Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 28-03-2024, 16:02

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 29 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna
Autor Wiadomość
Post: 01-11-2018, 11:45 
Offline

Rejestracja: 19-05-2016, 06:56
Posty: 406
Suzuki: S-cross
Zamienił stryjek siekierkę na kijek;-)
Tak na prawdę to stary był kijkiem, a nowy jest siekierką:-)
Zamieniłem właśnie mojego starego 1.6 PB AWD w manualu na nowego 1.4 AWD z automatem. Oba w wersji PREMIUM.
Mam już kilka spostrzeżeń, choć Ameryki pewnie nie odkryję nimi:
Na PLUS:
1. dynamika (silnik) - bez dyskusji: nowy to jest oczywiście rakieta w porównaniu do starego;
2. wyciszenie - w nowym jest znacznie, znacznie ciszej (choć oczywiście zobaczymy co będzie np. po 40 tys. km);
3. jakość materiałów - może nie widać tego na pierwszy rzut oka, ale chyba poprawili połączenia i słychać znacznie mniej trzasków (zwłaszcza z podszybia);
4. stacja multimedialna - może i ma swoje minusy, ale np. obsługa telefonu to przepaść w porównaniu do poprzedniego. Sam fakt, że można wybrać głosowo każdy numer z książki, bez żmudnego wklepywania do pamięci, możliwość czytania SMSów, czy np. możliwość podpięcia nawigacji przez tel. via Android Auto;
5. prezencja - pamiętam dobrze gorącą dyskusję nad pierwszymi screenami zapowiadającymi poliftingową wersję i był to dramat. Później okazało się, że na żywo wygląda znacznie lepiej. Niby wcześniej widziałem na żywo już wiele egzemplarzy w każdym kolorze, ale teraz jak już mam go przy sobie to stwierdzam, że wygląda jednoznacznie lepiej, bardziej masywnie, zdecydowanie bardziej męsko;
6. wyposażenie - znacznie lepsze wyposażenie tych samych wersji - stacja multimedialna, światła LED, automatyczne przełączanie świateł, automatyczne wycieraczki, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne...;
7. zamykanie drzwi - nie wiem, czy to tylko mój egzemplarz, ale raczej nie i może to pierdółka, ale zarówno drzwi jak i klapa nie latają już tak luźno i nie trzeba nimi perdyknąć - stawiają zdecydowanie większy opór, przez co przy otwieraniu na pochyłości nie "żyją swoim życiem", tylko zatrzymują się pozycji w jakiej się je otworzy i zamykanie i odgłos temu towarzyszący są znacznie "poważniejsze".
Na MINUS:
1. przynajmniej o 1 litr większe spalanie. Wg mnie co najmniej połowa tego zwiększenia to konsekwencja osiągów (turbo), 1/4 zwiększonego rozmiaru opon i 1/4 automatu (w moim przypadku). Tyle, że to jest ok. 30,- zł na baku - czy to dużo? IMHO warto zapłacić tą cenę za osiągi i wygodę automatu.
2. powiązany z pierwszym - skoro silnik więcej pali to absolutnie powinni powiększyć bak, nawet kosztem tych kilu litrów bagażnika, bo i tak krótki zasięg jeszcze uległ skróceniu. No ale tu pewnie wdarli się księgowi i nawet jak to rozważali, to pewnie koszty byłyby zbyt duże;
3. system Start/Stop silnika - porażka. ale to oczywiście dotyczy w zasadzie wszystkich obecnych samochodów... Chyba wszyscy uczą się od początku wyłączania tego badziewia za każdym razem po uruchomieniu silnika. A już zwłaszcza właściciele automatów, gdzie ten badziew w dłuższej perspektywie może być zabójczy dla skrzyni (przy wyłączeniu spada ciśnienie płynu chłodzącego skrzynię, a rusza się z reguły gwałtownie, kiedy jeszcze ciśnienie nie wróci do normy)...
Ciekaw jestem czy macie podobne spostrzeżenia, albo może nie zgadzacie się z moimi?


