Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 29-03-2024, 06:43

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 130 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 4 5 6 Następna
Autor Wiadomość
Post: 14-05-2019, 08:34 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-12-2017, 14:24
Posty: 365
@raduss, jeden post, a tyle sprzeczności. Najpierw piszesz, że zwykłemu użytkownikowi wystarczy jedynie, SAE, po czym zaraz piszesz o ważności API i używasz oznaczenia C3 (ACEA). Norma API to norma amerykańska, która kieruje się nieco innymi kryteriami i nie pokrywa się z normą europejską ACEA. ACEA jest normą dużo bardziej szczegółową i dokładniejszą, co widać choćby po ilości klas i podklas, odróżnia oleje niskopopiołowe od reszty, czego norma amerykańska nie robi. Tam aktualnie mamy SL, SM, SN i tyle. Absolutnie nie jest prawdą, że olej klasy C3 jest lepszy do silnika benzynowego wolnossącego niż olej klasy A. Ponadto olej SHELL HELIX ULTRA PROFESSIONAL AF 5W30 nie jest olejam klasy A3, jak piszesz, tylko klasy A5. @raduss, zachęcam Cię do przeczytania choćby artykułu na temat olejów (w tym olejów niskopopiołowych) w Auto Świecie z ubiegłego tygodnia, bo widzę, że Twoja wiedza pewnie duża, którą posiadasz od dawna, nie jest już do końca aktualna. Odnośnie SAE się zgadzamy, lepiej użyć 5W30 niż 0W20.

_________________
Vitara 1.6 HalfGrip
https://www.youtube.com/watch?v=qYSSoIVB8x0


Na górę
Post: 14-05-2019, 10:15 
Offline

Rejestracja: 03-04-2019, 09:51
Posty: 31
Suzuki: S-Cross 1.0
fox pisze:
@raduss, jeden post, a tyle sprzeczności. Najpierw piszesz, że zwykłemu użytkownikowi wystarczy jedynie, SAE, po czym zaraz piszesz o ważności API i używasz oznaczenia C3 (ACEA).


Kolego Fox, nie przekonuję Cię do moich racji tylko sugerowałbym wyjść spoza ramek, w których tkwisz. I nie przekonuję do używania konkretnego oleju ale jestem przeciwnikiem określenia jakie użyłeś czyli "zawsze klasy A"
Wiec jeszcze raz. API jaki ACEA określa jakość oleju. Jedna dla głupich amerykanów określana dwiema literkami SN jako najwyższej jakości, SM słabszy, SL jeszcze słabszy itd bo do silników sprzed 1993 roku stosuje się oleje o oznaczeniu SG.
Europejskie Zrzeszenie Producentów Pojazdów Samochodowych w skrócie ACEA stosuje dodatkowe oznaczenie gdzie skupiając się na silnikach benzynowych A plus cyfra lub C plus cyfra, przy czym olej określony literką C nie zawsze ma w oznaczeniu fakt spełnienia normy A bo z góry wiadomo, ze ją spełnia. To takie trudne do zrozumienia?

Może się mylę ale chyba takim najważniejszym czynnikiem jest tarcie elementów silnika i by to tarcie jak najbardziej zniwelować stosuje się odpowiedni olej. Jaki współczynnik tarcia mają poszczególne oleje wiedzą nieliczni natomiast dostępne są w sieci ot choćby takie testy z których juz bardzo wiele wynika:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1J4yGGQQnIX7gZIfT3ga2qJatRfdmFgmaNPLqpmrxQnE/edit#gid=0

skupiając się na olejach shell 5W30
71. Shell Helix Ultra ECT C3 5W30 - 0,02
99. Shell Helix Ultra Professional AG 5W30 - 0,04
208. Shell Helix Ultra Professional AP-L 5W30 - 0.09
259. Shell Helix Ultra Professional AR-L 5W30 - 0.11
363. Shell Helix Ultra Professional AM-L 5W30 - 0.18

Przy czym:
0-0,05 doskonale
0,06-0.09 bardzo dobrze
0,10-0,15 dobrze
0-16 i więcej - słabo

To tylko jedne dane, reszty kolego Fox poszukaj w auto świecie. Pozdrawiam.

PS dodam, że w moim s crosie kompletnie nie wiem co mam wlane bo leje ASO i tyle mojego zmartwienia.


