Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 27-04-2024, 17:57

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 33 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Nowe palwo E10
Post: 02-12-2023, 12:46 
Offline

Rejestracja: 20-03-2019, 10:40
Posty: 14
Lokalizacja: okolice Poznania
Suzuki: sx4 s-cross 1.0 AT
Witam
Od nowego roku paliwo 95 ma być zastąpione przez E10.
Czy będzie można tankować to paliwo do silników 1.0 i 1.4 Booster Jet ?
Na stronie ministerstwa podają że nie.
Na klapce wlewu paliwa mam naklejkę E10, więc chyba tak.
Suzuki podaje że aktualnie produkowane silniki są przystosowane do E10, a wcześniejsze nie, ale określenie "aktualnie" jest dość nieprecyzyjne.
Mój samochód jest z roku 2017, więc nie wiem do której grupy go zakwalifikować.
Może Koledzy macie bardziej precyzyjne informacje.


Na górę
Post: 02-12-2023, 12:49 
Offline

Rejestracja: 21-09-2021, 10:51
Posty: 240
Suzuki: S-Cross
Masz na klapce naklejkę z E10 więc czego jeszcze potrzebujesz?


Na górę
Post: 02-12-2023, 18:40 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07-02-2015, 14:18
Posty: 173
Suzuki: S-Cross 1.6 AllGrip
A co w przypadku auta z 2014r? Mam silnik benzynowy 1586ccm, 88kW (M16A), a na klapce tylko napis "RON95" oraz "UNLEADED FUEL ONLY".
Czy będzie bezpiecznie jeździć na E10?
Czy może muszę zacząć płacić o kilkanaście groszy więcej za litr na E98?


(przy okazji parę zdań na temat benzyny E10 z portalu motofakty.pl: "Ponieważ E10 jest droższa w produkcji niż E5, do roku 2014 na pewno nie zastąpi tego paliwa w powszechnej sprzedaży - producenci za wiele by na tym stracili. Jednak wraz z terminem, w którym dystrybucja E5 nie będzie obowiązkowa, należy spodziewać się natychmiastowej wymiany na stacjach tego paliwa na E10 i jednocześnie skokowego wzrostu cen benzyny o kilkanaście groszy za litr. Kierowcy nie będą mieli wyjścia - będą kupować gorszy ale droższy produkt." - p. https://motofakty.pl/co-to-jest-benzyna ... 4-16173707 )


Na górę
Post: 04-12-2023, 08:08 
Offline

Rejestracja: 23-01-2023, 07:41
Posty: 15
Suzuki: SX4 S-Cross
Jak to w Polsce, z niczego zrobiła się niezła gównoburza. Nie myślcie sobie, że Polska jest tak innowacyjna i wprowadzamy jako pierwsi paliwo E10 i wszyscy się zastanawiają czy mój samochód na tym pojedzie. Jesteśmy prawie na końcu w EU z datą wprowadzenia tego paliwa.

https://www.gov.pl/web/klimat/paliwo-e10

Z linku powyżej można przeczytać "Od 2016 r. jest również paliwem wzorcowym, na którym nowe samochody są testowane pod kątem emisji i osiągów.". Więc skoro są testowane i wzorcowane od 2016 to masz 100% pewność za po 2016 jest ok. Co więcej strona rządowa z wyszukiwarką silników pasujących do E10 mija się z prawdą w bardzo wielu przypadkach - niestety wypuścili bubel za 160 tys. zł i jest notka, że nie biorą odpowiedzialności za dane zawarte na tej stronie, to jest hit proszę Państwa).

Np. u mnie jest i formacja w instrukcji obsługi, że można stosować E10 lub E5. Najpierw sprawdźcie w instrukcji co jest napisane. Podpowiedź, dla rocznika 2017 można na spokojnie lać E10.

Zwróćcie uwagę, że na "Zachodzie" już dawno jest takie paliwo. W Niemczech obecnie testują E20.

piotrdab pisze:
A co w przypadku auta z 2014r? Mam silnik benzynowy 1586ccm, 88kW (M16A), a na klapce tylko napis "RON95" oraz "UNLEADED FUEL ONLY".
Czy będzie bezpiecznie jeździć na E10?
Czy może muszę zacząć płacić o kilkanaście groszy więcej za litr na E98?