Na górę
Post: 01-11-2018, 12:11 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08-06-2017, 06:45
Posty: 777
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Suzuki: Vitara 1.6 AT 4WD
Start/Stop nie szkodzi skrzyni. Skrzynka ma dodatkowy system smarujący. Dodatkowo możesz decydować czy ma się załączyć podczas zatrzymywania. Wystarczy, że nie wciśniesz hamulca do oporu.

_________________
Vitara 1.6 AT AllGrip | Ford Ranger Wildtrak 3.2 AT 4x4


Na górę
Post: 01-11-2018, 20:29 
Offline

Rejestracja: 22-01-2016, 21:14
Posty: 115
A powiedzcie mi o co chodzi z tym start/stop...bo wszyscy to krytykują, zakładam, że nie chodzi o przycisk, którym zapala się i gasi silnik jak w poprzednim ?


Na górę
Post: 01-11-2018, 21:17 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08-06-2017, 06:45
Posty: 777
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Suzuki: Vitara 1.6 AT 4WD
Mnie to totalnie nie przeszkadza. Chodzi o system wyłączający silnik po zatrzymaniu się (oczywiście pod warunkiem spełnienia szeregu warunków).

_________________
Vitara 1.6 AT AllGrip | Ford Ranger Wildtrak 3.2 AT 4x4


Na górę
Post: 02-11-2018, 07:41 
Offline

Rejestracja: 19-05-2016, 06:56
Posty: 406
Suzuki: S-cross
dominiq pisze:
Start/Stop nie szkodzi skrzyni. Skrzynka ma dodatkowy system smarujący. Dodatkowo możesz decydować czy ma się załączyć podczas zatrzymywania. Wystarczy, że nie wciśniesz hamulca do oporu.

Nie jestem techniczny, ale:
1. Oczywiście, że skrzynia automatyczna ma swój system smarujący i swoje chłodzenie (to już nie takie oczywiste, ale ta ma). Tu chodzi o to, że ten system jest skomplikowany, to jest labirynt wąskich kanalików, którymi ten olej się przemieszcza. Żeby ten system dobrze funkcjonował, musi być odpowiednie ciśnienie. Jeśli uruchamiasz samochód "normalnie" na P, to zanim przełączysz na D, czy R, zanim ruszysz to już ciśnienie w układzie będzie odpowiednie. Natomiast przy włączonym START/STOP, wciskasz gaz - niejednokrotnie ostro, żeby się zbierać szybko spod świateł - i w zasadzie w jednym momencie następuje zapłon i samochód rusza. Nie ma możliwości, żeby ciśnienie w skrzyni było odpowiednie w tak krótkim czasie od zapłonu. Dlatego też m.in. nie zaleca się przełączania na światłach na pozycję N (czyli ba bieg jałowy) - właśnie przez to, że ciśnienie oleju skrzyni spada.
Jeśli ktoś jest bardziej techniczny i uważa, że napisałem bzdurę, to niech sprostuje...
2. Owszem, może i można siłą nacisku na pedał hamulca "zadecydować" czy system ma się załączać, czy nie, ale to tak nie działa - wystarczy być zmuszonym do mocniejszego hamowania, wystarczy się zatrzymać na pochyłości i musisz zdusić pedał mocniej, a wtedy nieuchronnie system zadziała.


Na górę
Post: 02-11-2018, 08:04 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08-06-2017, 06:45
Posty: 777
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Suzuki: Vitara 1.6 AT 4WD
zulos pisze:
Nie ma możliwości, żeby ciśnienie w skrzyni było odpowiednie w tak krótkim czasie od zapłonu. Dlatego też m.in. nie zaleca się przełączania na światłach na pozycję N (czyli ba bieg jałowy) - właśnie przez to, że ciśnienie oleju skrzyni spada.