Na górę
Post: 14-05-2019, 10:36 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-12-2017, 14:24
Posty: 365
OK. Czy mógłbyś mi zatem podać źródło, gdzie jest napisane, że odpowiednie normy klasy C zawsze w 100% spełniają odpowiednie normy klasy A ? Tak z ciekawości, na którym miejscu tej listy jest SHELL HELIX ULTRA PROFESSIONAL AF 5W30 ?

_________________
Vitara 1.6 HalfGrip
https://www.youtube.com/watch?v=qYSSoIVB8x0


Na górę
Post: 14-05-2019, 10:49 
Offline

Rejestracja: 03-03-2018, 14:58
Posty: 368
W jakich jednostkach są podane wielkości w podlinkowanej tabeli? Jaka to jest skala? Pytam, bo coś to dziwnie wygląda, dla przykładu:
- Castrol Magnatec C3 5W30 - 0,01
- Castrol Edge longlife 5W30 - 0,23
- Petro Canada 5W30 - 0,33
- BEZ OLEJU - 0,41

jak to interpretować? Na pierwszy rzut oka można wywnioskować, że Magantec jest 23x lepszy od Castrol Edge, a użycie Petro Canada 5W30 w sumie niewiele daje, bo tarcie na sucho jest tylko trochę większe.

Inna kwestia - wydaje mi się, że samo tarcie nie mówi wszystkiego, że ważna jest też odporność na zerwanie filmu olejowego, stabilność parametrów na przestrzeni czasu, dodatki myjące itp.
Jakieś 12 lat temu byłem członkiem klubu internetowego Fiata Panda (miałem wtedy Pandzię 1.1 54KM). Jak to na każdym forum samochodowym jednym z najgorętszych wątków dotyczył oleju silnikowego. Ja wtedy lałem Lotosa 10W40, wychodząc z założenia, że ten olej przy tym silniczku pamiętającym jeszcze czasy Mussoliniego będzie OK (olej spełniał wymagania Fiata). Ilość wylanego na mnie hejtu za to, że chcę zatrzeć silnik była taka, że wypisałem się z forum, najgłośniej wrzeszczała na mnie baba zalewająca swoją Pandę jakimś super wypaśnym Motulem "bo ma zaj***, rajdowe parametry i najlepiej chroni". Po roku z ciekawości zaglądam na forum i widzę dłuuugi wątek "gdzie kupić nowy silnik". Okazało się, że forumowiczka, która używała rzeczonego "sportowego" Motula zatarła silnik. Dlaczego? Bo to był olej do rajdów samochodowych, trzymający wyśrubowane parametry przez kilka tys. km i potem zamieniający się w wodę i nie nadający się do wymian do 10-15kkm.

_________________
Vicia Premium 1.6 Allgrip


Na górę
Post: 14-05-2019, 10:53 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-12-2017, 14:24
Posty: 365
Często tak właśnie jest z tymi "lepszymi" olejami :)

_________________
Vitara 1.6 HalfGrip
https://www.youtube.com/watch?v=qYSSoIVB8x0


Na górę
Post: 14-05-2019, 11:09 
Offline

Rejestracja: 03-04-2019, 09:51
Posty: 31
Suzuki: S-Cross 1.0
fox pisze:
OK. Czy mógłbyś mi zatem podać źródło, gdzie jest napisane, że odpowiednie normy klasy C zawsze w 100% spełniają odpowiednie normy klasy A ? Tak z ciekawości, na którym miejscu tej listy jest SHELL HELIX ULTRA PROFESSIONAL AF 5W30 ?


Nie znam takiego źródła ale wcześniej napisałem coś na temat opinii kogoś kto w smarach i olejach spędził połowę swojego życia :) Innym źródłem są dane podawane na naklejkach np olej spełnia wymagania C3 i A3, albo C2 i A3. Wielu producentów pozostawia tylko ten parametr z oznaczeniem C ponoć z racji tego, że jeśli jest dobry dla silników benzynowych wyposażonych dodatkowo w filtr GPF to tym samym będzie tak samo sprawny dla tych samych silników ale bez GPF bo chyba mimo wszystko ważniejsza jest ochrona silnika a nie filtra, który jest wielokrotnie tańszy i nie ma takiego ryzyka jego zapchania jak w silnikach napędzanych olejem napędowym ze względu na dużo wyższą temperaturę spalania. Nie wpadajmy w paranoje :) Nie jestem znawcą w tym temacie, dzielę się informacjami pozyskanymi od tych co w tym "grzebią", ten dylemat czy olej C3 czy tylko A3 przerobiłem na własnym przykładzie w hondzie. Zalecenie było jednoznaczne, C3 bo właściwości smarnych nie ma gorszych ale ma inne zalety do których odsyłam już na strony producentów. Tym samym dałem się przekonać do hondy na shella z oznaczeniem C3 ale co najważniejsze to parametr lepkości o którym pisałem 5W30.

