Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl http://www.suzukiklub.pl/forum/ |
|
Wady i zalety opon całorocznych http://www.suzukiklub.pl/forum/viewtopic.php?f=47&t=18287 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | estmat [ 05-06-2019, 07:52 ] |
Tytuł: | Wady i zalety opon całorocznych |
Poważnie zastanawiam się nad zakupem opon całorocznych. Pytanie, jakie są wady i zalety takiego rozwiązania? |
Autor: | BogdanK [ 05-06-2019, 09:27 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety opon całorocznych |
Test opon całorocznych – 2018r. Uniwersalne w końcu dobre. W teście uczestniczyło 27 opon całorocznych w rozmiarze 195/65 R15. Pierwsza kwalifikacja polegała na teście hamowania na mokrej i suchej drodze. Do dalszych testów wybrano 10 opon, które najlepiej wypadły w pierwszej w/w kwalifikacji. Poniżej końcowa ocena testowanych opon, wg kolejności zajętego miejsca. 1. Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 / Zalety: dobra opona do wszechstronnych zastosowań, świetne właściwości jezdne i dobry stosunek ceny do prognozowanej trwałości, wysoka precyzja i dynamiczne prowadzenie na mokrej oraz ośnieżonej drodze, odporność na aquaplaning, wysoki komfort, wysoka prognozowana trwałość. Wada: wysoka cena zakupu. 2. Continental AllSeasonContact / Zalety: wzorcowe właściwości jezdne na śniegu i mokrej nawierzchni, dynamiczne prowadzenie na mokrym, wysoka odporność na aquaplaning, dość wysoka prognozowana trwałość. Wada: przeciętne prowadzenie (handling) na suchym asfalcie. 3. Nokian Weatherproof / Zalety: najlepsza zimówka spośród testowanych opon – na śniegu Nokian nie ma sobie równych, bardzo wysoka odporność na aquaplaning, niskie opory toczenia. Wady: taka sobie przyczepność na mokrej nawierzchni, ograniczona prognozowana trwałość. 4. Michelin CrossClimate+ / Zalety: bardzo wysoka prognozowana trwałość, bezpieczne prowadzenie na mokrej i suchej nawierzchni, znakomita relacja ceny zakupu do trwałości. Wady: przeciętna odporność na aquaplaning na łuku, średnie prowadzenie boczne na ośnieżonej drodze. 5. Hankook Kinergy 4S2 / Zalety: nowy model opony, wyróżniający się stabilnym prowadzeniem na mokrej i suchej nawierzchni, wysoka precyzja prowadzenia i dobra informacja zwrotna, odporność na aquaplaning, wysoki komfort. Wady: przeciętne prowadzenie boczne na śniegu, ograniczona prognozowana trwałość. 6. Falken EuroAll Season AS210 / Zalety: świetne parametry na śniegu – dobra trakcja i dynamiczne właściwości jezdne, wysoka odporność na aquaplaning, przyjemny komfort, wysoka prognozowana trwałość. Wady: ograniczona przyczepność na mokrym, opóźniona reakcja na ruchy kierownicą i podsterowność na mokrej drodze, podwyższony poziom hałasu. 7. Vredestein Quatrac 5 / Zalety: opona wielosezonowa o wyważonej charakterystyce, pewne prowadzenie na każdym rodzaju nawierzchni, dobra informacja zwrotna podczas szybkiej jazdy na mokrej drodze, niski poziom hałasu. Wady: obniżona odporność na aquaplaning, opóźniona reakcja na ruchy kierownicą podczas jazdy na suchym. 8. Nexen N’blue 4 Season / Zalety: krótka droga hamowania i stabilne prowadzenie boczne na śniegu, niski poziom hałasu, dobry stosunek cena/trwałość. Wady: ograniczone parametry na mokrym i podwyższona podatność na aquaplaning, przeciętne prowadzenie boczne i podatność do podsterowności na mokrym i suchym, wyraźnie podniesione opory toczenia. 9. Pirelli Cinturato All Season Plus / Zalety: dobra trakcja i prowadzenie boczne na śniegu i lodzie, wyważone właściwości jezdne na suchym, szybka reakcja na ruchy kierownicą. Wady: przeciętna odporność na aquaplaning, wydłużona droga hamowania na mokrej i suchej nawierzchni, podwyższone opory toczenia, wyraźnie obniżona trwałość. 