Skrzynie przystosowane do S/S, a tylko takie są montowane z tym systemem mają specjalny ciśnieniowy bufor oleju, który jest podawany do skrzyni w momencie rozruchu.
Takie systemy są używane od ok dziesięciu lat. Słyszałeś, żeby się komuś skrzynia posypała? Albo rozrusznik, alternator czy cokolwiek innego, co jest zawsze argumentem przeciw temu systemowi?

zulos pisze:
2. Owszem, może i można siłą nacisku na pedał hamulca "zadecydować" czy system ma się załączać, czy nie, ale to tak nie działa - wystarczy być zmuszonym do mocniejszego hamowania, wystarczy się zatrzymać na pochyłości i musisz zdusić pedał mocniej, a wtedy nieuchronnie system zadziała.

Zgadza się, choć opisałeś jeden przypadek na "milion" zatrzymań, albo ja jakoś inaczej jeżdżę ;)

Ja nie jestem ani fanem tego systemu ani też mi nie przeszkadza. Podoba mi się w sumie to, że jak wiem, że zagoszczę na światłach/przejeździe troszkę dłużej to mogę mocniejszym wciśnięciem hamulca wyłączyć silnik. Poza tym, ruszanie z tym systemem jest na tyle niezauważalne, że nie wiem jak to może komuś przeszkadzać.

_________________
Vitara 1.6 AT AllGrip | Ford Ranger Wildtrak 3.2 AT 4x4


Na górę
Post: 02-11-2018, 10:47 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 05-02-2014, 21:38
Posty: 322
Lokalizacja: Wrocław
Suzuki: S-cross Allgrip CVT
dominiq pisze:
Start/Stop nie szkodzi skrzyni. Skrzynka ma dodatkowy system smarujący. Dodatkowo możesz decydować czy ma się załączyć podczas zatrzymywania. Wystarczy, że nie wciśniesz hamulca do oporu.


Trudno w przypadku automatu nie wcisnąć po zatrzymaniu hamulca do oporu.

_________________
S-cross AllGrip CVT


Na górę
Post: 02-11-2018, 11:07 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08-06-2017, 06:45
Posty: 777
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Suzuki: Vitara 1.6 AT 4WD
Mylisz się. Zawsze wciskasz do oporu? Zawsze się zatrzymujesz tak, że pasażerowie gdyby nie pasy, waliliby głową w deskę, czy może przy końcowej fazie lekko odpuszczasz pedał hamulca, żeby ten manewr był łagodniejszy? Takich prostych trikówto na kursie uczyli z tego co pamiętam i to kilkanaście lat temu.

_________________
Vitara 1.6 AT AllGrip | Ford Ranger Wildtrak 3.2 AT 4x4


Na górę
Post: 02-11-2018, 11:45 
Offline

Rejestracja: 19-05-2016, 06:56
Posty: 406
Suzuki: S-cross
dominiq pisze:
Mylisz się. Zawsze wciskasz do oporu? Zawsze się zatrzymujesz tak, że pasażerowie gdyby nie pasy, waliliby głową w deskę, czy może przy końcowej fazie lekko odpuszczasz pedał hamulca, żeby ten manewr był łagodniejszy? Takich prostych trikówto na kursie uczyli z tego co pamiętam i to kilkanaście lat temu.

Właśnie miałem napisać to, co tarant2.
Oczywiście pisząc "do oporu" nie miał na myśli "cegła w podłogę" tylko to, że przy automacie musisz zdusić pedał i trzymać go na tyle mocno, żeby samochód nie jechał, a to - przynajmniej w miom skromnym doświadczeniu - ZAWSZE powoduje zadziałanie systemu START/STOP.
Może masz rację, ale coś mnie ten "bufor" nie przekonuje i nie trafia do mnie, żeby w ten ułamek sekumdy i w momencie zapłonu już było ciśnienie w całym układzie optymalne.
Nie na darmo w każdej chyba instrukcji obsługi skrzyni automatycznej (nie wiem, jak nowoczesne wynalazki typu CVT, ale mówię o klasycznej przekładni hydrokinetycznej) podkreślają, żeby absolutnie nie przełączać na bieg jałowy (N) podczas krótkotrwałego postoju, właśnie z uwagi na brak odpowiedniego smarowania skrzyni. A w tym przypadku i tak czas od przełączenia z N na D i ruszenia niest zdecydowanie dłuższy niż ruszenie niemal równoczesne z zapłonem przy systemie START/STOP.
Dla mnie osobiście jest to cholernie denerwujące, jak zatrzymam się na moment i silnik już się mi wyłącza mimo, że w następnej sekundzie już ruszam. I tak kilkadziesiąt razy pod rząd w korku...


