Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 28-03-2024, 17:23

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 22 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Wymiana oleju
Post: 17-01-2023, 17:06 
Offline

Rejestracja: 10-01-2016, 19:20
Posty: 12
Szukałem nie znalazłem i dlatego piszę odnośnie wymiany oleju silnikowego. Dane techniczne oleju mam w instrukcji obsłgi, ale interesuje mnie który z producentów jest najlepszy.
Posiadam sx4 s-cross rocznik 2015
Pozdrawiam


Na górę
Post: 17-01-2023, 19:57 
Offline

Rejestracja: 17-02-2022, 20:15
Posty: 19
Suzuki: SX4 CROSS 2021
a co masz w instrukcji?


Na górę
Post: 17-01-2023, 22:39 
Offline

Rejestracja: 21-09-2021, 10:51
Posty: 237
Suzuki: S-Cross
Wszystko lepsze od 'półki marketowej' (Orleny, Shelle czy siki od Castrola) zgodne ze specyfikacją będzie dobre.
A czy to będzie Valvoline, Motul czy Millers to już kwestia samopoczucia.

Ja leje u siebie Millersa EE Performance 0w20 na Estrach i jest ale nie wiem czy Ty w 2015 roku 0w20 jest wg instrukcji OK.
Jak masz silnik z turbo to na co ja bym zwrócił uwagę to żeby olej spełniał normę API SP lub ACEA C6 (są to normy z 'dodatkową' ochroną przed LSPI/spalaniem stukowym).

No i bym zapomniał - najważniejsza kwestia - regularna wymiana max co 10 tys km.


Na górę
Post: 18-01-2023, 09:25 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17-09-2018, 20:20
Posty: 425
Lokalizacja: miasto 9 zajezdni
Suzuki: Swift AZ
Zapraszam na oilclub.pl. :D załóż wątek o doborze oleju do swojego samochodu.

Castrol to nie siki, oleje jak inne dużych marek. Orlen max expert czy lotos synthetic jest równie dobry jak millers, motul czy castrol podstawowych i średnich serii (wyczynowe to inna liga).

Dajcie już spokój z tymi mitami olejowymi sprzed kilkunastu lat :lol:

_________________
Swift 1,2; była Liana 4WD i Samurai


Na górę
Post: 18-01-2023, 18:56 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1569
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Ja testowałem Lotos w traktorku i sam byłem zdziwiony, że jednak różnica była widoczna. Mam wskaźniki ciśnienia i temperatury oleju. Po 17h pracy zaczęły wariować. Okazało się, że przytkał się filtr. W tym silniku filtr nie ma bypassu, jak w samochodach. W samochodzie w takim przypadku zabrudzony olej byłby tłoczony z pominięciem filtra przez bypass. Skutki można sobie łatwo wyobrazić. Teraz leję to samo co do Suzuki (Shell) i te problemy nie wróciły. Może miałem pecha i jakiś lewy olej, ale czy ktoś podrabiałby Lotos?

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 18-01-2023, 19:29 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17-09-2018, 20:20
Posty: 425
Lokalizacja: miasto 9 zajezdni
Suzuki: Swift AZ
Ale co to był za lotos do traktorka?
Ja przerabiałem lotosa C2+C3 i orlena XD (praktycznie to samo) i oba były bardzo OK.

Shelle są bardzo dobre, zwłaszcza seria ultra na GTL.

_________________
Swift 1,2; była Liana 4WD i Samurai


Na górę
Post: 18-01-2023, 21:28 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1569
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Jakiś 10W40. W sam raz na lato do silnika chłodzonego wiatrem (zimą nie jeździ).

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 19-01-2023, 09:34 
Offline

Rejestracja: 21-09-2021, 10:51
Posty: 237
Suzuki: S-Cross
Nie wiem jak Lotos ale pamiętam, że Orlen jak wychodził nowy parametry miał niby OK ale bardzo szybko się 'zużywał'/starzał.


