Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 28-03-2024, 21:01

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 44 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2
Autor Wiadomość
Post: 26-12-2017, 21:12 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20-04-2007, 19:23
Posty: 959
Lokalizacja: Górny Śląsk
Nie wiem jak tam w ASO podchodzą do tego tematu, ale jak ja zaczynałem przygodę z motoryzacją to uczono mnie, że przy wyborze płynu trzeba mieć na względzie również kolor . Pamiętam , że nawet na kursie prawa jazdy uczono iż należy zwracać uwagę na kolor. Zaznaczam, że były to naprawdę odległe czasy, można rzecz historia. Jednak, nie tak dawno kupując w sklepi motoryzacyjnym płyn na dolewkę nie znałem nazwy i sprzedawca dobrał po kolorze. Po dolaniu nic się złego nie działo. :zakrecony:


Na górę
Post: 26-12-2017, 21:27 
Z tego co wiem to wymieszanie różnych kolorów płynów ma jakiś tam wpływ na żywotność silnika, bo właśnie kolor płynu zielony albo niebieski itd ma różnice w sobie tych dodatków antykorozyjnych.


Na górę
   
Post: 26-12-2017, 21:43 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-08-2006, 11:13
Posty: 12208
Lokalizacja: CB - CIN - CT
Suzuki: Vitara 1.6 AllGrip
Wg Intercars:
"Przyjęło się że płyn tradycyjny jest koloru niebieskiego. Nie jest to jednak zasada determinująca właściwości płynu. Kolor płynu jest czynnikiem drugo lub nawet trzeciorzędowym."


Na górę
Post: 26-12-2017, 23:26 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-12-2017, 14:24
Posty: 365
Nie ma norm określających kolory płynów chłodzących (producenci mogą w rzeczywistości barwić wedle uznania), są natomiast normy określające grupy (typy) płynów. Nie wolno mieszać płynów z grup G11 i G12/12+ między sobą, można natomiast mieszać różne kolory w ramach danej grupy. To grupa (typ) określa skład płynu. Pomieszanie płynów z grup G11 i G12/12+ może właśnie spowodować uszkodzenia uszczelnień w układzie i skrócić żywotność silnika. Tego nie widać od razu.

_________________
Vitara 1.6 HalfGrip
https://www.youtube.com/watch?v=qYSSoIVB8x0


Na górę
Post: 18-08-2019, 13:49 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20-04-2007, 19:23
Posty: 959
Lokalizacja: Górny Śląsk
Odgrzewam temat, ostatnio zauważyłem niski poziom płynu ale , że był bliski termin wymiany poczekałem i wymieniłem nalewając do poziomu max. w zbiorniku. Po przejechaniu ponad 300 km poziom płynu jest na minimum. Poziom oleju w normie, korek wlewu czysty, pod autem sucho, wskaźnik temperatury pokazuje w normie. Jaki może być powód takiego stanu?


Na górę
Post: 18-08-2019, 14:14 
Offline

Rejestracja: 09-01-2010, 14:02
Posty: 3375
Lokalizacja: Kwidzyn
Miałem tak w Skodzie kiedyś. Płyn delikatnie sączył się z pompy wody i od razu parował nie zostawiając plamy na ziemi. Płyn może też uciekać z nagrzewnicy do wnętrza auta ale wtedy czuć wewnątrz taki słodkawy zapaszek. No i po czasie robi się wilgotna wykładzina.

_________________
S-cross 1,6 Pb AWD


Na górę
Post: 18-08-2019, 15:36 
Offline

Rejestracja: 21-06-2015, 12:31
Posty: 1819
Suzuki: SuziQuattro
Iron pisze:
Po przejechaniu ponad 300 km poziom płynu jest na minimum. Poziom oleju w normie, korek wlewu czysty, pod autem sucho, wskaźnik temperatury pokazuje w normie. Jaki może być powód takiego stanu?
np źle odpowietrzony układ


Na górę
Post: 18-08-2019, 18:33 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20-04-2007, 19:23
Posty: 959
Lokalizacja: Górny Śląsk
To wówczas co, dolać i obserwować bo już się odpowietrzyło czy jeszcze wykonać jakieś czynności w celu odpowietrzenia ?


Na górę
Post: 19-08-2019, 07:26 
Offline

Rejestracja: 21-06-2015, 12:31
Posty: 1819
Suzuki: SuziQuattro
Na zimnym silniku dolej do połowy, oznacz i obserwuj.