10. Bridgestone Weather Control A005 / Zalety: dynamiczne właściwości jezdne na suchej i mokrej nawierzchni, bardzo krótkie drogi hamowania podczas jazdy na suchym i mokrym. Wady: przeciętne zdolności zimowe, słabe prowadzenie boczne, podsterowność i wydłużone drogi hamowania na śniegu, podwyższona głośność. Opona całoroczna: bardziej letnia czy zimowa? Opony całoroczne są już na pewno bardziej uniwersalne niż kiedyś, ale mimo to, kupując taki model, trzeba zazwyczaj pójść na jakiś kompromis. Z naszego testu dobitnie wynika, że są opony lepiej radzące sobie na śniegu – wyniki lepsze nawet od referencyjnej opony zimowej – jak i te, które zdecydowanie wola suchą nawierzchnię, a na śniegu wypadają słabo. Podczas wyboru opony całorocznej musicie więc kierować się głównie tym, w jakich warunkach przyjdzie wam najczęściej jeździć – jeżeli samochód ma zawieźć w czasie ferii rodzinę na stok, to logicznym rozwiązaniem będzie opona o właściwościach zimowych. Gdy z kolei jeździcie głównie po suchej nawierzchni, a kontakt waszego samochodu z zimą ogranicza się do w miarę szybko odśnieżanych dróg miejskich, możecie spokojnie postawić na ogumienie o bardziej letniej charakterystyce. Wybór musi być naprawdę sumiennie przemyślany. Naszym zdaniem Opony całoroczne to kompromis, ale już całkiem rozsądny. Wybierając ogumienie tego typu, masz spokój z sezonową wymianą i staniem w kolejkach, ale musisz pamiętać o tym, że pod pewnymi względami opona wielosezonowa nie prześcignie ani topowej zimówki, ani opony letniej. Z tego powodu gumy całoroczne polecamy głównie tym, którzy jeżdżą stosunkowo spokojnie i (lub) nie mają przesadnie mocnego samochodu. Uwaga: model modelowi nierówny – wśród uniwersalnych opon mamy typy wyraźnie zimowe i te, które wolą lato. - źródło: AŚ |
Autor: | wawax [ 05-06-2019, 21:23 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety opon całorocznych |
Na południu to i z rdzą nie mają problemów. Jedyne co się psuje to klimatyzacja i klakson. ;-) Jak komuś w zimie metr drogi hamowania zabraknie przed przejściem dla pieszych to się będzie zastanawiał czy na pewno całoroczne to taki dobry pomysł. Jeśli już oszczędzać to raczej nie na bezpieczeństwie. U nas zimy są nieprzewidywalne, a jeździć do pracy trzeba codziennie. Letnie+zimowe wcale nie wyjdą drożej niż całoroczne jak policzyć ile lat się na nich w sumie pojeździ, a nie tylko początkowy koszt zakupu. |
Autor: | Remote [ 05-06-2019, 21:29 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety opon całorocznych |
W naszych warunkach lepiej sprawdzają się całoroczne. Zimą potrafi być +10 stopni i wtedy zimówki maja o kilka metrów dłuższą drogę hamowania. Aktualnie zimówki tylko na tereny górskie i do mocnych aut. Cała reszta jak najbardziej całoroczne. Sam jezdze od kilku lat na GoodYear Vector i Michelin CrossClimate we wszystkich moich autach. |
Autor: | ken-wawa [ 29-08-2019, 12:03 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety opon całorocznych |
Ja kiedys dosc dlugo analizowalem wszystkie za i przeciw oraz jakie opony wybrac. Finalnie zdecydowalem sie jednak na caloroczne i kupile Continental AllSeasonContact. Na minus glosne (choc mnie to nie przeszkadza) i dosc maly szacowany przebieg (trwalosc ok. 32 tys. km). Na plus dobre wlasciwosci zima, na sniegu, jak jest mokro, powdyzszona wytrzymalosc (slabiej jest na suchym). |
Autor: | Remote [ 29-08-2019, 12:31 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety opon całorocznych |
Ja miesiac temu kupiłem 17nastki Vectory drugiej generacji. (do Vitary 1.0T) Cichsze niz 1 generacja. Zobaczę jak będzie zimą ale w deszczu i na suchym lepsze od poprzednich. |
Autor: | medison [ 13-09-2019, 11:54 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety opon całorocznych |
Opony całoroczne - moim zdaniem, jest to kiepska opcja. Opony całoroczne sprawdzają się w krajach cieplejszych od Polski, gdzie nie ma takich mroźnych zim, gdzie nie ma tak dużych opadów śniegu. Pomimo, że zimy w ostatnim czasie są tosunkowo łagodne, to i tak opony zimowe, to moim zdaniem absolutny obowiązek. Proponuje jeszcze sprawdzić jak coś np tutaj pod linkiem: http://dieselteam.pl/pytania-i-odpowied ... -zimowych/ Sporo przydatnych ciekawostek na temat opon zimowych. |