Na górę
Post: 19-01-2023, 10:19 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17-09-2018, 20:20
Posty: 425
Lokalizacja: miasto 9 zajezdni
Suzuki: Swift AZ
Tak z ciekawości, pamiętasz jaki to był orlen i kiedy?

Ja kiedyś złapałem uraz do shella spirax - zimą rano nie mogłem wrzucić 2, na hipolu było dużo lepiej :]
No ale to było 20 lat temu i wierzę że taka firma jak shell coś poprawiła :lol:

_________________
Swift 1,2; była Liana 4WD i Samurai


Na górę
Post: 19-01-2023, 10:43 
Offline

Rejestracja: 21-09-2021, 10:51
Posty: 237
Suzuki: S-Cross
Jakiś zwykły 5w40 albo 10w40.

Ja taki uraz złapałem do castrola - po 10 tys km wymieniałem olej, stary zlany do miski... A jak ostygł i chciałem zlać z miski do baniaków to miskę musiałem skrobać z syfu...

Tak samo w motocyklu do Shella. Suzuki V-Strom 650 - na Motulu 7100 10w40 wszystko chodziło idealnie. Raz serwis mi zalał Ecstara (wtedy Shell) i momentalnie zaczęły się pojawiać problemy ze zmianą z 1 na 2 bieg (w motocyklu ten sam olej jest w skrzyni i silniku więc jak jest kiepski olej to momentalnie czujesz na skrzyni). I nie tylko ja zauważyłem tę różnicę, bo paru znajomych z forum pisało dokładnie to samo jak przeszli z Motula na Shella/Ecstara.


Na górę
Post: 19-01-2023, 19:37 
Offline

Rejestracja: 28-02-2021, 11:04
Posty: 240
Lokalizacja: okolice Krakowa
Suzuki: Sedici 4x4 1,6
prebenny pisze:

Ja taki uraz złapałem do castrola - po 10 tys km wymieniałem olej, stary zlany do miski... A jak ostygł i chciałem zlać z miski do baniaków to miskę musiałem skrobać z syfu...


Niestety wyciąganie właściwych wniosków, to sztuka i łatwo o błędne, gdy się nie zna zbytnio na badanej tematyce.
Właśnie doskonale skomplementowałeś ten olej, ponieważ jak się można domyślić, świetnie wypłukał silnik z syfu po poprzednich olejach, stąd ta zawartość.
Poza tym, jak olej nie trzyma parametrów i się szybko zużywa, to się raczej rozrzedza.

Ogólnie co do olejów, to licytowanie się wszelkimi markami jest bez sensu, bo i tak jakość zależy od konkretnego produktu. Nie wszystkie oleje danej marki są tej samej jakości. Liderem tej "różnorodności", jest chyba Motul.

Odnośnie Lotosa, to ja jakbym nie kombinował (a kombinowałem trochę z olejami), to mi wychodzi że jest to olej bardzo dobry, a do tego tani, więc mocno polecam, ALE... piszę tu o klasie 5W40. Co do innych klas, to nie znam, a zasada jest jak wyżej.
Przy czym do auta z tematu, ta klasa nie bardzo wskazana.


Na górę
Post: 19-01-2023, 21:47 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1569
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Jeśli trafiła Wam się jednostkowa wpadka markowego oleju to pamiętajcie, że w obrocie zdarzają się fałszowane oleje. Możliwe, że taka partia Wam się trafiła. One są wpuszczane do handlu np. gdzieś między producentem a hurtownią, więc nie da się tego łatwo sprawdzić w sklepie.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 19-01-2023, 22:16 
Offline

Rejestracja: 21-09-2021, 10:51
Posty: 237
Suzuki: S-Cross
A to prawda.

Ja Motula kupuje tylko w sklepie stacjonarnym, który jest certyfikowanym dystrybutorem. Ojciec zamówił na allegro a akurat miałem resztkę 'identycznie' tego samego oleju w bagażniku - ciut inny kolor i zdecydowanie inna gęstość...


