Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 28-03-2024, 13:02

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Ten temat jest zamknięty. Nie można w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 64 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 Następna
Autor Wiadomość
Post: 29-08-2018, 18:48 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16-12-2010, 19:35
Posty: 539
Lokalizacja: Nowy Sącz
Suzuki: SX4 1.6 120KM
jak zapniesz LOCK to przy zjeżdzie z góry na ośnieżonej jezdni to wszystkie koła hamują silnikiem nie tylko przednie a to wiele pomaga oczywiście do prędkości 60 km/h

_________________
SUZUKI SX4 EXPLORE 4x4 1.6 Pb 120 KM


Ostatnio zmieniony 29-08-2018, 19:02 przez Jaczek, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
 
Post: 29-08-2018, 18:54 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-12-2017, 14:24
Posty: 365
Zgadza się, ale trudno jeździć cały czas na LOCKu.

_________________
Vitara 1.6 HalfGrip
https://www.youtube.com/watch?v=qYSSoIVB8x0


Na górę
 
Post: 29-08-2018, 19:04 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19-01-2013, 14:09
Posty: 1361
Suzuki: Vitara S 4WD AT
fox pisze:
Napęd 4x4 na pewno jest fajny do jazdy w trudniejszych warunkach. Trzeba natomiast pamiętać, że przy hamowaniu nie ma to znaczenia jaki mamy napęd
Otóż ma. Nie wiem jak All Grip Select, ale takie napędy jak Quattro Ultra, Active Drive czy S-AWC dosyć mocno spinaja osie podczas hamowania, stabilizując w ten sposób auto i wspomagając działanie hamulców (rozpinają jeśli zadziała ABS).

Jaczek pisze:
jak zapniesz LOOK to przy zjeżdzie z góry na ośnieżonej jezdni to wszystkie koła hamują silnikiem nie tylko przednie
I dlatego też asystent zjazdu działa tylko w trybie Lock.

fox pisze:
Zgadza się, ale trudno jeździć cały czas na LOCKu.
A tego właśnie nie wiemy, czy w innych trybach napęd wspomaga hamowanie czy nie.

_________________
Vitara S 1.4 Boosterjet 4WD AT
Swift Sport 1.4 Boosterjet


Na górę
 
Post: 29-08-2018, 19:13 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-12-2017, 14:24
Posty: 365
Jaczek pisze:
jak zapniesz LOOK to przy zjeżdzie z góry na ośnieżonej jezdni to wszystkie koła hamują silnikiem nie tylko przednie
DS pisze:
I dlatego też asystent zjazdu działa tylko w trybie Lock.


fox pisze:
Zgadza się, ale trudno jeździć cały czas na LOCKu.
DS pisze:
A tego właśnie nie wiemy, czy w innych trybach napęd wspomaga hamowanie czy nie.


Szkoda właśnie, że tego nie wiemy. Wiemy za to, że jak ABS zaczyna działać, to napęd już na pewno nie ma znaczenia :)

_________________
Vitara 1.6 HalfGrip
https://www.youtube.com/watch?v=qYSSoIVB8x0


Na górę
 
Post: 29-08-2018, 20:52 
Offline

Rejestracja: 21-06-2015, 12:31
Posty: 1819
Suzuki: SuziQuattro
I szkoda że nie można go wyłączyć.


Na górę
 
Post: 30-08-2018, 00:31 
Offline

Rejestracja: 04-12-2016, 19:12
Posty: 261
Lokalizacja: małopolska
Suzuki: Vitara 1.6 4WD
Remote pisze:
Jesli nie zamierzasz jezdzic poza normalnymi drogami oraz nie mieszkasz w wysokich górach to nie warto.
Lepiej tę kase dolozyc do wersji 1.4T lub AT.

