Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 16-04-2024, 05:02

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 120 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 4 5 Następna
Autor Wiadomość
Post: 08-02-2016, 21:17 
Offline

Rejestracja: 04-10-2015, 11:27
Posty: 116
Lokalizacja: Białystok
Bagaznik, oswietlenie kabiny, tablicy rejestracyjnej oraz swiatlo stopu na gorze szyby nalezy stosowsc zarowki w5w. Jak bede mial troche czasu wymienie, zdjecia oczywiscie zamieszcze. Troche ot dzisiaj zamontowalem w moim scrosie kamere samochodowa.


Wysłane z mojego F5 przy użyciu Tapatalka


Na górę
Post: 08-02-2016, 21:44 
Offline

Rejestracja: 09-07-2015, 14:54
Posty: 73
Lokalizacja: Podlaskie
Suzuki: S-Cross
To czekam szczególnie na zdjęcia " z bagażnika" Ciemność bagażnika mnie irytuje.


Na górę
Post: 09-02-2016, 09:37 
Offline

Rejestracja: 09-03-2015, 22:24
Posty: 95
Lokalizacja: wb
W podsufitce (na środku) jest żarówka rurka C5W wymiar 31 mm

Jaki model kamerki montowałeś, prośba o szczegóły.

_________________
S-Cross 2WD Pb Premium


Na górę
Post: 09-02-2016, 21:33 
Offline

Rejestracja: 09-01-2010, 14:02
Posty: 3375
Lokalizacja: Kwidzyn
josez pisze:
To czekam szczególnie na zdjęcia " z bagażnika" Ciemność bagażnika mnie irytuje.

W bagażniku zainstalowałem taśmę led od spodu półki. Zasilanie pociągnąłem z ori lampki i dałem rozłączaną wtyczkę na przewodzie, żeby można było półkę wyjmować. Jasno mam w pagażniku jak na stole operacyjnym. To już trzecie auto, które tak zmodyfikowałem i polecam. :ok: Mnie też wkurzało, że jak miałem torbę z zakupami to zasłaniala tę mikro lampeczkę i bez latarki ani rusz. :?

_________________
S-cross 1,6 Pb AWD


Na górę
Post: 10-02-2016, 09:31 
Offline

Rejestracja: 04-10-2015, 11:27
Posty: 116
Lokalizacja: Białystok
saint pisze:
W podsufitce (na środku) jest żarówka rurka C5W wymiar 31 mm

Jaki model kamerki montowałeś, prośba o szczegóły.

Faktycznie przepraszam nie bylem precyzyjny, mial na uwadze swiatla w podsufitce przy kierowcy.

Odnosnie oswietlenia bagaznika listwa led super pomysł, mozesz umieccic zdjecie gdzie przykleileś i jak pociągnales przewody, aby było estetycznie.

Odnosnie kamery, szukalem czegos niedrogiego, aby mialo wzglednie dobra jakosc nagrywania a i wykonanie kamery bylo odpowiednie. Ponadto nie chcialem aby miala wbudowany gps w celu pomiatu predkosci. Wybralem model za 25$ z przesylka, dziala i nagrywa ok, ma metalowa obudowe. Ma podstawowe funkcje zderzenia, detekcji ruchu, dzialania w petli, wdr, opxje parkingowa itd. Nie ma jezyka polskiego jest angielski, karte mam 32gb sdxc i podaje ze wejdzie okolo 3.5 godziny materislu. Format nagrywania avi. Zdjecia ponizej.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wysłane z mojego F5 przy użyciu Tapatalka


Na górę
Post: 10-02-2016, 17:30 
Offline

Rejestracja: 09-01-2010, 14:02
Posty: 3375
Lokalizacja: Kwidzyn
download/file.php?id=316&mode=view