Autor: | Greliusz [ 09-03-2021, 14:33 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety opon całorocznych |
Nasze warunki w Polsce nie sprawdzają bo mamy klimat przejsciowy której pogoda natychmiast sie zmienia pod pływem kierunku wiatru. Mamy 4 pory roku. Na południu, zimy są krótkie, praktycznie nie ma potrzeby na wymianę opon zimowych. Wg mnie są bezsensu. Nie warto skąpić. Pilnuj siebie i innych na drodze. |
Autor: | doOh [ 11-03-2021, 11:02 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety opon całorocznych |
Przejezdzilem cala zime na Nokian Weatherproof, na lodzie, swiezym sniegu, blocie posniegowym, ubitym sniegu jak i w lecie po calej Europie przy 40* upalach. Do dwoch kompletow napewno nie wroce. Po 20k km opony bieznik jak nowy. |
Autor: | Martin31 [ 18-11-2021, 17:24 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety opon całorocznych |
Trochę się pochwalę. Kupiłem tydzień temu do mojego s crossa Michelin CrossClimate +. Za 4 szt zapłaciłem 540 Eur. Miałem już 2 razy Nokiany waterproof w poprzednim samochodzie i teraz postanowiłem spróbować coś innego. Według mnie, nokiany lepiej trzymają się drogi, są jakby bardziej "gumowe" podczas jazdy. Micheleny też bardzo dobrze trzymają się drogi i w odróżnieniu od nokianów sprawiają wrażenie lepszego prowadzenia gdy jadę do przodu. Na mokrym nie widzę różnicy, na śnieg muszę jeszcze poczekać. |
Autor: | fox [ 19-11-2021, 08:42 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety opon całorocznych |
CrossClimate+ to model schodzący z rynku, na którym jest już kilka lat. Aktualny model to CrossClimate 2. Mam od kilku lat "plusa" i mogę powiedzieć, że na śniegu jest też OK, ale w przypadku błota pośniegowego, nie wspominając o oblodzeniach, to jest średnio. Ciekaw natomiast byłbym jak zachowuje się poprawiona CrossClimate 2. |
Autor: | Remote [ 20-11-2021, 10:38 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety opon całorocznych |
CC2 kopiują trochę GY Vectory. Jednak filozofia Vector ów lepiej się sprawdziła i Michelin też idzie w kierunku opony lepiej radzącej sobie na błocie pośniegowym, śniegu i deszczu. Natomiast słabszych parametrów na suchym latem gdzie ryzyko poślizgu, i utraty panowania jest mniejsze. |
Autor: | Avalanche [ 20-11-2021, 12:38 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety opon całorocznych |
W temacie https://www.youtube.com/watch?v=j32vXbe-JBk&t=2s |
Autor: | Martin31 [ 10-12-2021, 17:14 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety opon całorocznych |
Spadł śnieg i jestem bardzo zawiedziony po Michelenach croclimate +. Prawdę mówiąc, są trochę lepsze od letnich podczas skręcania na śniegu. Jadąc 40km/h i skręcając na skrzyżowaniu wpadam w poślizg, to jest niedopuszczalne w oponach za ponad 2000zł. Nabrałem się na reklamę. Myślałem, że to jakaś cud kosmiczna technologia, a tu porażka. Te micheliny mogą się kłaniać przed Nokianami Water Proff z ząbkowanym bieżnikiem do których na 99% wrócę. Nie Polecam. Bardzo się zawiodłem |
Autor: | TomPL [ 24-12-2021, 18:09 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety opon całorocznych |
Przejechałem już kilkaset kilometrów na oponach Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 225/50 R18 więc mogę się wypowiedzieć jak się spisują. Jeździłem po świeżym, kopnym śniegu, błocie pośniegowym jak i po całkowicie oblodzonej drodze. Uważam, że opony dają radę, zapewniają wystarczające osiągi. Kupiłbym je drugi raz. Wady i zalety? Wadą zawsze będą gorsze osiągi względem prawdziwej zimówki, jednak oferowane przez tą oponę są wystarczające. Zalety? Wiadomo wystarczy jeden komplet i nie trzeba sie pieprzyć z wymianą. Prędzej się zużyją to i prędzej wymieni- opona prędzej się zużyje, niż zestarzeje guma. Zawsze miałem taki problem z zimówkami, że wymianałem je nie z powodu niskiego bieżnika, a z powodu starej gumy. |