3 minuty poszukiwań dla 1.6 2014 r.:


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Na górę
Post: 04-12-2023, 11:05 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-08-2006, 11:13
Posty: 12230
Lokalizacja: CB - CIN - CT
Suzuki: Vitara 1.6 AllGrip
:czyta:
viewtopic.php?f=47&t=21866


Na górę
Post: 04-12-2023, 11:48 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1583
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Bervoc pisze:
"Od 2016 r. jest również paliwem wzorcowym, na którym nowe samochody są testowane pod kątem emisji i osiągów.". Więc skoro są testowane i wzorcowane od 2016 to masz 100% pewność za po 2016 jest ok.


Precyzyjniej, to dla modeli wprowadzonych do produkcji po 2016. Vitara weszła w 2015, więc pewnie była testowana na innym. Ale akurat Vitara ma dopuszczenie producenta do E10.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 05-12-2023, 17:35 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07-02-2015, 14:18
Posty: 173
Suzuki: S-Cross 1.6 AllGrip
Dzięki @Bervoc, uspokoiłeś mnie.
Sprawdzałem potem na stronie e10.klimat.gov.pl i niestety tam przy wybraniu pojazdu "S-cross" daty produkcji zaczynają się od... 2021r.
Natomiast wybierając auto "SX-4" i datę produkcji "2014" - dostajemy informację, że nie można E10 stosować!
Obrazek


Na górę
Post: 06-12-2023, 09:02 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-08-2006, 11:13
Posty: 12230
Lokalizacja: CB - CIN - CT
Suzuki: Vitara 1.6 AllGrip
@piotrdab zaglądałeś do przypiętego tematu (link dwa posty wyżej)?


Na górę
Post: 07-12-2023, 10:09 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07-02-2015, 14:18
Posty: 173
Suzuki: S-Cross 1.6 AllGrip
Tak zaglądałem, dziękuję. Miałem wątpliwości, ale Wasze odpowiedzi je rozwiały :)


Na górę
Post: 07-12-2023, 10:47 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-08-2006, 11:13
Posty: 12230
Lokalizacja: CB - CIN - CT
Suzuki: Vitara 1.6 AllGrip
:ok: :)


Na górę
Post: 13-01-2024, 12:32 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07-02-2015, 14:18
Posty: 173
Suzuki: S-Cross 1.6 AllGrip
Pierwszy bak E95E10 wypalony, przejechane na nim ~500km.
Niestety wzrosło spalanie, i to znacząco -> praktycznie aż o 10%. Do tej pory miałem średnio 6,5l/100km, a na E95E10 wyszło 7,2l/100km (wszystko wg wskazań komputera). Nie przewidywałem, że będzie o tyle gorzej :(
W przypadku S-crossa już lepiej teraz kupować E98! Bo E98 jest droższa o ~20gr, ale to oznacza, że jest droższa o ~3%. W ostatecznym rozrachunku przejście na E95E10 w tym aucie nie ma sensu.


Na górę
Post: 13-01-2024, 16:10 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-08-2006, 11:13
Posty: 12230
Lokalizacja: CB - CIN - CT
Suzuki: Vitara 1.6 AllGrip
coś w tym jest, bo jadąc jak zwykle zauważyłem wyraźny spadek zasięgu :|


Na górę
Post: 13-01-2024, 20:21 
Offline

Rejestracja: 16-07-2019, 20:38
Posty: 141
Lokalizacja: Kraków
Suzuki: S-Cross 1.0
Mogę potwierdzić, że E10 powoduje zwiększenie spalania. Przetestowane na trasie Krk-Wawa-Krk.
Krk-Wawa na E5 - 6.3/100, Wawa-Krk na E10 7.2/100