Mam tylko jedno zdjęcie. Ledy przykleiłem na aluminiowy płaskownik (10x2mm z praktikera) żeby trochę odprowadzał ciepło i żeby łatwiej było umocować całość do pólki. Led umieściłem na tej części nie podnoszącej się do góry, żeby cały czas świeciły w dół. Czarny kabelek widać po lewej stronie u góry. Zasilanie od oryginalnej lampki wyprowadziłem tą krateczką wentylacyjną w "boczku". Kupiłem dwubiegunową wtyczkę i złącze instalacyjne (parę groszy w motoryzacyjnym). Złącze jest niewielkie, tak, że na co dzień mam je wciśnięte za tę kratkę (jest elastyczna) i jest estetycznie. jak trzeba wyjąć półkę, to rozłączam wtyczkę i gotowe.
PS
W tym wątku:
viewtopic.php?f=68&t=12155
opisałem też oświetlenie komory silnika ale musze zmodyfikować pomysł, ponieważ ledy
pomimo, że w silikonie) są nieodporne na sól i w miejscu lutowania korozja gryzie miedzianą ścieżkę. muszę dać tam ledy w jakiejś oprawie. :ok:

_________________
S-cross 1,6 Pb AWD


Na górę
Post: 11-02-2016, 09:24 
Offline

Rejestracja: 04-10-2015, 11:27
Posty: 116
Lokalizacja: Białystok
Z listwą led fajny pomysł, natomiast nie lubię latających kabelków. Wolę jak coś mam zamontowanae na stałe i nie muszę rozłączac i podłączać na nowo jak w twoim przypadku, gdy trzeba zdemnotować półkę. Dlatego pozostanę przy standardowym oświetleniu, albo dołożę druga identyczna lampkę z drugiej strony z żarówkami led.


Na górę
Post: 11-02-2016, 17:20 
Offline

Rejestracja: 09-01-2010, 14:02
Posty: 3375
Lokalizacja: Kwidzyn
Kabelki nie latają ;/ jedyny to lekko wystający z boku. Można go dopasować bardziej "na styk" i prawie go nie będzie widać. No i kwestia: jak często się ta półkę wyjmuje? Ja to robię może kilka razy do roku, a czynność nie absorbuje bardziej niż zdjęcie tych sznurków unoszących półkę. :ok:
Też myślałem o drugiej symetrycznie umieszczonej lampce z drugiej strony. Jednak, moim zdaniem te lampki są zbyt nisko (mam podłogę na wyższym poziomie) i jak wstawię np. zakupy to lampki będą zasłonięte, a teraz mam światło z góry i bez problemu wszytko widzę. No ale każdemu według potrzeb. :ok:

_________________
S-cross 1,6 Pb AWD


Na górę
Post: 11-02-2016, 18:54 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22-11-2011, 23:34
Posty: 46
Lokalizacja: Warszawa
Suzuki: S-Cross 4x4 2015 r.
Ja u siebie w bagażniku zamontowałem dwie taśmy ledowe po bokach. Połączone razem kabelkiem, podpięte pod oryginalną lampkę. Niestety przy ostatnich silnych mrozach jedna przestała świecić :( W sumie i tak chce lekko całość zmodernizować, umieszczając taśmy w listwach, żeby zabezpieczyć je przed uszkodzeniami mechanicznymi, gdy pakuje gabarytowe rzeczy do bagażnika.
Górnej półki chwilowo w ogóle nie używam, więc takie rozwiązanie jest dla mnie najlepsze, nic nie trzeba rozłączać.

Obrazek


Na górę
Post: 16-02-2016, 11:34 
Offline

Rejestracja: 04-10-2015, 11:27
Posty: 116
Lokalizacja: Białystok
Odnosnie żarówek h4 po przeczytaniu sporej ilości artykułów, obejrzeniu fimów - testów na youtube, specyfikacji technicznej itd. kupiłem produkt ze specyfikacja techniczną dostępną pod poniższym linkiem:

http://www.alibaba.com/product-detail/2 ... 0.0.K8FzQk

Żarówki maja identyczna budowę do opisywanych uprzednio oryginalnych żarówek led philipsa. Jedyna róznica hest, że w philipsie diody były ułozone prostokatnie a tu są w kwadracie, co nie robi róznicy. Opis jest z alibaby, producentów jest kilku, pracuja na tym samym patencie, natomiast kupiłem na aliexpress z przesyłką za 52$, co rozliczyło mi na końcie za 201 zł.