Na górę
Post: 25-07-2023, 21:16 
Offline

Rejestracja: 01-10-2014, 20:23
Posty: 5
Lokalizacja: Staszów
Suzuki: Liana, S-cross
Od 25 lat jeżdżę samochodami suzuki (Swift '98; Liana '06, S-cross '16) zawsze używałem Shella. Może kiedyś będzie jakiś problem.... na razie nie odnotowałem.


Na górę
Post: 01-08-2023, 21:32 
Offline

Rejestracja: 03-03-2020, 08:43
Posty: 132
Lokalizacja: planeta Ziemia
Suzuki: osobowy
prebenny pisze:
Wszystko lepsze od 'półki marketowej' (Orleny, Shelle czy siki od Castrola) zgodne ze specyfikacją będzie dobre.
A czy to będzie Valvoline, Motul czy Millers to już kwestia samopoczucia. ACEA C6 (są to normy z 'dodatkową' ochroną przed LSPI/spalaniem stukowym).


Tak, na pewno masz rację: bo jeden olej spełnia wymagania norm (na etykiecie), to jest "półka marketowa", a inny olej - tez sepłniający wymagania tej samej normy to jest cud miód malina... i poprawianie sobie samopoczucia :]
A już ta ochrona przed spalaniem stukowym... hmmm do tej pory żyłem w przekonaniu, że to elektronika zarządzająca silnikiem dba o to, by takie spalanie nie wystąpiło, a tu proszę: olej ma cudowne właściwości :zakrecony: :niewiem: to pewnie ta sama magia, co na forum forda: tam też jeden cudowny olej likwidował wycieki... :brawo: :brawo: :brawo:
P.S. Shell to półka marketowa? Za 220zł/4 litry w ASO? No bez jaj... przecież to był cudowny superhiperextra shell helix ultra z certyfikatem NASA :]

_________________
oilclub.pl - Towarzystwo Wzajemnej Adoracji Olejowych Dewiantów i Onanistów


Na górę
Post: 03-08-2023, 08:25 
Offline

Rejestracja: 21-09-2021, 10:51
Posty: 237
Suzuki: S-Cross
Gówno zawinięte w sreberko to dalej gówno :)

A spalanie stukowe - jak już jesteś tak 'bojowo' nastawiony to najpierw wypadałoby się doedukować żeby chociaż mieć rację.
LSPI - poczytaj.


Na górę
Post: 03-08-2023, 20:11 
Offline

Rejestracja: 03-03-2020, 08:43
Posty: 132
Lokalizacja: planeta Ziemia
Suzuki: osobowy
prebenny pisze:
Gówno zawinięte w sreberko to dalej gówno :)

A spalanie stukowe - wypadałoby się doedukować żeby chociaż mieć rację. LSPI - poczytaj.


Poczytałem, milordzie :uznanie: i stwierdzam: olej anty LSPI to pudrowanie syfa i usuwanie skutku, a nie przyczyny. A przyczyną jest ekoszajba i wyciskanie z silniczków 1.0 mocy do granic absurdu... wystarczy mieć normalnego wolnego ssaka i nie zaprzątać sobie głowy ekoszitem i chłytem marketingowym. A skoro już o gównie rozprawiasz - dla mnie gównem są wszelkiej maści oleje 0W16 itp. wynalazki. Czekam na olej 0W0 - toż to będzie ekologiczna petarda :skoczek:

_________________
oilclub.pl - Towarzystwo Wzajemnej Adoracji Olejowych Dewiantów i Onanistów


Na górę
Post: 04-08-2023, 07:34 
Offline

Rejestracja: 10-03-2021, 08:00
Posty: 418
Suzuki: Vitara Hybrid 4WD
Nie zapędzasz się trochę za bardzo? Czyli według Ciebie właściciele nowych S-Cross'ów mają, zamiast używać oleju, który (być) może przeciwdziała LSPI, po prostu... wymienić silnik na wolnossący?
O tym, że "ekologia" w motoryzacji ma swoją bardzo ciemną stronę to myślę, że każdy z nas wie i tu pełna zgoda, ale mamy co mamy i rozmowy tu powinny iść w kierunku, aby to co jest działało najlepiej. Czyli używając Twojej terminologii rozmawiamy o tym jak najlepiej przypudrować syfa, bo i tak nie może się go pozbyć.