Do Paffcio, nie odpowiem na pytanie ale może warto zagnać autora testu? To co podałem to tylko przykład z określonym ciężarem i temperaturą. Tu macie film testu na tarcie bez oleju:
https://www.youtube.com/watch?v=JKVv1LOJriQ
Paffcio dobrze napisałeś, olej lać taki jaki zaleca producent motoru ale ważne jest też jaki styl jazdy się preferuje, Aczkolwiek gdy tu mówimy o bezpiecznym oleju 5W30 to niezależnie od tego, który się wybierze to każdy będzie dobry. Różnice są takie, że jeden jest tańszy względem drugiego, kolejny trzyma dłużej film olejowy, inny wytrzyma dłuższe interwały, inny te z C3 pomagają wolniej zapychać filtr GPF ale i korzystnie wpływają na katalizator a także na środowisko. Pewne jest, ze w tym gronie nie ustalimy olejów hierarchicznie, który najlepszy bo te już wymienione wszystkie są bardzo dobre :) Najważniejszy parametr do SAE dla zwykłego użytkownika samochodu, chyba że są tu jacyś rajdowcy Vitar i s crossów ;)

PS zwróćcie uwagę, że olejów niskopopiołowych czyli z oznaczeniem C nie zaleca się do starszych konstrukcji, ale te starsze to konstrukcje z lat 90 i starsze a chyba nie o takich samochodach rozmawiamy. To także opinia znawcy tematu, nie moja.


Na górę
Post: 14-05-2019, 11:18 
Offline

Rejestracja: 03-03-2018, 14:58
Posty: 368
> w tym gronie nie ustalimy olejów hierarchicznie

gadanie... najlepsza i tak jest oliwa z pierwszego tłoczenia "extra virgin". I do smażenia i do surówek :D

_________________
Vicia Premium 1.6 Allgrip


Na górę
Post: 14-05-2019, 11:31 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-12-2017, 14:24
Posty: 365
raduss pisze:
Nie znam takiego źródła ... Wielu producentów pozostawia tylko ten parametr z oznaczeniem C ponoć z racji tego, że jeśli jest dobry dla silników benzynowych wyposażonych dodatkowo w filtr GPF to tym samym będzie tak samo sprawny dla tych samych silników ale bez GPF bo chyba mimo wszystko ważniejsza jest ochrona silnika a nie filtra, który jest wielokrotnie tańszy i nie ma takiego ryzyka jego zapchania ...


Sprzeczność. Oleje klasy C chronią właśnie filtr, kosztem ochrony silnika.

raduss pisze:
Paffcio dobrze napisałeś, olej lać taki jaki zaleca producent motoru ...


czyli klasy A. Klasy C nie ma wśród zaleceń producenta.

Każdy i tak ma swój rozum i będzie lał olej, jaki uzna za stosowny. Nie jest moim zadaniem nikogo uszczęśliwiać na siłę ;)

_________________
Vitara 1.6 HalfGrip
https://www.youtube.com/watch?v=qYSSoIVB8x0


Na górę
Post: 14-05-2019, 11:57 
Offline

Rejestracja: 03-04-2019, 09:51
Posty: 31
Suzuki: S-Cross 1.0
fox pisze:
Sprzeczność. Oleje klasy C chronią właśnie filtr, kosztem ochrony silnika.


Oj jesteś trudnym przypadkiem, odstaw ten auto świat bo nawet nie wiesz, ze im także zdarza się wprowadzać ludzi w błąd. Np nr z 29 maja 2018 roku cytuję: "Dla przykładu symbol 0W oznacza, że olej silnikowy pozwala uruchomić silnik przy –35ºC. Oleje każdej kolejnej klasy (czyli 5W, 10W, 15W itd.) umożliwiają uruchomienie silnika przy temperaturze o 5ºC wyższej." - Nie prawda, 0W20 oznacza, że olej pozwala uruchomić silnik przy –40ºC - (jest to tzw najniższa temperatura pompowalności). Taki to autorytet pismo z Niemiec.

