Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl
http://www.suzukiklub.pl/forum/

DEKALOG dla dżimnastyków
http://www.suzukiklub.pl/forum/viewtopic.php?f=5&t=586
Strona 1 z 2

Autor:  blizzard [ 24-01-2007, 22:02 ]
Tytuł:  DEKALOG dla dżimnastyków

Dla początkujących właścicieli Jimników postanowiłem przygotować dziesięć przykazań zapewniających bez stresowe i komfortowe korzystanie z auta.

1. Napędy zmieniamy na włączonym silniku.
2. Między 2H a 4H, zmieniać można w czasie jazdy, 4L tylko po zatrzymaniu
3. Po czarnym jeździmy tylko na 2H
4. Przy niskiej przyczepności (śnieg, błoto, piasek) na 4H
5. Ciężki teren (głębokie błoto i śnieg, piach) na reduktorze (4L)
6. Ostre podjazdy – 4L, rozpęd i z buta, uwaga na to, co za szczytem :szok:
7. Ostre zjazdy – 4L, jedynka, nie jechać na sprzęgle :ostrzezenie1:
8. W wodzie, reduktor, powoli, jedynka bez rozbryzgów :takjest: Jak zalewa maske, lepiej samemu wyłączyć silnik niż dać mu wciągnąć wodę
9. Możesz brodzić tylko do wysokości przedniego reflektora :takjest:
10. Gwałtowne manewry przy szybkiej jeździe lub trawersy – grożą kalectwem


Powodzenia

Autor:  Go [ 31-01-2007, 20:22 ]
Tytuł: 

hmm, poproszę więcej-przesiadam się z przedniego napędu na tył - czym to grozi :?: :niewiem:


dzięki za porady ,może "już" w środę osobiście popróbuję bo na razie to trening na sucho (niestety) ale teoria też jest ważna!

Autor:  Dr.Bunsen [ 03-02-2007, 16:35 ]
Tytuł: 

blizzard - kwintesencja i do tego skondensowana... walę czołem o podłogę z wrażenia :uznanie: , super pigułka najistotniejszych info :szok:

Go - imho na początku prosiłbym, abyś uważała z operowaniem gazem, ponieważ zmieni Ci się charakterystyka prowadzenia pojazdu. W największym skrócie, Twój poprzedni pojazd "ciągnął" Cię do przodu, obecny Jimnik będzie Cię "pchał" w przód (z poprawką oczywiście na fakt możliwości włączenia napędu 4x4, który w Jimniku posiada niestety pewne ograniczenia eksploatacyjne).
Jak to się objawia? Na suchej i przyczepnej jezdni różnica w zasadzie niezauważalna, na mokrej/śliskiej samochód trudniej utrzymać na obranej linii jazdy (np. na zakręcie zacznie tył samochodu będzie próbował wysunąć się w kierunku zewnętrznej części zakrętu)...
Najłatwiej to rozróżnić sprawdzając hasła "nadsterowność" i "podsterowność"...

A tak naprawdę, to na początku nie jeździj za szybko (i tak musisz dotrzeć samochód) i po prostu "wyczuj" swój samochód - a'propos moja Żona twierdzi, że Jimnik jest po prostu śliczny!

Życzę zawsze szerokiej drogi :komandos:

Autor:  blizzard [ 04-02-2007, 12:56 ]
Tytuł: 

Go pisze:
hmm, poproszę więcej-przesiadam się z przedniego napędu na tył - czym to grozi :?: :niewiem:


Po przesiadce na Jimnika zalecam jazdę z kimś, kto miał doczynienia z samochodem terenowym. Czytaj dołączanym ręcznie i na "sztywno" napędem przedniej osi.

Postaram odpowiedzieć się na ewentualne pytania.

Autor:  blizzard [ 18-02-2007, 13:25 ]
Tytuł: 

A dodatkowo trochę historii, techniki i danych Jimniaka. :)

http://www.auto-uzywane.pl/4x4/jimny/jimny.htm

Autor:  nowy [ 20-02-2007, 15:29 ]
Tytuł: 

Witam wszystkich.Od niedawna jestem szczęśliwym posiadaczem nowego Jimnika i proszę o odpowiedż starych wyjadaczy: czy po czarnym,ale w czasie deszczu jedziemy z napędem 2H czy 4H :?: :?: :?:

Autor:  Dr.Bunsen [ 20-02-2007, 15:33 ]
Tytuł: 

Witaj *nowy* :D
Po deszczu zdecydowanie jeździmy na 2H - istotna tu jest kwestia przyczepności, która w takiej sytuacji może nie jest najlepsza, ale nie jest spowodowane to śniegiem, żwirem, szutrem, trawa itd. Tak już uroda rozwiązania napędu w Jimniku :(
Poza tym życzę Ci zawsze szerokiej drogi

Autor:  blizzard [ 20-02-2007, 15:38 ]
Tytuł: 

Witaj,
w deszczu niby przyczepność jest mniejsz, ale i tak zbyt wielka dla sztywnego napędu. Czyli zostaje jazda 2H, jak napisał Dr.

