i co to właściwie jest. W efekcie będzie potem rozpowiadać, że na forum Suzuki napisali o wyłączającym się alternatorze. :)

Autor:  DS [ 17-09-2018, 10:25 ]
Tytuł:  Re: Napięcie Ładowania akumulatora.

czoboki, dokładnie tak jak piszesz, chodzi o odłączanie ładowania.
Ja informację na ten temat uzyskałem bezpośrednio od diagnosty Suzuki (podczas testów All Grip), sam zasugerował wciśnięcie gazu do podłogi i obserwację ładowania. Mam gdzieś zapis tych testów z kamerki samochodowej, postaram się odszukać ten plik i dokładnie odsłuchać co mówił na ten temat.

Autor:  staryem [ 17-09-2018, 18:41 ]
Tytuł:  Re: Napięcie Ładowania akumulatora.

fox. Twoje obserwacje wydają się potwierdzać moje przy użyciu prymitywnych wskaźników. Myślałem, że z moim pojazdem
jest coś nie tak, ale widzę, że inne Vitary również w zakresie napięcia ładowania zachowują się podobnie. Samochody te
w sumie na pewno przejechały kilkaset tysięcy kilometrów i do tej pory nikt nie sygnalizował specyficznego systemu regulacji
napięcia ładowania. Myślę, że dzięki nam udało się ustalić coś co powinno zasygnalizowane w instrukcji obsługi pojazdu.
Może jest coś na ten temat, ale ja niestety nie znalazłem. Zawsze uważałem, że napięcie ładowania akumulatora powinno
być w miarę stabilne i wahać się w określonym zakresie. Dziękuję Kolegom za zainteresowanie się tematem i aktywny
udział w rozpracowaniu problemu. Osobiście aktualnie nie jestem w stanie dokonać pomiarów przy pomocy stacji multimedialnej,
ale za kilka dni powrócę do tematu. Mam nadzieję, że wyniki będą podobne, albo nawet identyczne.

Autor:  piomic [ 17-09-2018, 22:40 ]
Tytuł:  Re: Napięcie Ładowania akumulatora.

staryem pisze:
coś co powinno zasygnalizowane w instrukcji obsługi pojazdu.

W jakim celu?
Serio, do czego użytkownikowi potrzebne są szczegóły procedury ładowania akumulatora? Mój prostownik ma podobny program na "podtrzymaniu" nieużywanego akumulatora — czy to takie dziwne że alternator w samochodzie nie ładuje bez sensu pełnego ogniwa?

Autor:  czoboki [ 18-09-2018, 17:59 ]
Tytuł:  Re: Napięcie Ładowania akumulatora.

Ludzie lubią wiedzieć. Ot i tyle. :)

Autor:  staryem [ 19-09-2018, 07:03 ]
Tytuł:  Re: Napięcie Ładowania akumulatora.

Zgodnie wytycznymi uprzejmych Kolegów, wczoraj dokonałem pomiarów napięcia ładowania przy użyciu stacji multimedialnej.
To co pokazuje mój prymitywny /za ok. 20 zł./ wskaźniczek zgadza się z wartościami wyświetlanymi przez stację, która podaje to z większą dokładnością. Pozostaje stwierdzić, że te nasze doświadczenia tego układu potwierdziły odmienny system ładowania akumulatora, a nie wadę tego układu. Zapewne niektórzy Koledzy mnie poprą, że w samochodach innych marek napięcie ładowania jest prawie stabilne.
Wiadomo, że ładowanie następuje w skutek różnicy napięć akumulatora i alternatora. W wyniku naładowania tegoż akumulatora
jego napięcie wzrasta, a więc różnica napięć maleje i tym samym prąd /natężenie/ spada prawie do zera i proces ładowania jest ograniczony. Jak widać w Vitarze rozwiązano to inaczej. Jeszcze raz dziękuję Kolegom za wyjaśnienie tego zagadnienia.

Autor:  DS [ 22-09-2018, 10:08 ]
Tytuł:  Re: Napięcie Ładowania akumulatora.

Wypowiedź diagnosty Suzuki na temat ładowania:
https://youtu.be/5o8FrOY9p1c

Autor:  DADO [ 25-09-2018, 09:35 ]
Tytuł:  Re: Napięcie Ładowania akumulatora.

Hej

Do powyższego komentarza diagnosty Suzuki mogę dodać że tzw. "alternator sterowany"
jest powszechny w autach różnych marek spełniających normę Euro 6 ( bywał też w E5)
W zależności od obciążenia silnika, zapotrzebowania na energię, alternator jest sterowny przez najczęściej kalkulator silnika ( generalnie )
Dlatego nie można określić czy w danym momencie ma to być napięcie 13,6 V czy 14,8 V
Są jeszcze tryby awaryjne, rozładowane akumulatory itp.
Użytkownik nie jest w stanie tego dobrze zdiagnozować a takie "różne" chwilowe wartości ładowania świadczą tylko że wszystko działa prawidłowo

Ps. w S-Cross 1.0 jest tak samo

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+01:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/