Jak otrzymam zdam relację i umieszczę zdjęcia. Na ali jest dużo tańszych produktów, ale sa niewarte pieniędzy, słabe wykonanie, brak opisów oraz brak zrozumienia jak działa żarówka h4. Identycznie jest na allegro gdzie za 400 zl są żarówki które nie nadaja sie do niczego.

Żarówka h4 działa bardzo prosto, ma dwa włokna jedno z odbłysnikiem do świateł mijania a drugie do świateł drogowych. Przy właczeniu świteł mijania odbłysnik kieruje wiązkę światła na górą część reflektora i tym samym światło pada bliżej samochodu i nie oślepia innych kierujących. Przy włączeniu długich świateł załączane jest drugie włokno, które już nie jest ograniczone i reflektor pracuje cała swoja powierzchnią, odbija światło ze wszystkich stron co powoduje olśnienie innych kierujących.

W zakupionych żarówkach wydaje się, iz producent dobrze odwzorował budowę standardowej żarówki z odbłysnikiem i zastosował dobre diody. Przy światłach mijania są to diody cree xph50, które jak czytałem daja standardowo 120lm/w, a w tych żarówkach jak użytkownicy mierzyli był pobór prądu na poziomie 1.4A na sztuce czyli moc wychodzi przy napięciu około 13.6V = 19,04Wata na sztuke (faktyczna moc żarówki). Co przekłada się na 19,04x120lm=2284,8 lumenów, co jest bardzo dobrym rezultatem bo zwykła żarówka halogenowa daje około 1000lm (przy standardowej mocy 55wat).

Producent podaje 3000lm przy wydajności 136lm/w. Myślę, że sa to bardzo wygórowane parametry i rzywiście układ pracuje w zakresie między 2300-2500lm co daje, 2.5 krotny wzrost światła, przy standardowej temperaturze barwowej 6000-6500k robi sie naprawdę jasno.

Dodatkowe diody są to diody Philipsa MZ luxeon dołaczona przy światłach drogowych i jak w oryginale nie są ograniczone już odbłyśnikiem.

Temperatura zwykłej żarówki oscyluje w granicach 300oC natomiast ledu około 80oC, nie wiem tylko jaka temperatura jest na złączu. Nadmieniam że żarówka ta nie ma żadnych wentylatorów, dodatkowcyh układów i ma chłodzenie pasywne.

Tu jest filmik poglądowy:

https://www.youtube.com/watch?v=2b14TfK211o

i na koniec link do strony producenta źródeł światła, dobry, do sprawdzenia co sie obecnie produkuje:

http://www.aoxingda.com/index.php

a tutaj jeszcze porównanie led xhp50 i philipsa mz z ksenonem:

https://www.youtube.com/watch?v=411Tcdm6XhQ


Na górę
Post: 17-02-2016, 09:01 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21-08-2007, 20:49
Posty: 3903
Lokalizacja: Sztutowo czasem Warszawa
Suzuki: Była GV II 2007 DDIS
czarmar pisze:
co daje, 2.5 krotny wzrost światła

Wszystko pięknie, tylko jak to wpływa na kierowców jadących z przeciwka? Moim zdaniem będzie przeszkadzać. Zakładając, że światła są prawidłowo ustawione, wzrost jasności wpłynie negatywnie na jadących z naprzeciwka, szczególnie w czasie deszczu. Często jeżdżę po zmroku poza miastem i mówiąc szczerze zabroniłbym takich wynalazków. :)

_________________
Pozdrawiam, Marek
"There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't" ;)
I już bez klekocika :placze:


Na górę
Post: 17-02-2016, 10:11 
Offline

Rejestracja: 21-01-2015, 00:23
Posty: 24
Lokalizacja: Śląsk
Suzuki: SX4 S-Cross
Jak się sprawa ma z homologacją żarówki? Z tego, co wiem lampa dostaje homologacje dla konkretnego źródła światła a nie jak w twoim przypadku do LED’a (chyba że w twoje wersji takie dopuszczenie jest). Takie samowole przeróbki są nielegalne. Jak trafisz na nadgorliwego milicjanta to dowód odbierzesz w urzędzie.