Na górę
Post: 02-11-2018, 12:00 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08-06-2017, 06:45
Posty: 777
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Suzuki: Vitara 1.6 AT 4WD
Żeby auto nie jechało, wystarczy może i mniej niż 50%, za to S/S działa tylko przy 100%, czyli pedał w podłodze. W każdym bądź razie, nawet moja żona ma to wyczute ;)

_________________
Vitara 1.6 AT AllGrip | Ford Ranger Wildtrak 3.2 AT 4x4


Na górę
Post: 02-11-2018, 12:23 
Offline

Rejestracja: 19-05-2016, 06:56
Posty: 406
Suzuki: S-cross
dominiq pisze:
Żeby auto nie jechało, wystarczy może i mniej niż 50%, za to S/S działa tylko przy 100%, czyli pedał w podłodze. W każdym bądź razie, nawet moja żona ma to wyczute ;)

Jak na moje wyczucie to każde mocniejsze niż muśnięcie wciśnięcie pedału hamulca, związane z zatrzymaniem samochodu, wiąże się z zadziałaniem systemu START/STOP.
Ale może jeszcze brak mi wyczucia;-)


Na górę
Post: 02-11-2018, 12:30 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08-06-2017, 06:45
Posty: 777
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Suzuki: Vitara 1.6 AT 4WD
Po prostu zwróć na to uwagę następnym razem :)

Chociaż ja się tutaj rozpędzam, a może w S-Cross działa to inaczej niż w Vitarze? Choć bardzo w to wątpię.

_________________
Vitara 1.6 AT AllGrip | Ford Ranger Wildtrak 3.2 AT 4x4


Na górę
Post: 04-11-2018, 01:52 
Offline

Rejestracja: 27-11-2017, 08:49
Posty: 45
Lokalizacja: Wrocław
Suzuki: S-Cross i Swift
zulos pisze:
Jak na moje wyczucie to każde mocniejsze niż muśnięcie wciśnięcie pedału hamulca, związane z zatrzymaniem samochodu, wiąże się z zadziałaniem systemu START/STOP.
Ale może jeszcze brak mi wyczucia;-)


Chyba jednak brak ci tego wyczucia, jakoś tak zero-jedynkowo traktujesz ten pedał

Ja swobodnie steruję start-stopem, przyciskam pedał hamulca mniej lub bardziej gwałtownie, zależnie od potrzeby, ale zawsze na jakieś 80%
I jeśli wiem, że postój szykuje się dłuższy (czyli najczęściej spowodowany "świeżym" światłem czerwonym na skrzyżowaniach), wtedy dociskam na maksa i dopiero S-S się włącza
A przy ruszaniu, jak jestem pierwszy czy drugi na światłach i wiem że za chwilę czerwone się skończy, wtedy luzuję lekko hamulec, ale auto nie jedzie jeszcze (skrzynia AT) - silnik się włącza. Jak jestem trochę dalej, włączam go w przy żółtym świetle.