Teraz o jakości olejów wg ACEA i znajdź różnicę: (skupiam się na jakości oleju zalecanej do silnika wolnossącego 1.6, chyba że te silniki nie mają katalizatora)

A3/B3 - stabilne oleje o stałym wskaźniku lepkości i wysokich parametrach do silników benzynowych i wysokoprężnych o wydłużonym przebiegu między wymianami oleju i w trudnych warunkach eksploatowania.
A3/B4 - stabilne oleje o stałym wskaźniku lepkości i wysokich parametrach do silników benzynowych i silników Diesla z wtryskiem bezpośrednim.
C3 - stabilne oleje o stałym wskaźniku lepkości i wysokich parametrach, przeznaczone do silników wyposażonych w katalizator, jak również do silników benzynowych i wysokoprężnych z filtrem cząstek stałych i z katalizatorem trójfunkcyjnym. Oleje te wydłużają żywotność filtra DPF i katalizatora TWC. Mają obniżony poziom popiołu. Bez wymogu HTHS.

No i dane od shella: SHELL HELIX ULTRA ECT C3 5W-30
https://www.shell.pl/kierowcy/oleje-silnikowe-i-srodki-smarne/oleje-samochodowe-helix/ect/shell-helix-ultra-ect-c3-5w-30.html

Tyle ode mnie, wybór ma każdy :)


Na górę
Post: 14-05-2019, 12:10 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-12-2017, 14:24
Posty: 365
Zgadzam się, że czasopisma nie zawsze są w 100% wiarygodne. Auto Świat podałem dla przykładu, jako łatwo dostępny i akurat był tam taki artykuł. Podobnie jednak nie jest w 100% wiarygodna Wikipedia ;) , z której zaczerpnąłeś opisy klas olejowych. Jeśli postudiujesz bardziej szczegółowe dokumenty z opisem parametrów poszczególnych olejów, łatwo znajdziesz różnice.

_________________
Vitara 1.6 HalfGrip
https://www.youtube.com/watch?v=qYSSoIVB8x0


Na górę
Post: 14-05-2019, 12:11 
Offline

Rejestracja: 28-11-2018, 19:14
Posty: 310
Lokalizacja: południe
Suzuki: Vitara 1.4 AWD
No dobrze, to który olej wybrać pod kątem uniknięcia nagaru w dolocie przy bezpośrednim wtrysku?


Na górę
Post: 14-05-2019, 12:25 
Offline

Rejestracja: 03-04-2019, 09:51
Posty: 31
Suzuki: S-Cross 1.0
fox pisze:
Podobnie jednak nie jest w 100% wiarygodna Wikipedia ;) , z której zaczerpnąłeś opisy klas olejowych. Jeśli postudiujesz bardziej szczegółowe dokumenty z opisem parametrów poszczególnych olejów, łatwo znajdziesz różnice.


Kolego lisku, podaj mi link do wikipedii gdzie znajdują się przytoczone przeze mnie opisy. Konkrety! Bo w tej chwili zachowujesz się jak zwykły trol i nie bardzo rozumiem dlaczego. Próbowałem pomóc w dylemacie, który sam przerobiłem kilka dni temu, pozyskałem sporo informacji o kogoś kto w olejach siedział i siedzi choć jest obecnie tylko zawodowym diagnostą samochodowym. Czekam na link.
I podaj nam wszystkim te bardziej szczegółowe dokumenty bo póki co lejesz wodę i nie pomagasz!


Na górę
Post: 14-05-2019, 12:41 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-12-2017, 14:24
Posty: 365
Nie wiem, czy zauważyłeś ";)" przy słowie Wikipedia. Tak swoją drogą ona podaje to dużo lepiej niż Ty to przytoczyłeś. Myślę, że jako nowicjusz, nie powinieneś obrażać ludzi, którzy są nieco dłużej na tym forum. Moją jedyną intencją było pomóc. Jeśli uważasz, że wszystko co napisałem do tej pory, to lanie wody, to nie będę z Tobą dłużej dyskutował. Tak jak napisałem, nie jest moim zadaniem nikogo uszczęśliwiać na siłę. Jeśli poczujesz się z tym lepiej, to przyjmijmy, że olej 5W30 C3 jest najlepszy i niech wszyscy sobie taki leją. Mnie nic do tego. Ja mimo wszystko zostanę przy swoim zdaniu i przyjmij do wiadomości, że nic nie muszę Ci udawadniać.