Na górę
Post: 14-01-2024, 14:07 
Offline

Rejestracja: 13-12-2023, 20:09
Posty: 16
Suzuki: Baleno
JackLondon pisze:
Mogę potwierdzić, że E10 powoduje zwiększenie spalania. Przetestowane na trasie Krk-Wawa-Krk.
Krk-Wawa na E5 - 6.3/100, Wawa-Krk na E10 7.2/100

Mam to samo na E5 w zależności od kierunku jazdy. Wrocław - Białystok 5,8. Białystok - Wrocław 6,2. I to z powrotem jechane bardziej oszczędnie. I tak jest zawsze bo w Polsce dominują wiatry południowe i południowo-zachodnie. Do tego w przypadku trasy Warszawa-Kraków dochodzi prawie 300m. różnicy wysokości n.p.m. co tez nie jest bez znaczenia.
Zrób kilka testów w tym samym kierunku i wyciągnij średnią. Wtedy będzie miarodajne.


Na górę
Post: 14-01-2024, 17:19 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07-02-2015, 14:18
Posty: 173
Suzuki: S-Cross 1.6 AllGrip
U mnie znaczne zwiększenie spalania - to obserwacja z zawsze takich samych tras - z domu do pracy i z powrotem. A więc nie ma tu zależności od wysokości n.p.m., ani kierunków wiatrów. Zwykle tankuję co ok. 500km, a w tym czasie 9-10 razy pokonuję powyższą trasę. Paliwo E95E10 w moim S-cross już więcej nie pojawi się, bo E98E5 stało się teraz i bardziej ekonomiczne , i dla silnika lepiej, gdy mniej tej domieszki w prawdziwej benzynie.


Na górę
Post: 14-01-2024, 18:07 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1583
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Skorygujcie mnie, jeśli się mylę w swoich obliczeniach. Dotychczas paliwo E5 miało do 5% biopaliw. Teraz ma do 10%. Wzrost o 5 punktów procentowych. Czyli nawet, gdyby te biopaliwa miały zerową kaloryczność, to spadek wartości opałowej litra paliwa nie przekroczył ostatnio 5%.
W praktyce biopaliwa mają jednak kaloryczność na poziomie 30MJ/kg, a benzyna ok. 40MJ/kg, więc strzelam, że ten spadek nie powinien przekroczyć ok. 2-3%. I o tyle powinno wzrosnąć spalanie.
Przy jednorazowym tankowaniu mamy tyle czynników zmiennych, że nie ma szans na precyzyjne oszacowanie.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 14-01-2024, 18:16 
Offline

Rejestracja: 16-07-2019, 20:38
Posty: 141
Lokalizacja: Kraków
Suzuki: S-Cross 1.0
Nemetiisto pisze:
(...)Zrób kilka testów w tym samym kierunku i wyciągnij średnią. Wtedy będzie miarodajne.


Kilka testów? Bardzo proszę:
Przez ostatnie 12 m-cy raz w miesiącu proponuję trasę Krk-Waw-Krk. Zawsze, z ciekawości sprawdzałem jaka była różnica w spalaniu tam i z powrotem. Różnica nigdy nie przekraczała 0,4 l A najczęściej było to 0,2-0,3l.
Biorąc pod uwagę dużo niższą wartość energetyczną spirytusu w stosunku do benzyny, zwiększenie spalania aby osiągnąć tę samą ilość energii, jest zupełnie oczywiste.
Tylko proszę bez opowiastek o "ekologii" :D


Na górę
Post: 14-01-2024, 18:50 
Offline

Rejestracja: 21-09-2021, 10:51
Posty: 240
Suzuki: S-Cross
A czy ktoś wziął pod uwagę, że ostatnie 1-2 tygodnie były po prostu hm... zimne?