Na górę
Post: 04-08-2023, 21:25 
Offline

Rejestracja: 03-03-2020, 08:43
Posty: 132
Lokalizacja: planeta Ziemia
Suzuki: osobowy
To jak to jest? Ten olej tylko BYĆ MOŻE przeciwdziała LSPI? To nie jest prawda objawiona i wyrocznia, w którą wierzą co poniektórzy na tym forum? No to teraz im popsułeś humor w piątkowy wieczór... :] Ale to tylko potwierdza teorię, że "gówno zawinięte w sreberko dalej jest gównem"...
Żeby nie musieć wymieniać czegoś silnikopodobnego na normalny silnik i nie musieć pudrować syfa - wystarczy tego ekoszitu trzycylindrowego, o pojemności 900ccm i mocy 500KM :] nie kupować, ale niektórzy widzą to sreberko z opakowania, a zawartości już nie bardzo...
Tak samo nie rozumiem, jakim trzeba być sadomasochistą :niewiem: żeby przy obecnym stopniu niedorozwoju elektryków i jeszcze gorszej dostępności punktów ładowania (że o czasie samego ładowania nie wspomnę) zdecydować się na zakup tego gówna?
Dla szpanu? No bez jaj... ilekroć widzę elektryka, to mam polewę z jego właściciela...
Tak, wiem, zaraz ktoś wyskoczy z argumentem, że w swoim domu ładuje w nocy... i tak co noc... :haft: masochizm. A statystycznie jaki % społeczeństwa mieszka w zabudowie wielorodzinnej, a jaki w jednorodzinnej?
No ale skoro indywidua, zwane też bogatymi snobami, kupują, to producenci widzą, że jest popyt i produkcja się kręci... + odpowiednio nachalna i ukierunkowana reklama i pelikany same się ustawiają w kolejkach... :zakrecony:

_________________
oilclub.pl - Towarzystwo Wzajemnej Adoracji Olejowych Dewiantów i Onanistów


Na górę
Post: 05-08-2023, 08:59 
Offline

Rejestracja: 10-03-2021, 08:00
Posty: 418
Suzuki: Vitara Hybrid 4WD
Nie rozumiem czemu tak ostro reagujesz? Ja mam akurat Vitarę z 1.4 z mild hybrid i jak kupowałem ją w 2021 to nie miałem możliwości wyboru silnika. Owszem mogłem wybrać inną markę, ale praktycznie wszyscy oferowali tylko silniki turbo, chyba tylko Mitsubishi oferowało jeden wolnossący. To, że przez eko wariactwo klasyczna motoryzacja umiera w UE to się zgadzam, ale niestety w takich czasach żyjemy.

I teraz Ty się naśmiewasz, że ludzie wierzą w to co piszę producent samochodu w instrukcji, a sam za świętość uważasz to co pisze producent skrzyni biegów, no to w końcu co robią nas producenci w balona, czy nie, a jeśli tak to którzy? Ja mechanikiem nie jestem i słabo się na tym znam, więc opieram się na tym co podaje producent, bo jaki mam wybór? Polegać na opiniach nieznanych ekspertów z internetu? Co do oleju napisałem "być może", bo nie mam laboratorium, aby sprawdzić, czy dany olej ma takie właściwości jaki deklaruje producent oleju.

Ty wypowiadasz się tak pewnie i dość agresywnie, a jednocześnie nie podajesz żadnego źródła. Wyśmiewasz kogoś, że wierzy w interwały producenta, bo przecież "wiadomo" (skąd?), że to nieprawda. Jeśli masz dużą wiedzę w zakresie motoryzacji, to lepiej konstruktywnie pomóż, a nie (wybacz) wymądrzaj się jacy to inni są głupi i łatwowierni.