_________________
Vitara 1.6 HalfGrip
https://www.youtube.com/watch?v=qYSSoIVB8x0


Na górę
Post: 14-05-2019, 12:57 
Offline

Rejestracja: 03-04-2019, 09:51
Posty: 31
Suzuki: S-Cross 1.0
fox pisze:
Nie wiem, czy zauważyłeś ";)" przy słowie Wikipedia. Tak swoją drogą ona podaje to dużo lepiej niż Ty to przytoczyłeś. Myślę, że jako nowicjusz, nie powinieneś obrażać ludzi, którzy są nieco dłużej na tym forum. Moją jedyną intencją było pomóc. Jeśli uważasz, że wszystko co napisałem do tej pory, to lanie wody, to nie będę z Tobą dłużej dyskutował. Tak jak napisałem, nie jest moim zadaniem nikogo uszczęśliwiać na siłę. Jeśli poczujesz się z tym lepiej, to przyjmijmy, że olej 5W30 C3 jest najlepszy i niech wszyscy sobie taki leją. Mnie nic do tego. Ja mimo wszystko zostanę przy swoim zdaniu i przyjmij do wiadomości, że nic nie muszę Ci udawadniać.


Właśnie pokazałeś jakim jesteś manipulantem. Ja nazywam rzeczy po imieniu a Ty kręcisz lub przekręcasz. W żadnym momencie nie napisałem, że olej 5W30 C3 jest najlepszy ale Ty napisałeś, ze jak lać to tylko oleje klasy A bo te C to są be, bo chronią filtry GPF a nie silniki. Paranoja.
Przypomnę co napisałem. Podstawa to olej 5W30, klasa jakości oleju SN (bo to najwyższa obecnie klasa) a dalej ta bardziej szczegółowa wg ciebie bo europejska ACEA to z oznaczeniem A3 lub C3. I tyle w temacie.


Na górę
Post: 14-05-2019, 13:10 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-12-2017, 14:24
Posty: 365
raduss pisze:
... Ty napisałeś, ze jak lać to tylko oleje klasy A bo te C to są be, bo chronią filtry GPF a nie silniki.


Bo jest to prawda.

raduss pisze:
Przypomnę co napisałem. Podstawa to olej 5W30, klasa jakości oleju SN (bo to najwyższa obecnie klasa) a dalej ta bardziej szczegółowa wg ciebie bo europejska ACEA to z oznaczeniem A3 lub C3.


Nie pisałem nic o A3.


Jeśli ktoś jest manipulantem to nie ja. Piszesz bzdury, które nie trzymają się kupy. W każdym poście sprzeczne informacje, z których nic nie wynika. Jedna informacja przeczy drugiej.

_________________
Vitara 1.6 HalfGrip
https://www.youtube.com/watch?v=qYSSoIVB8x0


Na górę
Post: 14-05-2019, 13:42 
Offline

Rejestracja: 16-12-2016, 19:47
Posty: 1570
Suzuki: Vitara
Oleje c3 chronią zaś katalizator, co tam nie wlejemy będzie jeździć nie ma co panikowac

Wysłane z mojego MI 9 przy użyciu Tapatalka


Na górę
Post: 14-05-2019, 16:47 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-11-2018, 10:30
Posty: 228
Suzuki: sx4 s-cross 1,6 2013
Dziękuję koledzy za obszerne informacje. Myślę, że przydadzą się one wielu forowiczom. Kolego fox co do tego pominięcia lepkości to nie wiem jak to jest, ale ja mam książkę wydaną w październiku 2013 nr kat.99999-SD-70 i tam nie ma podanej tej lepkości :(.
Przepisałem dokładnie co jest tam napisane. Pozdrawiam.


