Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 28-03-2024, 21:29

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Hak z ASO
Post: 31-08-2022, 01:20 
Offline

Rejestracja: 17-07-2021, 23:10
Posty: 33
Suzuki: S-Cross
W zeszłym roku kupując nowego S-Crossa, zamówiłem w ASO aby auto dostarczyli z hakiem. Jedyny powód wsumie dla którego zamówiłem ten hak w ASO, to dlatego że słyszłam iż zamontowanie haka na własną rękę - gdzie indziej - będzie stanowić problem w razie konieczności skorzystania z gwarancji.
ASO zaproponowało cenę 2000zl za hak, na co się zgodziłem. Nie ustalałem absolutnie żadnych szczegółów, bo poprostu doszedłem do wniosku iż hak to hak i nie ma się co jakoś specjalnie nad tym rozwodzić - a skoro to ASO to zrobią tak, że będzie dobrze.

Minął już ponad rok i wsumie dopiero teraz się dokładnie przyjrzałem jak to wygląda.
Hak jaki mi zamontowali to dokładnie ten model: https://dobrehaki.pl/hak-holowniczy-suzuki-sx4-s-cross-2013-p-2134.html
Nie byłem specjalnie zachwycony iż zrobili hak demontowalny, gdyż wsumie spodziewałem się zwykłego haka na stałe. Demontowalny nie do końca mi pasuje, zwłaszcza taki jak ten bez żadnego zabezpieczenia choćby na kluczyk. Podobnie gniazdo jest na takim wyhylanym uchwycie i trzeba się schylać, wysuwać go, itp... Jest równierz zbyt daleko do tyłu, więc kabel w wielu przyczepach czy bagażnikach jest zbyt krótki. Ale tą kwestię pomińmy - nie ustaliłem wczesniej więc muszę przyjąć na klatę co dali.

Jednak niedawno pojawił się problem, iż tylne światło przeciwmgłowe w moim Suzuki przestało działać. Myślałem początkowo, że to żarówka, ale jak się dokładniej przyjrzałem to winowajcą okazało się gniazdo elektryczne przy haku, które w środku jest kompletnie pordzewiałe. Otóż okazuje się, że zamontowali chyba najtańsze możliwe gniazdo, które powinno się montować w konkretnej pozycji (aby klapka otwierała się w górę) - bo na dole jest ujscie dla ewentualnej gromadzącej się wody w środku. U mnie to gniazdo jest na wyhylanym uchwycie, i obraca się ale nigdy nie dochodzi do prawidłowej pozycji, stąd w środku zbierała się woda i wszystko pordzewiało. W tym oczywiscie mała blaszka która służyła do włączenia lub wyłączenia tylnego światła przeciwmgłowego w aucie (w zależności czy do gniazda jest wpięta przyczepa/bagażnik czy też nie).
Gdy dokładniej przeanalizowałem tą instalcje, to zauważyłem, że nie jest to w żaden sposób gniazdo z wiązką dedykowaną do tego auta, tylko zwykłe najtańsze gniazdo w kabelkami za 50zł. Okazuje się, że ASO przypieło to gniazdo starym sposobem poprzez rozcięcie izolacji kabelków do lamp tylnych i zawinięcie kabli od gniazda do tego i zaizolowanie taśmą izolacyjną. Nawet lutowania nie użyli. A taśma zawinięta bardzo niechlujnie. Dodatkowo jest to gniazdo 13 pin, ale podłączonych jest tylko 8, mimo że specyfikacja mówi jeszcze o zasilaniu 12V oraz ACC gdy zapłon włączony np do ladowania AKU w przyczepie. Tych kabli nie ma.

Pytanie do was drodzy koledzy kącikowicze - czy taki montaż gniazda do haka jest wogóle adekwatny do współczesnych samochodów? Co czytam, to każdy mówi o wiązce dedykowanej.
Co sądzicie o takim montażu?
Wracać do ASO to reklamować?
Bo niestety patrząc na to jak to jest wykonane, zaczynam mieć wątpliowści, czy wogóle zostawianie im auta na jakiekolwiek roboty ma specjalny sens i czy nie zrobią więcej szkody niż porzytku :(


Na górę
 Tytuł: Re: Hak z ASO
Post: 31-08-2022, 06:55 
Offline

Rejestracja: 10-03-2021, 08:00
Posty: 418
Suzuki: Vitara Hybrid 4WD
W zeszłym roku kupowałem Vitarę i też zdecydowałem się na hak - niestety też z pewnymi problemami. Przy czym ja mam oryginalny Suzuki, ale na początku dali mi gniazdo 7-pin i od razu to reklamowałem, bo mówiłem, że chcę do platformy rowerowej, a tam (zgodnie z przepisami) musi być 13-pin. Trudno mi powiedzieć jak jest to zamontowane, mówili coś o jakiś modułach i i mam jakiś kabel wpięty w bezpieczniki. U mnie gniazdo na stałe jest pod zderzakiem (nie jest chowane) i klapkę mam otwieraną do góry, nie zauważyłem też rdzy, ale jakoś bardzo się nie przyglądałem - przy czym na razie wszystkie świtała działają po podpięciu platformy rowerowej.