To nie tylko uroda Jimniego, ale wszystkich aut bez centralnego dyfra lub przynajmniej protez wiskotycznych, lepkościowych, płytkowych itd.

Autor:  nowy [ 20-02-2007, 16:11 ]
Tytuł: 

Bardzo dziękuję za błyskawiczną odpowiedż.Niestety zdążyłem już ze trzy razy jechac w deszczu na 4H i teraz się denerwuję czy czegoś nie nadpsułem. :(

Autor:  blizzard [ 20-02-2007, 16:20 ]
Tytuł: 

No raczej tak szybko to się nie zwerfikuje, ale przy częstszej jeździe powstają naprężenia które przyspieszają zużycie napędów i elementów zawieszenia. :placze:

Wiedza to potęga :lol: :placze:

Autor:  nowy [ 20-02-2007, 16:45 ]
Tytuł: 

Mea culpa,od dziś na czarnym czy to w słońcu,czy w deszczu zawsze 2H. Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam.Cześc. :lol:

Autor:  blizzard [ 21-02-2007, 22:03 ]
Tytuł: 

Wyjaśnienie dla niezorientowanych.

Napęd Jimniego (ze sztywnie dołączanym napędem przedniej osi), nie nadaje się do jazdy w trybie 4H po przyczepnych nawierzchniach. Jest to spowodowane tym, że koła przednie i tylne poruszają się po różnych torach (różna długość drogi). Sztywny napęd nadaje taką samą prędkość obu osiom. Przyczepna nawierzchnia nie pozwala obracać się kołom z różną prędkością. Na zakrętach skutkuje to powstaniem naprężeń, które prowadzą do uszkodzenia napędu.

Obrazek

Polecam animację.
http://www.4wd.co.kr/upload/mechanism/diff/differential-turning2.swf

Autor:  Dr.Bunsen [ 26-02-2007, 07:14 ]
Tytuł: 

Prosze o oswiecenie niezorientowanego :idea: 8) - zastanawiam sie nad jedna kwestia: majac auto z kolem na tylnej klapie, jak sobie radzicie z tak prozaiczna czynnoscia jak mycie ukochanej Suzi :?: :? Oczywiscie - reczne mycie nie budzi moich watpliwosci, ale myjnia automatyczna? Czy jest w ogole mozliwa do uzytkowania?
No i jeszcze jedno - Jimnik ma w standardzie tylko dekiel tylnego kola (opona jest na wierzchu :szok: ), a zauwazylem, ze czesto stosujecie pelne pokrywy na kola (chociazby materialowe) - jakie sa plusy i minusy takiego rozwiazania?
Pieknie :uznanie: dziekuje za jakiekolwiek info...

PS. A jak wyglada kolejna prozaiczna czynnosc, czyli mycie podwozia :?: Rozumiem, ze skoro odpada automatyczna myjnia, to jedyne rozwiazanie to mycie "kanalowe" :?: :!:
Pytania biora sie stad, ze aktualnie waham sie pomiedzy racjonalna GV a "mikroszkopijnym" J...

Autor:  Dr.Bunsen [ 02-03-2007, 19:09 ]
Tytuł: 

A ja muszę się pochwalić, że miałem dzisiaj okazję pomykać testowym Jimniakiem po bardzo zróżnicowanej okolicy :D
Niestety bardzo krótko, ale było to m.in. 20 cm błoto + koleiny + kałuże sięgające wielkością Zalewu Wiślanego... Co ten mikroszkopijny pojazd potrafi, to wprost niesamowite :D :szok: :D
I to zaledwie na włączonym 4H - niestety oświecono mnie w salonie dopiero po jeździe jak włączamy 4L :skromny: No a po poligonie kawałek mokrej jezdni szybkiego ruchu - 120-130 km to maksymalna prędkość nie powodująca palpitacji serca :szok: , ale, ale :!: Tak ma właśnie być :!: :!:
Mały gabarytami, ale... powalił mnie na kolana :uznanie: :uznanie: :uznanie:
Pozdrawiam po raz kolejny *Go* - masz auto, które jest po prostu genialne :!:
Aż nie chciało mi się wysiadać zza kierownicy :placze: :placze: :placze:

Autor:  blizzard [ 04-03-2007, 22:52 ]
Tytuł: 

Na początek przy leśnych jazdach to najłatwiej zwerfikować wszystkie plastiki (zderzak, błotniki). Ucierpi lakier od gałęzi. No a jak to w terenie zawsze coś może nas zaskoczyć.