Na górę
Post: 14-05-2019, 18:29 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02-11-2008, 17:37
Posty: 348
Lokalizacja: śląskie
Co do olejów uzywanych od nowosci w moim Swifcie 1.2 FL 94 KM ,zakupionego w salonie w 2013 r (temat dotyczy S-Cross) ale tez mam silnik wolnossący:
Przed 1 przegladem po 1000 km wysłałem zapytanie do SMP,jaki olej kupic i czy mogę stosować 0W20:
Szanowny Panie,
Nowe silniki są przystosowane do oleju 0w20 aczkolwiek nie zalecamy stosowania takiego oleju z uwagi na jego obniżona wartość lepkości.
Zalecamy stosowanie oleju 5w30 który zdecydowanie lepiej chroni silnik.
Odnosząc się do drugiej części pytania to to olej 0w20 jest raczej niedostępny w naszych serwisach. Musiałby Pan dostarczyć taki olej osobiście

Zapytanie do serwisu gdzie kupiłem Swifta,jaki olej moge przywieżc na przegląd;
Zalecany olej do pańskiego samochodu to : Premium Shell Helix Ultra Extra 5W-30
https://www.shell.pl/kierowcy/oleje-sil ... 5w-30.html

SHELL HELIX ULTRA EXTRA 5W30 - Syntetyczny olej silnikowy „low SAPS” najnowszej technologii Shell, spełniający wymagania nowoczesnych silników benzynowych posiadających trójdrożny katalizator oraz silników Diesla, także tych wyposażonych w filtr cząstek stałych (DPF).
Shell Helix Ultra Extra zawiera pakiet specjalnych dodatków czyszczących, które aktywnie usuwają szkodliwe osady z silnika utrzymując go w doskonałym stanie w trakcie całego okresu intensywnej eksploatacji, a zastosowana formulacja „low SAPS” zapobiega blokowaniu filtrów DPF oraz umożliwia wydłużenie okresów użytkowania oleju między wymianami (do 30 000 km benzyna, do 50 000 km Diesel).
Klasa lepkości:
SAE 5W-30
Klasa jakości:
ACEA A3/B3/B4, C2/C3

W międzyczasie miedzy przeglądami dotychczasowy olej Shell Helix Ultra Extra 5W30 został od 2014 roku zastąpiony olejem silnikowym Shell Helix Ultra 5W30 ECT.
Olej przeznaczony do silników benzynowych i diesla.
Ulepszona formuła oleju Shell Helix Ultra 5W30 ECT została opracowana na bazie unikatowej technologii Shell PurePlus.
W 2016 był zalany kupionym przeze mnie Shell Helix Ultra 5W30 ECT (taki tez zalecała wyszukiwarka na stronie Shell dla Swifta )
W serwisie w którym robiłem przegląd po 4 latach ,zalewali Shell Helix Ultra Profesional AF 5W-30, Specyfikacje: ACEA A5/B5; Ford WSS-M2C913-C; Jaguar Land Rover STJLR.03.5003
To był ostatni przeglad w ASO,od tej pory serwisuje u znajomego mechanika.

W 2017 zalany olej Shell Helix, Ultra ECT 5W30 C3
W 2018 zalany Shell Helix Ultra ECT 5W30 C3
W 2019 zaleje zapewne tez taki sam , szczególnie ,ze przebieg roczny to ok. 9000 km.


Ostatnio zmieniony 14-05-2019, 18:36 przez harry, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
Post: 14-05-2019, 18:31 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07-02-2015, 14:18
Posty: 172
Suzuki: S-Cross 1.6 AllGrip
Ja jestem bardzo ostrożny, jeśli chodzi o oleje z lepkością 0W20, 0W30, itp. Dlaczego?
Mam Corollę VIII, od nowości. Na początku był zalany olej 0W30 i sprzedawca samochodu (oczywiście ASO) powiedział słowa "tylko taki olej należy stosować aż do końca życia auta". Jeszcze dwa razy zalewali mi ten olej, po czym w trzecim roku eksploatacji naraz zmienili na 5W30? Byłem zaskoczony i nie chciałem przyjąć auta po przeglądzie z tym nowym olejem, dopóki mi nie wytłumaczyli i nie pokazali zalecenia serwisowego. Toyota w tym piśmie informowała ASO, że kilka lat doświadczenia pokazało, iż silniki na oleju 0W30 są znacznie bardziej podatne na awarie i stąd podjęli ogólnoświatową decyzję o wycofaniu rekomendacji dla oleju 0W30, a zamiast tego zalecali 5W30, 5W40.
Było to osiemnaście lat temu i wtedy Toyocie zależało na opinii największej niezawodności ich aut...