A widzisz, Ty pewnie nie potrzebujesz.
Tymczasem właściciele Vitary mogliby równie dobrze rzec, że jeśli czegoś "nie warto" to raczej nie warto kupować Vitary bez 4x4...
(OK, chyba że kierujesz się modą, fju-bździu czy kaprysem - wtedy rób sobie co chcesz - ale chyba wtedy nie pytasz na forum czy Ci takie bzdury potrzebne?)
Nie warto, bo jesli potrzebujesz auta tylko do deptania w gaz i nawalania po autostradach, to vitara jest po prostu dennym, fatalnym, beznadziejnym wyborem.
Za te pieniądze można kupić sporo aut znacznie lepiej nadających się do jazdy po owych "normalnych' drogach, koniec kropka.

fox pisze:
Napęd 4x4 na pewno jest fajny do jazdy w trudniejszych warunkach. Trzeba natomiast pamiętać, że przy hamowaniu nie ma to znaczenia jaki mamy napęd. Ślizgać się będziemy tak samo :)

Tak samo jak "trzeba pamiętać", że hamowanie awaryjne to ostateczność, a nie element bezpiecznej jazdy...

Deptanie hamulca do podłogi zazwyczaj wcale nie pomaga uniknąć kolizji. Bo przy nadmiernej prędkości, uwzględniając czas reakcji kierowcy, układu hamulcowy zaczyna działać zazwyczaj dopiero kiedy fizyka mówi że już zdecydowanie za późno na zatrzymanie się.
Natomiast sensowny napęd 4x4 może pomóc kierowcy (takiemu umiejącemu coś więcej niż jazda 180/h po prostej) wykonać manewr który bez AWD byłby dużo trudniejszy lub dużo bardziej nieprzewidywalny.

_________________
Vitara 1.6 Premium 4WD


Na górę
 
Post: 30-08-2018, 07:49 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 13-06-2012, 20:19
Posty: 1503
Suzuki: TM3 LR Highland
igi pisze:
Natomiast sensowny napęd 4x4 może pomóc kierowcy (takiemu umiejącemu coś więcej niż jazda 180/h po prostej) wykonać manewr, który bez AWD byłby dużo trudniejszy lub dużo bardziej nieprzewidywalny.


To napisz w jakim manewrze na drodze (podczas jazdy) pomoże Ci dołączany napęd ?
Masz na mysli np. test łosia czyli omijanie przeszkody ?


Dla mnie dołaczany AWD ma sens tylko w trudnych warunkach (śnieg, błoto, piach, szuter etc) podczas RUSZANIA. Tutaj jego zalety są niepodważalne.
Włączanie się do ruchu na śliskim jest o wiele płynniejsze w autach z AWD.

_________________
Ex Vitara Premium 1.0T FWD 2019
Ex Vitara S 1.4T FWD 2018
Ex Swift Comfort 1.2 94 KM 2015
Ex Splash Comfort 1.2 86 KM LPG 2009


Na górę
 
Post: 30-08-2018, 08:23 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-12-2017, 14:24
Posty: 365
Napęd 4WD jest lepszy niż 2WD i jest to bezsporne. Nikt chyba tutaj tego nie neguje.
Jeśli natomiast ktoś pyta co ma wybrać, to uczciwie jest mu przedstawić możliwie dużo informacji w tym temacie, aby sam mógł podjąć świadomą decyzję, a nie powtarzać tylko, że 4x4 i nic więcej (takie postępowanie przypomina mi akwizytora, który próbuje na siłę kogoś przekonać do takiego a nie innego wyboru).

Jeśli ktoś chce sobie kupić vitarę 2WD, to wcale nie musi oznaczać, że będzie jeździł 180km/h po autostradzie, albo kieruje się modą. Może chce jeździć normalnymi drogami i czasami przejechać np. po mocno wyboistej kamienistej drodze, gdzie nie przejechałby zwykłą osbówką, ze względu na mały prześwit. Vitara ma właśnie również tą zaletę, że ma trochę większy prześwit.
4WD jest ważne, kiedy następuje uślizg kół podczas napędzania (piach, błoto, śnieg), działa póki te koła mają jeszcze choć trochę przyczepności. Jeśli przekroczymy granicę przyczepności kół, lub koła uślizgują się niewiele (np. na asfalcie), samochody z napędem 4WD i 2WD zachowują się podobnie. Uważać i jeździć bezpiecznie trzeba natomiast zawsze, bez względu na to jakim samochodem jedziemy.