Autor: | waldis [ 01-01-2022, 12:03 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety opon całorocznych |
Gdzieś w forum dot. SX4 jest opis moich doświadczeń z GY Vector 4Seasons jeszcze 1. generacji. Od tamtej pory kupuję tylko całoroczne. Z jedną uwagą: z racji tego, że takie gumy są kompromisem, to zawsze biorę opony z górnej półki. TomPL fajna fotka. Pozdrawiam |
Autor: | il Dottore [ 06-01-2022, 02:45 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety opon całorocznych |
fox pisze: CrossClimate+ to model schodzący z rynku, na którym jest już kilka lat. Aktualny model to CrossClimate 2. Mam od kilku lat "plusa" i mogę powiedzieć, że na śniegu jest też OK, ale w przypadku błota pośniegowego, nie wspominając o oblodzeniach, to jest średnio. Ciekaw natomiast byłbym jak zachowuje się poprawiona CrossClimate 2. No cóż... kupiłem w 2018 ojcu CrossClimate+ do Dustera 4x4. I było dobrze, dopóki było dobrze. Latem wg. ojca bardzo cicha, zimą też kapcie dawały radę. Ojciec myśliwy więc śnieg w terenie i wóz jego zdaniem szedł jak czołg z tym fajnym bieżnikiem. No ale przed Świętami spadł śnieg, było dosyć zimno i na oblodzonej drodze poszedł bokiem w drzewo. Duster zawinął się jak banan dookoła pnia, ojcu nic się nie stało, tylko stłuczone udo. I tak miał szczęście, bo drzewo rosło na skarpie, więc by koziołkował. A niższym samochodem, to by dostał po żebrach i już by nie było tak różowo. Podobno (jeśli mu wierzyć) szedł tylko 40 km/h i miał włączony 4x4 na AUTO. Tak czy owak - szkoda całkowita i trzeba szukać kolejnego 4x4. A jeśli ktoś się zastanawia, czy lepiej jednak użerać się z 2 kompletami czy zdać się na wielosezonówki, to... nie wiem. Nie można do końca zakładać, że to wina opon - przecież poprzednie 3 sezony zimowe spokojnie dawały radę, poza tym na lodzie to i zimówka niewiele poradzi. Naprawdę nie wiem. Ale jak ojca znam, to na temat opon całorocznych ma obecnie wyrobione zdanie . Ale nie wiem, czy słusznie. |
Autor: | Remote [ 06-01-2022, 09:02 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety opon całorocznych |
Na lodzie sprawdzają się tylko kolce. Nic innego nie da rady. Po prostu jechał za szybko i zabrakło umiejętności. Często ludzie zapominają ze trakcja w 4x4 jest lepsza tylko podczas przyspieszania, przy hamowaniu każde auto działa tak samo. |
Autor: | il Dottore [ 06-01-2022, 10:18 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety opon całorocznych |
Remote pisze: Na lodzie sprawdzają się tylko kolce. Nic innego nie da rady. Po prostu jechał za szybko. Jestem podobnego zdania - ale co poradzisz? Świadków nie było, jechał sam. Mogę tylko gdybać. |
Autor: | Martin31 [ 07-01-2022, 19:29 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety opon całorocznych |
il Dottore pisze: fox pisze: szedł tylko 40 km/h Potwierdzam. Też jechałem 40km/h i skręcając z podporządkowanej w prawo wpadłem w poślizg i prawie uderzyłem w krawężnik. Badziewne opony jakich nie miałem. Fabryczne letnie w Mitsubishi colt zachowywały się podobnie na śniegu. W przyszłym roku kupię pewnie Nokiany, które jeżdżą i hamują na śniegu powiedziałbym idealnie. Problemem było jedynie szybkie zużycie, bo po 2 latach ząbki były już wyraźnie zjedzone. |
Autor: | il Dottore [ 08-01-2022, 04:28 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety opon całorocznych |
Martin31 pisze: il Dottore pisze: fox pisze: szedł tylko 40 km/h Problemem było jedynie szybkie zużycie, bo po 2 latach ząbki były już wyraźnie zjedzone. Trudno. Bezpieczeństwo nie ma ceny. Komplet kapci wychodzi taniej, niż kolejna bryka. |
Autor: | Jasiek1987 [ 08-01-2022, 21:42 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety opon całorocznych |