--
pozdr
janku


Na górę
Post: 04-11-2018, 09:56 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08-06-2017, 06:45
Posty: 777
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Suzuki: Vitara 1.6 AT 4WD
Tak to właśnie działa :)

_________________
Vitara 1.6 AT AllGrip | Ford Ranger Wildtrak 3.2 AT 4x4


Na górę
Post: 04-11-2018, 12:09 
Offline

Rejestracja: 19-05-2016, 06:56
Posty: 406
Suzuki: S-cross
Może i brak mi jeszcze wyczucia, ale zamiast kombinować, wolę to po prostu wyłączać.
Najbardziej denerwujące jest jak próbuję wykonać szybki - żeby nie tamować ruchu na ulicy, czy zatłoczonym parkingu - manewr parkowania tyłem. Wystarczy, że mocniej wcisnę hamulec, żeby zatrzymać samochód, zanim zdążę przełączyć na R, ta łajza już mi wyłącza silnik, po czym w tej samej sekundzie go odpala, bo już ruszam na wstecznym. Pomiędzy wyłączeniem, a ponownym włączeniem nie mija nawet sekunda. Nie wierzę, że takie mieszanie jest korzystne dla silnika (pomijam już to nieszczęsne ciśnienie w ASB). A tak zdarzyło mi się już kilka razy.


Na górę
Post: 05-11-2018, 14:18 
Offline

Rejestracja: 27-11-2017, 08:49
Posty: 45
Lokalizacja: Wrocław
Suzuki: S-Cross i Swift
No to tak, wyłączaj go guzikiem zaraz po odpaleniu silnika. Pewnie szybko wejdzie to w nawyk, tak samo jak kiedyś szybko nauczyliśmy się od razu po odpaleniu silnika włączać światła mijania.

--
pozdr
janku


Na górę
Post: 06-11-2018, 14:55 
Offline

Rejestracja: 19-05-2016, 06:56
Posty: 406
Suzuki: S-cross
Z poprzednim dość szybko weszło mi w nawyk przełączanie na tryb SPORT, ale w nowym dynamika w AUTO jest wystarczająca, więc muszę nawyk przenieść na system START/STOP...


Na górę
Post: 06-11-2018, 15:19 
Offline

Rejestracja: 11-02-2015, 22:46
Posty: 332
Lokalizacja: Wawer
Suzuki: (dawniej) S-Cross
zulos pisze:
3. system Start/Stop silnika - porażka. ale to oczywiście dotyczy w zasadzie wszystkich obecnych samochodów... Chyba wszyscy uczą się od początku wyłączania tego badziewia za każdym razem po uruchomieniu silnika. A już zwłaszcza właściciele automatów, gdzie ten badziew w dłuższej perspektywie może być zabójczy dla skrzyni (przy wyłączeniu spada ciśnienie płynu chłodzącego skrzynię, a rusza się z reguły gwałtownie, kiedy jeszcze ciśnienie nie wróci do normy)...
Ciekaw jestem czy macie podobne spostrzeżenia, albo może nie zgadzacie się z moimi?




Jakiś czas temu uczestniczyłem w odbiorze z salonu beemki serii X kolegi, który jest umiarkowanie polskojęzyczny bał się, że coś tam może źle zrozumieć albo podpisać. Nie ma sprawy, cala przyjemność po mojej stronie! Ciekawa rzecz zauważyłem, że tuż pod przyciskiem Start/stop (tym rozruchowym) jest umieszczony, wraz z diodą, przycisk tego drugiego start/stopu (od wyłączania tego durnego "ekologicznego" start/stopu).

Usytuowanie tego przycisku jakby wręcz zachęcało kierowcę do tego, żeby od razu po rozruchu silnika zdezaktywować start/stop i mieć spokój z tym denerwującym wyłączaniem silnika na skrzyżowaniach.

Mało tego, podczas prezentacji sprzedawca sam zachęcał do tego, żeby zaraz po rozruchu silnika nacisnąć na przycisk poniżej i wyłączać "start/stop". Wydawało mi się, ze się przesłyszałem, ale sprzedawca, gdy dopytałem o to, spojrzał niemal z wyrzutem ze pytam o tak oczywista rzecz, i oznajmił "proszę pana, żadnemu silnikowi częste rozruchy nie wyjdą na zdrowie, a oszczędności na paliwie są bardzo niewielkie".

IMO argumentacja ta ma sens.