Na górę
Post: 15-05-2019, 10:42 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-12-2017, 14:24
Posty: 365
leonid113 pisze:
Dziękuję koledzy za obszerne informacje. Myślę, że przydadzą się one wielu forowiczom. Kolego fox co do tego pominięcia lepkości to nie wiem jak to jest, ale ja mam książkę wydaną w październiku 2013 nr kat.99999-SD-70 i tam nie ma podanej tej lepkości :(.
Przepisałem dokładnie co jest tam napisane. Pozdrawiam.


Ja mam Vitarę z tym silnikiem i tam wykaz zaczyna się od 0W20. W sieci znalazłem też instrukcję do s-cross'a z grudnia 2013 angielskojęzyczną (part no. 99011U61M02-02E) i tam wykaz również zaczyna się od 0W20. Mniejsza jednak o to, chodziło o wyjaśnienie skąd u Shella w katalogu doboru oleju, bierze się taki olej. Lepiej i tak jest używać 5W30 i twierdzę, że klasy A. Nie musi to być SHELL HELIX ULTRA PROFESSIONAL AF 5W30, ten wskazałem jako wybór z Twojej listy. Może to być olej dowolnej firmy.

Oleje klasy C to oleje lowSAPS i midSAPS (nisko i średniopopiołowe), gdzie SAPS, to SA - siarczany, P - fosfor, S - siarka. W celu redukcji popiołu w olejach klasy C mocno ograniczono zawartość m.in. tych dodatków (SAPS) w porównaniu do olejów klasy A. Chodzi tu zwłaszcza o fosfor, ale również cynk. Dodatek w olejach klasy A, bazujący na cynku i fosforze znany jest jako ZDDP (Zincdialkyldithiophosphate). Szybsze zużywanie się wałków rozrządu / krzywek to jedna z pierwszych oznak braku tych dodatków.

"Z uwagi na to, że fosfor stanowi jeden z podstawowych
składników dodatków przeciwdziałających utlenianiu oleju
i zużyciu silnika, obniżanie jego zawartości niesie za sobą
niebezpieczeństwo formowania w olejach coraz większej
ilości różnego rodzaju nierozpuszczalnych wytrąceń i
osadów oraz większego zużycia elementów silników. Sytuacja taka doprowadziła do opracowania bezpopiołowych
dodatków nowych generacji, zastępujących lub uzupełniających zmniejszoną ilość dodatków zawierających fosfor.
Jednak przeprowadzone dotychczas testy silnikowe według
procedury badawczej ASTM D5302 (Sequence VE oraz
zastępującej ją dla bardziej wiarygodnej oceny bezpopiołowych dodatków niezawierających fosforu – Sequence VF
dual plug) wykazały, że dodatki zastępcze nie zawsze są
w pełni efektywne, a dalsze obniżanie zawartości fosforu
poniżej 0,1% wymaga znacznie wyższego poziomu dozowania rozpatrywanych dodatków lub opracowania innych."

Wiesława Urzędowska, Zbigniew Stępień, Instytut Nafty i Gazu, Kraków


Wybór, czy zalejesz olej 5W30 klasy A, czy klasy C należy do Ciebie.

PS. Popioły powstają wskutek spalania oleju. Czy komuś silnik 1,6 spala olej, musi uzupełniać jego poziom?

_________________
Vitara 1.6 HalfGrip
https://www.youtube.com/watch?v=qYSSoIVB8x0


Na górę
Post: 15-05-2019, 17:23 
Offline

Rejestracja: 16-12-2016, 19:47
Posty: 1570
Suzuki: Vitara
Nie stwierdzam ubytku czy też zwiększenia stanu. Jeśli ubytek jest to nie zauważalny na oko, wymiana do 12tys rocznie

Wysłane z mojego MI 9 przy użyciu Tapatalka


Na górę
Post: 15-05-2019, 18:51 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-11-2018, 10:30
Posty: 228
Suzuki: sx4 s-cross 1,6 2013
Kolego fox faktycznie instrukcja w j.angielskim ma w wykazie ten olej 0W20.W języku polskim brak :). Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję Wszystkim.


Na górę
Post: 18-05-2019, 09:21 
Offline

Rejestracja: 31-07-2018, 19:35
Posty: 87
Suzuki: Swift Sport`09
harry pisze:
Co do olejów uzywanych od nowosci w moim Swifcie 1.2 FL 94 KM ,zakupionego w salonie w 2013 r (temat dotyczy S-Cross) ale tez mam silnik wolnossący:
Przed 1 przegladem po 1000 km wysłałem zapytanie do SMP,jaki olej kupic i czy mogę stosować 0W20:
Szanowny Panie,
Nowe silniki są przystosowane do oleju 0w20 aczkolwiek nie zalecamy stosowania takiego oleju z uwagi na jego obniżona wartość lepkości.
Zalecamy stosowanie oleju 5w30 który zdecydowanie lepiej chroni silnik.
Odnosząc się do drugiej części pytania to to olej 0w20 jest raczej niedostępny w naszych serwisach. Musiałby Pan dostarczyć taki olej osobiście

Zapytanie do serwisu gdzie kupiłem Swifta,jaki olej moge przywieżc na przegląd;
Zalecany olej do pańskiego samochodu to : Premium Shell Helix Ultra Extra 5W-30
https://www.shell.pl/kierowcy/oleje-sil ... 5w-30.html

SHELL HELIX ULTRA EXTRA 5W30 - Syntetyczny olej silnikowy „low SAPS” najnowszej technologii Shell, spełniający wymagania nowoczesnych silników benzynowych posiadających trójdrożny katalizator oraz silników Diesla, także tych wyposażonych w filtr cząstek stałych (DPF).
Shell Helix Ultra Extra zawiera pakiet specjalnych dodatków czyszczących, które aktywnie usuwają szkodliwe osady z silnika utrzymując go w doskonałym stanie w trakcie całego okresu intensywnej eksploatacji, a zastosowana formulacja „low SAPS” zapobiega blokowaniu filtrów DPF oraz umożliwia wydłużenie okresów użytkowania oleju między wymianami (do 30 000 km benzyna, do 50 000 km Diesel).
Klasa lepkości:
SAE 5W-30
Klasa jakości:
ACEA A3/B3/B4, C2/C3

W międzyczasie miedzy przeglądami dotychczasowy olej Shell Helix Ultra Extra 5W30 został od 2014 roku zastąpiony olejem silnikowym Shell Helix Ultra 5W30 ECT.
Olej przeznaczony do silników benzynowych i diesla.
Ulepszona formuła oleju Shell Helix Ultra 5W30 ECT została opracowana na bazie unikatowej technologii Shell PurePlus.
W 2016 był zalany kupionym przeze mnie Shell Helix Ultra 5W30 ECT (taki tez zalecała wyszukiwarka na stronie Shell dla Swifta )
W serwisie w którym robiłem przegląd po 4 latach ,zalewali Shell Helix Ultra Profesional AF 5W-30, Specyfikacje: ACEA A5/B5; Ford WSS-M2C913-C; Jaguar Land Rover STJLR.03.5003
To był ostatni przeglad w ASO,od tej pory serwisuje u znajomego mechanika.

W 2017 zalany olej Shell Helix, Ultra ECT 5W30 C3
W 2018 zalany Shell Helix Ultra ECT 5W30 C3
W 2019 zaleje zapewne tez taki sam , szczególnie ,ze przebieg roczny to ok. 9000 km.

U oficjalnego dystrybutora Shella masz Helixa bez C3
https://allegro.pl/oferta/olej-shell-he ... 7921400466


Na górę
Post: 26-05-2019, 08:58 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-11-2018, 10:30
Posty: 228
Suzuki: sx4 s-cross 1,6 2013
Witam. Koledzy wczoraj byłem w zaprzyjaźnionym sklepie po olej. Kolega ze sklepu podał mi ceny:
Olej -Shell Helix Ultra Profesional AF 5W-30 - 170 zł na allegro 117 zł
Olej -Shell Helix, Ultra ECT 5W30 C3 - 115 zł na allegro 93 zł
Dlaczego taka różnica w cenie ?
Czy ktoś wie gdzie zakupić oryginalne( nie chrzczony :) ) po niższych cenach?
Pozdrawiam i z góry dzięki.


Na górę
Post: 26-05-2019, 15:44 
Offline

Rejestracja: 31-07-2018, 19:35
Posty: 87
Suzuki: Swift Sport`09
Autoryzowany dystrybutor Shella
https://allegro.pl/uzytkownik/SmA-Shell ... i-1-1-0517
Kupowałem u nich olej. Wszystko OK.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 130 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 4 5 6 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google Adsense [Bot] i 7 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]