Jest jeszcze jeden fakt. Michelin Cross Climate to opony całoroczne nastawione bardziej na lato niż warunki zimowe. Kleber Quadraxer, GoodYear Vector mają więcej lamelek i pewnie lepiej zachowują się w zimie. |
Autor: | Paffcio [ 08-01-2022, 23:41 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety opon całorocznych |
Osobiście mogę potwierdzić, że zarówno wspomniane Klebery jak i GoodYeary są zimą (i to w terenie, w górach) całkiem OK, chociaż zauważyłem, że w 4 sezonie trzymanie w skrajnych warunkach jest już słabsze mimo całkiem wysokiego bieżnika. Widać, że guma się jednak starzeje... Natomiast Crossclimaty miał kolega w pracy i bardzo na nie narzekał. |
Autor: | f72 [ 10-01-2022, 19:28 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety opon całorocznych |
TomPL pisze: Przejechałem już kilkaset kilometrów na oponach Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 225/50 R18 więc mogę się wypowiedzieć jak się spisują. Jeździłem po świeżym, kopnym śniegu, błocie pośniegowym jak i po całkowicie oblodzonej drodze. Uważam, że opony dają radę, zapewniają wystarczające osiągi. Kupiłbym je drugi raz. Wady i zalety? Wadą zawsze będą gorsze osiągi względem prawdziwej zimówki, jednak oferowane przez tą oponę są wystarczające. Zalety? Wiadomo wystarczy jeden komplet i nie trzeba sie pieprzyć z wymianą. Prędzej się zużyją to i prędzej wymieni- opona prędzej się zużyje, niż zestarzeje guma. Zawsze miałem taki problem z zimówkami, że wymianałem je nie z powodu niskiego bieżnika, a z powodu starej gumy. Piękna fotka |
Autor: | f72 [ 23-09-2023, 12:52 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety opon całorocznych |
"Charakterystyka opony Michelin CrossClimate 2 Opona wielosezonowa Michelin CrossClimate 2 została stworzona w oparciu o EverWinterGrip Technologies, na którą to składają się różne technologie. Po pierwsze CrossClimate 2 zbudowana jest z termoadaptacyjnej mieszanki gumy. Dzięki niej opona nie staje się twarda podczas niskich temperatur, jak ma to miejsce przy w przypadku opon letnich. Z kolei w temperaturach dodatnich nie jest zbyt miękka i nie zużywa się tak szybko, jak opon zimowa w lecie. Zastosowanie takiej mieszanki daje gwarancje, że opona zachowuje swoje właściwości w każdych warunkach termicznych. Charakterystyczny kierunkowy bieżnik opony zapewnia optymalne odprowadzanie wody zalegającej na jezdni. Michelin CrossClimate 2 posiada homologację zimową. Na bocznej ściance znajduje się symbol 3PMSF (3 szczyty górskie i płatek śniegu). Może być zatem używana w regionach, gdzie prawnie zobowiązani jesteśmy do poruszania się na oponach zimowych. Bieżnik CrossClimate 2 posiada lamelki i nacięcia na pełnej głębokości bieżnika, dzięki czemu zachowuje swoje właściwości na jednakowym poziomie do całkowitego zużycia. Technologia P-EDGE odpowiada za przyczepność na śniegu. Są to niewielkie rowki w klocku bieżnika. Co o ciekawe wraz ze zużyciem opony pojawiają się nowe rowki, które wgryzają się w śnieg. Dzięki temu przez cały okres eksploatacji opona zachowuje w pełni swoje pierwotne właściwości. Za krótką drogę hamowania na suchej nawierzchni odpowiada m.in. odpowiednie fazowanie klocków bieżnika nazwane V-RAMP. Zwiększa to powierzchnię styku opony z asfaltem. Rowki V-SHAPE mają za zadanie odprowadzanie wody z miejsca styku opony z asfaltem. Niwelują także ryzyko wystąpienia aquaplaningu. Zostały one zaprojektowane w taki sposób, aby skutecznie odprowadzały wodę, gdy opona jest nowa, ale także, kiedy nastąpi jej znaczne zużycie (oczywiście w dopuszczalnym zakresie) Michelin CrossClimate 2 produkowane jest wyłącznie w siedmiu europejskich zakładach, głównie we Francji, Niemczech, Włoszech i Hiszpanii". |
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa UTC+01:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |