Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl
http://www.suzukiklub.pl/forum/

Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie
http://www.suzukiklub.pl/forum/viewtopic.php?f=47&t=11443
Strona 15 z 18

Autor:  czoboki [ 03-09-2018, 13:53 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

DS pisze:
Tyle, że z rolek nie dowiemy się nic o zachowaniu napędów w czasie jazdy, a o zachowaniu przy ruszaniu i o kontroli trakcji wiemy już w zasadzie wszystko :)

To pojedziemy na spacer. Nie czepiaj się. ;)

Autor:  DS [ 03-09-2018, 14:48 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Raczej na browara ;)
Ale żeby nie było kolejnego pustego posta, to coś na temat All Grip Select i nadsterowności/podsterowności:
Obrazek

Autor:  euro_tuned [ 23-09-2018, 19:50 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Sama budowa AllGrip np w nowej Vitarze czy s crossie to jest centralny mechanizm różnicowy i tylny most napędowy? Ten olej silikonowy to jest w centralnym mechanizmie czy jest tam jeszcze jakieś inne urządzenie?

Autor:  DS [ 23-09-2018, 20:08 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Nie ma centralnego mechanizmu różnicowego.
Skrzynia rozdzielcza (zwana także przekładnią kątową czy transferem) -> wał napędowy -> sprzęgło międzyosiowe - tylny mechanizm różnicowy.

Autor:  euro_tuned [ 23-09-2018, 20:39 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Dzięki, Przebrnąłem przez cały temat ale nie została ta kwestia prosto wyjaśniona.
Pytam pod kątem wymiany oleju w tych podzespołach.
Czyli każdy z tych trzech elementów (przekładnia kątowa, sprzęgło międzyosiowe oraz tylny mechanizm różnicowy) ma swój własny olej?

Autor:  DS [ 23-09-2018, 21:08 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

W książce serwisowej jest dokładna rozpiska - rodzaj oleju, interwały itd.
Sprzęgło nie ma oleju.

Autor:  euro_tuned [ 23-09-2018, 21:19 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

To gdzie jest ten olej silikonowy bo już się pogubiłem?

Autor:  DS [ 23-09-2018, 21:33 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

W Ignisie ;) Czyli w All Grip Auto, nie All Grip Select.

Autor:  euro_tuned [ 23-09-2018, 21:38 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

:szok: Dzięki ;)

Autor:  DS [ 24-09-2018, 10:17 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

euro_tuned pisze:
Przebrnąłem przez cały temat ale nie została ta kwestia prosto wyjaśniona.

Obrazek

Autor:  euro_tuned [ 06-10-2018, 17:55 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

DS pisze:
Nie ma centralnego mechanizmu różnicowego.
Skrzynia rozdzielcza (zwana także przekładnią kątową czy transferem) -> wał napędowy -> sprzęgło międzyosiowe - tylny mechanizm różnicowy.


Jeszcze jedno pytanie: skoro nie ma centralnego mechanizmu różnicowego to co blokuje przycisk "lock" ?

Autor:  DS [ 06-10-2018, 18:00 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Teoretycznie blokuje sprzęgło napędu, czyli spina przednią i tylną oś. Tyle, że tak naprawdę nie jest to sztywna blokada jak w terenówkach, tylko aktywna (od 1.0A do 2.8A)

Autor:  DS [ 19-11-2018, 09:44 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

fox pisze:
Dla większej wiarygodności przydałoby się jednak, aby ktoś dokonał niezależnych pomiarów, np. tego co pomierzył @DS (...) Aby takie pomiary stanowiły solidny argument, to nie wystarczą gołe liczby z pomiarów. Musi być opisana dokładnie metoda pomiarowa i podane błędy pomiarowe. Ponadto było tu mierzone tylko i wyłącznie zachowanie sprzęgła dołączającego tylną oś, a pominięty szereg innych aspektów AllGrip-a. Tak robią profesjonaliści, a tak to jest kompletna amatorszczyzna, w którą można tylko wierzyć lub nie (...) ja akurat znam się nieco na tym, dlatego tak szczegółowo dopytuję
Jak tam @fox, masz coś ciekawego i profesjonalnego w temacie? Minęły ponad dwa miesiące i coś tu cicho na ten temat.

Słowacy męczyli Vitarę na rolkach, tylko jakiegoś marnego kierownika wsadzili do środka...
https://youtu.be/id4_LsdkIeE

Autor:  Avalanche [ 23-11-2018, 15:45 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Właśnie w AutoBild i AutoŚwiat przeczytałem, że Fiat Panda 4x4 radzi sobie w terenie prawie tak samo jak Jimny. :roll:
Pomijając poczucie humoru autorów testu, fajnie by było gdybyś DS porównał napęd Fiata (wiskoza?) i Jimny'ego (AllGrip Pro) kiedyś na rolkach.
:)

Autor:  DS [ 23-11-2018, 16:50 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

@Avalanche, Panda ma teraz sprzęgło sterowane elektronicznie, z funkcją Lock z tego co pamiętam. Jeep grzebał przy tym napędzie, więc może mieć napraw dobre właściwości terenowe.
Problem z testem na rolkach jest taki, że bardzo ciężko znaleźć Pandę 4x4...
Nowy Jimny będzie w grudniu.

Autor:  akir [ 23-11-2018, 17:44 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Dokładnie chciałem wymienić żonie pande nie idzie kupić brak na rynku.

Wysłane z mojego VTR-L29 przy użyciu Tapatalka

Autor:  Avalanche [ 23-11-2018, 17:56 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

czyli model fikcyjnie istniejący w ofercie :D
Dobra, to ten "test" z AŚ nie ma już teraz kompletnie sensu.

Autor:  akir [ 23-11-2018, 18:14 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Może nie napisałem zrozumiale, interesowała mnie tak 2-3 letnia. Nowa jest zupełnie poza budżetem

Wysłane z mojego VTR-L29 przy użyciu Tapatalka

Autor:  DS [ 23-11-2018, 22:12 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Jakiś Słowak próbował rozgryźć All Grip Select na podstawie sygnałów z czujników ABS. Co prawda wnioski wyciągnął błędne (że to reactive awd), ale zarejestrował ciekawą rzecz - podczas przyśpieszania na śliskiej nawierzchni tylko w trybie Lock nie występuje różnica prędkości obrotowych pomiędzy przednimi a tylnymi kołami (w pozostałych przypadkach prędkość obrotowa przednich kół była większa o 2%). Daje nam to informację, że już 1.0 A to dość mocno spięte sprzęgło.

Autor:  DS [ 29-11-2018, 14:12 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Zima (tryb Snow :takjest: ) się zbliża, więc pokusiłem się o małe podsumowanie wszystkiego, czego do tej pory udało się dowiedzieć o All Grip Select na podstawie pomiarów oraz dokumentów serwisowych Suzuki.

Cechy wspólne dla wszystkich trybów:
- Natężenie prądu na sprzęgle międzyosiowym: zakres od 0,0A (napęd odłączony) do 2,8A (blokada osi).
- Wg danych technicznych, na postoju przy włączonym silniku natężenie wynosi od 0,0A do 0,2A (poza Lock).
- Wciskanie pedału gazu (na biegu) powoduje wzrost natężenia – samochód zawsze rusza z napędem na cztery koła.
- Slalom na śniegu (prędkość ok. 40 km/h) - sprzęgło pracuje (do 1,0A), także przy przy odpuszczonym pedale gazu (funkcja stabilizująca).
- Slalom na asfalcie (prędkość ok. 60 km/h) - brak aktywności sprzęgła, przypuszczalnie zadziałałoby, gdyby manewry było bardziej gwałtowne, na granicy utraty przyczepności.
- Podjazd po krętej i bardzo śliskiej drodze - spokojna jazda, niezależnie od trybu sprzęgło pracuje od 0,0A do 2,0A (bez poślizgu)
- Podczas jazdy ze stałą prędkością redukcja biegu załącza napęd (do ~ 0,8A).
- Wyłączenie ESP nie powoduje wyłączenia systemu kontroli trakcji w zakresie ingerencji hamulców.
- System kontroluje m.in. położenie pedału gazu, dołączenie tylnej osi następuje zanim silnik zdąży wygenerować zwiększony moment obrotowy.

Są też pewne niejasności - najstarszy dokument serwisowy dotyczący S-Crossa podaje, iż tylko w trybie Snow system bierze pod uwagę kąt skrętu kierownicy. Natomiast wiele źródeł podaje, że przy wprowadzaniu Vitary system All Grip Select został zaktualizowany i parametr ten dotyczy wszystkich trybów. Podobnie jak funkcja feed-forward dla trybu Auto - w/w dokument podaje, iż działa tylko podczas ruszania i przy małych prędkościach, a pomiary w Vitarze S wykazały, że działa do 100 km/h.


AUTO:
System w momencie wykrycia tendencji do uślizgu kół natychmiast załącza tryb napędu na wszystkie koła. Kluczem jest tu "tendencja", co oznacza, iż system nie czeka na uślizg (jak podaje wiele źródeł), a dołącza tylną oś (do ok. 1,6A) podczas przyśpieszania. Działa do ok. 100 km/h, powyżej tej prędkości podczas jazdy z przyczepnością nie ma żadnej aktywności sprzęgła.
W przypadku uślizgu następuje pełna blokada (2,8A).
Podczas jazdy ze stałą prędkością brak aktywności sprzęgła (0,0A).
Kontrola trakcji (hamulce): ustawienie standardowe.
Kontrola trakcji (silnik): ustawienie standardowe.
ESP/ABS: system przechodzi w tryb 2WD.
VDSC: standard.
ECM: standard.
CVT/AT: standard.

SPORT:
Podobnie jak Auto, system dołącza tylną oś (do ok. 1,6A) podczas przyśpieszania. Działa do około 130km/h (np. podczas przyśpieszania od 100 km/h do 130 km/h na sprzęgle mamy około 0,8A), powyżej tej prędkości podczas jazdy z przyczepnością nie ma żadnej aktywności sprzęgła.
W przypadku uślizgu następuje pełna blokada (2,8A).
Podczas jazdy ze stałą prędkością brak aktywności sprzęgła (0,0A).
Kontrola trakcji (hamulce): mocniejsza ingerencja hamulców niż w trybie Auto.
Kontrola trakcji (silnik): redukcja momentu obrotowego jest mniejsza niż w trybie AUTO (dostępne więcej momentu obrotowego silnika niż w trybie AUTO).
ESP/ABS: system przechodzi w tryb 2WD.
VDSC: standard.
ECM: większy moment obrotowy przy tej samej pozycji pedału gazu.
CVT/AT: niższy bieg niż w trybach Auto/Snow/Lock.

SNOW:
System pracuje podobnie jak w trybach AUTO i SPORT, przy czym mamy większą wartość natężenia podczas przyśpieszania (np. na suchym asfalcie - do ok. 2,0A). Przyśpieszanie na śniegu bez odczuwalnej utraty przyczepności - natężenie do 2,5A. Działa do około 130km/h, powyżej tej prędkości podczas jazdy z przyczepnością nie ma żadnej aktywności sprzęgła.
W przypadku uślizgu następuje pełna blokada (2,8A).
Podczas jazdy ze stałą prędkością brak aktywności sprzęgła (0,0A).
Kontrola trakcji (hamulce): ingerencja hamulców prawie taka sama jak w trybie Auto (taki poziom wystarcza, ponieważ moment obrotowy silnika jest znacznie zmniejszony).
Kontrola trakcji (silnik): redukcja momentu obrotowego jest większa niż w trybie AUTO (dostępne mniej momentu obrotowego silnika niż w trybie AUTO).
ESP/ABS: system przechodzi w tryb 2WD.
VDSC: standard.
ECM: standard.
CVT/AT: standard.

LOCK:
Nie jest sztywną blokadą, podczas jazdy ze stałą prędkością natężenie na sprzęgle wynosi ok. 1,0A (także na postoju), podczas przyśpieszania mamy do 2,5A.
W przypadku uślizgu następuje pełna blokada (2,8A).
Kontrola trakcji (hamulce): ingerencja hamulców znacznie silniejsza niż w trybie Auto (prawie dwa razy silniejsza niż w trybie Sport).
Kontrola trakcji (silnik): redukcja momentu obrotowego taka sama jak w trybie Sport (dostępne więcej momentu obrotowego silnika niż w trybie AUTO, dzięki czemu system może utrzymywać poślizg kół przy jednoczesnym wyrównywaniu ich prędkości obrotowych).
ESP/ABS: system przechodzi w tryb 2WD.
VDSC: sterownik nie wysyła żądania zmniejszenia momentu obrotowego na tylnej osi.
ECM: standard.
CVT/AT: standard.
Asystent zjazdu - natężenie inicjalne dla trybu Lock, czyli 1,0A.


PS.
Kontaktowałem się z autorem aplikacji SZ Viewer, jeśli dostarczymy mu odpowiednie dane, to postara się dorzucić do apki odczyt danych z napędu (oryginalny program serwisowy odczytuje nie tylko natężenie, ale także "4WD Control Duty Ratio (%). This parameter indicates operation rate of rear drive coupling unit".

Poniżej treść maila od autora apki:
There is SZ Viewer for Windows PC. You can download the latest version: http://malykh.com/store/2017-04/sz-view ... -04-15.zip
You can use your diagnostic ELM327 adapter and a notebook/laptop with Windows-version of SZ Viewer to connect your Suzuki car.
Then choose the Engine tab and after connection call "Tab" -> "Raw values..." item from the main menu. After scanning the "Done." message will be shown (see the attached image for example). A text content of the window is one that I interested in.
Then repeat these actions for the EMCD tab.
With such raw values I can try to add EMCD values to display (for both Windows and Android versions).

Autor:  mjk [ 30-11-2018, 16:06 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Bardzo dobre podsumowanie.
Może moderator przypiąłby ten post gdzieś wysoko. Żeby po jakimś czasie nie zaginął w gąszczu innych.

Czy pełna blokada (2.8A) to przekłada się 50/50 czy jakoś inaczej?

Autor:  DS [ 30-11-2018, 19:55 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Zależy, co rozumiesz przez 50/50. Jeśli blokadę przedniej osi z tylną osią, to na śliskiej nawierzchni na pewno tak. Na suchym asfalcie raczej nie. Producent podaje, że max natężenie dla sprzęgła to 3.0A, zatem minimalny "luz" pozostaje.
Natomiast jeśli pytasz o rozkład momentu obrotowego, to 2.8A na pewno powoduje, iż podział momentu może wynosić od ~10/90 do ~90/10.

Autor:  mjk [ 01-12-2018, 00:17 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Kurde, nie przypuszczałem, że tyle wiedzy (niewiedzy) na mnie czyha ;)
Moment obrotowy vs moc to już pewien niepokój poznawczy u mnie powoduje (porównania skrzydeł wiatraczka, ze skrzydłami wiatraka jakoś do mnie nie przemawiają ;) ).

Dawniej było prościej - silnik -> wałek -> tylne koła. Później - silnik -> też pewnie wałek, ale krótszy -> przednie koła.

W moim 50/50 to pytałem o to czy - silnik -> wał krótszy, wał dłuższy -> przednie koła, tylne koła, po równo. Pomijam tu mechanizm różnicowy, że o szperze nie wspomnę ;)
No ale widzę pewną naiwność w pytaniu moim.

Autor:  DS [ 01-12-2018, 07:30 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Tutaj mamy tylko jeden wał, długi ;-)
W uproszczeniu można założyć, że po równo, czyli przednie i tylne koła (mechanizmy różnicowe) będą kręcić się z taką samą prędkością. Często jest to opisywane jako 50/50, ale raczej powinno być 1/1, bo niewiele ma to wspólnego z podziałem momentu obrotowego :-)

Autor:  DS [ 05-12-2018, 11:10 ]
Tytuł:  Re: Suzuki AllGrip - sposób działania, testy, opinie

Tak będzie wyglądać moduł apki z dostępem do danych 4WD:
Obrazek

Nie wiem, w jaki sposób obliczana jest wartość procentowa 4WD, w trybie Lock (na postoju ~1.1A) wynosi ona ~20%.
W pozostałych trybach podczas spokojnej jazdy po suchym asfalcie z reguły jest 0%, przy manewrach dochodzi do 10%.
Wkrótce każdy będzie mógł potestować na własnym samochodzie i podzielić się wynikami, może uda się stworzyć jakiś konkretny, szeroki opis All Grip :czyta:

Strona 15 z 18 Strefa czasowa UTC+01:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/