Na górę
Post: 17-02-2016, 19:56 
Offline

Rejestracja: 09-01-2010, 14:02
Posty: 3375
Lokalizacja: Kwidzyn
czoboki pisze:
czarmar pisze:
co daje, 2.5 krotny wzrost światła

Wszystko pięknie, tylko jak to wpływa na kierowców jadących z przeciwka? Moim zdaniem będzie przeszkadzać. Zakładając, że światła są prawidłowo ustawione, wzrost jasności wpłynie negatywnie na jadących z naprzeciwka, szczególnie w czasie deszczu. Często jeżdżę po zmroku poza miastem i mówiąc szczerze zabroniłbym takich wynalazków. :)


Zgadzam się w 100%! Na tym rosyjskim filmie widać najlepiej jak to będzie oślepiać. Ksenony mają odcięcie światła _/''''',a H4/H7 _/ i w górę bije strumień jaśniejszy niż w ksenonie. Dokładając do tego, że ksenon ma autopoziomowanie (którego w zwykłych reflektorach 99% ludzi nie używa) i taki LED-wynalazek wyjeżdżając z każdego "prawego" zakrętu będzie dawał po oczach nadjeżdżającym z przeciwka! :sciana: No i każde wzniesienie itd. będzie "strzał" po oczach! Jestem zdecydowanie na NIE! Wystarczą mi tabuny mieszkańców okolicznych wiosek jadący na rynek z ziemiopłodami i "przewozy pracownicze" olewające temat, że jak z tyłu siedzi trzech rosłych murarzy, to należy obniżyć światła. Do tego młodzież spod remizy z HID w swoich Astrach MK1 i Gofach MK2/3 :wsciekly:
Możecie mnie linczować ale walczę z takimi wynalazkami wszelkimi sposobami, z "napuszczaniem" drogówki włącznie! Od kiedy prawie zabiłem rowerzystkę po oślepieniu, nie mam litości! :nono:

_________________
S-cross 1,6 Pb AWD


Na górę
Post: 17-02-2016, 22:37 
Offline

Rejestracja: 04-10-2015, 11:27
Posty: 116
Lokalizacja: Białystok
Pk dziekuje za konstruktywne opinie. Na poczatku tej dyskysji niektorzy nie wierzyli ze takie swiatla na diodach sa a teraz nie znajac testow pisza o olsnieniu itd. Filmy ktore zalaczylem nie odnosza sie do tej konkretnej zarowki a tylko pokazuja mozliwosci led. Dlatego jak pisalem zamowilem produkt ktory jest zgodny z budowa standardowej zarowki. Odnoszac sie do olsnienia zestawy hid-xenony maja inna budowe, zarnik i daja inne parametry swiatla, ktore w naszym reflektorze nigdy nie bedzie dzialac. Ponadto podam ze homologowane zarowki philipsa, osram, tungsram majace + 100-150% wiecej swiatla daja okolo 1500-1800lm, a ta zarowka led daje w udealnych warunkach 2300lm. Dlatego w rzeczywustosci jezeli jej budowa okaze sie prawidlowa nikogo nie bedzie oslepiac. Inna kwestia jest stosowanie tych zarowek ale to nie ten temat, kazdy ma odpowiednie oznaczenie na reflektorze do czego jest homologowany. Ten tenat jest do pokazania alternatywnych zrodel swiatla, dlatego bardzo prosze o techniczne opinie i sugestie. Dziekuje za zrozumuenie. Na zakonczenie dodam ze nie jest moja intencja zachecanie was do zakupu takich produktow. Dlatego nawet nie podaje linkow do produktu ktory kupilem, a tylko do stron z opisem.