Przykładowo, swego czasu był tu (na forum Vitary II) maglowany temat oleju. Suzuki Polska zalecało 5W30, ale producent, Suzuki Niemcy i Węgry zalecało 0W20. I kto ma rację? Ludzie testowali i wielu pisało, że na 0W20 silnik pracuje lepiej i oszczędniej. W sieci jak się szukało, to można było trafić na opinie, że oleje 0W to tłusta woda... ale nie kojarzę, aby ktoś tak twierdzący podał jakiś sensowny dowód, zazwyczaj takie opinie opierały się na własnym przekonaniu, na tym, że tak twierdzą (jacyś nieznani) mechanicy i ogólnie od lata leją 5W30 i jest OK. No i wiadomo, że producent kłamie, bo... tak. Ludzie z natury są konserwatywni i jak pojawia się coś nowego to często budzi opór - jestem pewien, że jak wchodziły syntetyczne oleje 5W to też mogły się pojawiać opinie, że to "tłusta woda", bo zawsze się lało mineralne 10W/15W i było OK. Ja laboratorium nie mam (podejrzewam, że Ty też nie masz), więc zazwyczaj to kwestia tego, komu się bardziej zaufa.

To tyle ode mnie, a Ty oczywiście możesz robić jak uważasz, ale polecam zastanowić się, czy naprawdę Twoje wpisy muszą być tak agresywne i czy nie lepiej, jeśli masz odpowiednią wiedzę i doświadczenia, nie spożytkować tego na konkretną pomoc, a nie wyśmiewanie i wyszydzanie innych.


Na górę
Post: 05-08-2023, 11:30 
Offline

Rejestracja: 03-03-2020, 08:43
Posty: 132
Lokalizacja: planeta Ziemia
Suzuki: osobowy
Zaraz się okaże, że każda opcja jest możliwa i tak:
- jeśli producent auta na rynki jewrosojuza twierdzi, że wystarczy olej wymieniać co dwa lata, to ma w tym interes, bo silnik prędzej szlag trafi i musisz kupić nowy - zysk dla producenta, ale ludzie jakoś nie ufają tym zaleceniom i wymieniają częściej, niektórzy nawet z trzema płukankami do 5kkm od zakupu nowego bolidu - ciekawe, czemu tak robią?
- jeśli producent auta na normalne rynki twierdzi, że należy wymieniać olej np. max co 10 000km, to jest w zmowie z producentami olejów i dzielą się zyskami z ufających im klientów.

Teraz odpowiedz sobie na pytanie, dlaczego w jednym przypadku wymiana jest zalecana częściej, a w innym rzadziej? Przy założeniu, że warunki eksploatacji są zbliżone, strefa klimatyczna nie jest ekstremalnie różna itp.

Piszesz, że nie jesteś mechanikiem i nie masz wyboru - musisz zaufać producentowi bolidu. Skoro tak, to co tu robisz na forum? Czy takie fora nie powstały po to, żeby użytkownicy wymieniali się doświadczeniami, o których się nie dowiesz z instrukcji obsługi lub nawet o takich przypadkach, które producent wolałby przemilczeć, np. słynne silniki 1.4 TSI (o ile mnie pamięć nie myli - zasłynęły z tego, że przy ok. 100 000km przebiegu często gęsto korby im bokiem wychodziły). Albo silniki grupy PSA z przekręcającymi się panewkami, ale tylko w tych silnikach, gdzie wymieniano olej co magiczne 30 000km... jeśli ktoś robił to częściej, to takiej "usterki eksploatacyjnej" :] nie doświadczał.

Co do oleju w skrzyni biegów - która strona ma większe pojęcie i wiedzę na temat tego podzespołu: fabryka samochodów, de facto montownia zakupionych u kooperantów części, czy producent skrzyni? I dlaczego w wątku o wymianie oleju w ATF suzuki twierdzi, ze nie ma takiej potrzeby i nawet ASO nie wie, jak to zrobić, a producent skrzyni twierdzi, że wymiana jak najbardziej bodajże co 60 000km? Pewnie producent skrzyni też jest w zmowie z lobby olejowym i szydzi z ufających mu klientów...