Chyba najgorsze jest uderzenie reduktorem o jakiś głaz, korzeń(pieniek).

Ale właściwie jest to pancerne autko i nic mu się nie stanie.

A pilot i reszta załogi zawsze ma niełatwe życie i wszystkich mocno wytrzącha. :D

Autor:  nowy [ 03-04-2007, 15:16 ]
Tytuł:  Re: DEKALOG dla dżimnastyków

Mam pytanko odnośnie punktu nr 9. Co z odpowietrzeniami osi ?, czy przy tak głębokim brodzeniu nie grozi mi wymiana oleju przekładniowego :?:

Autor:  blizzard [ 03-04-2007, 17:35 ]
Tytuł: 

Wymiana grozi (przekładnia, a zwłaszcza w mostach), ale to jak w tej wodzie spędzisz troche czasu. Pojedyńcze przejazdy nie szkodzą, ale co jakiś czas warto zobaczyć co tam jest i ewentualnie wymienić.

Autor:  nowy [ 03-04-2007, 18:07 ]
Tytuł: 

Skoro tak,to może podniesiemy te odpowietrzniki wyżej np. przy pomocy jakichś elastycznych rurek i będzie po kłopocie. Czy już ktoś z Was coś takiego zrobił :?:

Autor:  blizzard [ 03-04-2007, 18:09 ]
Tytuł: 

Często się to robi, ja się dopiero przymierzam.

Autor:  Vigo [ 09-04-2007, 18:17 ]
Tytuł:  Re: DEKALOG dla dżimnastyków

blizzard pisze:
Dla początkujących właścicieli Jimników postanowiłem przygotować dziesięć przykazań zapewniających bez stresowe i komfortowe korzystanie z auta. [...]
Powodzenia


Czy GV analogicznie?
Jeśli dobrze zrozumiałem, przy ostrym podjeździe na szutrze lub trawie mogę użyć 4L?

Pzdr

Autor:  blizzard [ 10-04-2007, 16:59 ]
Tytuł: 

Jak najbardziej.

Autor:  Vigo [ 10-04-2007, 19:12 ]
Tytuł: 

Mam nadzieję, ze Twoja cierpliwość nie zostanie nadszarpnięta kolejnym - mam nadzieję, ze ostatnim już pytaniem.
Droga - pół piasek, pół szutr - taka lightowa wycieczka po jurze Krakowsko Częstochowskiej - można 4HLock? 4L raczej nie ma potrzeby?
Trawiaste (suche) pagórki? 4H Lock?
Bo kiedy mokra trawa to chyba 4HlLock spokojnie?

Pewnie pytania naiwne ale proszę o wyrozumiałość :)

Autor:  blizzard [ 10-04-2007, 19:45 ]
Tytuł: 

Tak powiem 4L - potrzebny jest kiedy teren jest taki:
Obrazek

No może czasem nie aż tak hard ale cos kolo tego. Także jeśli masz np. wzniesienie i spokojnie chcesz być pewien że przejdziesz. Jest bardzo sypki piasek.
Na 4L masz małą prędkość, mocne przełożenie i nie trzeba dusić sprzęgła.
Przy długich, ostrych wjazdach (np. jak na hałdę, ścianę żwirowni, strzelnicy) - chodzi o moc, a przy zjazdach o jak najmnieszą prędkość.

Na drogach piaskowo/żwirowych raczej twardych to Vitarą proponuje na normalnym trybie, a np po łące (zwłaszcza podmokłej ale niekopnej) może być 4H Lock.

Autor:  Vigo [ 10-04-2007, 21:03 ]
Tytuł: 

Dzięki :)
He, he.. Jakby moja Zuza wpadła w takie błoto, pewnie bym zawału dostał... :D

Autor:  KozioŁ [ 10-04-2007, 23:28 ]
Tytuł: 

Po drogach piaskowo-szutrowych wystarczy tylny napęd nawet :]

Centralny dyfer należy blokować jak wjeżdża się np. w błotne koleiny, a reduktor jeżeli błoto w tych koleinach jest tak głębokie i gęste, że potrzeba więcej mocy żeby się przebić.

A najlepiej to samemu wszystko przetestować - jechać w teren i stopniowo uczyć się auta - trening czyni mistrza ;)

Strona 1 z 2 Strefa czasowa UTC+01:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/