Co do Twojego przypadku to wygląda to nieco na fuszerkę, ale nie wszystko:
- hak demontowalny chyba jest wymogiem prawnym, nie można teraz mieć haka na stałe - na pocieszenie oryginalny hak Suzuki też nie jest zabezpieczony kluczykiem,
- są dwa typy gniazd stare 7-pinowe (raczej nie powinno się go już stosować, bo w wielu przypadkach nie spełnia wymagań przepisów) i nowe 13-pinowe, ale to ostatnie występuje w dwóch odmianach UNI8 (takie nieco okrojone) i UNI13 (pełne), mi też zamontowali UNI8, więc jeśli tego nie doprecyzowałeś to niestety takie gniazdo też jest prawidłowe i zgodne z przepisami.

Moim zdaniem, skoro to było robione w zeszłym roku, to pewnie masz to jeszcze na gwarancji, więc zareklamować zawsze warto, nie wiem czy sam montaż, bo skoro nie był sprecyzowane to trudno, ale jeśli przestało gniazdo działać z powodu rdzy po tak krótkim czasie to jest coś nie tak.


Na górę
 Tytuł: Re: Hak z ASO
Post: 31-08-2022, 16:22 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1569
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Zdecydowanie hak powinien być demontowalny. W PL tego nie pilnują, ale za granicą można łatwo dostać mandat za jazdę z hakiem bez potrzeby. Co więcej, w razie uderzenia w hak cała siła idzie nie na zderzak, tylko na płytę podłogową. Można mieć w ten sposób szkodę całkowitą, a na zewnątrz ledwie draśnięcie. Stare twierdzenia, że hak pozwala ochronić auto w razie wypadku można dziś między bajki włożyć.

Mnie montowali w serwisie hak bez kluczyka z gniazdem 13pin (nie słyszałem, żeby ktoś kradł haki prawdę mówiąc). Założyli wersję z modułem sterującym. Przewód zasilania idzie z przodu od bezpiecznika. Z tyłu jest kilka kabli od modułu wpiętych w instalację, ale chyba tak to było przewidziane. Kable trochę krótkie, ale dopóki nie grzebiesz pod tapicerką to nie ma to znaczenia. Żadnej rdzy, ani problemów po 3 latach, gniazdo chowa się i wychodzi płynnie.

Jedno co musieli poprawić, to podłączyli tylko podstawowe przewody, bez ACC i +12 (4 przewody przydatne, gdy jeździsz z przyczepą kempingową). Poprawiali bez dyskusji.

Warto podjechać i reklamować. Nawet gdyby było po gwarancji, to i tak montaż gniazda ewidentnie skopany. O ile samo się nie obróciło z jakiegoś powodu.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
 Tytuł: Re: Hak z ASO
Post: 31-08-2022, 23:58 
Offline

Rejestracja: 17-07-2021, 23:10
Posty: 33
Suzuki: S-Cross
Jaclaw pisze:
W zeszłym roku kupowałem Vitarę i też zdecydowałem się na hak - niestety też z pewnymi problemami. Przy czym ja mam oryginalny Suzuki,

A ilę Cię skasowali za oryginalny hak Suzuki?

Cytuj:
ale na początku dali mi gniazdo 7-pin i od razu to reklamowałem, bo mówiłem, że chcę do platformy rowerowej, a tam (zgodnie z przepisami) musi być 13-pin.

A to nawet nie wiedziałem o takich przepisach w Polsce. Trochę użytkuje to auto w Irlandii (mimo, że jest to model kupiony w Polsce z polskiego salonu) i tutaj takich przepisów nie ma. Większość ludzi stosuje gniazda 7pin. Ale 13 pin jak dla mnie jest jaknajbardziej OK - zdecydowanie lepsze. Martwi mnie tylko ten sposób połączenia - bez żadnego modułu - poprostu poprzez połączenie z kabelkami od tylnych lamp, jak też oczywiscie fakt że zrobili to tak że rdzewieje.


Cytuj:
Trudno mi powiedzieć jak jest to zamontowane, mówili coś o jakiś modułach i i mam jakiś kabel wpięty w bezpieczniki. U mnie gniazdo na stałe jest pod zderzakiem (nie jest chowane) i klapkę mam otwieraną do góry, nie zauważyłem też rdzy, ale jakoś bardzo się nie przyglądałem - przy czym na razie wszystkie świtała działają po podpięciu platformy rowerowej.

No i wsumie chyba tak bym wolał, żeby gniazdo było na stałe a nie odchylane.

Cytuj:
Co do Twojego przypadku to wygląda to nieco na fuszerkę, ale nie wszystko:
- hak demontowalny chyba jest wymogiem prawnym, nie można teraz mieć haka na stałe - na pocieszenie oryginalny hak Suzuki też nie jest zabezpieczony kluczykiem,
- są dwa typy gniazd stare 7-pinowe (raczej nie powinno się go już stosować, bo w wielu przypadkach nie spełnia wymagań przepisów) i nowe 13-pinowe, ale to ostatnie występuje w dwóch odmianach UNI8 (takie nieco okrojone) i UNI13 (pełne), mi też zamontowali UNI8, więc jeśli tego nie doprecyzowałeś to niestety takie gniazdo też jest prawidłowe i zgodne z przepisami.

No nic no... Czyli jak będę potrzebował podpiąć przyczepę kempingową to wygląda, że poprostu będę musiał sobie dorobić dodatkowe 4 kabelki skoro mi zrobili UNI8.

Cytuj:
Moim zdaniem, skoro to było robione w zeszłym roku, to pewnie masz to jeszcze na gwarancji, więc zareklamować zawsze warto, nie wiem czy sam montaż, bo skoro nie był sprecyzowane to trudno, ale jeśli przestało gniazdo działać z powodu rdzy po tak krótkim czasie to jest coś nie tak.

No zdecydowanie jest problem z tym gniazdem. I pewnie to do nich do naprawy na gwarancji.

Dzięki. W załączniku foto jak wygląda gniazdo od środka.


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Na górę
 Tytuł: Re: Hak z ASO
Post: 01-09-2022, 00:08 
Offline

Rejestracja: 17-07-2021, 23:10
Posty: 33
Suzuki: S-Cross
wawax pisze:
Zdecydowanie hak powinien być demontowalny. W PL tego nie pilnują, ale za granicą można łatwo dostać mandat za jazdę z hakiem bez potrzeby.

Słyszłem jakieś takie opowieści, zwłaszcza o Niemczech, ale szczerze wątpie aby gdzieś były takie przepisy, bo w całej Europie widuje się pełno samochodów z hakiem, w tym w Niemczech.

Cytuj:
Co więcej, w razie uderzenia w hak cała siła idzie nie na zderzak, tylko na płytę podłogową. Można mieć w ten sposób szkodę całkowitą, a na zewnątrz ledwie draśnięcie. Stare twierdzenia, że hak pozwala ochronić auto w razie wypadku można dziś między bajki włożyć.

A to muszę przyznać, że o tym nie pomyślałem.
Czyli w takim razie lepiej zdejmować hak za każdym razem jak się go nie używa?
W moim przypadku będzie cięzko, bo przynajmniej z 1 do 2 razy w tygodniu wożę bagażnik na rower.

Cytuj:
Mnie montowali w serwisie hak bez kluczyka z gniazdem 13pin (nie słyszałem, żeby ktoś kradł haki prawdę mówiąc).

Ja się wsumie nie o hak boje, ale o to co jest do niego przypięte.
Bagażnik na rower zapięty na kluczyk. Rower do bagażnika zapięty na kluczyk. Oczywiscie, że ktoś sobie z tym bez problemu poradzi. Ale może zejść z minuta czy dwie.
A z wypinanym hakiem, poprostu podejdzie, wypnie cały hak razem z bagażnikiem i rowerem w 5 sekund.
Przyczepę, też mam z bardzo solidnym zamkiem na zaczepie, i tak to nie bałem się wogóle jej zostawić przypiętej do auta na mieście. A z wypinanym hakiem to jednak ktoś wypnie hak i przyczepę weźmie.

Cytuj:
Założyli wersję z modułem sterującym. Przewód zasilania idzie z przodu od bezpiecznika. Z tyłu jest kilka kabli od modułu wpiętych w instalację, ale chyba tak to było przewidziane. Kable trochę krótkie, ale dopóki nie grzebiesz pod tapicerką to nie ma to znaczenia. Żadnej rdzy, ani problemów po 3 latach, gniazdo chowa się i wychodzi płynnie.