Na górę
Post: 14-01-2024, 19:23 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07-02-2015, 14:18
Posty: 173
Suzuki: S-Cross 1.6 AllGrip
Temperatura otoczenia największy wpływ ma w przypadku, gdy auto garażuje na zewnątrz, bo wtedy im bardziej wychłodzone auto/silnik, tym dłużej następuje jego rozgrzewanie. I wtedy wydłuża się czas pracy silnika, zanim osiągnie optymalną temperaturę. Jeszcze inne czynniki zimowe mogą wpływać zauważalnie na zwiększone spalanie np. zaśnieżona, albo oblodzona droga (np. większe opory do pokonania, albo ślizgające się koła). Tak samo wielkość ruchu na drodze - występowanie korków.
Ja jednak stwierdziłem, że tak dużego spalania zimą nie obserwowałem wcześniej, a jeżdżę tym autem już od 2015 roku. W tym roku jeździłem tylko w dni, gdy na drogach nie było błota pośniegowego, czy oblodzenia (zaleta pracy w trybie hybrydowym :) ). No i auto stoi u mnie, jak i w pracy - w ogrzewanych garażach. Nie mam więc jakoś wydłużonego odcinka jazdy od momentu odpalenia auta, do momentu osiągnięcia optymalnej temperatury silnika.


Na górę
Post: 14-01-2024, 21:10 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1583
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
JackLondon pisze:
Biorąc pod uwagę dużo niższą wartość energetyczną spirytusu w stosunku do benzyny, zwiększenie spalania aby osiągnąć tę samą ilość energii, jest zupełnie oczywiste.


Tak, to prawda. Ale udział spirytusu wzrósł o 5%, więc spalanie nie powinno skoczyć nagle o 10%. Stąd podejrzenie wystąpienia innych czynników.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 15-01-2024, 06:55 
Offline

Rejestracja: 16-07-2019, 20:38
Posty: 141
Lokalizacja: Kraków
Suzuki: S-Cross 1.0
prebenny pisze:
A czy ktoś wziął pod uwagę, że ostatnie 1-2 tygodnie były po prostu hm... zimne?

To ma znaczenie tylko i wyłącznie na krótkich odcinkach. Gdy silnik jest rozgrzany to zimne powietrze wręcz sprzyja lepszym warunkom pracy silnika. Przy niskich temperaturach powietrze przepływającej przez intercooler jest lepiej schłodzone co sprzyja lepszym osiągom silnika.


Na górę
Post: 15-01-2024, 07:10 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1583
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
E10 generuje ok. 4% mniej energii z jednostki objętości. To z kolei przekłada się na wzrost spalania, co doświadczalnie sprawdziła w 2012 roku redakcja niemieckiego czasopisma "Auto Bild". Testowym samochodem był Volkswagen Golf w którym w zależności od warunków jazdy zużycie paliwa wzrosło od 3 do 5%.
Źródło: https://www.forumsamochodowe.pl/slownik ... nzyna-e10/

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 15-01-2024, 08:35 
Offline

Rejestracja: 16-07-2019, 20:38
Posty: 141
Lokalizacja: Kraków
Suzuki: S-Cross 1.0
wawax pisze:
(...) Stąd podejrzenie wystąpienia innych czynników.


Tym tajemniczym czynnikiem jest E10.
Przyjmujesz założenie, że dwukrotne zwiększenie etanolu w etylinie 95 liniowo pogarsza jej właściwości, a to niekoniecznie musi być prawda.


Na górę
Post: 15-01-2024, 12:19 
Offline

Rejestracja: 20-03-2019, 10:40
Posty: 14
Lokalizacja: okolice Poznania
Suzuki: sx4 s-cross 1.0 AT
Myślę , że jeszcze za wcześnie na wyciąganie wniosków,
bo w zbiornikach stacji paliw może jeszcze być mieszanka E5 i E10.


Na górę
Post: 15-01-2024, 12:55 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1583
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
JackLondon pisze:
Przyjmujesz założenie, że dwukrotne zwiększenie etanolu w etylinie 95 liniowo pogarsza jej właściwości, a to niekoniecznie musi być prawda.

Tak, masz rację, tak właśnie jest. Dlatego znalazłem wyniki badań i się do nich odwołałem. Wskazują na zwiększenie spalania o ok. 4%. :-)
Dobrze byłoby zdobyć większą próbę. Pewnie za 2 miesiące będziemy wiedzieć dokładnie.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 33 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 54 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]