Wysłane z mojego F5 przy użyciu Tapatalka


Na górę
Post: 17-02-2016, 22:56 
Offline

Rejestracja: 09-01-2010, 14:02
Posty: 3375
Lokalizacja: Kwidzyn
To znaczy; żebyś mnie źle nie zrozumiał. Dopóki coś nie przeszkadza mi w jeździe i nie stwarza zagrożenia, to mi generalnie wisi, czy ma homologację czy nie. Równie dobrze może oślepiać źle włożona żarówka z homologacją. Wszystko musii mieć, jak to się mówi, ręce i nogi!
Powodzenia w eksperymentach!

_________________
S-cross 1,6 Pb AWD


Na górę
Post: 17-02-2016, 23:28 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21-08-2007, 20:49
Posty: 3903
Lokalizacja: Sztutowo czasem Warszawa
Suzuki: Była GV II 2007 DDIS
czarmar,
Może ja się nie znam. Na mój niewykształcony umysł wygląda to tak, że jeśli źródło światła jest o X jaśniejsze, to będzie bardziej przeszkadzało. Jeśli kawałek drogi jest jaśniej oświetlony na tych ledach, to na 100% kierowca jadący z naprzeciwka też zobaczy, że reflektory auta świecą jaśniej. Jeśli widzi, że świecą jaśniej to znaczy, że bardziej oślepiają/przeszkadzają niż te, nazwijmy je "wzorcowe". Reflektory nie dają światła kierunkowego bez świecenia również na boki. Jeśli to światło idące na boki jest jaśniejsze, nie ma takiej opcji, aby nie przeszkadzało bardziej.
To jest moje zdanie, być może błędne, ale wyrobione przez parę lat jeżdżenia po Polsce w nocy.

Ja nie mam nic przeciwko nowym technologiom. Problem w tym, że połączenie nowej technologi ze starym projektem nie zawsze daje dobre efekty. Reflektory aut, o ile wiem, projektowane są pod konkretny rodzaj oświetlenia (źródła światła, jego mocy i jasności). Jeśli reflektor od początku był projektowany pod źródło LED o takiej jasności, to ok, jeśli nie, to jest bardzo duża szansa na wystąpienie niepożądanych efektów ubocznych. Kiedyś porównywałem dwa takie same auta, jedno z żarówkami zwykłymi drugie z tymi 100% plus i jak dla mnie, z punktu widzenia jadącego z naprzeciwka te 100% przeszkadzały dużo bardziej.
Sam napisałeś, że:
czarmar pisze:
Odnoszac sie do olsnienia zestawy hid-xenony maja inna budowe, zarnik i daja inne parametry swiatla, ktore w naszym reflektorze nigdy nie bedzie dzialac.

Żarnik w tych lampach jest innym źródłem światła niż normalna, żarówka, czy żaróka LED, ale żarówka LED jest również innym źródłem światła niż zwykła żarówka :)

czarmar pisze:
Ponadto podam ze homologowane zarowki philipsa, osram, tungsram majace + 100-150%

I uważasz, że auta wyposażone w takie żarówki nie oślepiają bardziej niż standardowe? Ja uważam, że oślepiają bardziej.

Z przyjemnością bym sprawdził jak takie porównanie wypadnie w przypadku żarówek LED. Co więcej z przyjemnością odszczekam co napisałem, lecz dopiero jeśli uznam, że nie miałem racji. :)

_________________
Pozdrawiam, Marek
"There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't" ;)
I już bez klekocika :placze:


Na górę
Post: 17-02-2016, 23:55 
Offline

Rejestracja: 04-10-2015, 11:27
Posty: 116
Lokalizacja: Białystok
Zgodze sie z toba dlatego najwazniejsza jest linia odciecia swiatla ang. cut off ktora odpowiada aby tak skierowac wiazke / przyciac aby swiecila na droge a tym samym zmniejszyc zasieg jej padania. Zniweluje to ewentualne przypadki olsnienia innych kierujacych. Problemem moze byc wylacznie deszcz lub brud ktory moze zabyrzyc taja wiazke, jak otrzymam zarowki przetestuje, w przypadku gdy bede mial jakiekolwiek uwagi nie bede ich stosowal. Wyroslem z tuningu natomiast lubie testowac rozne nowinki.