Na górę
Post: 27-08-2019, 23:43 
Offline

Rejestracja: 29-12-2015, 17:41
Posty: 691
Mam pytanko, wydaje mi sie, ze znam odpowiedz, ale tylko chcialem sie upewnic :P. Gdzie wlewa sie plyn w Vitarze. Chodzi o dwa miejsca: plastikowy zbiornik z oznaczeniem min full ze zdejmowana do gory plastikowa klapka oraz drugie metalowa klapka przekracana przeciwnie do kierunku wskazowek zegara z napisem nie otwierac, gdy gorace. Gdzie powinienem wladowac lejek? :)


Na górę
Post: 28-08-2019, 07:43 
Offline

Rejestracja: 21-06-2015, 12:31
Posty: 1819
Suzuki: SuziQuattro
Wszelkie operacje jako użytkownik robisz tylko na zbiorniczku wyrównawczym - pierwszy z twojego opisu.


Na górę
Post: 28-08-2019, 18:56 
Offline

Rejestracja: 09-01-2010, 14:02
Posty: 3375
Lokalizacja: Kwidzyn
Nie mam Vitary ale na zbiorniczku płynu hamulcowego też jest min max i jest plastikowa klapka (?) korek. Ja bym stawiał na ten metalowy i z zakazem otwierania na gorąco.

_________________
S-cross 1,6 Pb AWD


Na górę
Post: 28-08-2019, 21:01 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20-04-2007, 19:23
Posty: 959
Lokalizacja: Górny Śląsk
MS ma rację.
Jeśli chodzi o zbiornik wyrównawczy płynu hamulcowego to jest w większości zamykany nakrętką z gwintem czyli zakręcamy i jest napis dotyczący rodzaju płynu. Natomiast korek (zatyczka) zbiornika wyrównawczego płynu chłodniczego jest zaciskany, zatykany jak kto woli, i korek posiada dwa otwory z wężykami. Korki, zatyczki różnią się też kolorami. Różnice w zamknięciu wynikają z różnych zadań jakie muszą spełniać. To tak bardzo ogólnie i nie odnosi się tylko do jednego modelu.
Uzupełnianie płynu chłodniczego czy hamulcowego powinno wykonywać się przez zbiornik wyrównawczy.


Na górę
Post: 28-08-2019, 21:50 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20-04-2007, 19:23
Posty: 959
Lokalizacja: Górny Śląsk
Ze względu na brak edycji poprzedniego postu, uzupełnię że korek (zatyczka) zbiornika wyrównawczego płynu chłodniczego nie zawsze posiada wyraźnie widoczne dwa otwory zakończone lub nie wężykami. ;)


Na górę
Post: 29-08-2019, 10:46 
Offline

Rejestracja: 29-12-2015, 17:41
Posty: 691
Mam szybkie pytanka:
1) Ile litrów płynu chłodniczego wchodzi w praktyce w Vitarach (ponieważ forum czytają zarówno posiadacze silników 1.0, 1.4, 1.6 więc najużyteczniejsza byłaby odpowiedź z wszystkimi trzema konfiguracjami)? Nie mówię o danych fabrycznych tylko o praktyce. Np. wg instrukcji pojemność układu olejowego w 1.4 wynosi 3.3 litra, a mnie ASO zawsze wlewa 3.1 litra (cos zawsze zostanie ze starego oleju).
2) Czy Vitara ma dodatkowy kranik do zlania płynu w silnika (coś takiego było spotykane w niektórych silnikach), czy tylko jeden zawór w chłodnicy na dole po stronie kierowcy?
3) Czy odpowietrzenie układu to klasyk czyli odkręcone kurki chłodnicy i zbiornika wyrównawczego na zimnym silniku, rozgrzanie silnika, ciepło z klimy na maks i jak zacznie lecieć ciepłe powietrze w kabinie to układ powinien zacząć się odpowietrzać i po ostygnięciu uzupełnienie braków i zakręcenie kurków? Czy tez Vitara ma jakiś sprytniejszy układ odpowietrzenia? W szczególności czy w czasie jazdy (na zamkniętych nakrętkach oczywiście) też zachodzi odpowietrzanie?
4) Ja podchodzicie do sytuacji, gdy po zlaniu płynu jest płukanie wodą destylowaną i dopiero po zlaniu wody jest wlewany płyn do chłodnic? W takiej sytuacji zawsze trochę wody zostanie w układzie. Czy nie należałoby wziąć na to poprawki i zastosować trochę większego stężenia płynu np. zamiast klasycznego roztworu 50/50 (koncentrat/woda), dać 60%? Czy to nie ma znaczenia?