Na górę
Post: 06-11-2018, 15:58 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22-01-2011, 14:46
Posty: 707
alex77 pisze:
A powiedzcie mi o co chodzi z tym start/stop...bo wszyscy to krytykują, zakładam, że nie chodzi o przycisk, którym zapala się i gasi silnik jak w poprzednim ?

To automatyczny układ wyłączajacy silnik , gdy sie zatrzymujesz, wrzucasz luz i noge zdejmujesz ze sprzegla. Mozna to wyłaczyć przyciskiem, ale trzeba to robić każdorazowo po odpaleniu silnika.


Na górę
Post: 06-11-2018, 16:30 
Offline

Rejestracja: 12-02-2018, 11:36
Posty: 243
Lokalizacja: Szczecin
Suzuki: sx4 s-cross
Bandit1 pisze:
alex77 pisze:
A powiedzcie mi o co chodzi z tym start/stop...bo wszyscy to krytykują, zakładam, że nie chodzi o przycisk, którym zapala się i gasi silnik jak w poprzednim ?

To automatyczny układ wyłączajacy silnik , gdy sie zatrzymujesz, wrzucasz luz i noge zdejmujesz ze sprzegla. Mozna to wyłaczyć przyciskiem, ale trzeba to robić każdorazowo po odpaleniu silnika.



lub włączyć nadmuch na przednią szybę

_________________
1.4 6MT Premium
2018
:zakrecony: SPRZEDANY :]


Na górę
Post: 06-11-2018, 18:07 
Offline

Rejestracja: 21-06-2015, 12:31
Posty: 1819
Suzuki: SuziQuattro
marcin sz-n pisze:


lub włączyć nadmuch na przednią szybę

a na c..... mi ten climatronic :lol:


Na górę
Post: 07-11-2018, 12:55 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 05-02-2014, 21:38
Posty: 322
Lokalizacja: Wrocław
Suzuki: S-cross Allgrip CVT
dominiq pisze:
Mylisz się. Zawsze wciskasz do oporu? Zawsze się zatrzymujesz tak, że pasażerowie gdyby nie pasy, waliliby głową w deskę, czy może przy końcowej fazie lekko odpuszczasz pedał hamulca, żeby ten manewr był łagodniejszy? Takich prostych trikówto na kursie uczyli z tego co pamiętam i to kilkanaście lat temu.


Napisałem po zatrzymaniu , nie przy hamowaniu. Tak czy inaczej - na szczęście nie mam s-s :)

_________________
S-cross AllGrip CVT


Na górę
Post: 07-11-2018, 15:19 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08-06-2017, 06:45
Posty: 777
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Suzuki: Vitara 1.6 AT 4WD
Przy zatrzymaniu też nie wciskam do końca i nie zapieram się w fotel ;) Nie ma takiej potrzeby jak stoję na światłach. Może jakbyś miał S/S to łatwiej byłoby Ci zrozumieć jak to działa, bo automat masz.

_________________
Vitara 1.6 AT AllGrip | Ford Ranger Wildtrak 3.2 AT 4x4


Na górę
Post: 07-11-2018, 15:40 
Offline

Rejestracja: 12-02-2018, 11:36
Posty: 243
Lokalizacja: Szczecin
Suzuki: sx4 s-cross
MS pisze:
marcin sz-n pisze:


lub włączyć nadmuch na przednią szybę

a na c..... mi ten climatronic :lol:


to trzeba mieć climatronic aby włączyć nadmuch na przednią szybę ?

szmatą machasz i w ten sposób wytwarzasz nadmuch na przednia szybę
co za badziewie kupiłeś :?:

_________________
1.4 6MT Premium
2018
:zakrecony: SPRZEDANY :]


Na górę
Post: 07-11-2018, 21:09 
Offline

Rejestracja: 09-01-2010, 14:02
Posty: 3375
Lokalizacja: Kwidzyn
Nie trzeba climatronica żeby włączyć nadmuch wybrany ale wtedy tenże przestaje działać i klima chodzi w trybie manual.

_________________
S-cross 1,6 Pb AWD


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 29 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 19 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]