No czyli u Ciebie zrobione dobrze.

Cytuj:
Jedno co musieli poprawić, to podłączyli tylko podstawowe przewody, bez ACC i +12 (4 przewody przydatne, gdy jeździsz z przyczepą kempingową). Poprawiali bez dyskusji.

Warto podjechać i reklamować. Nawet gdyby było po gwarancji, to i tak montaż gniazda ewidentnie skopany. O ile samo się nie obróciło z jakiegoś powodu.


No w takim razie przy najbliższej okazji będę reklamował.


Tak czy siak, czy ktoś w takim razie wie jakie są zalety lub wady stosowanie gniazda w wiązką dedykowaną vs gniazda z najprostszą wiązką którą się wpina do przewodów od tylnych świateł?
Sam twierdzisz, że masz moduł ale i tak są kable poprzypinane do oryginalnej instalacji...


Na górę
 Tytuł: Re: Hak z ASO
Post: 01-09-2022, 08:05 
Offline

Rejestracja: 10-03-2021, 08:00
Posty: 418
Suzuki: Vitara Hybrid 4WD
Nie czuję się tu specjalistą od przepisów dotyczących haków, bo mnie on interesował odnośnie platformy rowerowej, tym bardziej nie wiem jak jest w innych krajach. Jednak z tego co wyczytałem to jest tak, że od któregoś roku w Polsce (może i w całej UE) haki muszą być demontowalne i do tego nie wolno jeździć z hakiem, gdy nic do niego nie ma się przypiętego/nałożonego. W praktyce policja chyba bardzo rzadko się tego czepia, ale też słyszałem, że w innych krajach bardziej tego pilnują. Zdaje się, że obecnie stałego haka by Ci nie wbili do dowodu rejestracyjnego i byłby problem z zarejestrowaniem auta (mowa cały czas o Polsce). Przy czym dotyczy to chyba nowo montowanych haków, jak masz stare auto ze stałym hakiem sprzed obowiązywania tych przepisów to nie musisz zmieniać haka.

Odnośnie zapięcia haka to też nie boję się o hak, ale o to co na nim jest i też mnie dziwi, że jest bez kluczyka. Obecnie zastanawiam się nad zakupem jakiegoś łańcucha i ewentualne zapięcie np. platformy rowerowej z takim uchem co mam przy gnieździe haka, zawsze to jakieś utrudnienie. Ceny mojego haka nie pamiętam, coś mi się kojarzy, że około 3 tys. ale generalnie to były takie negocjacje przy zakupie, że coś mi tam dali niby w gratisie, a coś musiałem dopłacić.

Jeśli chodzi o ten 7-pin i 13-pin, to w Polsce jest (cały czas z pewnym "chyba") tak, że 7-pin nie jest zakazane, ale jego stosowanie jest mocno ograniczone, bo np. dla platformy rowerowej jest wymóg posiadania światła cofania i przeciwmgielnego, a 7-pinowe gniazdo tych funkcji (lub jednej z nich) nie obsługuje. Natomiast 13-pin UNI8 można stosować do przyczep, tylko mogą nie działać pewne funkcje np. stałe 12V. Czyli tracisz raczej jakieś funkcje, ale nie ma wpływa to na możliwość lub zakaz jazdy z przyczepą. Jednak ten temat się za bardzo nie wgryzałem, bo na razie mnie nie dotyczy.


Na górę
 Tytuł: Re: Hak z ASO
Post: 01-09-2022, 10:49 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1569
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Cinio pisze:
Bagażnik na rower zapięty na kluczyk. Rower do bagażnika zapięty na kluczyk. Oczywiscie, że ktoś sobie z tym bez problemu poradzi. Ale może zejść z minuta czy dwie.
A z wypinanym hakiem, po prostu podejdzie, wypnie cały hak razem z bagażnikiem i rowerem w 5 sekund.
Przyczepę, też mam z bardzo solidnym zamkiem na zaczepie, i tak to nie bałem się wogóle jej zostawić przypiętej do auta na mieście. A z wypinanym hakiem to jednak ktoś wypnie hak i przyczepę weźmie.

Kto się będzie bawił w odpinanie haka, jak kluczyk przy rowerze można otworzyć śrubokrętem? W Krakowie kradną w 3 sekundy rowery przypięte certyfikowanymi łańcuchami. Po prostu przynoszą nożyce z dłuższą rączką. Znajdź mi silnego, co wyjmie ten hak razem z bagażnikiem. Przecież tam jest taka dźwignia, że we trzech byłoby trudno. Odepną Ci bagażnik i tyle. Ja pusty bagażnik rowerowy zawsze chowam do auta.