Na górę
Post: 24-10-2019, 07:25 
Offline

Rejestracja: 22-10-2019, 17:42
Posty: 1
Suzuki: Vitara 2015
JAk odpowietrzyć układ chłodniczy w suzuki vitara 2015 po wymianie całego płynu .proszę o odpowiedz tych co to robili pozdrawiam


Na górę
Post: 24-10-2019, 21:45 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20-04-2007, 19:23
Posty: 959
Lokalizacja: Górny Śląsk
MS pisze:
Iron pisze:
Po przejechaniu ponad 300 km poziom płynu jest na minimum. Poziom oleju w normie, korek wlewu czysty, pod autem sucho, wskaźnik temperatury pokazuje w normie. Jaki może być powód takiego stanu?
np źle odpowietrzony układ


Dolałem i obserwowałem. Wszystko ok., poziom się ustabilizował. MS miałeś rację. Dzięki.


Na górę
Post: 26-10-2019, 11:48 
Offline

Rejestracja: 29-12-2015, 17:41
Posty: 691
Marekferko pisze:
JAk odpowietrzyć układ chłodniczy w suzuki vitara 2015 po wymianie całego płynu .proszę o odpowiedz tych co to robili pozdrawiam


Z tego co wiem, ale do potwierdzenia jeszcze przez ekspertów robi się to następująco:

1. Przy zimnym silniku (koniecznie, musi być całkiem zimny, bo przy gorącym płyn może trysnąć i cię mocno poparzyć, a dwa jest mocno szkodliwy dla zdrowia/oczu/skóry itd.), otwiera się korek układu chłodniczego (ten metalowy z naklejką ostrzegawczą).
2. Włączasz silnik na postoju, klimę dajesz na maks temperaturę i maks nawiew, można chwilowo lekko podgazować, ale bez przesady.
3. Podczas pracy z układu powinny wydobywać się bąble (przez otwarty korek układu).
4. Jak przestaną wyłączasz silnik, czekasz aż trochę ostygnie, dolewasz brakującą ilość płynu (bezpośrednio do układu przez metalowy korek) plus ewentualnie dolewka w zbiorniku wyrównawczym (ewentualnie gdyby ubytek płynu był duży (=dużo powietrza), kroki 2-4 można powtórzyć).
5. Zamykasz korek układu i oczywiście sam zbiorniczek wyrównawczy też.
6. Dalej kilkanaście kilometrów jazdy (już przy zamkniętych korkach) podczas której układ powinien sam się odpowietrzyć, gdyby jeszcze coś powietrza zostało.
7. Po ostygnięciu układu ponowne sprawdzenie poziomu płynu zarówno w samym układzie (metalowy korek) jak i w zbiorniczku (plastikowy korek) i ewentualna dolewka (pamiętać, że przed otwarciem korków i dolewką silnik musi dobrze ostygnąć!!!).

I voila. Ewentualnie po kilku dniach jazdy ponowna kontrola i punkt nr 7. Przez pierwsze dni zerkać też na wskaźnik temperatury na desce, gdyby opukać coś było źle zrobione.


Na górę
Post: 03-08-2022, 15:58 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22-01-2011, 14:46
Posty: 707
Chciałem dolać płynu do spryskiwacza wiec otwieram maskę (vitara 1.6) i widze wszędzie biały nalot, charakterystyczny, gdy sie wyleje płyń chłodniczy.
Nawet na tej plastikowej górnej pokrywie.Dziwna sytuacja, wczesniej i to w roznych autach to mi sie nie przydarzyło.
Patrzę w dół i zbiorniczku wyrównawczym od płynu chłodniczego nie ma płynu.Nie pamiętam z tego wszystiego czy korek plastikowy był prawidłowo dociśnięty. Temperatura silnika ok, wentylator sie załącza.Dolałem płynu chłodniczego, żeby było miedzy min -max i bede obserowal.
Przy okazji czy ktoś się orientuje jakie jest cisnienie w ukladzie? Na szybko sprawdzając , korki plastikowe na zbiorniczki wyronawcze sa dla 0.9 i 1.1 bara.
A propos strony wczesniej, korkow z wezykami i bez, w 1.6 nie ma wezykow, wyglada tak


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 44 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 41 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]