_________________
Vitara 1.6 HalfGrip
https://www.youtube.com/watch?v=qYSSoIVB8x0


Na górę
 
Post: 30-08-2018, 08:50 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19-01-2013, 14:09
Posty: 1361
Suzuki: Vitara S 4WD AT
Remote pisze:
Dla mnie dołaczany AWD ma sens tylko w trudnych warunkach (śnieg, błoto, piach, szuter etc) podczas RUSZANIA..
Przede wszystkim - raczej odłączany, niż dołączany. I skoro wg Ciebie ma sens tylko podczas ruszania, to dlaczego nie np. podczas wyprzedzania?

_________________
Vitara S 1.4 Boosterjet 4WD AT
Swift Sport 1.4 Boosterjet


Na górę
 
Post: 30-08-2018, 09:01 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-08-2006, 11:13
Posty: 12208
Lokalizacja: CB - CIN - CT
Suzuki: Vitara 1.6 AllGrip
Kiedyś był test pierwszej generacji SX4 - slalom, na suchym asfalcie.
4WD przejechał bez przewracania słupków, a 2WD już nie. Nie wiem czy był obiektywny. Przeprowadził go chyba czeski czy słowacki AutoBild.


Na górę
 
Post: 30-08-2018, 09:09 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-12-2017, 14:24
Posty: 365
Przy takim testowym slalomie następuje uślizg kół również na asfalcie. Jest to więc możliwe.

_________________
Vitara 1.6 HalfGrip
https://www.youtube.com/watch?v=qYSSoIVB8x0


Na górę
 
Post: 30-08-2018, 09:30 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19-01-2013, 14:09
Posty: 1361
Suzuki: Vitara S 4WD AT
Tyle, że AWD działa w zasadzie przy każdym manewrze, a nie tylko przy uślizgu.

_________________
Vitara S 1.4 Boosterjet 4WD AT
Swift Sport 1.4 Boosterjet


Na górę
 
Post: 30-08-2018, 09:34 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 13-06-2012, 20:19
Posty: 1503
Suzuki: TM3 LR Highland
DS pisze:
Remote pisze:
Dla mnie dołaczany AWD ma sens tylko w trudnych warunkach (śnieg, błoto, piach, szuter etc) podczas RUSZANIA..
Przede wszystkim - raczej odłączany, niż dołączany. I skoro wg Ciebie ma sens tylko podczas ruszania, to dlaczego nie np. podczas wyprzedzania?


Ma sens podczas wyprzedzania, jak masz czym wyprzedzać.
Nie ma opcji aby dowolny silnik, który wystepuje w Vitarze zerwał przyczepność przednich kół podczas jazdy na 3 biegu. (no chyba, że na oblodzonej nawierzchni ;) )
Po prostu moc i moment jest za mały.

Inna sprawa kto ciśnie auto w trudnych warunkach pogodowych ? (lód, śnieg)
Choc był tutaj przypadek dumy, jak ktoś wyprzedzał kolumnę wolno jadących aut w błocie pośniegowym :komandos: - właśnie dzięki AWD. Tak tez można.

_________________
Ex Vitara Premium 1.0T FWD 2019
Ex Vitara S 1.4T FWD 2018
Ex Swift Comfort 1.2 94 KM 2015
Ex Splash Comfort 1.2 86 KM LPG 2009


Na górę
 
Post: 30-08-2018, 09:42 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-12-2017, 14:24
Posty: 365
DS pisze:
Tyle, że AWD działa w zasadzie przy każdym manewrze, a nie tylko przy uślizgu.