Wysłane z mojego F5 przy użyciu Tapatalka


Na górę
Post: 18-02-2016, 08:21 
Offline

Rejestracja: 30-11-2015, 19:09
Posty: 221
Nie wiem jak inni, ale ja chętnie poczytam o wynikach testów, bo nie ukrywam, że chętnie bym wymienił standardowe żarówki na taki rodzaj oświetlenia.

_________________
Suzuki SX4 S-Cross Comfort


Na górę
Post: 18-02-2016, 10:07 
Offline

Rejestracja: 09-03-2015, 22:24
Posty: 95
Lokalizacja: wb
Czarmar,
Montuj i testuj nowe źródła światła, czekamy na wynik pomiaru.

_________________
S-Cross 2WD Pb Premium


Na górę
Post: 18-02-2016, 11:18 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21-08-2007, 20:49
Posty: 3903
Lokalizacja: Sztutowo czasem Warszawa
Suzuki: Była GV II 2007 DDIS
saint pisze:
Czarmar,
Montuj i testuj nowe źródła światła, czekamy na wynik pomiaru.

A jeśli będziesz miał możliwość porównaj ze drugim autem ze zwykłymi żarówkami. :)

_________________
Pozdrawiam, Marek
"There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't" ;)
I już bez klekocika :placze:


Na górę
Post: 18-02-2016, 12:05 
Offline

Rejestracja: 04-10-2015, 11:27
Posty: 116
Lokalizacja: Białystok
Ok tak zrobie, postaram sie rowniez zmierzyc luksometrem natezenie oswietlenia w odleglosci, 50, 100, 150 m aby miec wisrygodne dane odnosnie zarowek halogenowych i led.

Wysłane z mojego F5 przy użyciu Tapatalka


Na górę
Post: 18-02-2016, 12:45 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21-08-2007, 20:49
Posty: 3903
Lokalizacja: Sztutowo czasem Warszawa
Suzuki: Była GV II 2007 DDIS
Jeśli będziesz miał możliwość i czas, to spróbuj dokonać takich pomiarów "z pozycji" jadącego na naprzeciwka :) Najlepiej przed i po zmianie żarówek :)
Tak, wiem, przeginam :D

_________________
Pozdrawiam, Marek
"There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't" ;)
I już bez klekocika :placze:


Na górę
Post: 18-02-2016, 13:54 
Offline

Rejestracja: 04-10-2015, 11:27
Posty: 116
Lokalizacja: Białystok
ok


Na górę
Post: 18-02-2016, 17:36 
Offline

Rejestracja: 09-01-2010, 14:02
Posty: 3375
Lokalizacja: Kwidzyn
czarmar pisze:
Zgodze sie z toba dlatego najwazniejsza jest linia odciecia swiatla ang. cut off ktora odpowiada aby tak skierowac wiazke / przyciac aby swiecila na droge a tym samym zmniejszyc zasieg jej padania.

No i ta właśnie linia odcięcia jest problematyczna w reflektorach "żarówkowych". Taki reflektor nie odcina górnej części wiązki jak ma to miejsce w ksenonach. Co będzie miało znaczenie w przypadku dużo jaśniejszych źródeł światła, a jest nieszkodliwe ze standardowymi.

_________________
S-cross 1,6 Pb AWD


Na górę
Post: 19-02-2016, 20:57 
Offline

Rejestracja: 04-10-2015, 11:27
Posty: 116
Lokalizacja: Białystok
Przeczytaj pod ponizszym linkiem jest test led philipsa, z ktorego jednoznacznie wynika ze led jest duzo lepszy wraz z linia odciecia w porownaniu do zwyklej zarowki halogenowej. Dlatego jezeli chinczycy dobrze skopiowali patent philipsa bedzie dobrze. Budowa zakupionej przeze mnie zarowki to potwierdza ze kopia jest dobra.

http://www.xenondepot.com/Philips-12953 ... w-s/62.htm


Wysłane z mojego F5 przy użyciu Tapatalka


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 120 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 4 5 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]