A jak odepnie Ci przyczepę to co z nią zrobi? Konia zapnie? Przecież musi odpiąć hak, żeby do swojego auta przypiąć. Zatem znowu hak mu do niczego niepotrzebny.

Cinio pisze:
Tak czy siak, czy ktoś w takim razie wie jakie są zalety lub wady stosowanie gniazda w wiązką dedykowaną vs gniazda z najprostszą wiązką którą się wpina do przewodów od tylnych świateł?
Sam twierdzisz, że masz moduł ale i tak są kable poprzypinane do oryginalnej instalacji...

Do standardowych kabli przypięte są przewody, które idą do modułu. Są prawdopodobnie jako źródło do sterowania. Natomiast zasilanie idzie ze skrzynki. Skądś moduł musi wiedzieć jakie światła ma włączyć. Dzięki temu nie obciąża się dodatkowo oryginalnej instalacji, co jest szczególnie ważne przy ledach (mogą być cieńsze przewody, mniejszy bezpiecznik).


Co do gniazd 7, 8 i 13 pin to w 7 nie ma wstecznego. Natomiast te dodatki ACC i +12 nie są wymagane przepisami. Po prostu czasem przyczepa ma swój akumulator i trzeba go czymś zasilić. Albo ma wewnętrzne oświetlenie, lodówkę itp.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
 Tytuł: Re: Hak z ASO
Post: 17-05-2023, 08:23 
Offline

Rejestracja: 23-03-2018, 12:21
Posty: 223
Przymierzam się do założenia haka. Auto jeszcze na gwarancji


Mam pytanie o hak z aso. Tam jest wzmianka że max.obciazenie pionowe to 75kg. To wydaje się dość mało.

Cztery rowery (2 duże i 2 małe) plus stojak to mogą ważyć więcej niż 75kg. Nie mówiąc już o wjeździe z tym wszystkim w jakaś dziurę.

Ten hak to taka słabizna czy to jakoś inaczej się liczy? (na potrzeby stojaka i przyczepki). No i nie jest podana siła uciągu, to taki hak tylko na stojak?


Na górę
 Tytuł: Re: Hak z ASO
Post: 17-05-2023, 10:33 
Offline

Rejestracja: 10-03-2021, 08:00
Posty: 418
Suzuki: Vitara Hybrid 4WD
Nie wiem czy to mało, czy dużo, ale jak swego czasu szukałem platformy na rowery, to zazwyczaj 60 kg to było maksymalne obciążenie platformy (pewnie są z większym, ale ja na takie nie trafiłem), a często nawet miały mniej. Więc te 75 kg powinno wystarczyć, bo same platformy ważą w okolicach 15-20 kg.


Na górę
 Tytuł: Re: Hak z ASO
Post: 17-05-2023, 10:46 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1569
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
60 to standard, 75 jest ok. Wiele więcej nie znajdziesz. Warto mieć aluminiową platformę z rurek, bo waży znacznie mniej od stalowej. 4 rowery na 60kg spokojnie umieścisz. Zwykły "dorosły" trekking ma do 14kg, chyba że dodasz dużo wyposażenia.

Na nierównościach hak wytrzyma. Pognie się raczej platforma. Dlatego warto mieć system z paskami podtrzymującymi na klapie. Inaczej wszystko wisi na jednym punkcie i dźwignia robi swoje.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
 Tytuł: Re: Hak z ASO
Post: 21-05-2023, 10:56 
Offline

Rejestracja: 28-02-2021, 11:04
Posty: 240
Lokalizacja: okolice Krakowa
Suzuki: Sedici 4x4 1,6
Stary temat, ale odżył, więc takie uzupełnienie: każdy hak jest odczepialny - tylko jedne poprzez odpięcie, a inne poprzez odkręcenie dwóch śrub od kuli.
A ten mechanizm Autohaka z pierwszego postu jest bardzo dobry (miałem w poprzednim aucie). Łatwo się wpina i wypina (nie tak jak niektóre, szczególnie na kluczyk, jeszcze jak dłużej nie ruszane) i trzyma jak należy. Kluczyka niema, ale jak komuś zależy, to może sobie nawet założyć małą kłódkę w miejsce zawleczki zabezpieczającej. Myślę że lepsze to niż wieszanie dodatkowego łańcucha.
Obciążenie haka standardowo to 75kg, czasem 80, a więcej, to chyba tylko w traktorze. ;)


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 11 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 22 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]