Wątek olejowy vitary... czytałem :skoczek: 28 stron rozbijania gó... oleju na atomy. Jak pewnie pamiętasz - głównym argumentem podnoszonym przez producenta za stosowaniem oleju 0W20 było: ułatwiony rozruch w ekstremalnie niskich temperaturach (czyli syberia i okolice :niewiem: ) i... - a jakże by inaczej - zbawienny wpływ na klimatozę, bo inaczej wszyscy zginiemy... :] Generalnie z tego wątku morał jest taki: producent swoje, ASO swoje i leją akurat to, co mają pod ręką, był przypadek, że co innego wlali, co innego było na fakturze :] byle klient nie był zbytnio dociekliwy, bo i tak... prędzej nadwozie ulegnie biodegradacji, niż z silnikiem się coś złego stanie, no chyba, że się panewki przekręcą lub korba wyjdzie bokiem, ale jako serwis - zapraszamy serdecznie na eksploatacyjna wymianę silnika co jakiś czas :]

Co do olejów - rafineria słabo się zna na swoich wyrobach i pewnie nie ma ani laboratorium, ani doświadczenia... ale na stronie Rafinerii Gdańskiej znalazłem grafikę przedstawiającą dobór odpowiedniego oleju do temperatury otoczenia. No i tak, jak sam napisałeś - znalazł się ktoś, kto wie lepiej (domorosły ekspert) i skrytykował to twierdzeniem, że temperatura otoczenia nie ma wpływu na parametry oleju...

Załącznik:
oleje.jpg


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

_________________
oilclub.pl - Towarzystwo Wzajemnej Adoracji Olejowych Dewiantów i Onanistów


Na górę
Post: 05-08-2023, 12:04 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 13-06-2012, 20:19
Posty: 1503
Suzuki: TM3 LR Highland
romano-ruda-sl pisze:
Tak samo nie rozumiem, jakim trzeba być sadomasochistą :niewiem: żeby przy obecnym stopniu niedorozwoju elektryków i jeszcze gorszej dostępności punktów ładowania (że o czasie samego ładowania nie wspomnę) zdecydować się na zakup tego g.wna?
Dla szpanu? No bez jaj... ilekroć widzę elektryka, to mam polewę z jego właściciela...
Tak, wiem, zaraz ktoś wyskoczy z argumentem, że w swoim domu ładuje w nocy... i tak co noc... :haft: masochizm. A statystycznie jaki % społeczeństwa mieszka w zabudowie wielorodzinnej, a jaki w jednorodzinnej?


A ja od 4 tygodni jeżdżę Teslą 3.
Kupiłem w mega cenie, bo finlnie wyszła 156 tys pln brutto (po dopłatach i wykorzystaniu refferala).
Ładuje w domu z nadwyżki z instalacji PV (i tak mi się ten prąd marnował, a tak wystarczy mi na ok 14-15 tys km rocznie).
Nie muszę wymieniać oleju, nie muszę jeździć do ASO, bo przeglądów nie ma.
Auto super wykonane , z genialnym systemem inforozrywki- to naprawdę działa jak szybki PCet w domu.
275 koni pod nogą , 6s do 100.

Ładowałem na razie 4 razy co ok 330-400 km. Zasieg w jeździe miejsko podmiejskiej mi starcza na cały tydzień roboczy. Do pracy i spowrotem mam 67 km codziennie.

Jazda jest płynna, cicho w środku. Trzeba bardzo uważać, bo kompletnie nie czuć prędkości i łatwo o mandat.

Jazda na trasy nie jest przewidziana ale chyba na koniec sierpnia pojadę nią w ramach testów nad Bałtyk.

_________________
Ex Vitara Premium 1.0T FWD 2019
Ex Vitara S 1.4T FWD 2018
Ex Swift Comfort 1.2 94 KM 2015
Ex Splash Comfort 1.2 86 KM LPG 2009


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 22 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 22 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]