Vitara nie ma stałego napędu na cztery koła, elektronika AllGrip, która nadzoruje jazdę czuwa owszem cały czas, ale podejmuje odpowiednie działania, właśnie w momencie uślizgu.

_________________
Vitara 1.6 HalfGrip
https://www.youtube.com/watch?v=qYSSoIVB8x0


Na górę
 
Post: 30-08-2018, 09:45 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08-06-2017, 06:45
Posty: 777
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Suzuki: Vitara 1.6 AT 4WD
fox pisze:
DS pisze:
Tyle, że AWD działa w zasadzie przy każdym manewrze, a nie tylko przy uślizgu.


Vitara nie ma stałego napędu na cztery koła, elektronika AllGrip, która nadzoruje jazdę czuwa owszem cały czas, ale podejmuje odpowiednie działania, właśnie w momencie uślizgu.

Myślisz się, napęd na 4 koła jest załączany podczas przyśpieszania, manewrowania, nawet jak jest trakcja.

_________________
Vitara 1.6 AT AllGrip | Ford Ranger Wildtrak 3.2 AT 4x4


Na górę
 
Post: 30-08-2018, 09:56 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19-01-2013, 14:09
Posty: 1361
Suzuki: Vitara S 4WD AT
@Remote, nie chodzi o zerwanie przyczepności przednich kół, a o utrzymanie samochodu na torze jazdy. Fizyki nie da się oszukać, przekazanie momentu czterema kołami powoduje znaczne zmniejszenie sił działających na poszczególne koła w kierunku - że tak to ujmę - niekoniecznie przez nas oczekiwanym.
Nie wiem jak Ty, ale ja wyprzedzam na różnych biegach, nie tylko na trzecim. Co do trudnych warunków, to nigdy nie wyprzedzasz podczas deszczu czy na śniegu jakiegoś kamaza albo miłośnika opon letnich jadącego 25 km/h?
Przy takich założeniach jak Twoje, to żadne awd nie ma sensu.


fox pisze:
DS pisze:
Tyle, że AWD działa w zasadzie przy każdym manewrze, a nie tylko przy uślizgu.
Vitara nie ma stałego napędu na cztery koła, elektronika AllGrip, która nadzoruje jazdę czuwa owszem cały czas, ale podejmuje odpowiednie działania, właśnie w momencie uślizgu.
Jest na ten temat cały wątek na forum, doczytaj proszę, bo widzę, że wiedzę na temat All Grip Select masz znikomą :)

_________________
Vitara S 1.4 Boosterjet 4WD AT
Swift Sport 1.4 Boosterjet


Na górę
 
Post: 30-08-2018, 10:03 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-12-2017, 14:24
Posty: 365
Dobrze, powiedzmy zatem tak, elektronika załącza napęd na cztery koła podczas np. przyśpieszania, gdyż "wie", że przyspieszamy i że może taki uślizg wystąpić (lub nawet występuje, tylko bardzo mały, którego nie odczuwamy) i zabezpiecza się i nas w ten sposób na tą okoliczność. Nie ma czegoś takiego jak zupełny brak uślizgu, uślizg zawsze występuje większy bądź mniejszy, również na asfalcie - fizyka po prostu.

_________________
Vitara 1.6 HalfGrip
https://www.youtube.com/watch?v=qYSSoIVB8x0


Na górę
 
Post: 30-08-2018, 10:08 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19-01-2013, 14:09
Posty: 1361
Suzuki: Vitara S 4WD AT
Jeśli twierdzisz, że "Nie ma czegoś takiego jak zupełny brak uślizgu, uślizg zawsze występuje", to musisz uznać All Grip Select za stały 4x4, bo w takiej sytuacji zawsze ciągnie czterema kołami. Co jest oczywiście nieprawdą, więc gdzieś masz błąd w teorii ;)

