Ostatnio mało zaglądałem na forum z braku czasu, a ponieważ swego czasu sporo Was "męczyłem" w kwestii oleju, więc dodatkowe wyjaśnienia.
Po jakimś czasie Suzuki przysłało mi drugiego maila, w którym jednak stwierdzono, że oleje ACEA C3 można stosować w Vitarze. Pozwolę sobie przykleić treść maila:
"Producent pojazdów podaje zalecenia w odniesieniu do norm jakościowych i lepkościowych, natomiast nie wskazuje konkretnych marek wymaganego oleju silnikowego.
W sprawach spełniania norm przez konkretne produkty prosimy się kontaktować bezpośrednio z ich sprzedawcami bądź dystrybutorami.
Dla Vitary z silnikiem benzynowym producent podaje wymóg spełnienia normy dla 3 wiodących klasyfikacji (ACEA, API, ILSAC).
Producenci olejów podają często tylko jedną normę więc taka informacja nie powinna być dla nikogo utrudnieniem a wręcz ułatwieniem.
Użyty olej powinien być sklasyfikowany wg jednej z powyższych norm jakościowych oraz klasę lepkościową wg normy SAE.
Olej C3 jest olejem który podczas spalania ogranicza emisję popiołów, w przypadku silników benzynowych nie jest to wymóg konieczny.
Stosowanie oleju sklasyfikowanego wg normy ACEA C3 nie oznacza że olej ten nie spełnia pozostałych kryteriów wg klasyfikacji API czy ILSAC. (podany przez Pana przykład oleju Shell ECT spełnia również normę SN )
Generalnie oleje spełniające klasyfikacje C3 to oleje wysokiej jakości więc z reguły spełniają wysokie normy wg klasyfikacji API.
Stosowanie oleju C3 nie wpływa niekorzystnie na parametry pojazdu i przebieg gwarancji."
Ja finalnie kupiłem olej ENEOS PREMIUM HYPER S 5W30 - to jest olej średniopoiołowy z ACEA A1/B1 i A5/B5 (do silnika 1.4 turbo).
W ASO nie było problemów z wlaniem tego oleju. Co prawda mechanik powiedział mi, że on by lepiej polecił ACEA A3/B3. Samochód jeździ już jakieś 2 mc i powiem,że ten Eneos Hyper S sprawuje się bardzo ładnie - wydaje mi się, że silnik jest trochę cichszy i trochę spadło zużycie paliwa (oczywiście może to być autosugestia lub mogły wpływać inne czynniki np. wyższa temperatura).
Swój olej kupiłem tutaj
https://filtrytotu.pl/ Rozmawiałem jeszcze z gościem ze sklepu
https://oil-land.pl/ I ten drugi koleś zrobił na mnie ogromnie pozytywne wrażenie, od razu widać, że zna się na rzeczy i przykłada do sprawy (w przeciwieństwie do niektórych innych miejsc, gdzie człowiek się zastanawia jak można tak pracować za karę i być tak niekompetentnym w podstawowych sprawach). Też polecał wysokopopiołowy A3/B3. Niestety tego co chciałem nie miał od ręki a mnie zależało na szybkim zakupie (bo przez te wszystkie dyskusje wciąż nie miałem oleju a miałem już umówiony termin w ASO).
P.S. Opłaty za utylizację oleju nie było.