_________________
Vitara S 1.4 Boosterjet 4WD AT
Swift Sport 1.4 Boosterjet


Na górę
 
Post: 30-08-2018, 10:10 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 13-06-2012, 20:19
Posty: 1503
Suzuki: TM3 LR Highland
@DS - jezdziłem Golfem Alltrackiem 2.0 TDI z 320nm przez ok. 55 tys km i szczerze mówiąc napęd AWD przydawał się tylko podczas ruszania.
Auto zimą po prostu fajnie się włączało do ruchu. No ale to było jakieś 1% czasu jazdy kiedy faktycznie coś z tego miałem.
Za to przez 99% czasu miałem większe spalanie ;)

Kolejne auto kupiłem z tym samym silnikiem ale FWD. Paliło litr mniej, było 10k pln tańsze, szybciej przyspieszało i było bardziej elastyczne (bo lżejsze) i naprawde nie tęsknię za AWD.
Gdybym mieszkał w górach to co innego - na pewno kupiłbym znowu AWD/4x4.


ps. nie wiem czy 4Motion w VAGu jest lepszy czy gorszy niż AllGrip. Opieram się na tym, że działa podobnie.
Może faktycznie Suzuki zrobiło tak genialny napęd, że klękajcie narody i wtedy może ma to sens.

_________________
Ex Vitara Premium 1.0T FWD 2019
Ex Vitara S 1.4T FWD 2018
Ex Swift Comfort 1.2 94 KM 2015
Ex Splash Comfort 1.2 86 KM LPG 2009


Ostatnio zmieniony 30-08-2018, 10:18 przez Remote, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
 
Post: 30-08-2018, 10:12 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-12-2017, 14:24
Posty: 365
DS pisze:
Jeśli twierdzisz, że "Nie ma czegoś takiego jak zupełny brak uślizgu, uślizg zawsze występuje", to musisz uznać All Grip Select za stały 4x4, bo w takiej sytuacji zawsze ciągnie czterema kołami. Co jest oczywiście nieprawdą, więc gdzieś masz błąd w teorii ;)


Nie ma błędu ;) AllGrip działa po prostu od pewnej granicy uślizgu.

_________________
Vitara 1.6 HalfGrip
https://www.youtube.com/watch?v=qYSSoIVB8x0


Na górę
 
Post: 30-08-2018, 10:28 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19-01-2013, 14:09
Posty: 1361
Suzuki: Vitara S 4WD AT
fox pisze:
DS pisze:
Jeśli twierdzisz, że "Nie ma czegoś takiego jak zupełny brak uślizgu, uślizg zawsze występuje", to musisz uznać All Grip Select za stały 4x4, bo w takiej sytuacji zawsze ciągnie czterema kołami. Co jest oczywiście nieprawdą, więc gdzieś masz błąd w teorii ;)
Nie ma błędu ;) AllGrip działa po prostu od pewnej granicy uślizgu.
Bzdura. Ale skoro się upierasz, to podaj źródło tej informacji 8)


@Remote, jeśli Twoje wykorzystanie awd to był 1% czasu jazdy, to rzeczywiście trudno dyskutować :)
Aczkolwiek przypuszczam (choć nie wiem, jakimi algorytmami rządzi się 4Motion), że awd tego Golfa pomagało Ci znacznie częściej, niż Ci się wydaje. Przy tego typu napędach kierowca z reguły nie wie, kiedy i jak napęd pracuje.
Co do All Grip Select, to w mojej ocenie jest na tym podobnym poziomie, co dobre konkurencyjne napędy (ACT-4, Quattro Ultra), zgłębiając temat można znaleźć ogrom podobieństw w sterowaniu.

_________________
Vitara S 1.4 Boosterjet 4WD AT
Swift Sport 1.4 Boosterjet


Na górę
 
Post: 30-08-2018, 10:39 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 13-06-2012, 20:19
Posty: 1503
Suzuki: TM3 LR Highland
DS pisze:
@Remote, jeśli Twoje wykorzystanie awd to był 1% czasu jazdy, to rzeczywiście trudno dyskutować :)


Po prostu takie mamy warunki pogodowe w Polsce.
U mnie (Wielkopolska) w ostatnich 5 latach śnieg leżał na drodze moze ze 2 tygodnie - średnia roczna to zapewne ok. 3-4 dni ;)

No ale tak pisałem - gdybym mieszkał w górach to na pewno jezdził bym AWD - bezdyskusyjnie.

_________________
Ex Vitara Premium 1.0T FWD 2019
Ex Vitara S 1.4T FWD 2018
Ex Swift Comfort 1.2 94 KM 2015
Ex Splash Comfort 1.2 86 KM LPG 2009


Na górę
 
Post: 30-08-2018, 10:46 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-12-2017, 14:24
Posty: 365
DS pisze:
fox pisze:
DS pisze:
Jeśli twierdzisz, że "Nie ma czegoś takiego jak zupełny brak uślizgu, uślizg zawsze występuje", to musisz uznać All Grip Select za stały 4x4, bo w takiej sytuacji zawsze ciągnie czterema kołami. Co jest oczywiście nieprawdą, więc gdzieś masz błąd w teorii ;)
Nie ma błędu ;) AllGrip działa po prostu od pewnej granicy uślizgu.
Bzdura. Ale skoro się upierasz, to podaj źródło tej informacji 8)


np. https://www.youtube.com/watch?v=85DZulpm-cY (od trzeciej minuty) oraz ogólne zasady działania napędów 4x4 oraz podręcznik z Podstaw Fizyki.

_________________
Vitara 1.6 HalfGrip
https://www.youtube.com/watch?v=qYSSoIVB8x0


Na górę
 
Post: 30-08-2018, 10:57 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19-01-2013, 14:09
Posty: 1361
Suzuki: Vitara S 4WD AT
@fox, odsyłasz do materiałów marketingowych?? Udowodniliśmy już na forum, że informacje tam podawane średnio pokrywają się z rzeczywistością.
Podręcznik z podstaw fizyki? Nie widzę tam informacji np. o uślizgu w czasie postoju, a przecież Vitara zapina napęd zanim ruszymy. To jak to jest hmm?

_________________
Vitara S 1.4 Boosterjet 4WD AT
Swift Sport 1.4 Boosterjet


Na górę
 
Post: 30-08-2018, 11:10 
Offline

Rejestracja: 22-05-2017, 21:34
Posty: 332
Suzuki: Vitara
Zamiast dyskutować o wyższości świąt powiedzmy sobie do jakich zastosowań Vitara ma sens większy niż inne samochody, bo z perspektywy przyszłego nabywcy ten samochód kupowany tylko oczami może rozczarować.

Moje typy:
1. Średnie i duże miasto. Tu spokojnie wystarczy 2WD, jest prześwit na krawężniki a samochód przy całkiem pojemnym wnętrzu jest krótki, więc łatwo się gdzieś wcisnąć przy parkowaniu. Bardzo poprawny, ale nie do lansu.
2. Małe miejscowości, drogi poboczne i krajowe. Drogi n-tej kategorii utrzymania przez lasy i pola. Od czasu do czasu przejechanie miedzą czy dojazd drogą gruntową do działki. Tu się Vitara sprawdzi, a jak jest AWD to już będzie super samochód.
3. Samochód dla leśnika, myśliwego czyli jazda drogami technicznymi w lesie czy inne takie wyzwania często związane z pracą. Tu się nie sprawdzi. Za delikatne autko, napęd też na drogi a nie bezdroża.
4. Dużo tras po autostradach i ekspresówkach. Tu lepszym wyborem będzie większość kompaktów. Jeśli ktoś lubi wersję 1.4 to świetnie, ale ten sam silnik wsadzony do kompakta da jeszcze więcej frajdy z jazdy.

Dla mnie wersja AWD to idealny samochód pod miasto dla 1-3 osób do codziennego używania. No i tylko lekie przyczepy jesli ktoś myśli o łódce na haku.


Na górę
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Ten temat jest zamknięty. Nie można w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 64 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 37 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]